Bindningsproblem

emmmil

Ny medlem
Bindningsproblem
yo alla freeriders
ja har ett par k2 puplic enemy med marker 12 bindningar som alltid pajjar när ja landar switch:(
i år köpte ja 4 extra skistopers (de e dem som pajjar)
jag undrar vad som är smartast att göra och om de flesta bindningar är lika kass?..är det värt attt byta bindning?köpa nya lagg?

Bindningsproblem
SAMMA SAK!!!
Jag köpte ett par K2 Public Enemy i början av 2008 och samma sak hände mig i Hemsedal när jag landade switch. Jag har också Marker 12 bindningar. Det som gick sönder var alltså dom "pinnarna" som pekar lite nedåt från bindningen. kanske kallas skistopers eller??

ska dra mig och köpa nya tänkte jag, eller är det värt att istället köpa nya "bättre" bindningar? förslag i så fall tack..

vad är lagg btw?

Bindningsproblem
på marker 12 är det ett ganska vanligt problem, om du söker i forumet så ser du fler med liknande problem. jag tycker att du köper ny binding om du tyckt ha kvar laggen ett tag till =)

Bindningsproblem
Finns ett bra sätt... skruva loss bindningarna o släng dom åt helvette... köp nya o lämna in skiten på montering....

Bindningsproblem
ska iväg nu 3dar på jullovet till branäs och sen en vecka till chamonix på sportlovet och kanske en vecka till senare i vår.
pallar typ inte köpa bindningar nu, e rätt pank men känns också fett ovärd att köpa en massa skistoppers för 200spänn styck. vetefan vad man ska göra..

Bindningsproblem
johanskate sa:
SAMMA SAK!!!
Jag köpte ett par K2 Public Enemy i början av 2008 och samma sak hände mig i Hemsedal när jag landade switch. Jag har också Marker 12 bindningar. Det som gick sönder var alltså dom "pinnarna" som pekar lite nedåt från bindningen. kanske kallas skistopers eller??

ska dra mig och köpa nya tänkte jag, eller är det värt att istället köpa nya "bättre" bindningar? förslag i så fall tack..

vad är lagg btw?
vet inte hur den bindningen är i sig, men det låter ju som om själva "skistoppen" sitter ganska lång ner, d.v.s. nära marken när man har knäppt på bindningen? och att det sedan är dom som fastnar i marken när du landar "fakie"? var själv med om det en gång, fast då på ett par tyrolia av billigare modell. bytte sedan både skidor och bindningar och har aldrig varit med om det på mina nuvarande bindningar (fischer X14). så troligtvis beror det väl på själva bindningen i sig är dålig i och med att "skistoppen" sitter för långt ner (för nära marken) på den modellen. kanske borde gå att böja upp stoppern lite så att dom hamnar lite högre upp när du har bindningen spänd (dock inte för långt, eftersom dom ändå måste fylla sin funktion när bindningen löser ut)..

Bindningsproblem
samma skit har hänt för mig två gånger också!
skulle man inte kunna köpa ett par skistoppers av ett annat märke och montera på?

Bindningsproblem
Det som händer är att du får framåtvikt när du landar switch och bindningen "löser ut" lite i.o.m att hälen lyfts upp så skistoppern far ner i marken och går av.

Senast ändrad:
Bindningsproblem
Såga av skistoppern och kör fångrem till ett pjäxspänne! Funkar...men inte så estetiskt tilltalande! Sen är ju risken såklart att du åker torktumlare med skidorna om du klotar ordentligt men det är ett annat problem!

Bindningsproblem
Kanske ska tillägga att det inte är en bra, säker eller rekommenderad lösning (bara en lösning) en jibb-bindning typ griffon från Marker borde funka bättre till dina behov!

Bindningsproblem
om du inte är taggad på att köpa en ny bindning just nu så skulle jag som sagt rekommendera att du böjer upp "metallpinnarna" på skistoppen en aning så dom inte sitter lika långt ner, nära snön (deock självklart inte för mycket). sen borde det ju självklart även hjälpa att skruva åt bindningen lite mer i bakdelen så att den inte löser ut vid framåtvikt lika lätt. tror att det hjälper rätt mycket.

Bindningsproblem
hampas sa:
samma skit har hänt för mig två gånger också!
skulle man inte kunna köpa ett par skistoppers av ett annat märke och montera på?
blir nog svårt att få det att passa. kanske finns vissa/något märke som har stoppers som skulle passa på en markerbindning, men tveksamt.

