Blir det någon skidåkning i vinter?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Lunch i Alperna ska ätas utomhus.☀️😎
Just nu gör vi det i skidområdet Davos-Rinerhorn. Härliga breda öppna röda carvingnedfarter på 500 fhm, ingen trängsel alls, bara att låta laggen sträcka på benen.🎿😃

Snöläget skiftar mycket i Schweiz i år, i Albulatal/Davos finns det mängder, men ju längre söder/västerut man söker sig desto sämre blir det.
Visa bilaga 16811
Fan. Nu blir jag hungrig. Och skidsugen. Och solsugen. :cautious:

fredw

Aktiv medlem

Ta på dig dina skidkläder och pjäxor, köp en burgare, öppna en öl, slå dig ner på terrassen hemma, slappna av och stäng ögonen. Just där och då spelar det egentligen ingen roll att du inte sitter på en lunchrestaurang i alperna, eller hur?

Apropå öl, har just hittat en ny favorit - Zillertal Märzen. Finns det motsvarighet till märzen-öl i Sverige?

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ta på dig dina skidkläder och pjäxor, köp en burgare, öppna en öl, slå dig ner på terrassen hemma, slappna av och stäng ögonen. Just där och då spelar det egentligen ingen roll att du inte sitter på en lunchrestaurang i alperna, eller hur?

Apropå öl, har just hittat en ny favorit - Zillertal Märzen. Finns det motsvarighet till märzen-öl i Sverige?

Visa bilaga 16812
Låter ju bra det där. men just nu får jag nöja mig med en äggmacka och ett Teamsmöte.....typisch. 😟

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

Visa bilaga 16812
Märzen är det som traditionellt dricks på Oktoberfest. Så i sep-okt borde det gå att få tag i? Sen brygger diverse bryggerier såna öl året om numera. Förr var det enligt renhetslagarna i Bayern sista bryggningen innan sommaren i mars, därav namnet. Bryggdes lite starkare för att hålla över sommaren. I Sverige verkar ju iofs mest sur fruktbål :sick: och diverse IPA vara inne för tillfället?

Ronnie6905

Aktiv medlem
Hur många vill du ha?

fredw

Aktiv medlem
Hur många vill du ha?

Har redan testat en del av de där som tydligen kallas "märzenstil" men av någon anledning smakade den bättre just i Zillertal... Kan det ha varit snön och miljön kanske. Fast Menabrea är ju kult i Italien, och god. Får prova mig fram vidare, tack! :)

Kalle, jag gillade Pale Ale i Australien men den IPA som säljs här i Sverige gillar jag oftast inte, för knepiga smaker liksom. Här är min favorit från Manly, Sydney:

1645794574043.png

Ronnie6905

Aktiv medlem
Har redan testat en del av de där som tydligen kallas "märzenstil" men av någon anledning smakade den bättre just i Zillertal... Kan det ha varit snön och miljön kanske. Fast Menabrea är ju kult i Italien, och god. Får prova mig fram vidare, tack! :)
Ja säkert tillfället och alpluften som gör sitt...

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lunch i Alperna ska ätas utomhus.☀️😎
Just nu gör vi det i skidområdet Davos-Rinerhorn. Härliga breda öppna röda carvingnedfarter på 500 fhm, ingen trängsel alls, bara att låta laggen sträcka på benen.🎿😃

Snöläget skiftar mycket i Schweiz i år, i Albulatal/Davos finns det mängder, men ju längre söder/västerut man söker sig desto sämre blir det.
Visa bilaga 16811
Jatzmeder? 👍🏻 Fikat där ett par gånger. Håll utkik efter kungsörn, såg ofta två som troligen häckade uppe på andra sidan dalen. Gott om murmeldjur där på sommaren för dem att jaga.
1000 fhm borde du kunna få ihop på sista åket ner till parkeringen? ⛷️
Vad gäller snö i Schweiz är det väldigt bra läge överallt där nordstau kommit åt.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

Kalle, jag gillade Pale Ale i Australien men den IPA som säljs här i Sverige gillar jag oftast inte, för knepiga smaker liksom. Här är min favorit från Manly, Sydney:

