Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Bor så långt norrut så alla temperaturer över -20 e ok😂 å toppliften öppen. Som ung blev man härdad, kan ju knappt åka i plusgrader -de blir för varmt
Du måste åka till Grindelwald och ställa dig vid Männlichen dalstation.
Väl där böjer du rejält på nacken skådar upp mot mäktiga Eiger Nordwand.
Klart brutalare än Matterhorn och mer fhm upp till toppen.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nå jag har ju just lagt bort brädan så jag e väl nog lite udda. Köpte altså allmountain skidor i fjol innan det enbart hcslalom😬 men även satan blir ju gammal å religös.. så..😂. E de altså grindewald man borde satsa på? Själv trodde jag Murren. Har aldrig varit närmare än Interlaken tidigare så vet inget men området ser 👌🏻Ut
Som PC påpekade åkte jag en hel del i Jungfrau-området när jag bodde i Bern. Säsongskort 3 vintrar tror jag det blev... Åkte mest i det största området, mellan Grindelwald och Wengen med Männlichen och Kleine Scheidegg. Bra pister, moderna liftar nästan överallt och trevliga repor att köra bredvid/mellan pisterna med relativ liten risk för laviner och stup mm.
Mürren åkte jag mest till senare på säsongen när den extra höjden i området Birg-Schilthorn var fördelaktigt. Inte så många pister och liftar där, men kan vara värt en dag om ni ändå tänkt köpa kort för hela området. Från Wengen är det inte så knölig transport även om det blir en del byten med tågen och kabin.

Aldrig åkt skidor i First. Som PC sa, mäktig utsikt men håller nog utsikten från Männlichen som snäppet vassare. ;) Tar en stund att ta sig till från Wengen, fördelen är ju att en del är på skidorna åtminstone.

PisteCarver

Aktiv medlem
Aldrig åkt skidor i First. Som PC sa, mäktig utsikt men håller nog utsikten från Männlichen som snäppet vassare. ;) Tar en stund att ta sig till från Wengen, fördelen är ju att en del är på skidorna åtminstone.
Ja, från Männlichen ligger "de tre stora" uppradade (Eiger, Mönch, Jungfrau).
Är mäktigare än i Zermatt eftersom de relativt de omgivande mycket lägre bergen, ger ett så imponerande intryck.

larchii

Aktiv medlem
Efter att 3/5 av vintern passerat är det dags för ett vinterbetyg. Jag ger vintern *trumvirvel* 2 av 5 i betyg. I Alperna krävs det att man befunnit sig i norra eller nordvästra delen för att få bra med snö. De desto roligare topparna och lärkskogen på södra sidan har haft det tyngre. Svenska fjällen har haft det tungt sen ifjol, som var betydligt bättre- enligt min subjektiva mening. Norge, varierat. Vissa delar djup puder, andra delar- snustorrt.

Jao visst blev det skidåkning i år också. Instämmer i ditt betyg än så längen också, iaf där jag har befunnit mig. Men det är fortfarande långt kvar. Skidsäsongen pågår ju vart fall mellan september - juni i Skandinavien så halva säsongen är ju fortfarande kvar, kan bli bra. Ja, så länge man inte blir inkallad igen då, vilket jag blev 2015 efter att Putin gått in i Ukraina första gången. Får hoppas man blir stationerad kring Riksgränsen i så fall. 😬

Bild från dagens kvällsåkning 👌

PXL_20220303_171433169.LS_exported_1370~2.jpg

Emmis

Aktiv medlem
Som PC påpekade åkte jag en hel del i Jungfrau-området när jag bodde i Bern. Säsongskort 3 vintrar tror jag det blev... Åkte mest i det största området, mellan Grindelwald och Wengen med Männlichen och Kleine Scheidegg. Bra pister, moderna liftar nästan överallt och trevliga repor att köra bredvid/mellan pisterna med relativ liten risk för laviner och stup mm.
Mürren åkte jag mest till senare på säsongen när den extra höjden i området Birg-Schilthorn var fördelaktigt. Inte så många pister och liftar där, men kan vara värt en dag om ni ändå tänkt köpa kort för hela området. Från Wengen är det inte så knölig transport även om det blir en del byten med tågen och kabin.