Bindningsproblem
jag har haft samma problem med mina skidstoppers, de spricker och lossnar när jag landar switch...

då lämnade jag in mina skider och bindningar + skidstoppers till intersport.
de kollade på grejjerna och då var det nått konstigt med en skruv + de järnfästen som skidstoppen mestadels sitter fast i.... kan vara så,

Bindningsproblem
en av mina skistoppers lossnade när jag gjorde en lite för brant sväng en gång i lofsdalen, då vart de bara att åka ner till skiduthyrningen och sätta tillbaks den igen, har bara hänt en gång än så länge som tur e.. "/

Bindningsproblem
simon_t sa:
om du inte är taggad på att köpa en ny bindning just nu så skulle jag som sagt rekommendera att du böjer upp "metallpinnarna" på skistoppen en aning så dom inte sitter lika långt ner, nära snön (deock självklart inte för mycket). sen borde det ju självklart även hjälpa att skruva åt bindningen lite mer i bakdelen så att den inte löser ut vid framåtvikt lika lätt. tror att det hjälper rätt mycket.
ska jag lämna in skidorna för det eller kan jag fixa båda sakerna själv? är det bara att böja upp stoppersarna för hand? (har inte fixat med mina skidor förr så är rätt kass)

Bindningsproblem
För mig gick bindningarna sönder efter typ tre dagar ifjol. När jag landade switch så löste bindningen ut, pinnarna fastnade i backen så att resten av skistoppern slets lös och plattan (som bakbindningen sitter på) sprack.

Det här var ett par salomon, men jag tror att det är ungefär lika kass konstruktion på alla skistoppers. (har ett par look px12 jib nu som funkar fint)

Bindningsproblem
så px12:orna funkar alltså rätt bra att jibba med? är det möjligt att de kan va lika okej med alla px:or?

Bindningsproblem
Det fixar du själv. Böjer skistopperna uppåt gör du antingen för hand eller med hjälp av något verktyg. I butik har man oftast en avsågad aluminiumstav som man använder sig av när man gör detta. Det blir liksom ett litet rör som man kan sticka in skistoppern i så att man kan böja det enklare med mer kraft. Säger inte att du ska såga av din egen stav för att göra detta, men hoppas du förstår ungefär hur man bär sig åt? Lite knepigt att förklara såhär :) Var inte rädd för att ta i bara, det är lite knepigt.

Skruvar åt bindningen gör du med en vanlig skruvmejsel bakom "häl-delen" på bindnigen. Det står uppmärkt en "viktskala" (även kallad DIN-skala) där man justerar vikten. På din bindning går viktskalan till 12 som är max. Hur mycket du ska skruva åt bestämmer du själv. Man brukar säga att en medelgod åkare ska skruva sin bindning på t.e.x. värde 7 om han väger 70 kg, värde 8 om han väger 80 kg o.s.v. (detta är dock grovt beräknat, finns mer exakta guider till detta, men det är på ett ungefär). Kom ihåg att du måste ha samma inställning på den bakre delen av bindingen som den främre, justerar du den bakre delen måste du alltså ställa in exakt samma värde på den främre.

Försökte förklara så enkelt som möjligt nu, lycka till!

johanskate sa:
simon_t sa:
ska jag lämna in skidorna för det eller kan jag fixa båda sakerna själv? är det bara att böja upp stoppersarna för hand? (har inte fixat med mina skidor förr så är rätt kass)

Bindningsproblem
johanskate sa:
simon_t sa:
som killen ovan nämnde så fixar du detta själv, inga problem.

Bindningsproblem
tack! bra förklaring!
pratade med team sportia som jag köpte skidorna + bindningarna av, de sa att det skulle gå på garantin så de skulle fixa nya gratis åt mig.
ska jag be dem ställa in/justera bindningarna på ngt speciellt sätt?

Bindningsproblem
jag har samma problem, fast jag har k2 fujative 07, och ja har pajjat mina skistoppers upp mot 15 gånger snart! och ja har testat allt typ = har lämnat in dom på 4 olika skidshoppar , köpt nya , böjjt tillbax dom själv, kört utan skistoppers, händer vid precis samma tillfälle, när man landar switch och bindningen löser ut och man har fortfarande fart så pinnarna trycks åt "fel" håll.

är det typ ett sånt här tillfälle man ska köpa ett annat märke? rossignol? look? nu har jag marker 9.0 mod.

