Blir det någon skidåkning i vinter?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vad folk är ”smarta”, som släcker ner LED julbelysningen. Sparar säkert några ören om dagen.
Det är ju problemet. Sånt som inte direkt påverkar ens egen bekvämlighet är folk redo att göra. Mindre belysning osv., men saker som verkligen skulle göra nytta som att sänka innetemperaturen, sluta streama massa junk från Netflix, eller duscha kortare är nästan omöjligt...

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är ju problemet. Sånt som inte direkt påverkar ens egen bekvämlighet är folk redo att göra. Mindre belysning osv., men saker som verkligen skulle göra nytta som att sänka innetemperaturen, sluta streama massa junk från Netflix, eller duscha kortare är nästan omöjligt...
Ja, eller sluta ladda mobilen t ex.😱

Tittade just på min laddare och den drar mer effekt än en LED ljusslinga med 1000 lampor.
Båda löjligt försumbara ändå.
Det behövs lite ljus och stämning i mörka tider, och det kostar nästan inget.🕯️:)

KaitsuH

Aktiv medlem
Läste här att en 5 minuters dusch drar lika mycket energi som att ladda mobilen ett helt år. Då man fattar var man kan spara och var det är försumbart.
Ja, och i Norge, på några campingplatser, kostar en 5 minuters dusch nästan lika mycket som att köpa en hel ny billg mobil! Man behöver mycket slantar för att ta en så lång dusch.

fredw

Aktiv medlem
Tydligen nytt skidmode på gång i alperna! Hissa upp jackan till armhålorna. (Nej jag är inte bitter och avundsjuk. Bild idag kl 11.) Men svaret på trådens rubrikfråga verkar vara - ja!

1669630489244.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu när snuset ska bli dyrt är det knappt man har råd att åka iväg. 😊
Ja, svårt beslut så klart. Skippa skidsemestern eller ta tag i sitt liv och avskaffa sitt nikotinberoende? :unsure:
Fast verkar ju (tyvärr) att EUs förslag inte slår mot snuset enligt morgonens nyheter? Pinsamt hur media och politiker står upp för snusare fortfarande, vore ju klädsamt om de fokuserade på folkhälsan istället.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, svårt beslut så klart. Skippa skidsemestern eller ta tag i sitt liv och avskaffa sitt nikotinberoende? :unsure:
Fast verkar ju (tyvärr) att EUs förslag inte slår mot snuset enligt morgonens nyheter? Pinsamt hur media och politiker står upp för snusare fortfarande, vore ju klädsamt om de fokuserade på folkhälsan istället.
Politik vet du.
Inför folkomröstningen om EU var politikerna tvungna att förhandla fram ett snusundantag för Sverige, annars hade det inte blivit majoritet för JA i folkomröstningen.
Sen är det ju konstigt att alla EU länder tillåter cigarettförsäljning men förbjuder snusförsäljning. Rökning är väl värre för hälsan än snusning?
Jag träffade för övrigt i förra veckan i Bayern under en jobbresa en kund som snusade. Han frågade om jag hade snus med mig (hade jag ju inte). Jag frågade hur han fick tag på det eftersom det inte är tillåtet i Tyskland att köpa hem det från Sverige. Han påstod att importerade det via Israel. De ger sig inte i första taget de där snusarna.😲

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Politik vet du.
Inför folkomröstningen om EU var politikerna tvungna att förhandla fram ett snusundantag för Sverige, annars hade det inte blivit majoritet för JA i folkomröstningen.
Sen är det ju konstigt att alla EU länder tillåter cigarettförsäljning men förbjuder snusförsäljning. Rökning är väl värre för hälsan än snusning?
Jag träffade för övrigt i förra veckan i Bayern under en jobbresa en kund som snusade. Han frågade om jag hade snus med mig (hade jag ju inte). Jag frågade hur han fick tag på det eftersom det inte är tillåtet i Tyskland att köpa hem det från Sverige. Han påstod att importerade det via Israel. De ger sig inte i första taget de där snusarna.😲
Jo, rökning nog ännu värre ja. Mao borde de välkomna alla planer för striktare tobaksregler.
Bayern gränsar ju nästan till Schweiz där det är tillåtet. Men förvånar mig inte om det blir billigare via Israel än att åka hit. :ROFLMAO:

JAndersB

Aktiv medlem
Limone ska få mest snö av samtliga alporter i 6 dygnsprognosen ❄️❄️

Har du inte använt din friskvårdspeng så köp ett Scandinavianskipass. Säsongskortet för 13 skidanläggningar från Limone i söder till Riksgränsen i norr
🇸🇪🇳🇴🇮🇹
Kan du inte få med Livigno i det? Och Myrkdalen 😀

fredw

Aktiv medlem
All lagstiftning kring droger har ju mer med lokala traditioner och debattklimat, pragmatik och politik att göra än hälsorisken i sig. Inte bara kring droger förresten.
Senast i Zillertal så var det hårt FFP2-mask krav i sittliftarna ute i fria luften på berget. Femton meter från dalstationerna var det fortsatt mask-krav i entrén till afterski-barerna. Väl därinne klämde man ihop fyra personer per kvadratmeter kring barborden, beställde in rejält alkoholhaltig dryck, tog av masken och tände cigaretten.

