Blir det någon skidåkning i vinter?

JAndersB

Aktiv medlem
De tyska katastrofväderyoutubekanalerna förutspår massivt sydstauläge och enorma mängder snö i sydtyrolen i mitten av december. Yes, får bli ett snabbt pitstop i Sverige. Kanske.

farsan56

Aktiv medlem
Fredagsmys ⛷
Så här gör sura gamla gubbar 😃
@Hasse_Lindborg 😩
8D22E79C-C58B-4F8D-B2BC-AE1B5D56E31A.jpeg

KaitsuH

Aktiv medlem
Fredagsmys ⛷
Så här gör sura gamla gubbar 😃
@Hasse_Lindborg 😩 Visa bilaga 21079
Hoppas att de surare och äldre gubbar, som kör pistmaskiner. såg dig inte. Då, det där kan bli även ännu surare då. Eller, kanske urusla och urgamla åregubbar har nån privilegi att åka på pister även när de är stängda. Här i Finland skulle du tappa ditt säsongskort omedelbart.

Senast ändrad:

Kungpulan

Aktiv medlem
Han försöker bara få uppleva den finska skidåkningen där liftarna har öppet till kl 21. Du får nog anses vara medbrottsling i hans påstådda brott kaitsuh 😉

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nu glömmer du att många här som svarar är sura gamla gubbar som inte förstår att skidor/snowboard kan man åka överallt. Men för att passa in i rammen skall man göra som alla andra. Folk är flockdjur. ;)

jag har tränat flera gånger i Ruka mest för att det är öppet tidigt och bra underlag… Men vill man sitta hemma och Uggla nu i stället för att åka skidor eller snowboard är det upp till dessa som gör detta. ;)
Ser fantastiskt fint ut som vanligt i Ruka när man kollar på puckeln därifrån i dag

KaitsuH

Aktiv medlem
Ja, det är Ruka. Om alla backar är under 200 meter höga, liksom här i Finland, man måste göra allt annorlunda. Det är ingen mening att satsa bara på barnfamiljer ("familjevänlig" är ett ord jag har hört användas bara i Sverige, och jag förstår inte alls, vad det innehåller) och blåa eller röda pister. Om fallhöjden är 190 meter, liksom i Ruka, det är parkåkning som gäller.

Kolla också Talma: https://talmaski.fi

Fjället (!) är 55 meter högt, eller, vi säger 5500 cm högt, men även där har tränat många världsklass brädåkare flera veckor under åren. Öppet varje kväll till klockan 21, mycket effektivare att träna där än i Österrike.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Ja, det är Ruka. Om alla backar är under 200 meter höga, liksom här i Finland, man måste göra allt annorlunda. Det är ingen mening att satsa bara på barnfamiljer ("familjevänlig" är ett ord jag har hört användas bara i Sverige, och jag förstår inte allas, vad det innehåller) och blåa eller röda pister. Om fallhöjden är 190 meter, liksom i Ruka, det är parkåkning som gäller.

Kolla också Talma: https://talmaski.fi

Fjället (!) är 55 meter högt, eller, vi säger 5500 cm högt, men även där har tränat många världsklass brädåkare flera veckor under åren. Öppet varje kväll till klockan 21, mycket effektivare att träna där än i Österrike.
Ja jag är helt enig. Finns en anledning varför finnarna är i toppen i snowboard. De har en jävla träningsmöjligheter.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Fler svenska än finska X Games medaljer i herrarnas snowboarding under de senaste 10 åren...

Plus dessa killar :cool:
Sen när är X-games allt? Är ganska säker på att finnarna tyvärr har flera medaljer i OS och VM om jag kommer ihåg rätt. Sveriges enda medalj i OS är väl Richards silver i alpinsnowboard om jag inte missminner mig?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Sen när är X-games allt? Är ganska säker på att finnarna tyvärr har flera medaljer i OS och VM om jag kommer ihåg rätt. Sveriges enda medalj i OS är väl Richards silver i alpinsnowboard om jag inte missminner mig?
Nu bryr jag mig föga om park, men X-Games är väl allt?!?! När FIS la VM samtidigt som X-Games var det ju bottenskrapet som körde VM. Kille från Engelberg (som inte har en park) vann guld, wtf.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nu bryr jag mig föga om park, men X-Games är väl allt?!?! När FIS la VM samtidigt som X-Games var det ju bottenskrapet som körde VM. Kille från Engelberg (som inte har en park) vann guld, wtf.
Fast han är i topp fortfarande om du menar Fabian?? Du måste köra FIS och VM för att köra OS är enligt de som tävlar det svårast att vinna i och med att det bara är vart 4 år?

Edit: Han är värvad i Melchefrutti eller hur det stavas nu och kör park? Det gjorde alla o alla fall när jag bodde i engelberg?

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Tråkigt! En kille från Engelberg kan inte träna i Engelberg, då Engelberg satsar bara för gamla gubbar och tanter.