Nu e ja konfunderad, tycker det går kabin från wengen direkt till männlichen? Iisipiisi mao(?) nå har 6 åkdagar så får avlägga rapport (inser att det e mycket korkat att delge alla sina resplaner med tanke på bildtråden😬 får nog snart övergå till att fota ett foto där)

fredw

Aktiv medlem
Det trodde jag alla här redan hade, och jag var den siste som skaffade mig det.:unsure:

Dina QST är väl bara 99 mm i midjan? Kanske dags för något tresiffrigt? 0.5 mm extra på varje sida… Du vet att du vill ha det! :)

Apropå snö i luften och den sikt det skapar så tror jag att det är dags för en ny tråd på ett iofs kärt ämne. Återkommer.

PisteCarver

Aktiv medlem
Dina QST är väl bara 99 mm i midjan? Kanske dags för något tresiffrigt? 0.5 mm extra på varje sida… Du vet att du vill ha det! :)

Apropå snö i luften och den sikt det skapar så tror jag att det är dags för en ny tråd på ett iofs kärt ämne. Återkommer.
Nej, det blir inget bredare än 99 mm (som det ser ut nu i alla fall).
Med de skidorna kan jag fortfarande göra kvicka svängar om jag vill, de carvar fint i stora svängar, och jag kan åka lössnö med dem.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu e ja konfunderad, tycker det går kabin från wengen direkt till männlichen? Iisipiisi mao(?) nå har 6 åkdagar så får avlägga rapport (inser att det e mycket korkat att delge alla sina resplaner med tanke på bildtråden😬 får nog snart övergå till att fota ett foto där)
Ja, går kabin direkt från Wengen till Männlichen! (y) Kanske gjorde syftningsfel ovan, menade att det är en bit att ta sig från Wengen till First på andra sidan Grindelwald. Upp till Männlichen, dalnedfarten till Grindelwald, buss genom byn och sen gondol på den sidan.

Figge123

Aktiv medlem
Äntligen där efter två års väntan. Tapper resa 223 mil på 24 timmar.
Nu boar vi in oss.

Bilagor

• BA1F0DA8-8F9F-4FE5-9F1B-B2CD6F0F0E34.jpeg
    BA1F0DA8-8F9F-4FE5-9F1B-B2CD6F0F0E34.jpeg
    724.5 KB · Besök: 68
  • EF5728AA-C2EE-4397-913A-F862FD9FE604.jpeg
    EF5728AA-C2EE-4397-913A-F862FD9FE604.jpeg
    896 KB · Besök: 65
  • 748AB900-1873-458F-A94D-D70CCB01F22B.jpeg
    748AB900-1873-458F-A94D-D70CCB01F22B.jpeg
    750.7 KB · Besök: 68

Emmis

Aktiv medlem
Ja, går kabin direkt från Wengen till Männlichen! (y) Kanske gjorde syftningsfel ovan, menade att det är en bit att ta sig från Wengen till First på andra sidan Grindelwald. Upp till Männlichen, dalnedfarten till Grindelwald, buss genom byn och sen gondol på den sidan.
I see, hade helt dissat first, då mest blå backar. Men det kan man iofs behöva några dagar in;) Man e ju inte så fit som man tror. Men som Bond-fantast e nog Murren ett måste! tror ju nog man lätt får åkt av sig en dag el två där. Men ännu e vi ju inte ens inne i Schweiz, resan dörr till dörr borde gå på ca 28 timmar iår, vilket är ett rekord. Borde överväga att lämna glesbyggdeb o flytta närmare större flygfält

fredw

Aktiv medlem
Eftersom vi haft en hel del Covid-diskussion i denna tråd... Litet epilog. Ny stor seriös undersökning som summerat uppskattad överdödlighet pga Covid under 2020-21 i olika länder. Många länder har gravt underskattat sina dödsfall pga Covid, medan bl a Sverige hör till dem som haft tillförlitlig rapportering (vilket vi ibland fick f*n för).

