Bandit B Squad eller B Squad Pro ?

Därmed inte sagt att man är en bra åkare bara för att man har styva skidor. Kände bara att jag behövde markera det.
Vill även påpeka att det inte finns någon skida som är bäst för det och det. Det dyker ofta upp i sådana här situationer, skulle en skida vara bäst skulle alla pros köra på just den, eller iaf en kopia av den. Det finns däremot skidor som passar bäst för en själv, men det är en helt annan sak.

Absolut! Jag skulle nog skita ner mig om jag skulle försöka åka på ett par Squad Pro's, men jag har iaf. växt ifrån BC-jibblaggen och deras mjukhet. Jag gillar lite lagom karaktär, som en vällagrad cheddar, inte någon jäkla stiltonost!

sant sant. Håller med Lima-ko. Jag blev bara så frälst i b-squaden då jag aldrig åkt på en skida som jag har kunnat lita på i alla situationer. Sj kände jag att det kanske va för mkt skida för mig till en början. Men efter 2 veckors åkning på dom kände jag att jag hade tagit ytterligare ett par kliv i mitt skidåkande.
Om det skulle finnas en IT skida så skulle alla proffs köra på ett par sånna "ultimate everrywhere" skidor.
Och istället för att köpa 5 par skidor som man har för olika dagar så får man köpa det som funkar oftast, och då kanske det är klokare att satsa på en hårdare mer allround skida 95-110 i midjan skida ist för ett par pontoons tex.
En bra kompromiss är väl att köpa en skida som är stört styv under fot och i tailen och bra mkt mjukare i tipen så får man en hybrid skida, ok i puder och ok i pist/uppkört/skare osv.

Hihi, Jag tycker att PNyberg snackar om en EHP 193?! kanske en med Salomon 920 på?!

Nej men för att vara seriös och ge mina 2 öre på ursprungsfrågan så tror jag inte att man ska välja mellan B-Squad och B-Squad pro. Det ena är en bred racingskida som är gjord för de som kräver och klarar av det absolut vassaste och styvaste tänkbara. Inte på det sättet som när man går till skiduthyrningen i Åre och ber om det styvaste de har utan man ska ha åkt tillräckligt mycket och vara tillräckligt målmedveten vör att veta hur man måste åka för att ha ut något av skidan. Man kan lägga super-g svängar i puckelpist med den skidan om man har ben/kroppskonstiution/psyke för det. Hade b-squad pro varit 205 lång så är det inte mycket som skiljer den från en super-g skida förutom att den är 40mm bredare.

Däremot den vanliga B-Squaden är en väldigt lättåkt och mycket bra bred allroundskida som passar för de flesta även de som är helt nya på offpiståkning. Att den är vanlig som uthyrningsskida hos heli-ski bolag för de som inte har egen offpistutrustning säger en del om allsidigheten. Skillnaden mellan B-Squad och pro är inte bara ett steg upp utan de är nästan i varsin ände av skalan.

Så för att få en slutsats på det hela, bestäm dig för vilken typ av åkare du är och vilken skidtyp du behöver. Jag tror inte att många behöver en B-squad pro men däremot tror jag att en hel del som köper/provar inte har så himla kul på den. Ganska brant inlärningskurva om man säger så. När jag provade så svängde de åt fel håll för mig till exempel. Bestämmer du dig för en B-squad pro jämför med andra skidor i det segmentet och vice versa för vanliga B-squaden.

hoppas mina tankar kan vara till nån nytta för någon eftersom rätt mycket redan sagts av det jag sammanfattade här.

Senast ändrad:
karln sa:
Hihi, Jag tycker att PNyberg snackar om en EHP 193?! kanske en med Salomon 920 på?!
Nja...ett par oborrade EHP193 med ett par beggade 920. Skall köras av Vissletoftas alldeles egna plattlandningsmästare.

Håler även med karln i det han säger. B-squaden 174 och 184 är sjukt allround. Riktig bra flex i skidorna samt rossis bombproof uppbygnad. Mina har fått en del rejäla smällar och ser ur som nya (nästan iaf).

Senast ändrad:
Jag åkte en dag i vintras på ett par B-Squad Pro 194 och blev så sjukt positivt överraskad över hur bra den var. Har sågat just den typen av skida i flera år och hävdat att dom bara är vanliga storslalomskidor som bara är breddade ett par centimeter och står för ett förlegat tankesätt om hur man ska bygga skidor. My bad... Det kanske gäller för Head Supermojo 103 men med Squad fick jag käka upp mina ord med extra allt som tillbehör. Dom är ett par ånglok i positiv bemärkelse som gör precis det jag vill och står upp för det mesta som man kan misshandla dom med. För en gångs skull kände jag mig helt säker på att det var jag som skulle ge vika långt innan skidorna gjorde det. Trots att dom är stora och styva så tyckte jag ändå att dom var kvicka och livliga om jag ville det, inga problem att ligga i kortsväng eller köra uppkörd skitpuckel till botten på berget. Sen är det ett jävla plus att dom är uppbyggda som ett par riktiga skidor och tål en rejäl dos misshandel innan dom ger upp.

