Blir det någon skidåkning i vinter?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Du måste besöka Pitztal utan dimma! ;)
Mycket längre nerfarter än Kaunertal, och 8 min upp med tunnelbanan i stället för 1 timme bilväg upp.
Mycket längre nerfarter vette tusan, fallhöjden är väl ändå ngt högre (säkert inte i oktober dock) i Kaunertal i alla fall. Och dessutom har din favorit Zillertal blivit snuvad på förstaplatsen om Österrikes brantaste backe verkar det som...
"Black Ibex-Austrias steepest slope. With 87,5% gradient the Black ibex slope is since last winter the steepest prepared slope austrias. The Black Ibex is located in the grounds of the Falginjochbahn."

Men tunnelbanan är ju ett plus naturligtvis. (y)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Mycket längre nerfarter vette tusan, fallhöjden är väl ändå ngt högre i Kaunertal i alla fall.
Men tunnelbanan är ju ett plus naturligtvis. (y)
Ja, det har du rätt i om det är öppet ner till 2150 möh, men det är det inte under försäsong. När vi var där så var det öppet ner till 2468 möh Ochsenalm 2, men den piståkningen dit ner var sisådär.
Hela Pitztal ligger högre och har mer ytor och framför allt breda ytor, pist som offpist i hela systemet.
Men!
Pitztal Gletscher har ungefär lika mycket mysighetsfaktor som Månbas Alpha (de som var med på den tiden förstår vad jag menar ;)).

Edit:
Frågar du fru PC så är det Pitztal, Pitztal, Pitztal.
Kaunertal naj, naj, naj.
Jag är lite mer "balanserad".
Jag har problem med att övertyga henne att åka till Stubai i stället för Pitztal.:ROFLMAO:

Henke_K

Aktiv medlem
Hoppas även att ni får en trevlig tur till Pitztal även om snöläget just nu inte är lika bra som det var förra året (men snön kom då i stora dump den 1 nov).
Det är mycket vackert och oexploaterat i Pitzal, en stor kontrast mot granndalen Ötztal.
Jag och fru PC kanske åker ner om några veckor, kanske vi kunde ses då om ni vill?
Hör av er när ni vet, alltid trevligt med sällskap!

Hintertux har vi redan provat i år (samt några gånger tidigare). Stubai står på listan att testa så fort de öppnat lite mer. Kaunertal får bli lite senare.

fredw

Aktiv medlem
Nån som minns vintern 2010/11? Då började det snöa i oktober i Sydsverige och var vitare i Göteborg så här års än på de flesta webkameror från alptoppar nu... Men det är early days och en del glaicärer finns ju kvar. Tålamod!

PS Jag älskade Månbas Alpha! :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nån som minns vintern 2010/11? Då började det snöa i oktober i Sydsverige och var vitare i Göteborg så här års än på de flesta webkameror från alptoppar nu... Men det är early days och en del glaicärer finns ju kvar. Tålamod!

PS Jag älskade Månbas Alpha! :)
Apropå glaciärerna, de har verkligen lidit efter snöfattig vinter (eller framförallt vår) och extremt het sommar. Aldrig sett så många nya stora sprickor på Titlis, flera på ställen där det aldrig synts några. Kommer krävas rejält med dump innan jag kommer överväga att åka Steinberg/Galtiberg i vinter.😱 Så om ni ska till glaciärskidort, se upp!
IMG_4548.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag har tidigare skrivit att det pga lågkonjunktur antagligen inte är någon brådska med att boka Hotel i Alperna.
Jag tar delvis tillbaka det påståendet. Om ni tänker åka vecka 8 till framför allt Österrike, så ska ni veta att det är Fasching den veckan den här säsongen, och det kommer nog att bli fullt då trots ekonomisk kris.

Henke_K

Aktiv medlem
Vet inte hur det ser ut i övrigt, men vår förskola har i alla fall ledigt vecka 7, så om det är samma för övriga förskolor/skolor här omkring Innsbruck så blir säkert mycket bokningar även då.

fredw

Aktiv medlem
Jag har tidigare skrivit att det pga lågkonjunktur antagligen inte är någon brådska med att boka Hotel i Alperna.
Jag tar delvis tillbaka det påståendet. Om ni tänker åka vecka 8 till framför allt Österrike, så ska ni veta att det är Fasching den veckan den här säsongen, och det kommer nog att bli fullt då trots ekonomisk kris.

Ja men jag undrar hur de tänker. Jag har sett ökade priser på de flesta håll i alperna trots stundande lågkonjunktur. Och inga ryssar blir det heller. Kanske det finns tillräckligt många skidåkare med pengar kvar i madrassen (eller på kontot i Schweiz...) ute i kontinentala Europa. Men jag kan inte se annat än att många kommer att stanna hemma.
Troligen en rävsax. Hotell etc har ju också fått ökade kostnader och går de inte runt så är det ju ingen idé för dem heller.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vet inte hur det ser ut i övrigt, men vår förskola har i alla fall ledigt vecka 7, så om det är samma för övriga förskolor/skolor här omkring Innsbruck så blir säkert mycket bokningar även då.
Faschingdagarna sträcker sig från 16.2 - 22.2, alltså delvis även vecka 7. Bayern har Schulferien vecka 8.
Både v.7 och 8 kommer nog att bli ganska fullbokade.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hotell etc har ju också fått ökade kostnader och går de inte runt så är det ju ingen idé för dem heller.
Precis, de är tvungna att höja priserna för att gå runt.

Edit:
Ett ”spartips” är att boka ett hotell i en ort som inte ligger vid ett skidsystem. Priserna är ofta 30-40% lägre där. Dvs man tar skidbussen eller bilen på morgonen för en 10-20 min transport till liften.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
jag har åxå förvånats över att ex italienare vill ha mer än en (italiensk) månadslön för att hyra ut en liten skruttig studio. Och utbudet är dessutom ganska klent (i alla fall över nyår då vi ska åka)

Min erfarenhet är ju att merparten av lägenheterna på skidanläggningarna brukar se mer eller minder igenbommande ut - oavsett vilken vecka man är där... Varför hyrs det inte ut mer..?

Anzom

Aktiv medlem
jag har åxå förvånats över att ex italienare vill ha mer än en (italiensk) månadslön för att hyra ut en liten skruttig studio. Och utbudet är dessutom ganska klent (i alla fall över nyår då vi ska åka)

Min erfarenhet är ju att merparten av lägenheterna på skidanläggningarna brukar se mer eller minder igenbommande ut - oavsett vilken vecka man är där... Varför hyrs det inte ut mer..?
Håller med. Italienarna som dessutom har låga priser i övrigt.. mest prisvärt är väl som alltid Frankrike. Särskilt för långtidshyra som snabbt sticker iväg i andra alpländer.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag ska inte posta varje gång snö faller på skutan, men nu kan man iallafall åka skidor på toppen! Så nog allt blir det skidåkning i vinter! :D

fredw

Aktiv medlem

Jag tror att relativt fler lgh i Italien är "helprivata" för såna som har råd att inreda den med sina egna prylar, kunna åka dit när andan faller på och låta bli att hyra ut.

fredw

Aktiv medlem
Precis, de är tvungna att höja priserna för att gå runt.

Edit:
Ett ”spartips” är att boka ett hotell i en ort som inte ligger vid ett skidsystem. Priserna är ofta 30-40% lägre där. Dvs man tar skidbussen eller bilen på morgonen för en 10-20 min transport till liften.

Ja t.ex. kan man ta lokaltåget från Jenbach i Inntal till Mayrhofen, ingår i liftkortet och tar bara ca 30 minuter. Finns säkert många liknande lösningar. Jag kör gärna bil men det är jobbigt när alla andra kliver ur med pjäxorna på, och jag ska hitta p-plats och sedan kränga på halvkalla pjäxor... Eller någon kanske kör bil med pjäxorna på? :) Skidbussar är bra också, finns ofta mycket mer utbyggt än man tror och släpper ju ofta av och hämtar precis framför liften.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag tror att relativt fler lgh i Italien är "helprivata" för såna som har råd att inreda den med sina egna prylar, kunna åka dit när andan faller på och låta bli att hyra ut.
Det jag hör här också. Många som sitter med någon ärvd lägenhet de inte riktigt brinner för men som inte heller kostar dem några större summor. De åker dit några ggr/år, typiskt jul-nyår och sen en vecka sportlov på vintersäsong. Resten av tiden står det tomt.

Emmis

Aktiv medlem
Vilken hemsida följer ni med snörapporterna i mellaneuropa på? Börjar snart känna viss oro för nyårsresan o den bevisliga bristen på snö😕

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vilken hemsida följer ni med snörapporterna i mellaneuropa på? Börjar snart känna viss oro för nyårsresan o den bevisliga bristen på snö😕
Alla! 😂 Screenshots här ovanför från Bergfex. Jag kollar så klart även de lokala schweiziska, MeteoSwiss och SRF Meteo.
Tycker nog det är lite tidigt att känna oro, ofta barmark långt in i november (på lägre höjd). Sen i natt är det iaf vitt ner mot 1800 m och kommer en front till nu där de lovar snö under 1500 m. :)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jag kör Bergfex och hänger även en del på https://wepowder.com/en/forecast.
Den senare är intressant då de har väldigt trevliga prognoser och Powder Alerts. Även mycket förklaringar på olika väderfenomen, vad är tex Nordstau och Retour d'Est samt hur uppkommer de?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag kör Bergfex och hänger även en del på https://wepowder.com/en/forecast.
Den senare är intressant då de har väldigt trevliga prognoser och Powder Alerts. Även mycket förklaringar på olika väderfenomen, vad är tex Nordstau och Retour d'Est samt hur uppkommer de?
Wepowder perfekt för puderhetsare, de prognostiserar nästan alltid minst dubbelt så mycket som andra sidor. :LOL:

Emmis

Aktiv medlem
Alla! 😂 Screenshots här ovanför från Bergfex. Jag kollar så klart även de lokala schweiziska, MeteoSwiss och SRF Meteo.
Tycker nog det är lite tidigt att känna oro, ofta barmark långt in i november (på lägre höjd). Sen i natt är det iaf vitt ner mot 1800 m och kommer en front till nu där de lovar snö under 1500 m. :)
Ladda ner Bergfex appen.

Är bekant med bergfex men tänkte få lite ny input. det varierar ju på apparna
vilken källa de använder o där vet jag nada. min utsände i schweiz ger nog liverapporter om snöläget på juran o det tröstar föga. dessutom saknar jag heljunderhållning då världcuptävlingar ställs in...

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Meteoblue kollar jag ibland. De har en multimodell-graf också. Då kan man se hur (o)överens olika modeller är och därmed hur pass sannolikt ett visst scenario är.

PisteCarver

Aktiv medlem
Är bekant med bergfex men tänkte få lite ny input. det varierar ju på apparna
vilken källa de använder o där vet jag nada. min utsände i schweiz ger nog liverapporter om snöläget på juran o det tröstar föga. dessutom saknar jag heljunderhållning då världcuptävlingar ställs in...
Jag har också en hel radda med väderappar i mobilen, och jag brukar kolla igenom alla och väljer att lita på den som har trevligast prognos.🌨️❄️☀️:)

Anzom

Aktiv medlem
Den oron behöver du inte ha i början av november. Stilla din oro med att kika på svt eller klarts månadsprognos. Just nu kommer kallare väder in i slutet av november för Europa. Och om det inte gör det då är det fortfarande en månad innan. Förra året regnade det typ 60 mm under julveckan, slipper jag det är jag nöjd :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Den oron behöver du inte ha i början av november. Stilla din oro med att kika på svt eller klarts månadsprognos. Just nu kommer kallare väder in i slutet av november för Europa. Och om det inte gör det då är det fortfarande en månad innan. Förra året regnade det typ 60 mm under julveckan, slipper jag det är jag nöjd :)
Många alporter får uppemot 50 cm snö just idag.
Den snön lär ligga kvar framöver på höjder över 2000 möh.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Apropå snörapporter så minns jag från när jag var yngre och vi åkte till Österrike att man hade en TV-kanal där de växlade mellan olika skidorters kameror och visade deras väder. I bakgrunden hade man tyrolsk folkmusik.
Det var alltid väldigt gemytligt att titta på medan man åt frukost.

Det borde vi ha i Sverige; växla mellan Sälen, Åre, Vemdalen, Riksgränsen, Hemavan osv, visa vädret och ha på diverse folkmusik från de olika fjällandskapen. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Apropå snörapporter så minns jag från när jag var yngre och vi åkte till Österrike att man hade en TV-kanal där de växlade mellan olika skidorters kameror och visade deras väder. I bakgrunden hade man tyrolsk folkmusik.
Det var alltid väldigt gemytligt att titta på medan man åt frukost.
Det programmet ”Alpenpanorama” sänds fortfarande på flera TV kanaler på morgonen i Tyskland och Österrike, bl a på 3SAT och BR.
Slår ofta på hotelrums TVn på morgonen när jag är där nere och reser runt. Alltid trevligt att se livebilder på skidområden även om man inte ska åka skidor. :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Så här såg det ut på Trübsee idag. Uppe på glaciären hade det nog kommit 3-4 dm sen i torsdags. En dm puder ovanpå slät mjuk pist, var inte dåligt. :) ⛷️ Si och så med sikten bara, fortsatte snöa hela förmiddagen.
De körde tom snökanonerna nedanför Stand, ner till ca. 2000 m.
1667660500125.jpeg

Emmis

Aktiv medlem
Point taken, men efter rekordsommaren så är ju utgångsläget och sämre😢
Så här såg det ut på Trübsee idag. Uppe på glaciären hade det nog kommit 3-4 dm sen i torsdags. En dm puder ovanpå slät mjuk pist, var inte dåligt. :) ⛷️ Si och så med sikten bara, fortsatte snöa hela förmiddagen.
De körde tom snökanonerna nedanför Stand, ner till ca. 2000 m.
mer sånt! Gav ju även lite hopp då jag sladdade hem igårkväll i snöslask

Senaste inläggen

Topp