1646990916623.png

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02796-3/fulltext

PisteCarver

Aktiv medlem
Underbart är kort!
Hemma sedan nästan tre veckor efter en underbar vecka i Graubünden, Schweiz. Tillbaka i vardagslunken rullar dagarna bara på, och så tänker man tillbaka på de dagarna när man står högt uppe bland mäktiga vita bergstoppar, där varje dag känns som en underbar "evighet", jämfört med hur tiden rinner förbi här hemma. Och redan svävar tankarna iväg mot hur snart man ska kunna ta sig dit igen....🤗
Fick idag reda på att frun smygfilmat mig utan vetskap (annars filmar jag bara med hjälmkamera) vid ett dagsbesök i Davos. Det här åket minns jag därför att en annan åkare uppe på toppen föll och gjorde ett "svanhopp" med huvudet före rakt ner fluffet framför mig innan jag gjorde mitt åk.
Vill dela med mig av dessa korta men underbara sekunder i sol och puder...:)

PisteCarver

Aktiv medlem
Läser precis att Österrike planerar att införa restriktioner igen. Inkl. FFP2 inomhus, oklart var exakt än så länge, diskussioner över helgen.
Ja minsann, det införs i mitten av nästa vecka.😲
Ingen pratar längre om Covid här hemma, det finns verkligen andra saker nu som skapar mer lidande inte långt ifrån oss.:(
Man börjar nästan att tro att tyska och österrikiska politiker tycker att det är roligt att trakassera sina medborgare med dessa ”trutfilter”.😓

Massimo76

Ny medlem
Vet någon om fransoserna i praktiken kollar covidpasset då man kör över gränsen från Schweiz? Saknar en vaccination och tänkte köra över från Geneve under veckoslutet.

Emmis

Aktiv medlem
Vet någon om fransoserna i praktiken kollar covidpasset då man kör över gränsen från Schweiz? Saknar en vaccination och tänkte köra över från Geneve under veckoslutet.
Körde över gränsen i geneve 2 g förra heljen, dött vid båda gränsationerna. Men de var ju då det, var rustad med pass o covidpass

mgbgt66

Aktiv medlem
Får väl bumpa tråden och meddela att jag fick Covid nu...Som en rejäl förkylning. Positiv på snabbtest. Snacka om att vara sen på bollen....

fredw

Aktiv medlem
Nu får det snart bli utlovad rapport och/eller bildgåta..! En fråga som dykt upp är om en vecka är för lång tid att bo i Mürren (om alternativet är andra sidan dalen med dagsutflykt till Mürren). Systemet är ju ganska litet men det ser spännande ut att bo där på bergskanten och orten dyker upp som "romantisk" vilket ger pluspoäng i delar av familjen...

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu får det snart bli utlovad rapport och/eller bildgåta..! En fråga som dykt upp är om en vecka är för lång tid att bo i Mürren (om alternativet är andra sidan dalen med dagsutflykt till Mürren). Systemet är ju ganska litet men det ser spännande ut att bo där på bergskanten och orten dyker upp som "romantisk" vilket ger pluspoäng i delar av familjen...
En bild (minst) har varit med faktiskt!
Skulle nog hellre bo i Wengen i så fall, räcker med 1-2 dagar i Mürren så kan man det skidområdet tycker jag. Känner inte till byn och boendena i någon av byarna, så kan inte svara på romantik-faktorn. ;)

Emmis

Aktiv medlem
En bild (minst) har varit med faktiskt!
Skulle nog hellre bo i Wengen i så fall, räcker med 1-2 dagar i Mürren så kan man det skidområdet tycker jag. Känner inte till byn och boendena i någon av byarna, så kan inte svara på romantik-faktorn. ;)
ursäkta mig! lovar återkomma med reportaget 8 hoppas givetvis på ett sponsrat sådant) dessvärre jobbar jag dygnet runt just nu så i väntan på sponsen så får det dröja..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp