Blir det någon skidåkning i vinter?

Kallfronten på väg in här också, behövligt för 16 grader just nu. Kan bli intressant att köra till bergen imorgon bitti. ”Bara” 25 m/s på Titlis just nu, se om de kan öppna imorgon.

Vilken dag!
Första dagen och Graubünda hälsar oss välkomna med -5 gr och Kaiserwetter, och inte en FFP2 så långt man kan se.😃
Valet idag föll på Savognin, ett härligt skidområde med 1550 fallhöjdsmetrar, vilka vi utnyttjade ordentligt.
Enorma ytor med lättåtkomlig offpist, vilken idag tyvärr bestod av frusen vindpackad snö, det blev bara ett sådant åk (ny snö kommer i morgon).
Men….. vilka carvingnerfarter! Från Piz Cartas 2713 möh, böljar sig flera breda röda och en (snäll) svart ner hela 830 fhm innan de tar slut - precis som det ska va!
1645375936487.jpeg

Och med 830 fhm carving och denna utsikt från dagens lunchbord, behövs inte fler argument för att välja Alperna före fjällen.;)
1645376140311.jpeg

Skidåkning till kl 16.30 idag, och när vi kör förbi den sista afterski baren bredvid pisten strax innan vi är nere i byn, hör vi musiken: TNT….Like Dynamite…!🤘
Bye bye Covid…. welcome normality!:)
Stay tuned…

Vilken dag!
Första dagen och Graubünda hälsar oss välkomna med -5 gr och Kaiserwetter, och inte en FFP2 så långt man kan se.😃
Valet idag föll på Savognin, ett härligt skidområde med 1550 fallhöjdsmetrar, vilka vi utnyttjade ordentligt.
Enorma ytor med lättåtkomlig offpist, vilken idag tyvärr bestod av frusen vindpackad snö, det blev bara ett sådant åk (ny snö kommer i morgon).
Men….. vilka carvingnerfarter! Från Piz Cartas 2713 möh, böljar sig flera breda röda och en (snäll) svart ner hela 830 fhm innan de tar slut - precis som det ska va!
Visa bilaga 16667
Och med 830 fhm carving och denna utsikt från dagens lunchbord, behövs inte fler argument för att välja Alperna före fjällen.;)
Visa bilaga 16668
Skidåkning till kl 16.30 idag, och när vi kör förbi den sista afterski baren bredvid pisten strax innan vi är nere i byn, hör vi musiken: TNT….Like Dynamite…!🤘
Stay tuned…
Underbart, kollade just appen ..11 dagar tills avfärd 🇨🇭 💙

Vilken dag!

Stay tuned…
Synd med snön, men ser ju ut som andra hittade fin snö på bilderna. Men de kanske vågade lite längre utflykter? Sprack upp även på Titlis idag fast det var rätt blåsigt tidvis, ser ut som att flaggorna vajjade bra i Savognin också...
Hittade en del ospårat puder från igår, men blandat med vindpack, is, uppkört, isbollar och längs dalnedfarten: kompakt kramsnö. Mestadels lättåkt tyckte vi ändå, såg ju snön idag! 😅

Synd med snön, men ser ju ut som andra hittade fin snö på bilderna. Men de kanske vågade lite längre utflykter? Sprack upp även på Titlis idag fast det var rätt blåsigt tidvis, ser ut som att flaggorna vajjade bra i Savognin också...
Hittade en del ospårat puder från igår, men blandat med vindpack, is, uppkört, isbollar och längs dalnedfarten: kompakt kramsnö. Mestadels lättåkt tyckte vi ändå, såg ju snön idag! 😅
Det var faktiskt vindstilla nästa hela dagen, på båda topparna Piz Cartas och Piz Martegnas var det ingen vind alls.
Offpist spåren som syns på bilderna är nog ett antal dagar gamla, jag såg ingen annan än jag själv som provade lite offpist idag. Under de 2-3 cm pudersocker som låg överst, smattrade ett hårt och ojämnt underlag mot skidorna vilket begränsade nöjet.
Jag lät i stället QST 99:orna ”sträcka ordentligt på benen” i de perfekta carvingpisterna idag. Långa varierande med rejält med fhm, riktigt kul!

Igen, stort tack @fredw!

Min fru pratade precis med Scandlines. De bekräftade att Scandlines inte gör någon kontroll vid påstigning på färja (i alla fall om färjan är "dansk"), samt att för transitresa igenom Tyskland så behövs inte uppvisande av negativt test.