KaitsuH

Aktiv medlem
Hmm, vi skall till Limone på sportlovet, veckan 9, men jag behöver ingen Scandinavianskidpass. Bara några råd om offpistturer där. Och kanske några råd om prisvärt boende också.

P.S. Gissa, vart ska vi på jullovet? Jag berättar, till Bad Gastein. Jag sku hellre ha valt även Saalbach, men, det fanns så billiga erbjudanden till Bad Gastein på svarta fredagen.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Hmm, vi skall till Limone på sportlovet, veckan 9, men jag behöver ingen Scandinavianskidpass. Bara några råd om offpistturer där. Och kanske några råd om prisvärt boende också.
kul att du ska dit i vinter!
Själv så åker jag dit över nyår (måste säkerställa att Italienarna vet hur de ska hantera alla svenskar med ScandinavianSkipass i vinter :cool:)

Vi har bokat boende med Airbnb. inte helt lätt över nyår...
Om ni ska tura så finns det massor, finns fin skogsåkning i Limonetto-delen av systemet.

Du behöver nog planera in någon vecka i Sverige/Norge åxå för att få valuta för ett multi-resort-skipass

JAndersB

Aktiv medlem
Hur ser vinterns plan ut för er?
Livigno och Samnaun?

Kommer att vara i närheten av båda ställena vid två tillfällen i vinter. :)
Funderar på lätt rokad. I stället för säsongskort i Livigno och 10-dagars kort x några gånger, i Samnaun så Tiroler Ski card och 14 dagars kort i Livigno. Då kan vi alternera mellan Hintertux, Samnaun och Livigno. Täcker in både nord, syd och nordväststau, de är alla 3 husbilsvänliga, de har de 2 propangastankställena som finns i alperna, samt pizza för €6,5.

JAndersB

Aktiv medlem
Voss och Myrkdalen ligger högt på prioriteringslistan för nästa säsong. (Men Stranda är väl snäppet vassare?)

Limone är anomalin i Scandinavianskipass. Finns nog inte plats för fler Italienska skidorter 😇
Nja, beror på hur man definierar vassare. Snömängden i Myrkdalen svårslagen, ytorna enorma och man är husbilsvänliga. Men Stranda har väl nog vassare åkning - har ej varit där.

PisteCarver

Aktiv medlem
Funderar på lätt rokad. I stället för säsongskort i Livigno och 10-dagars kort x några gånger, i Samnaun så Tiroler Ski card och 14 dagars kort i Livigno. Då kan vi alternera mellan Hintertux, Samnaun och Livigno. Täcker in både nord, syd och nordväststau, de är alla 3 husbilsvänliga, de har de 2 propangastankställena som finns i alperna, samt pizza för €6,5.
Då väntar vi bara på lite härliga videos igen!❄️🏂:)

kokos

Medlem
Folkhälsan lider inte av snus. Den lider av rökning - och övervikt.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Folkhälsan lider inte av snus. Den lider av rökning - och övervikt.
Folkhälsomyndigheten verkar vara av annan åsikt....

fredw

Aktiv medlem
Frågan är iofs komplicerad. Det finns stöd för att snuset i Sverige fungerar litet som Nicorette etc - det hjälper antagligen en del att sluta röka. Och rökning är betydligt farligare för hälsan än snus. Men den typen av argument är svåra att framföra. Trots att det finns en risk att snusare börjar röka om snuset blir för dyrt, så en straffbeskattning av snus kanske inte alls ger en hälsovinst - i Sverige. Men samtidigt finns det ju unga som börjar snusa som kanske inte hade börjat röka etc. I mina ögon dock vettigare att fokusera ännu mer på rökningen i första hand.

kokos

Medlem
Folkhälsomyndigheten verkar vara av annan åsikt....
Ja, de verkar ha läst studier och forskning så som fan läser bibeln. Här kan man läsa om de studier som finns, och slutsatsen i artikeln är ”Vi finner inte något stöd för att kronisk snusning leder till ökat viloblodtryck hos män upp till 75 års ålder i norra Sverige jämfört med icke-tobaksbrukare. Högre systoliskt tryck hos dem som snusar större mängder liksom indikationer på att medelblodtrycket över dygnet kan påverkas av snusningens akuta effekter är dock ett observandum. Stödet för att detta skulle leda till hjärt–kärlsjukdom är svagt.”

Hade forskningen sagt annorlunda hade jag slutat snusa. (Mitt blodtryck är 95/65, så om snuset skulle höja blodtrycket är det ju tur att jag snusar 😀)

KaitsuH

Aktiv medlem
Ja, de verkar ha läst studier och forskning så som fan läser bibeln. Här kan man läsa om de studier som finns, och slutsatsen i artikeln är ”Vi finner inte något stöd för att kronisk snusning leder till ökat viloblodtryck hos män upp till 75 års ålder i norra Sverige jämfört med icke-tobaksbrukare. Högre systoliskt tryck hos dem som snusar större mängder liksom indikationer på att medelblodtrycket över dygnet kan påverkas av snusningens akuta effekter är dock ett observandum. Stödet för att detta skulle leda till hjärt–kärlsjukdom är svagt.”

Hade forskningen sagt annorlunda hade jag slutat snusa. (Mitt blodtryck är 95/65, så om snuset skulle höja blodtrycket är det ju tur att jag snusar 😀)
Vet du. Det är dumt och äckligt att fjärta i en konditori, t.ex. Fricks i Rättvik. Men, det är inte ohälsosamt varken olagligt. Att använda snus är inte heller olagligt och kanske inte ens ohälsosamt. Men att använda snus är mycket äckligare och dummare än att prutta i nån konditori, t.ex. i Fricks.

fredw

Aktiv medlem
Vet du. Det är dumt och äckligt att fjärta i en konditori, t.ex. Fricks i Rättvik. Men, det är inte ohälsosamt varken olagligt. Att använda snus är inte heller olagligt och kanske inte ens ohälsosamt. Men att använda snus är mycket äckligare och dummare än att prutta i nån konditori, t.ex. i Fricks.
😂 Good point! Men allt som är fel och dumt kanske inte behöver straffbeskattas.

Hoppas inte EU-kommissionen läser ditt inlägg, då får du snart betala straffskatt varje gång du släpper dig…

kokos

Medlem
Haha, grattis till forumets kanske tråkigaste försök till diss/humor! Ingen bryr sig om att du tycker att det är äckligt med snus, och jag inte tycker det, däremot bryr sig folk om att vi är rejält OT, så jag lämnar snusdiskussionen här.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Haha, grattis till forumets kanske tråkigaste försök till diss/humor! Ingen bryr sig om att du tycker att det är äckligt med snus, och jag inte tycker det, däremot bryr sig folk om att vi är rejält OT, så jag lämnar snusdiskussionen här.
Jag tycker snus är ganska äckligt, men är det vad som får oss att lämna EU så drar jag min lans för din prilla!

För att återgå till ämnet så öppnar Åre om en vecka. Jäklar vad man hellre hade varit där än i senhöst-Stockholm.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem

KaitsuH

Aktiv medlem
Men vet ni, varför väljer år efter många världens bästa snowboard åkare just Finland för tränings land, inte Norge eller Sverige? Inte ens Österrike. Bättre snöpark? Javisst. Bättre park tidigt på vintern? Ja, absolut. Men vad är den viktigaste saken för att locka just snowboard åkare till Finland?

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag svarar själv: T.ex. Åre stänger liftarna redan klockan 16.30. Och så tycks göra de flesta skidanläggningarna i Sverige, Norge, Österrike osv. Härregud, en snowboardåkare har inte ens vaknat upp så tidigt på morgonen! Här i Finland har skidanläggningarna nästan överallt liftarna öppna till kvällen klockan 20 eller 21, varje dag.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Men vet ni, varför väljer år efter många världens bästa snowboard åkare just Finland för tränings land, inte Norge eller Sverige? Inte ens Österrike. Bättre snöpark? Javisst. Bättre park tidigt på vintern? Ja, absolut. Men vad är den viktigaste saken för att locka just snowboard åkare till Finland?
Nu glömmer du att många här som svarar är sura gamla gubbar som inte förstår att skidor/snowboard kan man åka överallt. Men för att passa in i rammen skall man göra som alla andra. Folk är flockdjur. ;)

jag har tränat flera gånger i Ruka mest för att det är öppet tidigt och bra underlag… Men vill man sitta hemma och Uggla nu i stället för att åka skidor eller snowboard är det upp till dessa som gör detta. ;)

Topp