Jag berättar ännu en gång den här samma berättelsen. Min bra polare Pekka tog för några år sedan sina två grabbar med till Chamonix. De åkte flera bra rännor ner från Midi och Flegere. Efter veckan frågade Pekka: Nå, hur var det? Grabbarna svarade: Helt ok, men det är ännu roligare i Talma. (det där 5500 cm hög snöpark nära Helsingfors)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Fast han är i topp fortfarande om du menar Fabian?? Du måste köra FIS och VM för att köra OS är enligt de som tävlar det svårast att vinna i och med att det bara är vart 4 år?
Han kom från ingenstans då. Ja, klart. Något som bara körs var fjärde år blir ju automatiskt svårare. Sen passar väl inte faktumet att det är striktare runt omkring med landslag osv knappast de flesta åkare i de disciplinerna.
Tråkigt! En kille från Engelberg kan inte träna i Engelberg, då Engelberg satsar bara för gamla gubbar och tanter.

Jag berättar ännu en gång den här samma berättelsen. Min bra polare Pekka tog för några år sedan sina två grabbar med till Chamonix. De åkte flera bra rännor ner från Midi och Flegere. Efter veckan frågade Pekka: Nå, hur var det? Grabbarna svarade: Helt ok, men det är ännu roligare i Talma. (det där 5500 cm hög snöpark nära Helsingfors)
Engelberg satsar mest på svenska tvåbarnsfamiljer känns det som… :LOL: och bussturister så klart, de är nummer 1-10 på prioritetslistan.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Han kom från ingenstans då. Ja, klart. Något som bara körs var fjärde år blir ju automatiskt svårare. Sen passar väl inte faktumet att det är striktare runt omkring med landslag osv knappast de flesta åkare i de disciplinerna.

Engelberg satsar mest på svenska tvåbarnsfamiljer känns det som… :LOL: och bussturister så klart, de är nummer 1-10 på prioritetslistan.
Nja. Han har ju kört men inte varit i toppen men nu är han ju fortfarande i toppen så han är ju inte dålig.

KaitsuH

Aktiv medlem

👍 Och jag gillar det! Men, om jag skall nån dag äga ett eget skidområde, jag skall absolut inte satsa på sådana typer som KaitsuH. Sådana tråkiga typer lever i föregåendet. Jag skulle hellre satsa på ivriga ungar, som kanske använder mitt skidområde 7 dagar varje vecka.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
👍 Och jag gillar det! Men, om jag skall nån dag äga ett eget skidområde, jag skall absolut inte satsa på sådana typer som KaitsuH. Sådana tråkiga typer lever i föregåendet. Jag skulle hellre satsa på ivriga ungar, som kanske använder mitt skidområde 7 dagar varje vecka.
När jag blir miljardär och äger ett skidområde kommer jag förbjuda barnfamiljer, brädåkare och pistmaskiner. :ROFLMAO:

KaitsuH

Aktiv medlem
När jag blir miljardär och äger ett skidområde kommer jag förbjuda barnfamiljer, brädåkare och pistmaskiner. :ROFLMAO:
Miljjardör? Jag läste just här, att det säljs flera goda skidområden där i Sverige, och billigt så, att man inte behöver att vara nån miljardör. Bara att köpa ett sådant, bygga bra snöpark och bra ljusning. Så enkelt är det! (Säger en lärare, som för lönen från skattepengar...)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tur att du är miljardär då, för det blir svårt för dig att tjäna mer pengar med den affärsidén. ;)
Hur mycket tjänar turistorten Engelberg på dig, Kalle?:ROFLMAO:
Jag är inte deras favoritgäst, helt klart. Men likviditet i förskott när jag köper säsongskort och detsamma för parkeringen. Sen (dyrt, för svenskar iaf) kaffe i princip varje gång jag åker upp och lunch åtminstone ett dussintal gånger per säsong.
Sen händer det att jag åker upp med tåget för apres ski/work i byn i och med att jag känner en del folk som har lägenhet där uppe.
Men kanske CHF 2000 per säsong är väl ändå inte omsättning att spotta på?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det är mindre än vad en barnfamilj bränner av på en vecka. ;)
Då räknar du nog in resan dit och övernattning, vilket jag inte behöver. Och det är ju då i olika fickor, beroende på vilket boende och var de äter eller handlar.
Edit: eller inte med resan. Jag bränner ju 2000 på en långhelg i Berlin, tur man inte har barn. 😅

Oavsett, det de tjänar mycket pengar på är bussturister som betalar i princip lika mycket som ett dagskort för att bara åka upp till Titlis och tillbaka, äter en lunch och köper en schweizisk klocka på toppen och en toppluva i souvenirbutiken.