Så, summa summarum - vi kör på och skippar test för sexåringen.

Och tack för väderinfo!
Hej.

Jag tror inte dom på Scandlines vet vad dom pratar om....

Jag är i samma situation som dig (fast jag har en 9-åring) och så långt jag förstått efter timmars letande så MÅSTE alla 6-år och äldre visa intyg på vaccination, tillfrisknande eller negativt test.

Titta här: https://www.auswaertiges-amt.de/en/coronavirus/2317268#content_2

För genomresa gäller samma krav men du behöver inte fylla i inreseblanketten och ni behöver inte sitta i karantän (av naturliga skäl)

Jag var även i kontakt med tyska ambassaden och dom bekräftade att det är så.

Sen kanske dom inte kollar folk särskilt aktivt men det ändrar ju inte faktum att kraven finns där.

Själv tänker jag nog testa min 9-åring för att slippa den minimala chansen att man måste vända vid gränsen. Som jag förstått det gäller ett antigen test med intyg (från tex Apoteket Hjärtan) i 48-h.

Hej.

Jag tror inte dom på Scandlines vet vad dom pratar om....

Jag är i samma situation som dig (fast jag har en 9-åring) och så långt jag förstått efter timmars letande så MÅSTE alla 6-år och äldre visa intyg på vaccination, tillfrisknande eller negativt test.

Titta här: https://www.auswaertiges-amt.de/en/coronavirus/2317268#content_2

För genomresa gäller samma krav men du behöver inte fylla i inreseblanketten och ni behöver inte sitta i karantän (av naturliga skäl)

Jag var även i kontakt med tyska ambassaden och dom bekräftade att det är så.

Sen kanske dom inte kollar folk särskilt aktivt men det ändrar ju inte faktum att kraven finns där.

Själv tänker jag nog testa min 9-åring för att slippa den minimala chansen att man måste vända vid gränsen. Som jag förstått det gäller ett antigen test med intyg (från tex Apoteket Hjärtan) i 48-h.
Jag åkte in i Puttgarden förrgår eftermiddag och inte en gränsvakt var ute (fast det regnade ju :rolleyes:).
Sedan åkte jag igår em in i Österrike via den stora gränsövergången vid Bregenz, och inte en vakt inom synhåll där heller.

Och i Rödby hamn frågar ingen, det är bara automater där nu.

Ok @PisteCarver det var rätt fint i Jämtland idag åxå. Inte lika mycket fallhöjd men vindstilla och pudersnö.
Almdalen är en liten pärla ☀️☀️❄️❄️

Bilagor

• F7F2C783-1FB1-4D54-8FDB-8DCE5887A24C.jpeg
    F7F2C783-1FB1-4D54-8FDB-8DCE5887A24C.jpeg
    928.5 KB · Besök: 142
  • 398FC749-23F1-46F0-BC7E-C6C926119702.jpeg
    398FC749-23F1-46F0-BC7E-C6C926119702.jpeg
    968.9 KB · Besök: 132
  • 256725B8-8886-4CEC-9972-F365621C24B3.jpeg
    256725B8-8886-4CEC-9972-F365621C24B3.jpeg
    765.5 KB · Besök: 143
  • BFC8BDF3-08AF-4A95-AB55-1813CB5BB306.jpeg
    BFC8BDF3-08AF-4A95-AB55-1813CB5BB306.jpeg
    800 KB · Besök: 138
  • F644AE93-D064-43C5-A617-A8A905F58F74.jpeg
    F644AE93-D064-43C5-A617-A8A905F58F74.jpeg
    559.1 KB · Besök: 141
Jag åkte in i Puttgarden förrgår eftermiddag och inte en gränsvakt var ute (fast det regnade ju :rolleyes:).
Sedan åkte jag igår em in i Österrike via den stora gränsövergången vid Bregenz, och inte en vakt inom synhåll där heller.

Och i Rödby hamn frågar ingen, det är bara automater där nu.
Så är det säkert.

Jag bara ville påpekats informationen han fick från Scandlines var felaktig och berätta vad reglerna säger oavsett om dom tillämpas eller ej.

Alltid bra att veta vad som gäller när man ger sig ut, det funkar ju säkert att blåsa igenom Tyskland i 180 för att ”någon” sagt att det är fri fart på autobahn men då kan man inte bli förvånad om man blir stoppad för fortkörning heller eftersom det är 120 på de flesta sträckorna.

Snöfront/stormfront kom in norrifrån i morse. Vi tänkte då vara ”street-smart” och kollade väder-radar och olika webcams.:unsure:
Söderut borde ju vara bättre och Bivio på väg upp mot Julierpass visade blå himmel, vi kör dit!
Väl uppe i Bivio på nästan 1800 möh rasar en snöstorm!😦
1645459160052.jpeg

Bara att köra ner igen…🥴
På väg ner syns blå luckor i molntäcket norrut, vi måste hitta ett nytt mål för dagen!
Valet faller på en liten dal på vägen upp mot Albulapasset, med den lilla vackra Bündner-byn Bergün med tillhörande skidområde Bergün/Darlux 1400-2560 möh. Hur många av er har åkt skidor där?;)
Området gav med sin två antika sittliftar och en släplift 70-talsvibbar. Nästan tomt på skidåkare, betydligt vanligare med familjer på rodelutflykt.
Men riktigt fin åkning på den översta liften, fin lutning och 5 cm kallpuder ovanpå pisterna. Det blev en fin eftermiddag med luckor i molntäcket.
Stora offpist ytor intill pisterna högst upp, men terrängen såg inte säker ut, undvek den. Fanns ett antal branter här och var med hängdrivor på.
Hotellägaren där vi bor berättade att för mindre än två veckor sedan omkom en 17-årig snowboard åkare från Zürich i en lavin här.
Riktigt fina åk blev det ändå här idag:
1645460268880.jpeg

1645460338938.jpeg

Otroligt med så stor skillnad i vädret med så kort avstånd fågelvägen! Men några 3000+ m toppar emellan så klart. :) 🏔️

Edit: åtminstone kört förbi Bergün. ;)

Du skall testa de små orterna i Graubünden. Det är många grymma små orter. Finns många gömda orter dit freeriderna inte kommit än.
Se hur det går med krav på att komma tillbaka till kontoret. Rätt sugen att flytta ännu närmare bergen. ;) Inte så mycket i min bransch i GR annars tyvärr. Och Wallis vägrar jag.
Spenderade en halv sommar i Davos 2020 tack vare pandemin, mycket trevligt ställe.

Se hur det går med krav på att komma tillbaka till kontoret. Rätt sugen att flytta ännu närmare bergen. ;) Inte så mycket i min bransch i GR annars tyvärr. Och Wallis vägrar jag.
Spenderade en halv sommar i Davos 2020 tack vare pandemin, mycket trevligt ställe.
Såååå långt är det inte att köra. Och skall du ta en weekend i GR så bo bara mellan orterna så kan du välja på morgonen. ;)

Såååå långt är det inte att köra. Och skall du ta en weekend i GR så bo bara mellan orterna så kan du välja på morgonen. ;)
Nej, det vet jag väl. Gäller bara att undvika att hamna i köerna med alla från Zürich...
Mitt "problem" är att jag har 35-40 min till Engelberg, hittar som i min egen ficka på Titlis, alltid någon att åka med där uppe och alltid mer snö än borta i GR... :oops: Plus att jag kan sova i min egen säng! :sleep:

Nej, det vet jag väl. Gäller bara att undvika att hamna i köerna med alla från Zürich...
Mitt "problem" är att jag har 35-40 min till Engelberg, hittar som i min egen ficka på Titlis, alltid någon att åka med där uppe och alltid mer snö än borta i GR... :oops: Plus att jag kan sova i min egen säng! :sleep:
Japp. Den där känner man igen. Att hitta är alltid gött. Och sin egen säng oxå iofs…

En förhållandevis liten fråga mitt i den stora, störda björnens jakt på sitt territorium. Men hur kommer resor söderöver kunna genomföras framöver? Hörde nyligen att amerikansk underrättelsetjänst pratar om full invasion inom 2 dagar. Bedrövligt.

En förhållandevis liten fråga mitt i den stora, störda björnens jakt på sitt territorium. Men hur kommer resor söderöver kunna genomföras framöver? Hörde nyligen att amerikansk underrättelsetjänst pratar om full invasion inom 2 dagar. Bedrövligt.

Tror knappast det påverkar resor inom väst- central- eller sydeuropa.