Visa bilaga 16813
Ja, lite väl i många craft beer... Inte provat så många från Australien, men gillar Cooper's pale ale (den gröna). (y) Ett bryggeri här gör en öl inspirerad av den som de kallar Australian Pale Ale, också väldigt god.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jatzmeder? 👍🏻 Fikat där ett par gånger. Håll utkik efter kungsörn, såg ofta två som troligen häckade uppe på andra sidan dalen. Gott om murmeldjur där på sommaren för dem att jaga.
1000 fhm borde du kunna få ihop på sista åket ner till parkeringen? ⛷️
Vad gäller snö i Schweiz är det väldigt bra läge överallt där nordstau kommit åt.
Ja, Jatzmeder som du har haft med som sommarbilder.:)
Riktigt bra åkning här, långa breda carvingpister och lättillgänglig offpist överallt.
Nästan folktomt, bara och åka så mycket som man vill, stor skillnad mot Davos-Parsenn.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, Jatzmeder som du har haft med som sommarbilder.:)
Riktigt bra åkning här, långa breda carvingpister och lättillgänglig offpist överallt.
Nästan folktomt, bara och åka så mycket som man vill, stor skillnad mot Davos-Parsenn.
Så jag trodde att det är efter att ha trampat runt där en del. :) Förstår att det är lugnt där, ligger lite off och lite obekvämare liftar…

PisteCarver

Aktiv medlem
Så jag trodde att det är efter att ha trampat runt där en del. :) Förstår att det är lugnt där, ligger lite off och lite obekvämare liftar…
Släpliftar med 500 fhm som de kör med bra speed, är mycket bättre än 6-sitt expressliftar som skyfflar upp horder med nybörjare i Parsenn, och som sedan kryssar från sida till sida.
På pistkartan ser Rinerhorn bara ut som en sluttning med släpliftar, men i verkligheten ligger de i olika dalar i helt olika typer av terräng. Lift Nüllisch ligger avskilt i ett böljande högalpint landskap, där man kan åka offpist bredvid pisten överallt.
Båda släpliftarna är på 500 fhm.
Savognin, Rinerhorn och Bergün/Darlux (högst upp) har fantastiskt bra skidåkning.
Det har varit bättre än Österrike under högsäsong tidigare år pga att det är så fritt i systemen (förutom Parsenn där det var väldigt mycket folk). Vi stod iofs den dagen ändå ”bara” i kö ca 30 min när vi skulle upp med Parsennbahn på morgonen.

gubbfan

Aktiv medlem
Släpliftar med 500 fhm som de kör med bra speed, är mycket bättre än 6-sitt expressliftar som skyfflar upp horder med nybörjare i Parsenn, och som sedan kryssar från sida till sida.
På pistkartan ser Rinerhorn bara ut som en sluttning med släpliftar, men i verkligheten ligger de i olika dalar i helt olika typer av terräng. Lift Nüllisch ligger avskilt i ett böljande högalpint landskap, där man kan åka offpist bredvid pisten överallt.
Båda släpliftarna är på 500 fhm.
Savognin, Rinerhorn och Bergün/Darlux (högst upp) har fantastiskt bra skidåkning.
Det har varit bättre än Österrike under högsäsong tidigare år pga att det är så fritt i systemen (förutom Parsenn där det var väldigt mycket folk). Vi stod iofs den dagen ändå ”bara” i kö ca 30 min när vi skulle upp med Parsennbahn på morgonen.
Ett litet tur tips Davos/Klosters.
Finns en mycket fin klassisk tur från Klosters över passet till Gargellen i Montafon. Sen åter via St Antöni. Buss därifrån till Kublis tåget. Inte särskilt långa anmarscher.

Figge123

Aktiv medlem
Resfebern börjar nog snart verka.🤔
Provpackar idag inför fredagens avresa.

Bilagor

• 0AE6735A-8545-4F34-9667-4B42E7CE7498.jpeg
    0AE6735A-8545-4F34-9667-4B42E7CE7498.jpeg
    417.3 KB · Besök: 40

Figge123

Aktiv medlem
Hur provpackar man en vecka innan?
Jag brukar bara stoppa ner mina kläder och grejer i några väskor dagen innan. Fungerar varje gång.:rolleyes:
Det är med tanke på att det var två år sedan förra resan till Val d’Isere och att denna gången blitt det en vistelse på en månad. Så lite surt att glömma att något viktigt.

Anzom

Aktiv medlem
Efter att 3/5 av vintern passerat är det dags för ett vinterbetyg. Jag ger vintern *trumvirvel* 2 av 5 i betyg. I Alperna krävs det att man befunnit sig i norra eller nordvästra delen för att få bra med snö. De desto roligare topparna och lärkskogen på södra sidan har haft det tyngre. Svenska fjällen har haft det tungt sen ifjol, som var betydligt bättre- enligt min subjektiva mening. Norge, varierat. Vissa delar djup puder, andra delar- snustorrt.

Skida45

Aktiv medlem
Efter att 3/5 av vintern passerat är det dags för ett vinterbetyg. Jag ger vintern *trumvirvel* 2 av 5 i betyg. I Alperna krävs det att man befunnit sig i norra eller nordvästra delen för att få bra med snö. De desto roligare topparna och lärkskogen på södra sidan har haft det tyngre. Svenska fjällen har haft det tungt sen ifjol, som var betydligt bättre- enligt min subjektiva mening. Norge, varierat. Vissa delar djup puder, andra delar- snustorrt.
Nja, är på vår fjärde vecka i Italien/Österrike. Visst om man söker off-pist bara så får man vara uppmärksam på vart man åker. Men inte tusan har varken munskydd eller covidpass påverkat skidåkningen. Allt är öppet, folk trivs, pisterna pistas, after-skin finns om än i begränsad form. Med lite god vilja kan man säga att ”det är som det brukar”. Ungefär. 😊👍

fredw

Aktiv medlem
Dummast hittills denna vinter, utöver han i Kreml förstås, är nog svenska metrologers påstående att vi inte har någon vinter längre i södra Sverige. Nog för att det har blivit varmare, men det är ju en annan sak. Snö, frost, minusgrader och snorhalka i Malmö, är det höst?? Vår? Lägg av med era teoretiska sifferdefinitioner. Och hör jag någon metrolog säga ”tropisk natt” igen så emigrerar jag (kanske till tropikerna).

Jag har haft en fin vinter, för min del!

Figge123

Aktiv medlem
Packad och klar.

Bilagor

• 69A1A0AD-632A-4E23-8826-872EB0A3307D.jpeg
    69A1A0AD-632A-4E23-8826-872EB0A3307D.jpeg
    559.5 KB · Besök: 40
  • E417664A-B090-4CB3-8DA3-0D6CD91CEB4D.jpeg
    E417664A-B090-4CB3-8DA3-0D6CD91CEB4D.jpeg
    1.2 MB · Besök: 36

Emmis

Aktiv medlem
Sol verkar det fortsatt bli överflöd av. Hoppas ni packat solkräm. :cool:☀️
Oh ja! Men borde jag ta sfp 50?🤔 men endå realativt kallt på 2500m. Tror de blir bra
Så ville jag också alltid ha det förr..... men ni offpist-fanatics här på forumet har fått mig att börja gilla moln och snöfall numera....:oops::unsure:
jag har börjat gilla sol mer med åldern.. då man var yngre var det annat som var viktigast…e du lättpåverkad?

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja vem vet kanske jag nästa år köper skidor med 100mm midja
Det trodde jag alla här redan hade, och jag var den siste som skaffade mig det.:unsure:
Glömde svara, Det blir Wengen å så tar vi det därifrån
Mäktiga berg finns det där.🏔️:)
Allra mäktigast ser det ut från Grindelwald. Många år sedan jag var där.
Hoppas ni får det trevligt!

FMP

Aktiv medlem
Oh ja! Men borde jag ta sfp 50?🤔 men endå realativt kallt på 2500m. Tror de blir bra

jag har börjat gilla sol mer med åldern.. då man var yngre var det annat som var viktigast…e du lättpåverkad?
Någon gång måste ju snön falla, då kan det ju vara kul att passa på att få några pudersvängar. Solsken är ju heller aldrig fel av uppenbara orsaker. Så länge det inte blåser storm tycker jag man får vara nöjd (Om man inte är i Åre, då får man vara nöjd ändå annars blir man lätt deprimerad)

Emmis

Aktiv medlem
Det trodde jag alla här redan hade, och jag var den siste som skaffade mig det.:unsure:

Mäktiga berg finns det där.🏔️:)
Allra mäktigast ser det ut från Grindelwald. Många år sedan jag var där.
Hoppas ni får det trevligt!
Nå jag har ju just lagt bort brädan så jag e väl nog lite udda. Köpte altså allmountain skidor i fjol innan det enbart hcslalom😬 men även satan blir ju gammal å religös.. så..😂. E de altså grindewald man borde satsa på? Själv trodde jag Murren. Har aldrig varit närmare än Interlaken tidigare så vet inget men området ser 👌🏻Ut

PisteCarver

Aktiv medlem
Nå jag har ju just lagt bort brädan så jag e väl nog lite udda. Köpte altså allmountain skidor i fjol innan det enbart hcslalom😬 men även satan blir ju gammal å religös.. så..😂. E de altså grindewald man borde satsa på? Själv trodde jag Murren. Har aldrig varit närmare än Interlaken tidigare så vet inget men området ser 👌🏻Ut
Fråga @Kalle_Luzern , jag var i Grindelwald för mer än 30 år sedan, och då åkte jag i områdena First och Männlichen.

Emmis

Aktiv medlem
Någon gång måste ju snön falla, då kan det ju vara kul att passa på att få några pudersvängar. Solsken är ju heller aldrig fel av uppenbara orsaker. Så länge det inte blåser storm tycker jag man får vara nöjd (Om man inte är i Åre, då får man vara nöjd ändå annars blir man lätt deprimerad)
Bor så långt norrut så alla temperaturer över -20 e ok😂 å toppliften öppen. Som ung blev man härdad, kan ju knappt åka i plusgrader -de blir för varmt

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp