Blir det någon skidåkning i vinter?

fredw

Aktiv medlem
Man har tydligen testkört några snökanoner i Ischgl... :oops: 😩

1668518499192.png

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Märkliga tider:
i USA har skidanläggningarna öppnat rekordtidigt.
Till och med Big Bear, strax utanför Los Angeles är öppet nu. (mycket ovanligt att de öppnar innan Thanksgiving). 34:e breddgraden :oops:

Här hemma börjar det se dystert ut för skidtestarhelgerna....

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Prognosen här (nordsidan av centrala delarna av Schweiziska alperna) börjar se lite lovande ut. Några dm snö den här veckan, iaf ovanför 2000 m. Från fredag/lördag chans för snöflingor ner mot 1000 m, och ser ut att äntligen bli kallt nog att starta lite snökanoner i mellanhöga lägen då.
71D9CE38-1F44-4DF2-A434-7B503DB1DCD0.png

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Märkliga tider:
i USA har skidanläggningarna öppnat rekordtidigt.
Till och med Big Bear, strax utanför Los Angeles är öppet nu. (mycket ovanligt att de öppnar innan Thanksgiving). 34:e breddgraden :oops:

Här hemma börjar det se dystert ut för skidtestarhelgerna....
Inte helt ovanligt det där; beror lite på om olika havsströmmar är nära eller längre bort från land.
Minns att det flera år har varierat mellan om USA eller västeuropa har en kall/varm höst/vinter.
Vissa år har golfströmmen gått närmare USAs östkust = varm amerikansk höst/vinter, kall europeisk. Andra år har golfströmmen gått närmare oss varpå vi har haft varmare höst/vinter och de har haft det kallare.
Golfströmmen påverkar nog inte västra USA, men kom att tänka på det apropå när USA/Europa har olika höst/vinter-temperaturer.

Stortlopp

Aktiv medlem
Happ, då har iaf Tyskland återinfört FFP2-krav i kollektivtrafik och verkar börja med restriktioner igen. Kollade om tåg var en vettig väg nedåt Österrike men frågan är om man orkar vara påtvingad astmatiker i ett helt dygn. Bil är bra grejer det däremot.

Någon som har koll på hur det ser ut i våra alpländer? Blir det fulla restriktoner igen i Österrike? Tyckte det stod en del på skidorternas sidor att det är FFP2-krav som gäller överallt, men det kanske är gammal info?

Henke_K

Aktiv medlem
Någon som har koll på hur det ser ut i våra alpländer? Blir det fulla restriktoner igen i Österrike? Tyckte det stod en del på skidorternas sidor att det är FFP2-krav som gäller överallt, men det kanske är gammal info?
Har inte hört något om restriktioner här i Österrike. Kanske 1 av 100 som använder munskydd upp i liften till glaciärorterna på morgonen, och ungefär samma antal i matbutiker.

Var lite fler fall i oktober, upp mot 140000 ”aktiva fall”, nu nere på under 40000. Inget prat om restriktioner vad jag vet när det var upp på 140000.

Stortlopp

Aktiv medlem
Har inte hört något om restriktioner här i Österrike. Kanske 1 av 100 som använder munskydd upp i liften till glaciärorterna på morgonen, och ungefär samma antal i matbutiker.

Var lite fler fall i oktober, upp mot 140000 ”aktiva fall”, nu nere på under 40000. Inget prat om restriktioner vad jag vet när det var upp på 140000.
Tack för uppdateringen

PisteCarver

Aktiv medlem
Happ, då har iaf Tyskland återinfört FFP2-krav i kollektivtrafik och verkar börja med restriktioner igen. Kollade om tåg var en vettig väg nedåt Österrike men frågan är om man orkar vara påtvingad astmatiker i ett helt dygn. Bil är bra grejer det däremot.

Du får inte skrämma upp mig sådär till kvällskaffet!😷😱

Jag kollade på Hintertux hemsida (de har ju skidsystemet aktuellt och öppet) och det finns sedan 16 april inget krav på munkorg för människor i liftarna.

När det gäller Tyskland så är jag som gammal tysklandsvän bedrövad och ledsen hur snett det har gått där på senare år. De har inte ett rätt nånstans längre, energipolitik, försvarspolitik, utrikespolitik och så denna ”obsession” med Covid-19 - allt har blivit ”fucked up”!
Man undrar ju om de någonsin kommer att få ett normalt liv igen.

Om de har infört krav på munkorg i kollektivtrafiken, så är det mycket troligt att det gäller liftar också.
Nu är det dessutom så ”klyddigt” att de har 16 olika Bundesländer som alla har sina egna regler, så det måste man också ha koll på.

Jag ska åka ner på måndag igen och kommer att besöka Hessen, Rheinland-Pfalz, Baden-Württemberg och Bayern. Jag kan kolla läget och återkomma här i slutet av nästa.

För övrigt: Att åka tåg i 12 timmar (eller vad nu transit genom Tyskland tar) med en FFP2 strut i ansiktet = NO-GO!

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Inga problem att åka med munskydd genom Tyskland i tåg. Jag har gjort det.

En till detalj. Tyskarna har aldrig tagit bort regelverket på munskydden från pandemin. Så det är inget som tillkommit.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Om de har infört krav på munkorg i kollektivtrafiken, så är det mycket troligt att det gäller liftar också.
Nu är det dessutom så ”klyddigt” att de har 16 olika Bundesländer som alla har sina egna regler, så det måste man också ha koll på.

Jag ska åka ner på måndag igen och kommer att besöka Hessen, Rheinland-Pfalz, Baden-Württemberg och Bayern. Jag kan kolla läget och återkomma här i slutet av nästa.

För övrigt: Att åka tåg i 12 timmar (eller vad nu transit genom Tyskland tar) med en FFP2 strut i ansiktet = NO-GO!
Kollade lite snabbt, gäller visst sen oktober någon gång i fjärrtåg över hela vintern. Undrar ju som sagt vad de håller på med. :rolleyes:(n)
I början av sommaren när jag var där senast gällde mask i all lokaltrafik, dock inte FFP2 krav. Räckte med vanlig engångsmask. Intressanta var att i gondolerna i Oberstdorf var det inget maskkrav…

Henke_K

Aktiv medlem
Österrikiska tågpersonalen var lagom kaxiga mot tyskarna när jag åkte över gränsen i slutet av sommaren; ”Välkomna till landet där man får andas fritt!”. Att det vid den tidpunkten inte var så länge sedan de tagit bort kravet i Österrike i kollektivtrafiken verkade inte spela så stor roll..

PisteCarver

Aktiv medlem
Inga problem att åka med munskydd genom Tyskland i tåg. Jag har gjort det.
Tja, tycker du det så är det så för dig.
Jag hade fått klåda i ansiktet och skavsår bakom öronen som också hade stått rakt ut som på elefanten Dumbo efter 12 h med gummisnoddar.
En till detalj. Tyskarna har aldrig tagit bort regelverket på munskydden från pandemin. Så det är inget som tillkommit.
De tog bort det som krav i våras. Jag har varit där ett antal gånger sedan dess och har aldrig behövt använda munskydd efter det, inte på hotell, restauranger, flygplatser eller någon annanstans.
Har inte åkt kollektivtrafik dock.

PisteCarver

Aktiv medlem
Se nu vad Tyskarna har ställt till med igen.
Nu är vi igång och forum-tjafsar om dessa förbannade Covid regler precis som vi gjorde hela förra säsongen! :ROFLMAO:

EDIT: Och österrikarna måste hålla tassarna borta från att införa nya restriktioner igen, jag har inte råd att åka till Schweiz den här säsongen också.💳💸:oops:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Se nu vad Tyskarna har ställt till med igen.
Nu är vi igång och forum-tjafsar om dessa förbannade Covid regler precis som vi gjorde hela förra säsongen! :ROFLMAO:

EDIT: Och österrikarna måste hålla tassarna borta från att införa nya restriktioner igen, jag har inte råd att åka till Schweiz den här säsongen också.💳💸:oops:
I vinter kanske du ska passa på att utforska Skandinavien istället.
Om du inte använt upp årets friskvårdsbidrag så får du snart nytt, som du kan köpa ett vettigt säsongskort för 🤟

Har du friskvådsportal på jobbet? Sök på liftkort!

PisteCarver

Aktiv medlem
I vinter kanske du ska passa på att utforska Skandinavien istället.
Om du inte använt upp årets friskvårdsbidrag så får du snart nytt, som du kan köpa ett vettigt säsongskort för 🤟

Har du friskvådsportal på jobbet? Sök på liftkort!
Hade gärna gjort det om jag bott längre norrut, men jag har samma avstånd till Alperna som jag har till Östersund där du bor. ;)

Det verkar bli en vit Jul i Alperna i år, tempen sjunker och det kommer snö nu var och varannan dag.

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Håller med, provade i somras (även om det var lätt att fuska). Men när vi passerade den osynliga gränsen i Kufstein och tåget fortsatte in i Österrike kastade alla av sig maskerna, och under veckan i Mayrhofen så var det inget masktvång på vare sig bussar, gondoler eller butiker. (I våras var det bara tvång på skidbussarna).
Har det varit snack om att införa hårdare restriktioner igen?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Alp Trida, Ischgl just nu... börjar se åkbart ut.

Visa bilaga 20731
Samnaun-sidan, eller? ;) Börjar se ok ut på Titlis också, men inte nog med snö för att öppna mer än glaciären än i helgen. Ser ut som att de kör lite snökanoner, behövs för nedanför Stand är det ett rejält stenröse bara... Håller det sig bara lite normal kallt nu så går det snabbt att få ihop till en pist eller två iaf.

KaitsuH

Aktiv medlem
Ja, det blir. Eller redan blev! 1,5 mil här på stora fjäll av Kymmene dalen. Mycket bra 2,3 km spår. Jag tror, om jag orkar åka minnst 10 mil varje vecka, jag skall bli mager som en vattenråtta i april. Eller, så har jag tänkt varje år, och aldrig har det hänt.
IMG_20221119_144337.jpg

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Fortfarande helt snöfritt i Jämtland.
Då passar vi på att njuta av isarna 👌
Folkfest på Ånnsjön idag (men på natten hade vi isen för oss själva)

Bilagor

• B814D643-6372-41FE-8F3C-C4BF0336826B.jpeg
    B814D643-6372-41FE-8F3C-C4BF0336826B.jpeg
    197 KB · Besök: 54
  • 98941E12-7BF4-4C8A-B0A8-3FDB70C7F946.jpeg
    98941E12-7BF4-4C8A-B0A8-3FDB70C7F946.jpeg
    1.2 MB · Besök: 54
  • 39944041-D533-48A8-BC48-BE92C6BCA732.jpeg
    39944041-D533-48A8-BC48-BE92C6BCA732.jpeg
    183.8 KB · Besök: 55

fredw

Aktiv medlem
Kåbdalis med sitt 4 cm snötäcke är äntligen nedpetad från tronen... Men frågan är om man varit söderut och mätt? Ulrice? Isaberg? Hammarbybacken? Jag har mer än 2 cm på parkeringen utanför mitt kontorsfönster i Lund.

1669040294793.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Kåbdalis med sitt 4 cm snötäcke är äntligen nedpetad från tronen... Men frågan är om man varit söderut och mätt? Ulrice? Isaberg? Hammarbybacken? Jag har mer än 2 cm på parkeringen utanför mitt kontorsfönster i Lund.

Visa bilaga 20780
Här i Tyresö har det kommit lite mer än 2 cm. Och det puffar på. :)
20221121_072915.jpg

20221121_110530.jpg

johan

Administrator

Visa bilaga 20780
Snödjupslistan är bara från öppna skidorter. Men snart är det väll dags för de backarna söderut att öppna tidigare än planerat.

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Apropå Grönklitt så är det en gåta att snökanonerna har stått stilla sedan i torsdags. Det har varit minusgrader sedan dess, samt blåsigt, så elen borde vara rekordbillig. Förstår inte, det är ju snart premiär och kanonerna borde gå för fulla muggar.
Jag är för tillfället uppe i stugbyn och arbetar, och det är en annan gåta hur stugområdet fortsätter att expandera lavinartat trots den lilla pulkabacke som Grönklitt faktiskt är. Dessutom orimliga liftköer vid lunch när alla ska upp till toppstugan. Men det är klart, nu har de ju stängt rovdjursparken för gott förra veckan så de kanske får till ett par nya pister så småningom på västsidan...

Apropå Grönklitt så är det en gåta att snökanonerna har stått stilla sedan i torsdags. Det har varit minusgrader sedan dess, samt blåsigt, så elen borde vara rekordbillig. Förstår inte, det är ju snart premiär och kanonerna borde gå för fulla muggar.
Jag är för tillfället uppe i stugbyn och arbetar, och det är en annan gåta hur stugområdet fortsätter att expandera lavinartat trots den lilla pulkabacke som Grönklitt faktiskt är. Dessutom orimliga liftköer vid lunch när alla ska upp till toppstugan. Men det är klart, nu har de ju stängt rovdjursparken för gott förra veckan så de kanske får till ett par nya pister så småningom på västsidan...
Har de rörliga elprisavtal, så kan det vara läge att begränsa eluttaget..

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Snödjupslistan är bara från öppna skidorter...
I så fall är det märkligt att Grönklitt står med på listan, liftarna öppnar först 17 dec. Däremot finns det ett preppat längdspår på 1,5 km, men det kan väl knappast räknas som öppen anläggning..

Hur funkar uppdateringen av listan egentligen? Är det admin som lägger in manuellt efter uppgifter från anläggningarnas hemsidor?

johan

Administrator
I så fall är det märkligt att Grönklitt står med på listan, liftarna öppnar först 17 dec. Däremot finns det ett preppat längdspår på 1,5 km, men det kan väl knappast räknas som öppen anläggning..

Hur funkar uppdateringen av listan egentligen? Är det admin som lägger in manuellt efter uppgifter från anläggningarnas hemsidor?
Blev lite förvånad själv men det är nog som du säger att det är längdspåret som gjort att de markerat sin anläggning som öppen.

Det är skidanläggningarna i sverige som själva rapporterar in snödjup och öppet/stängd status.

PisteCarver

Aktiv medlem
Aktuell Corona-lägesrapport från Tyskland.
Har under veckan inte råkat ut för munskyddskrav vare sig på restauranger, flygplatser, hotell eller företag.
Ytterst få personer använder det frivilligt.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Aktuell Corona-lägesrapport från Tyskland.
Har under veckan inte råkat ut för munskyddskrav vare sig på restauranger, flygplatser, hotell eller företag.
Ytterst få personer använder det frivilligt.
Kollat lite för funderade på en liten utflykt norrut. Verkar vara ”plikt” i kollektivtrafik (lite beroende på bundesland, alltid på fjärrtåg) och sen på ställen man hoppas undvika, som sjukhus och ålderdomshem…

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Schweiz funderar på att begränsa snökanoner och snötillverkning i vinter? Tur att det redan finns en del nstursnö! 40 cm i Samnaun och många liftar redan öppna.

https://www.newsd.admin.ch/newsd/message/attachments/74051.pdf

Visa bilaga 20965
Bundesrat har förberett sig för eventuell brist på el i Europa i vinter. De har påpekat att risken snarare minskat än ökat under hösten som tur är. I fjärde steget nämner de vintersportanläggningar och snökanoner, dvs efter steg 1-3 redan införts. Värre är ju om de måste stoppa liftarna vilket alltså verkar ligga i samma steg...
Har Sverige någon plan, förutom att höja elpriserna som ändå sker automatiskt?

Ligger lite snö, på de flesta håll tyvärr mindre än normalt och ser rätt torrt ut i prognosen (bortsett från sydsidan som kanske får sydstau i slutet av veckan). Ställen som har öppet redan är mest tack vare snow farming och snökanoner.

PisteCarver

Aktiv medlem
Sverige höjer inte elpriserna, den avreglerade och sammankopplade europeiska elmarknaden sätter priserna.
Det finns planer på periodvisa och roterande frånkopplingar från elnätet om det skulle uppstå ett läge med elbrist.
Jag har ved hemma…🪵🔥:)

fredw

Aktiv medlem

Sverige är ju redan stor nettoexportör av el, dessutom mest "grön" sådan. Det har ju kommit förslag från vänster att begränsa exporten för att få ner priserna men de flesta verkar inte tycka att det är en bra idé. På marginalen dras ibland oljekraftverket i Karlshamn igång, tydligen har det blivit en del senaste åren tyvärr.
Jag har själv en stor gasoltub hemma med vidhängande campingkök och värmare, om det blir kritiskt. Plus att vi är vana vid att ha 14 grader i sovrummet sedan vi bodde i Australien.

Det var klart mörkare i fönstren än vanligt igår på 1a advent. Tyckte jag. Om du frågar mig så har svenskarna i allmänhet onödigt hög inomhustemperatur. Där finns en mycket stor potential. Om alla svenskar bara tog på sig tofflor inne istället för a springa runt barfota eller i strumplästen så skulle besparingen bli enorm utan minsta komfortförlust.

Men än så länge har jag inte läst ngt som specifikt skull påverka skidindustrin, mer än att en del sydliga anläggningar inte kommer att öppna för säsongen av olika skäl (inkl elpriser och förmodad snöbrist).

Snödjup

Topp