Sen var ju grejen den att om jag blir miljardär behöver jag inte maximera intäkter från ett skidområde. Sa ju inte att det behöver vara lika stort som Titlisbahnen…

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag är inte deras favoritgäst, helt klart. Men likviditet i förskott när jag köper säsongskort och detsamma för parkeringen. Sen (dyrt, för svenskar iaf) kaffe i princip varje gång jag åker upp och lunch åtminstone ett dussintal gånger per säsong.
Sen händer det att jag åker upp med tåget för apres ski/work i byn i och med att jag känner en del folk som har lägenhet där uppe.
Men kanske CHF 2000 per säsong är väl ändå inte omsättning att spotta på?
Var bättre när de hade den billiga kaffemaskinen som kostade 1 chf för en kaffe. 🤣

MKOL

Aktiv medlem
För att svar på frågan så ska det åkas så det står härliga till i vinter. Uteslutande inom rikets gränser och mestadels i jämtland nu när jag är utrustad med Ivo's Skistar-dräpare till liftkort.

Dessutom har jag fått ett jakande svar av en kalaspackad granne tillika skoternörd att få hänga med på lite äventyr i vinter så förhoppningsvis kan jag hitta helt nya och helt orörda åk på någon trevlig klump i området.

Och jag är lite sugen på att testa Blåsjön, någon som har något tips där?

Lundeen

Medlem
Funderar på en weekend resa strax innan jul och vi vill såklart försöka pricka allt det göttiga, puder billigt boende och lätt att resa till. Snegla lite på Champoluc, vad för andra tips har ni? Enkel flygresa +- två tiimmars transfer och tre meter djup puder?

kappakomplett

Aktiv medlem
Funderar på en weekend resa strax innan jul och vi vill såklart försöka pricka allt det göttiga, puder billigt boende och lätt att resa till. Snegla lite på Champoluc, vad för andra tips har ni? Enkel flygresa +- två tiimmars transfer och tre meter djup puder?
Låter bra! Var där för några år sedan och det var lite folk och mkt åkning. Nästa år ska jag testa Ischgl som verkar vara ett kanonställe, många fina spa, som jag hört mycket om, och så vidare...

Emmis

Aktiv medlem
Nu glömmer du att många här som svarar är sura gamla gubbar som inte förstår att skidor/snowboard kan man åka överallt. Men för att passa in i rammen skall man göra som alla andra. Folk är flockdjur. ;)

jag har tränat flera gånger i Ruka mest för att det är öppet tidigt och bra underlag… Men vill man sitta hemma och Uggla nu i stället för att åka skidor eller snowboard är det upp till dessa som gör detta. ;)
Ruka brukar ha slogan vi öppnar 10.10. kl 10. nu verkar det som de på senaste år blivit lite mer anpasningsbara o öppnat ex 7.10. men hursom det är tidigt. Vi har tillbringat flera nyår där eftersom då brukar hela centret vara öppet. klart det är itne så stort, å fallhöjden låg, men det är öppet!

beggan

Ny medlem
Hur ser status ut i Vemdalen just nu? Hade planerat att åka till kommande helg, 15-18/12. Är det värt att åka upp, kommer något vara öppet?

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Hur ser status ut i Vemdalen just nu? Hade planerat att åka till kommande helg, 15-18/12. Är det värt att åka upp, kommer något vara öppet?
Statusen just nu är ett par pister öppna i vardera anläggning Vemdalen/Klövsjö/Björnrike. Om det är värt det beror väl på hur nära man bor. Vi åker upp från Mora idag. Just nu vräker det ner här och det ska snöa hela helgen. Kanonerna har gått för fullt sista tiden. Nästa helg borde många fler backar ha öppnat...

beggan

Ny medlem
Statusen just nu är ett par pister öppna i vardera anläggning Vemdalen/Klövsjö/Björnrike. Om det är värt det beror väl på hur nära man bor. Vi åker upp från Mora idag. Just nu vräker det ner här och det ska snöa hela helgen. Kanonerna har gått för fullt sista tiden. Nästa helg borde många fler backar ha öppnat...
Får helt enkelt hålla utkik hur pass mycket de hinner öppna. Åker från Västerås :)

farsan56

Aktiv medlem
Nä, det är väl klart att du inte är. Se till och masa dig dit nu och köp säsongspass.
Trodde du att det räknades med att plöja fluffet i Anton, Verpan, Cham eller annan valfri alport.
Eller Åre för den delen. Hahahahahaha..........
Senast nästa vecka räknar vi med att få dina första snorkelbilder här.

Anzom

Aktiv medlem
Nä, det är väl klart att du inte är. Se till och masa dig dit nu och köp säsongspass.
Trodde du att det räknades med att plöja fluffet i Anton, Verpan, Cham eller annan valfri alport.
Eller Åre för den delen. Hahahahahaha..........
Senast nästa vecka räknar vi med att få dina första snorkelbilder här.
Det verkar finnas ett hotell där? :)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Topp