att landa switch, drygt!

sgullers

Ny medlem
att landa switch, drygt!
Fan avskyr att jag är så dålig på att åka switch, langar jag 180 eller 540 och landar switch vurpar jag i princip varje gång.. nån annan som har samma problem? Antar att man får lägga tid på att träna men det käns vidrigt:P

att landa switch, drygt!
typ testa göra lite 180 och 5or och sånt i mindre hopp/knölar och så, och åk sw på typ transportsträckor och sånt och träna... typ slalom svängar. sen lär man sej att kunna luta sej lite bakot när man landar... Alltså inte få frammot vikt för att man tar imot med handen när man landar och sånt... men ja vet itne, så började jag.....

att landa switch, drygt!
ja tror de handlar om att nöta nöta nöta nöta. jag har samma problem med flat 5er. som phille sa. kör baklänges så fort ni inte har något annat för er

att landa switch, drygt!
..

titta bakåt mot landningen/hoppet när du landar switch så kommer kroppen att vara mer rak i åkriktningen..

förstår du?

det funkar fint

/Pinn

att landa switch, drygt!
sgullers sa:
Fan avskyr att jag är så dålig på att åka switch, langar jag 180 eller 540 och landar switch vurpar jag i princip varje gång.. nån annan som har samma problem? Antar att man får lägga tid på att träna men det käns vidrigt:P
Vad är det du har problem med? Framåt-,bakåt-,sidovikt?
Se till och vara mjuk i benen så går det nog lättare

att landa switch, drygt!
Jag hade problem när jag skulle lära mig fs 540, jag landade på brädan men kroppen fortsatte att rotera så efter 10 meter fick jag hälskär och vurpade :(
Lösningen för mig var att "kasta" armarna nedåt i landningen istället för att låta dem fortsätta rotera ;)

att landa switch, drygt!
jag kör inte snowboard men jag har för mig att det blir mkt lättare om du monterar bindningarna så att båda fötterna står antingen rakt elr pekar utåt, du har kanske redan det men om inte så testa:P

asså det blir lättare ätt köra switch över huve taget om man har så

Senast ändrad:
att landa switch, drygt!
shibbelito sa:
jag kör inte snowboard men jag har för mig att det blir mkt lättare om du monterar bindningarna så att båda fötterna står antingen rakt elr pekar utåt, du har kanske redan det men om inte så testa:P

asså det blir lättare ätt köra switch över huve taget om man har så
det kallas duckstance och jag kör med det ;) men svängarna blir fel liksom har 0 kontroll switch :P

att landa switch, drygt!
Åk inte bara switch, träna på att hoppa switch också, kör switch på boxar, fan switcha allt, handlar bara om att vänja hjärnan vid att åka det hållet. Och vad gäller Pinns tips gäller det bara vid fs snurrar, snurrar du bs blire till att titta tillbaka mot kicken när du landar regular, så funkar iaf min kropp. Era kanske ser annorlunda ut^^

att landa switch, drygt!
För att bli duktigare på att åka switch så kan du bestämma dig att endast köra med fel foot fram HELA dagen. Så gjorde jag en gång och jag blev efter den dagen mycket duktigare på switchåkning. Sedan så kan du dundra in i rails och hopp på liknande sett.

Lycka till.

att landa switch, drygt!
Förr eller senare måste man lära sig åka switch, i varje fall om man jibbar.

Det underlättar enligt mig om man har bindingarna monterade symmetriskt (så att man står likadant med båda fötterna, samma vinkel, centrerat på brädan). På detta sätt får man samma förutsättningar för att åka åt båda hållen.

Det finns inga direkta genvägar. Bästa träningen, som SverigeTomten nämner, är att åka switch mycket, tvinga sig att stå switch även i situationer där man vill vrida runt brädan och åka vanligt, t.ex. i skogspartier, branta backar mm.

att landa switch, drygt!
Senast ändrad:
att landa switch, drygt!
sgullers sa:
Bästa tipset är att lära dig att köra kontrollerat switch i backen som typ uppvärmning varje åkdag.
Jag körde och kör för övrigt numera också två eller tre åk uppvärmning oftast i någon "vanlig" backe närheten av parken, å då kör jag MINST ett åk switch hela vägen.
Du kommer igång sjukt fort om du bara ger dig på´t.

att landa switch, drygt!
träna att åka i switch .. spänn fast dig i liften och åk switch i liften .. åk switch där det är flakt i backarna och åk switch så mycket som möjligt.
låter rätt logiskt.
jag körde så en säsong och nu märker jag ingen skillnad på sw och inte sw.
<3

att landa switch, drygt!
träna att åka i switch .. spänn fast dig i liften och åk switch i liften .. åk switch där det är flakt i backarna och åk switch så mycket som möjligt.
låter rätt logiskt.
jag körde så en säsong och nu märker jag ingen skillnad på sw och inte sw.
<3

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp