Bilen till Stranda?

Fred76

Medlem
Bilen till Stranda?
Har länge varit sugen på Stranda. Min tanke är att vänta på en riktig dump för att sen styra västerut. Nu till min fråga. Vilken väg är lämplig på vintern? Är vissa vägar avstängda? Övriga tips för att underlätta resan? Jag åker via Elverum, Lillehammer osv. Otroligt tacksam för svar.

Senast ändrad:
Bilen till Stranda?
www.finn.no Är din vän när det gäller norska vägar. Av egen erfarenhet vet jag att det är bäst att hålla sig till de stora vägarna, även om det betyder omväg. Liten norsk väg på sommaren = dålig svensk kossestig, liten norsk väg på vinter = 1km/h

Bilen till Stranda?
Jag var där för 10 år sedan och det är väl samma väg.... Lillehammer => Otta => Stryn => Stranda. Kan vara kolonne-kjöring på vissa ställen men inga problem om man har gott om tid.

Bilen till Stranda?
Har kört bil dit för några år sedan, skidåkningen är grym.
Men det är LÅNGT med bil, framförallt när du har kommit över gränsen till Norge.

Vi körde också samma väg som de ovan.

Bilen till Stranda?
Att tänka på är ju även att man här i norge nu för tiden klockas mellan plåtpoliserna och kan bli bötfälld om man har för bra mellantider.

Bilen till Stranda?
Det slog mig att vi körde en annan väg hem från Stranda. Förbi Sogndal, vidare mot Filefjell och sedan till Beitostölen. Finns mycket att göra på vägen, dvs många andra skidorter och fjäll om man har gott om dit!

Bilen till Stranda?
mgbgt66 sa:
Det slog mig att vi körde en annan väg hem från Stranda. Förbi Sogndal, vidare mot Filefjell och sedan till Beitostölen. Finns mycket att göra på vägen, dvs många andra skidorter och fjäll om man har gott om dit!
Bland annat ligger Lemonsjöen utmed den vägen som också är stängd större delen av vintern. Det kan en fruktansvärt lång omväg bekräfta. Väg 51 är alltså inte att rekommendera om det inte är väldigt sent på säsongen (vi var där i mitten på april och då var det fortfarande för mycket snö för att vägen skulle vara öppen). Till Vågå kommer man, sen är det stopp.

Bilen till Stranda?
Jarle sa:
mgbgt66 sa:
Bland annat ligger Lemonsjöen utmed den vägen som också är stängd större delen av vintern. Det kan en fruktansvärt lång omväg bekräfta. Väg 51 är alltså inte att rekommendera om det inte är väldigt sent på säsongen (vi var där i mitten på april och då var det fortfarande för mycket snö för att vägen skulle vara öppen). Till Vågå kommer man, sen är det stopp.
Du syftar väl på vägen över valdresflya?? Den är vinterstängd från ca dec till Påsk. Lemonsjöen kan du åka till om du tar vägen från Otta till Stryn. Jag menade vägen som går från Sogndal/Laerdal mot Filefjell. Den delar sig mot antingen Fagernes/Beito eller mot "Homse-dal"/Gol. Båda vägarna går vidare mot Hönefoss och Oslo.

Bilen till Stranda?
Ja men självklart, ursäkta mig, blev lite fel där. Väg 51 är dock fortfarande inte att rekommendera, beräknad snittfart på den vägen är 64 km/h. På sommarväglag... Till Beito går det inte heller att ta sig om man inte åker på den där väguslingen till 51an, den är dock betydligt trevligare söderifrån till beito än norrifrån. Den söda biten till E16 (?) höjer säkert snittfarten på 51an med 40 km/h :P

Bilen till Stranda?
Glöm alla andra tips! Läs detta. Har bott i området i 6 år.
Räkna med ca. 60km/h. så e det enkelt att räkna ut sträckan. Från Lillehammer är mitt råd att köra över Åndalsnes.
Då sträckan över Strynfjället är ofta stängt på vintern (ligger över 1000möh.) Kör från Åndalsnäs mot Ålesund, ta av vid Örskog eller fortsätt mot Ålesund (ta av vid Örskog,närmast vägen ,men! väldig smal och krokig väg).
Bo gör man med fördel faktiskt i Ålesund(ca.40 000 inv.), då boendet är dyrt o dåligt i Stranda.
I Ålesund finns det flera bra vandrarhem och sk. hytter på olika campingar för 2-8 pers. (ca. 150-200 NOK per/pers./natt). Sen att det INTE sker något som helst i Stranda på kvällen är också ett superminus, då man kanske är sugen på en öl eller fler.
Från Stranda skidanläggning till Ålesund är det ca. 45min. inkl. färja.
Tanka fullt i Sverige, hamstra snus,pasta,öl,bacon,ketchup o kaffe - så blir det billigare tur.
Prisex. Snus - 62Nok, köttfärs - 36Nok, Starköl (50cl.)i butik - 25Nok, Mcdonalds meny Big Mac - 85Nok.

Kör inte för fort, extrema böter
Bästa offpistmånaden - Feb.Mars,April
Mest lavinfara i hela Jan.- halva Feb.
Och sist men inte minst, Ta med stighudar - här finns toppturer för flera generationer.

god tur!

Senast ändrad:
Bilen till Stranda?
Ok, tusen tack för alla svar. @Howdi. Så väg 15 kan alltså vara avstängd på vintern? Den innan tunnlarna, före Stryn? Hur är det med färjtrafiken på vintern? Har sökt men ej hittat någon bra sida. Aahh, man blir ju sjukt taggad av att bara skriva om stället. Kom igen nu, ge oss snö! =)

Bilen till Stranda?
Om du ska köra bil så är Howdi's tips väldigt bra...MEN...beroende på hur länge du ska vara i Stranda (såg ingen info om det), så skulle jag absolut värdera att flyga till Ålesund och hyra bil där. Jag bor i Oslo och funderar själv på att flyga. Inte nog med att det spar i jävla massa tid, men det kan faktiskt bli billigare än att köra. Är man ute i tid och bokar flyg så kan du ta dig ToR för ca 800kr från Oslo och 1700-1800kr från Sthlm, beroende på hur flexibel man är. Det finns många helgkampanjer och rabattkoder som går att utnyttja för bilhyra, men en helg kan du säkert få för runt tusenlappen. Alternativet är ju att ta lokalbussen (www.fjord1.no) från Ålesund till Stranda och som tar ca 2 timmar. Finns säkert nån expressbuss som passerar också som tar lite kortare tid, men har inte kollat för mycket än.

Värt att tänka på i alla fall :)

Bilen till Stranda?
Här kan man klicka runt och se hur många av vägarna som är stängda för dagen eller vintern...

http://www.vegvesen.no/Trafikkinfor...n/Trafikkmeldinger?rapportid=604&type=utvalgt

eller direkt till karttjänsten: http://visveg.vegvesen.no/Visveg/mapviewer.jsf

Jag var i Stranda efter nyår förra året då det dumpat massor. Tog också bilen dit men från Odda. Räkna som sagt inte med mer än 60km/h vid bra väglag. Har det kommit snö så kanske man inte kommer fram över huvud taget!

Det gäller att ni har koll på vilka vägar som är vinterstängda!!!
Om ni åker över Åndalsnes E6-E136 så är det till exempel vinterstängt Rv63 söderut från Åndalsnes, så ni måste upp och runt en del fjordar norr/västerut.

Om det är bra väder och ni har kollat att det är öppet så kan det vara värt att köra över fjället Otta-Geiranger Rv15-63. Idag var det tydligen stängt där.

Det tar lite tid att vänja sig vid norska vägar och färjor (http://www.fjord1.no/default.asp?page=265). Allt tar så mycket längre tid än man först tror. Köp med ett par snökedjor som passar också.

Och om ni köper alpepasset så tror jag att det även i år ingår kvällsåkning i Fjellsetra och Stordal. Det är väl värt att kolla upp, speciellt om det är dåligt väder/sikt på dagen! Det var ett gäng med pannlampor där och körde ospårat puder i skogen hela kvällen, hett tips!

Ha en fin resa!

Bilen till Stranda?
Jag rekommenderar bilen, speciellt om man har gott om tid.Det finns snö,fjell och skidorter överallt. Bara bilresan är ett minne för livet!! Att komma från fjället vid Grotli och sedan åka ner mot Stryn är sjukt vackert. Helt enkelt en grym roadtrip (oavsett väg...). Vi bodde en natt i Hellesylt( tror jag det hette). Ligger vid Geirangerfjorden.

Bilen till Stranda?
ring 177 i norge när ni är på väg - uppdaterad info. timme per timme.
Andra skidorter som skall besökas när man är på plats är - Stordalen alpin, Bondalseidet (orstaskisenter.no), Fjellsetra skisenter (Sunnmørsalperna.no).
Annars finns Stryn också på vintern. Alla mer än 500 höjdmeter i anläggningen.
Surfing på stadt, kitesurfing utanför Ålesund(Giske,Alnes,Vigra), Rafting/älvpaddling i världsklass(Hellesylt,Stranda,Valldal), Superfin Trad.klättring i Molladalen upp till 7 replängder (Ørsta kommun). Massor av bra sportklättring runt Ålesund,Ulsteinvik,Hareid.
Hang-paragliding (framförallt på Örsta skisenter i helgerna, tror tidrekordet ligger runt (7) timmar i luften...)

Bilen till Stranda?
Tusen tack för all hjälp, tips och förslag. Priceless! Sitter här i ett regnigt mellansverige och planerar för fullt. Tack. =)

Tillbaka
Topp