Men att påstå att dom är löjligt styva och stora tycker jag är lite överdrivet. Jämfört med vad man tvingades åka med för drygt 10 år sen så är B-Squaden en liten mjukis. Ett par Rossi Excess 208 storslalomlagg med Derbyflex-plattor och annat skit som folk monterade på dom var ungefär lika lättböjda som en 2-tum-4 på brädgården, bara med lite flashigare grafik. Sen att dom var runt 65 i midjan hjälpte inte direkt upp flytet i puder. Hemska minnen... Nä, B-Squad Pro är enligt mig den perfekta offpistskidan för kanske 90% av dagarna på en säsong, en suverän allroundskida som går att charga obehindrat med i alla typer av fören. Vill man ha mer flyt kan man alltid leta upp ett par superfats med omvänt spann för dom bottenlösa dagarna men annars behöver man egentligen inga andra skidor. Håller helt med PNyberg. Men som sagt, det gäller att du vet vad du gör och kan, det är ingen skida som man hasar runt och slöåker på.

Men min egentliga vinnare för vintern är EHP 193. Det är helt ärligt den bästa skida jag någonsin har åkt på, hands down. Det var som att Hjorleifson hade gjort den helt efter mina önskemål (enligt rykten fick han idén efter ett långt snack med en viss Mr Drake för ett par år sedan men det skiter jag i nu). Det tog ett par svängar innan känslan av att "men det är ju så här det ska vara" infann sig. Älskar verkligen den progressiva flexen ihop med tip rocker och lång svängradie. Det blir liksom inga överraskningar mer än att skidan beter sig som du vill i alla lägen och inte hugger eller hittar på några egna konstigheter. Det var nästan en religiös upplevelse att testa dom, kände inte ett skit för att lämna tillbaka mitt testpar efter en dags åkning.

Glisseur, låter som att jag är helt överrens med dig, skillnaden är väl att jag själv inte riktigt klarar av att åka på B-Squad Pro...

Men en liten OT-fråga, jag har ett par EHP193 som skall monteras inför vintern, kommer du ihåg hur var dina monterade? Jag har bara en linje på mina, vet att det finns topsheet med tre och tyvärr vet jag inte hur de förhåller sig till varann. Men jag har hört att vissa föredrar att flytta fram bindningarna en bit för att hamna lite mer centrerat på skidan.

Dom EHP 193 jag körde på var ett demopar så jag antar att dom var neutralt monterade. Skidorna blir garanterat lite kvickare om man frammonterar dom någon centimeter men man offrar samtidigt lite fartstabilitet. Men kolla med dannedieharder, han säljer 4FRNT i Sverige och borde ha koll på det där.

Senast ändrad:
Hasse sa:
Noljas: EP Pro och Sir Bacon är mjuka glöm inte det. ;)

Men 191 är STYV!!!!!!! Glömmer aldrig när det kom in en kille och ville ha de styvaste vi hade och efter dagen ville byta till några lättare skidor att åka på....

//H
Jo jag sa ju NÄSTAN alla var hårda. Nästan alla betyder att alla förutom några modeller.
För övrigt kan man inte döpa en skida till "Sir Bacon".

Carled sa:
Det var Nojlas va? Hört att han gick ner till Rossignol B2 efter den missen...
Nepp. Däremot gick jag tillbaka dagen därpå för att justera förspänningen en aning. Den var en gnutta heltokig. Jag tror den där skidmekanikern var hög på något...

Har väl svurit någon enstaka gång över 191:ans mäktiga styvhet och vikt vid skogsåkning, men vid uppkörd snö och ojämna förhållanden är man lycklig. 191:an åker IGENOM allt och inte över det.

Vet inte om det är mig det är fel på, men varför denna massiva kärlek till pissmjuka lagg? Ok, något par riktigt mjuka och feta puderlagg är ok, men mjuka skidor är härliga i mjukt puder men suger annars. Ett par måttligt hårda skidor flyter i puder, men klarar av alla andra förhållanden också.

Glisseur:
Om det var mina lagg du syftade på så var det inte 194:orna utan 191:orna du snodde av mig.

Tillbaka
Topp