PisteCarver
Aktiv medlem
Blir det någon skidåkning i vinter?
Vad folk är ”smarta”, som släcker ner LED julbelysningen. Sparar säkert några ören om dagen.Det var klart mörkare i fönstren än vanligt igår på 1a advent. Tyckte jag.
Vad folk är ”smarta”, som släcker ner LED julbelysningen. Sparar säkert några ören om dagen.Det var klart mörkare i fönstren än vanligt igår på 1a advent. Tyckte jag.
Det är ju problemet. Sånt som inte direkt påverkar ens egen bekvämlighet är folk redo att göra. Mindre belysning osv., men saker som verkligen skulle göra nytta som att sänka innetemperaturen, sluta streama massa junk från Netflix, eller duscha kortare är nästan omöjligt...Vad folk är ”smarta”, som släcker ner LED julbelysningen. Sparar säkert några ören om dagen.
Ja, eller sluta ladda mobilen t ex.😱Det är ju problemet. Sånt som inte direkt påverkar ens egen bekvämlighet är folk redo att göra. Mindre belysning osv., men saker som verkligen skulle göra nytta som att sänka innetemperaturen, sluta streama massa junk från Netflix, eller duscha kortare är nästan omöjligt...
Läste här att en 5 minuters dusch drar lika mycket energi som att ladda mobilen ett helt år. Då man fattar var man kan spara och var det är försumbart.Ja, eller sluta ladda mobilen t ex.😱
Ja, och i Norge, på några campingplatser, kostar en 5 minuters dusch nästan lika mycket som att köpa en hel ny billg mobil! Man behöver mycket slantar för att ta en så lång dusch.Läste här att en 5 minuters dusch drar lika mycket energi som att ladda mobilen ett helt år. Då man fattar var man kan spara och var det är försumbart.
Ja, svårt beslut så klart. Skippa skidsemestern eller ta tag i sitt liv och avskaffa sitt nikotinberoende?Nu när snuset ska bli dyrt är det knappt man har råd att åka iväg. 😊
Politik vet du.Ja, svårt beslut så klart. Skippa skidsemestern eller ta tag i sitt liv och avskaffa sitt nikotinberoende?
Fast verkar ju (tyvärr) att EUs förslag inte slår mot snuset enligt morgonens nyheter? Pinsamt hur media och politiker står upp för snusare fortfarande, vore ju klädsamt om de fokuserade på folkhälsan istället.
Jo, rökning nog ännu värre ja. Mao borde de välkomna alla planer för striktare tobaksregler.Politik vet du.
Inför folkomröstningen om EU var politikerna tvungna att förhandla fram ett snusundantag för Sverige, annars hade det inte blivit majoritet för JA i folkomröstningen.
Sen är det ju konstigt att alla EU länder tillåter cigarettförsäljning men förbjuder snusförsäljning. Rökning är väl värre för hälsan än snusning?
Jag träffade för övrigt i förra veckan i Bayern under en jobbresa en kund som snusade. Han frågade om jag hade snus med mig (hade jag ju inte). Jag frågade hur han fick tag på det eftersom det inte är tillåtet i Tyskland att köpa hem det från Sverige. Han påstod att importerade det via Israel. De ger sig inte i första taget de där snusarna.😲
Kan du inte få med Livigno i det? Och Myrkdalen 😀Limone ska få mest snö av samtliga alporter i 6 dygnsprognosen ❄️❄️
Har du inte använt din friskvårdspeng så köp ett Scandinavianskipass. Säsongskortet för 13 skidanläggningar från Limone i söder till Riksgränsen i norr
🇸🇪🇳🇴🇮🇹
Hur ser vinterns plan ut för er?Kan du inte få med Livigno i det? Och Myrkdalen 😀
Kalle och jag noterar! Apropå alls ingenting! 😉Hur ser vinterns plan ut för er?
Livigno och Samnaun?
Kommer att vara i närheten av båda ställena vid två tillfällen i vinter.![]()
Voss och Myrkdalen ligger högt på prioriteringslistan för nästa säsong. (Men Stranda är väl snäppet vassare?)Kan du inte få med Livigno i det? Och Myrkdalen 😀
kul att du ska dit i vinter!Hmm, vi skall till Limone på sportlovet, veckan 9, men jag behöver ingen Scandinavianskidpass. Bara några råd om offpistturer där. Och kanske några råd om prisvärt boende också.
Funderar på lätt rokad. I stället för säsongskort i Livigno och 10-dagars kort x några gånger, i Samnaun så Tiroler Ski card och 14 dagars kort i Livigno. Då kan vi alternera mellan Hintertux, Samnaun och Livigno. Täcker in både nord, syd och nordväststau, de är alla 3 husbilsvänliga, de har de 2 propangastankställena som finns i alperna, samt pizza för €6,5.Hur ser vinterns plan ut för er?
Livigno och Samnaun?
Kommer att vara i närheten av båda ställena vid två tillfällen i vinter.![]()
Nja, beror på hur man definierar vassare. Snömängden i Myrkdalen svårslagen, ytorna enorma och man är husbilsvänliga. Men Stranda har väl nog vassare åkning - har ej varit där.Voss och Myrkdalen ligger högt på prioriteringslistan för nästa säsong. (Men Stranda är väl snäppet vassare?)
Limone är anomalin i Scandinavianskipass. Finns nog inte plats för fler Italienska skidorter 😇
Då väntar vi bara på lite härliga videos igen!❄️🏂Funderar på lätt rokad. I stället för säsongskort i Livigno och 10-dagars kort x några gånger, i Samnaun så Tiroler Ski card och 14 dagars kort i Livigno. Då kan vi alternera mellan Hintertux, Samnaun och Livigno. Täcker in både nord, syd och nordväststau, de är alla 3 husbilsvänliga, de har de 2 propangastankställena som finns i alperna, samt pizza för €6,5.
Folkhälsan lider inte av snus. Den lider av rökning - och övervikt.Ja, svårt beslut så klart. Skippa skidsemestern eller ta tag i sitt liv och avskaffa sitt nikotinberoende?
Fast verkar ju (tyvärr) att EUs förslag inte slår mot snuset enligt morgonens nyheter? Pinsamt hur media och politiker står upp för snusare fortfarande, vore ju klädsamt om de fokuserade på folkhälsan istället.
Folkhälsomyndigheten verkar vara av annan åsikt....Folkhälsan lider inte av snus. Den lider av rökning - och övervikt.
Ja, de verkar ha läst studier och forskning så som fan läser bibeln. Här kan man läsa om de studier som finns, och slutsatsen i artikeln är ”Vi finner inte något stöd för att kronisk snusning leder till ökat viloblodtryck hos män upp till 75 års ålder i norra Sverige jämfört med icke-tobaksbrukare. Högre systoliskt tryck hos dem som snusar större mängder liksom indikationer på att medelblodtrycket över dygnet kan påverkas av snusningens akuta effekter är dock ett observandum. Stödet för att detta skulle leda till hjärt–kärlsjukdom är svagt.”Folkhälsomyndigheten verkar vara av annan åsikt....
![]()
Snus och hälsorisker — Folkhälsomyndigheten
Snusanvändning innebär risker för hälsan som skador och förändringar i munnen, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, komplikationer vid graviditet och ökad risk för viss cancer. Här sammanfattar vi kunskapen om hälsorisker vid användning av snus.www.folkhalsomyndigheten.se
Vet du. Det är dumt och äckligt att fjärta i en konditori, t.ex. Fricks i Rättvik. Men, det är inte ohälsosamt varken olagligt. Att använda snus är inte heller olagligt och kanske inte ens ohälsosamt. Men att använda snus är mycket äckligare och dummare än att prutta i nån konditori, t.ex. i Fricks.Ja, de verkar ha läst studier och forskning så som fan läser bibeln. Här kan man läsa om de studier som finns, och slutsatsen i artikeln är ”Vi finner inte något stöd för att kronisk snusning leder till ökat viloblodtryck hos män upp till 75 års ålder i norra Sverige jämfört med icke-tobaksbrukare. Högre systoliskt tryck hos dem som snusar större mängder liksom indikationer på att medelblodtrycket över dygnet kan påverkas av snusningens akuta effekter är dock ett observandum. Stödet för att detta skulle leda till hjärt–kärlsjukdom är svagt.”
Hade forskningen sagt annorlunda hade jag slutat snusa. (Mitt blodtryck är 95/65, så om snuset skulle höja blodtrycket är det ju tur att jag snusar 😀)
😂 Good point! Men allt som är fel och dumt kanske inte behöver straffbeskattas.Vet du. Det är dumt och äckligt att fjärta i en konditori, t.ex. Fricks i Rättvik. Men, det är inte ohälsosamt varken olagligt. Att använda snus är inte heller olagligt och kanske inte ens ohälsosamt. Men att använda snus är mycket äckligare och dummare än att prutta i nån konditori, t.ex. i Fricks.
Haha, grattis till forumets kanske tråkigaste försök till diss/humor! Ingen bryr sig om att du tycker att det är äckligt med snus, och jag inte tycker det, däremot bryr sig folk om att vi är rejält OT, så jag lämnar snusdiskussionen här.Vet du. Det är dumt och äckligt att fjärta i en konditori, t.ex. Fricks i Rättvik. Men, det är inte ohälsosamt varken olagligt. Att använda snus är inte heller olagligt och kanske inte ens ohälsosamt. Men att använda snus är mycket äckligare och dummare än att prutta i nån konditori, t.ex. i Fricks.
Jag tycker snus är ganska äckligt, men är det vad som får oss att lämna EU så drar jag min lans för din prilla!Haha, grattis till forumets kanske tråkigaste försök till diss/humor! Ingen bryr sig om att du tycker att det är äckligt med snus, och jag inte tycker det, däremot bryr sig folk om att vi är rejält OT, så jag lämnar snusdiskussionen här.
Men ingen vettig människa åker väl till Finland för att åka skidor…?I Finland verkar det däremot kanske inte bli någon skidåkning. Strejk på flera skidorter.
![]()
Strejk på Ylläs, Levi och Ruka – oro inför vintersäsongen
Förhandlingarna mellan fackförbunden Pam och Mara har avslutats. Nu strejkar arbetstagare på sex finländska skidanläggningar.www.hbl.fi
Nä men snowboard?Men ingen vettig människa åker väl till Finland för att åka skidor…?
Hmm, jag tror ganska många snowboard världs stjärnor är just nu i Ruka och tränar. Jag åkte just längd 2 mil här i Södra Finland.Men ingen vettig människa åker väl till Finland för att åka skidor…?
Ja jäklar, ibland vet du inte hur rätt du har @Ivo del Scandi.Men ingen vettig människa åker väl till Finland för att åka skidor…?
Och i slutet på mars är det Interski i Levi.Hmm, jag tror ganska många snowboard världs stjärnor är just nu i Ruka och tränar. Jag åkte just längd 2 mil här i Södra Finland.
Nu glömmer du att många här som svarar är sura gamla gubbar som inte förstår att skidor/snowboard kan man åka överallt. Men för att passa in i rammen skall man göra som alla andra. Folk är flockdjur.Men vet ni, varför väljer år efter många världens bästa snowboard åkare just Finland för tränings land, inte Norge eller Sverige? Inte ens Österrike. Bättre snöpark? Javisst. Bättre park tidigt på vintern? Ja, absolut. Men vad är den viktigaste saken för att locka just snowboard åkare till Finland?