Senast ändrad:
Bindningsproblem
phhille026 sa:
jag har samma problem, fast jag har k2 fujative 07, och ja har pajjat mina skistoppers upp mot 15 gånger snart! och ja har testat allt typ = har lämnat in dom på 4 olika skidshoppar , köpt nya , böjjt tillbax dom själv, kört utan skistoppers, händer vid precis samma tillfälle, när man landar switch och bindningen löser ut och man har fortfarande fart så pinnarna trycks åt "fel" håll.

är det typ ett sånt här tillfälle man ska köpa ett annat märke? rossignol? look? nu har jag marker 9.0 mod.
de billigare markerbindningarna verkar ju vara ganska skit om man läser vad majoriteten här på freeride tycker. har själv aldrig haft några marker så personligen har jag ingen erfarenhet av dessa. hade som sagt däremot ett par billigare tyrolia en gång i tiden och dessa löste också ut väldigt lätt vid landningar switch (även fast jag hade dom uppskruvade på högsta DIN, som dock bara var typ 10). har numera ett par fischer (tyrolia) X14 som jag aldrig har haft det problemet med, så det hjälper garanterat att köpa dyrare bindningar med högre DIN.

Bindningsproblem
Det är svårt att veta hur ni ska ställa in bindningarna, ni måste ge oss mer info då. Hur mycket väger ni? Vilken viktinställning har ni kört på tidigare då ni haft dessa problem? Hur duktiga anser ni att ni är? Hur mkt jibbar ni och hur stort kör ni? O.s.v...

De bindningar ni nämner är standarbindningar som i många fall är för dåliga för hård körning. Självklart måste man gå upp i kvalite, DIN, och pris. Men är skiten för dåligt så är den, inget man kan göra åt saken. Nästa skidköp - stirra er inte blinda på enbart skidan, bindningen är lika viktig. Dyrare är bättre i det här fallet.

Bindningsproblem
jag väger 70kg och är 185cm lång kör inte mycket big jumps. iom att mina skistoppers lätt pajar, ska jag sätta bindningarna på 12 som är max på DINskalan? eller fuckar det upp för åkningen?

Bindningsproblem
Har en liknande bindning (Marker 11 skit!) mina har också gått sönder på detta vis typ 10 gr!(damp) jag provade att spänna dom på hårdaste detta resulterade i att hela bindningen slapp från skidan!! xD vart tvungen att borra om skiten.

Senast ändrad:
Bindningsproblem
Är väl bara att skaffa de där Tyrolia som fanns i början på åttiotalet (rödvita) med skistopprar som fälldes UPP och IN mot bindningen, typ 3 cm upp(!) ;-). De och Salomon 727 Equipe var coolast på den tiden. Tyvärr minns jag inte namnet på Tyroliabindningarna, möjligtvis 380 el.likn.

Bindningsproblem
mina dynastar px (eller va de nu är) funkar perfekt :) de kan t.o.m hända att en skida stannar kvar på foten när man ramlar ibland :D, dom sitter stenhårt

Bindningsproblem
har max 12 på min DINskala. den står nu på 6
jag väger 70kg är 184 lång
vad ska jag flytta den till?
(jag vill inte att den ska utlösa skitlätt men samtidigt inte bryta benen)

Senast ändrad:
Bindningsproblem
johanskate sa:
har max 12 på min DINskala. den står nu på 6.5
jag väger 70kg är 184 lång
vad ska jag flytta den till?
(jag vill inte att den ska utlösa skitlätt men samtidigt inte bryta benen)
hur pass funkar din bindning i nuläget då? har för mig att jag själv har liknande inställning..

Bindningsproblem
under förra vintern hade jag samma bindning + inställningar, då pajade skistoppern. funkade inte särskilt bra alltså.
nu iår har jag samma grejer men flyttade DIN till 7 istället.
rätt gjort?

Bindningsproblem
johanskate sa:
under förra vintern hade jag samma bindning + inställningar, då pajade skistoppern. funkade inte särskilt bra alltså.
nu iår har jag samma grejer men flyttade DIN till 7 istället.
rätt gjort?
de kan väl bara du avgöra.. har du testat i år? för mina funkar perfekt, bara att mina scratch 120 bindningar har lite problem med skistoppern, för på den ena bindningen så sitter skistoppersarna lite längre ifrån varann än på den andra, de är lite mysko tycker jag, men de funkar iaf.. ena skistoppern pajjade ju som sagt en gång förra säsongen.

Tillbaka
Topp