Kommer nog inte att påverkas men ser man en ryss i liftkön så kan man ju ge hen hjälp med att lösa ut bindningarna eller nåt annat jävelskap. Kan ju alltid hänvisa til historien. Gäller bara att försäkra sig om att det verkligen är en ryss. Jag pratade med några tjecker i en lift för några år sedan och de berättade att de på grund av likheten mellan språken tyvärr ofta blir misstagna för att vara ryssar och tas emot därefter.

Lite småroligt att en tråd som startade med en fråga om skidåkning i Corona tider nu övergår i världspolitiska frågor via oändliga utläggningar och smittkurvor på 76 sidor 😄.

För övrigt har vi tillbringat ännu en solig dag i Dolomiterna. 7,5 timme i pisten. Munskydd till trots och ryssar på hotellet.

Lite småroligt att en tråd som startade med en fråga om skidåkning i Corona tider nu övergår i världspolitiska frågor via oändliga utläggningar och smittkurvor på 76 sidor 😄.

För övrigt har vi tillbringat ännu en solig dag i Dolomiterna. 7,5 timme i pisten. Munskydd till trots och ryssar på hotellet.
Snöläget i Dolomiterna?
Planerar att komma ner vecka 12, verkar ju vara blandat snöläge i alperna just nu.

Snöläget i Dolomiterna?
Planerar att komma ner vecka 12, verkar ju vara blandat snöläge i alperna just nu.
Som vanligt helt ok men inte jättemycket utanför pisterna. Men fortfarande gäller ” ingen kan pista som italienarna”. Om det räcker överallt till vecka 12 är väl oskrivet.

Ingen rapport igår (vi besökte då skidorten Bivio vid Julierpass).
Idag blev det skidåkning i klassisk och fashionabel skidterräng, Davos Parsenn.
Uppfyllde det våra höga förväntningar?
Njae… modernt liftsystem med långa nerfarter, men… de röda pisterna borde vara blå, och de blå känns som transportsträckor. Och pisterna är fulla av ovana skidåkare med dyra skidkläder.:rolleyes:
Fina nerfarter är svart 2 från Weissfluhgipfel och svart 4 ner mot Davos. Vi åkte igenom i stort sett hela systemet.
Fast vi är väldigt nöjda med vårt lunchbord idag.:)
1645636684592.jpeg

I den stora grytan ner mot Gruobenalp finns det lättåtkomliga offpist möjligheter. Men med en 3:a på lavinskalan håller man sig i skinnet.
Några små repor som kändes säkra blev det ändå.
1645637048946.jpeg

1645637111142.jpeg

Från Weissfluhgipfel 2844 möh finns det ett par riktigt fina (snälla) svarta nerfarter.
1645637297563.jpeg

Vad tycker ni vi ska göra i morgon?
Ska vi åka tillbaka till Savognin igen (som vi tyckte hade mycket bättre skidåkning än Davos Parsenn)?
Eller när vi ändå är i krokarna, ska vi vända upp och ner på plånboken och åka till St Moritz Corviglia?:unsure:

Eller när vi ändå är i krokarna, ska vi vända upp och ner på plånboken och åka till St Moritz Corviglia?:unsure:
Klart ni ska! ;) 🤑💸

Edit: måste säga att det ser brantare ut på sommaren… men å andra sidan åker man ju skidor på ställen man skulle slå ihjäl sig på om man försökte ta sig ner till fots vid barmark. :oops:

Senast ändrad:
Njae… modernt liftsystem med långa nerfarter, men… de röda pisterna borde vara blå, och de blå känns som transportsträckor. Och pisterna är fulla av ovana skidåkare med dyra skidkläder.:rolleyes:
Fina nerfarter är svart 2 från Weissfluhgipfel och svart 4 ner mot Davos. Vi åkte igenom i stort sett hela systemet.
Visa bilaga 16770
I den stora grytan ner mot Gruobenalp finns det lättåtkomliga offpist möjligheter. Men med en 3:a på lavinskalan håller man sig i skinnet.
Visa bilaga 16771
Visa bilaga 16772
Från Weissfluhgipfel 2844 möh finns det ett par riktigt fina (snälla) svarta nerfarter.
Visa bilaga 16773
Ska vi åka tillbaka till Savognin igen (som vi tyckte hade mycket bättre skidåkning än Davos Parsenn)?
Eller när vi ändå är i krokarna, ska vi vända upp och ner på plånboken och åka till St Moritz Corviglia?

Nä, nu blir man riktigt alpsugen..

Spara på dina Schweizerfranc och åk till Vals 🤑 (33 chf/dagkort och kidsen åker gratis till 16 år). 1700 fallhöjdsmeter 🤙

Visa bilaga 16770
Visa bilaga 16771
Visa bilaga 16772
Visa bilaga 16773

Blir det aldrig skogsåkning när du är i alperna? ;) Bra väder och gott med snö i den delen av bergen.

Visa bilaga 16770
Visa bilaga 16771
Visa bilaga 16772
Visa bilaga 16773
Det här är en del av det moderna liftsystemet antar jag. 😉
Löjligt lite spår utanför där för övrigt...märkligt.

1645642133252.png

Blir det aldrig skogsåkning när du är i alperna? ;) Bra väder och gott med snö i den delen av bergen.
Nääe, jag åker fort i stora svängar, det skulle sluta med en katastrof i skogen…🤕🤪
Fru PC åker ”stylish” som en österrikisk skidlärare anno 1990, om mig säger hon att jag åker som en ”slugger”. Tydligen är jag inte av den eleganta sorten.😲

Visa bilaga 16770
Visa bilaga 16771
Visa bilaga 16772
Visa bilaga 16773
Corvatch klart bättre än Corviglia tycker jag om man nu är i Engadin. Vet inte hur snöläget är dock. Annars kan du ju testa den fina toppturen upp till Piz Lagrev jag hade med i en av mina första bildgåtor förra vintern 😁

Senast ändrad:
Corvatch klart bättre än Corviglia tycker jag om man nu är i Engadin. Vet inte hur snöläget är dock. Annars kan du ju testa den fina toppturen upp till Piz Lagrev jag hade med i en av mina första bildgåtor förra vintern 😁
Den bildgåtan minns jag, eftersom jag vann den, och @Pillard trodde att jag hade tillgång till CIA’s satellitsystem.

Men… 800 fhm kan jag avverka ganska fort om det går på ”rätt” håll, tyvärr frustar jag som en flodhäst om jag ska avverka 8 fhm på ”fel” håll.😓

Det blir nog tyvärr inte St Moritz i morgon. Tittade på webcams och det är riktigt dåligt med snö där, barmark som sticker fram på många ställen uppe i systemet. Davos är just nu motsatsen, massor av snö.

Nä, nu blir man riktigt alpsugen..

Spara på dina Schweizerfranc och åk till Vals 🤑 (33 chf/dagkort och kidsen åker gratis till 16 år). 1700 fallhöjdsmeter 🤙
Jag har haft det på radarn under veckan, men tveksamt om det blir av, vi har 1,5 h dit, tyvärr.
I morgon kör vi Savognin igen, och jag hoppas att det ska finnas puder kvar i de fina sluttningarna nedanför Piz Cartas. Det kom 30 cm häromnatten.
Vi får se vad det blir på fredag.

Klart ni ska! ;) 🤑💸

Edit: måste säga att det ser brantare ut på sommaren… men å andra sidan åker man ju skidor på ställen man skulle slå ihjäl sig på om man försökte ta sig ner till fots vid barmark. :oops:
Sluttningen i bild 2 är ca 30 gr, jag åkte den högra sidan i bilden ca 30-40 m från liften.
Det var fin snö och fortsättningen sedan (bild 3) var flackare och slutade i en liten trevlig ravin innan man kom ut i pisten. Men det här är gränsen för vad jag ska ge mig på utan att vara rent dumdristig. Jag är ensam i sluttningen, har ingen lavinutrustning, och frun väntar i pisten nedanför.
Till mitt ”försvar” får jag väl tillägga att jag kollar topografiska kartor innan, och åker aldrig brantare än 30 gr, och aldrig om det finns brantare hang ovanför.
Har tagit ett par bilder idag på spår där folk har tagit riktigt dumma risker, och där små flaklaviner också har släppt ovanför dem.

Senast ändrad:
Lunch i Alperna ska ätas utomhus.☀️😎
Just nu gör vi det i skidområdet Davos-Rinerhorn. Härliga breda öppna röda carvingnedfarter på 500 fhm, ingen trängsel alls, bara att låta laggen sträcka på benen.🎿😃

Snöläget skiftar mycket i Schweiz i år, i Albulatal/Davos finns det mängder, men ju längre söder/västerut man söker sig desto sämre blir det.
1645790619504.jpeg

Tillbaka
Topp