Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, ibland blir man positivt överraskad också, denna vinter. Så pass så att vi bara hade mobilerna att filma med och jag fick åka ner igen och byta bräda.
Pisterna var dock som förväntat oåkbara redan kl. 10 och snömängden för liten för den lättåtkomliga offpisten men kan man sin anläggning kan man hitta ganska fin åkning ändå och kl 14 var ett av favoritfacen fortfarande bara för oss.

Tyckte mig vid 1min 18s se snygga spår som ni lagt från Greitspitze?

JAndersB

Aktiv medlem
Tyckte mig vid 1min 18s se snygga spår som ni lagt från Greitspitze?
Nja, Alp Trider Eck tror jag den heter. Stora facet på bilden nedan.

Screenshot_20230309_194812_FATMAP.jpg

farsan56

Aktiv medlem
Trevlig dag på berget, vindstilla -10 och en sol som värmde skönt.
Sista åket gick från nästan toppen. 1,5-2 dec på hårt underlag till nypistat längst ner.
Det kan ju knappast vara Åre för det är ju bara skit om man ska tro det här forat.😉

Bilagor

• F4D7A5A5-0E23-42CE-B6E3-CC31B81BBC5F.jpeg
    F4D7A5A5-0E23-42CE-B6E3-CC31B81BBC5F.jpeg
    800.9 KB · Besök: 88
  • 814804A9-1B4E-4B82-B48E-E0E6AE8E15B3.png
    814804A9-1B4E-4B82-B48E-E0E6AE8E15B3.png
    882 KB · Besök: 92

StefanAaroe

Aktiv medlem
Trevlig dag på berget, vindstilla -10 och en sol som värmde skönt.
Sista åket gick från nästan toppen. 1,5-2 dec på hårt underlag till nypistat längst ner.
Det kan ju knappast vara Åre för det är ju bara skit om man ska tro det här forat.😉
Det är alltid dem som aldrig är i Åre som dissar Åre. 😉
Ser fantastiskt ut! 👍

JAndersB

Aktiv medlem
Som sagt, man slutar aldrig förvånas.

Edit: och svårt att hålla isär begreppen. Det är i en annan (många) tråd vi diskuterar Skistar (och numera även Ica). Huruvida det finns en tråd för Årehat vet jag inte, kanske även en hatar Ica tråd på G. Och naturligtvis är de som inte gillar Åre inte där, eller hur?

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Det är väl Skistar som är skit och inte Åre?
Knappast skistars förtjänst att berget och vädret är bra. Eller har PEAB byggt berget och skaffat vädermaskiner. 🤔😉
Lite som att berömma Laplandia för gränsen.

Någon som har koll på snöläget vid Storulvån? Såg en bild och det såg riktigt bra ut men man vet aldrig.

JAndersB

Aktiv medlem
Igår var en av säsongens bästa dagar. Men Carina återhämtade sig från kraschen dagen innan så dåligt med film.

Idag 20-25 cm till men ganska våt snö och ovanpå gårdagens offpist-orgie så bitvis lite bumpigt, men ganska okey ändå. Ischgl bortkopplat halva dagen igen så nästan lika tomt som under pandemin. Och det fortsätter snöa.

MKOL

Aktiv medlem
Nä inte fan blir det speciellt mycket åkning denna vintern 😟

P.g.a. jobb etc. så har det hittills bara blivit några timmar i Åkersjön och några timmar i Almåsa innan jag klantkraschade och pajja knäet 😢 Förhoppningsvis är det inget trasigt så jag kan åka lite i påsk, ska till läkaren i veckan. Har inte utnyttjat mitt Scandinavian Skipass en enda gång hittills.

Tyck synd om mig snälllllllla! 😏

Emmis

Aktiv medlem
Livets kontraster: igår pudervidder i Stanton. Idag däckad o ledbruten i egen säng med nått som enligt snabbtest är Corona. Tur att det numera enbart är ett ”vanligt virus”, det låter bättre. Så ta hand om er ni som ännu har resan framför er, denna värk vill man inte ha på semestern

Bilagor

• 4B425EB7-CFD0-4EA4-BA45-81646057AEDF.jpeg
    4B425EB7-CFD0-4EA4-BA45-81646057AEDF.jpeg
    501.5 KB · Besök: 48
  • EA127AD4-30ED-49F2-ABDB-8E622F6D7A93.jpeg
    EA127AD4-30ED-49F2-ABDB-8E622F6D7A93.jpeg
    494.8 KB · Besök: 50

JAndersB

Aktiv medlem
Livets kontraster: igår pudervidder i Stanton. Idag däckad o ledbruten i egen säng med nått som enligt snabbtest är Corona. Tur att det numera enbart är ett ”vanligt virus”, det låter bättre. Så ta hand om er ni som ännu har resan framför er, denna värk vill man inte ha på semestern
Varit influensadäckad på exakt samma sätt 2 ggr på 2 månader. Dock ej corona enligt snabbtest. Funkar dock att åka. Snorsträngen efter kompakt.

Emmis

Aktiv medlem
Varit influensadäckad på exakt samma sätt 2 ggr på 2 månader. Dock ej corona enligt snabbtest. Funkar dock att åka. Snorsträngen efter kompakt.
Tur du klarade dig hyggligt enkelt. igår åkte vi halva dagen o reste andra halvan-inga problem. Idag slog det till hårt, är oklart om jag skulle kunnat resa idag (o hur ansvarsfullt det sen vore…) får hoppas på snabb bättring. Men vill lägga ut en varning åt andra att ännu se upp, ännu lurar viruset

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Kjaaam och tack för sympati-böl-emojisarna :love:

Hoppas ditt knä läker snabbt så du kan ta igen missad åkning. Det bästa av vintern är fortfarande kvar. Särskilt för dig vars liftkort gäller i Riksgränsen 🎿

Ja förhoppningsvis är det inget som är trasigt utan bara lite mörbultat, sträckt etc. så att jag snart kan åka igen. Om inte pandemi/gubbfläsket var nog tydligt tecken på att soffpotatisandet snart riskerar att bli kroniskt så var i.a.f. resultatet av denna "standardvurpa" det 🥹

Men men, man blir ju sakta men säkert en rövhatt med åldern .......

Vad deppig tråden blev nu med krämpor & virus!

KaitsuH

Aktiv medlem
Tur du klarade dig hyggligt enkelt. igår åkte vi halva dagen o reste andra halvan-inga problem. Idag slog det till hårt, är oklart om jag skulle kunnat resa idag (o hur ansvarsfullt det sen vore…) får hoppas på snabb bättring. Men vill lägga ut en varning åt andra att ännu se upp, ännu lurar viruset
Perkele vilket otur! Nu behöver du varmt jägertee.

JAndersB

Aktiv medlem
Vad ska den handla om?
Nja, lite oklart men såsom vi uppfattat det och som han lite antydde idag så är fokus fortfarande någon form av näringslivsanalys kopplat till snöbristen och jobbet som guide men även en stor dos med sedvanlig off pist och pist diskussion. Men med tanke på att han och fotograf flög ner här, stannade 3 dagar och åkte i området en hel eftermiddag och hade fotosession med oss var vi ju lite förvånade över det vi trodde var slutresultatet i form av nätartikeln.

Tydligen skall det bli mycket större och vi får korrekturläsa.

JAndersB

Aktiv medlem
Efter mycket stor vånda lämnade vi ett snöigt Samnaun igår och siktade på dagens väderprognos i Hintertux nordsidor. Såg inget vidare ut när vi anlände, inte snöat något (trodde vi) sedan vi lämnade för 8 dagar sedan.

Dock ligger Hintertux lägre, så det hade regnat på parkeringen, och uppe var det fin kallsnö.

En underbar dag med 2 vändor i dalen öst/under Gletscherbussarna. Fin snö och det är ju en högalpin naturupplevelse att göra den rundan.

PisteCarver

Aktiv medlem
Efter mycket stor vånda lämnade vi ett snöigt Samnaun igår och siktade på dagens väderprognos i Hintertux nordsidor. Såg inget vidare ut när vi anlände, inte snöat något (trodde vi) sedan vi lämnade för 8 dagar sedan.

Dock ligger Hintertux lägre, så det hade regnat på parkeringen, och uppe var det fin kallsnö.

En underbar dag med 2 vändor i dalen öst/under Gletscherbussarna. Fin snö och det är ju en högalpin naturupplevelse att göra den rundan.

Fantastiskt fint filmat i Hintertux.(y)
Det har ju gått en lavin över några snowboardspår i titelvyn?:unsure:

JAndersB

Aktiv medlem
Fast risken är ju att du även denna gången måste dela med 4 typ….
Men jag håller tummarna för er!! Någon gång måste det väl bli rätt?? 🤔
Tack. Blir väl tyvärr 10,6 cm. De är ju i alla fall lika oense som vanligt. Är meteorologi egentligen en vetenskap eller en gissningslekstuga. De klarar knappt av samma dags väder numera.

Anzom

Aktiv medlem
Tack. Blir väl tyvärr 10,6 cm. De är ju i alla fall lika oense som vanligt. Är meteorologi egentligen en vetenskap eller en gissningslekstuga. De klarar knappt av samma dags väder numera.
Är det bara en känsla eller har prognoskvaliten sjunkit senaste åren? Inte bara för wepowder. För några år sen kunde man nästan få rätt en vecka innan.

Är det fler mindre nederbördsområden som drar in från SW som gör det svårt att förutse plats? Hopplös vindriktning förövrigt.

JAndersB

Aktiv medlem
Är det bara en känsla eller har prognoskvaliten sjunkit senaste åren? Inte bara för wepowder. För några år sen kunde man nästan få rätt en vecka innan.

Är det fler mindre nederbördsområden som drar in från SW som gör det svårt att förutse plats? Hopplös vindriktning förövrigt.
Ja, säg det. Wepowder tycker jag dock har blivit mycket sämre och mycket mindre engagerade. För feta eller annat intresse?

Sedan kan man ju gå bort sig i en lång fundering om miljö och klimat och variationer och trender men precis som du säger har vi många gånger tidigare kunnat jaga powder på 7 dagars prognoser, egentligen så sent som fram till ifjol. Men i år har det ju varit hopplöst och varje gång det har utlovats större mängd snö har det ju bara blivit till en liten snögubbe.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, säg det. Wepowder tycker jag dock har blivit mycket sämre och mycket mindre engagerade. För feta eller annat intresse?

Sedan kan man ju gå bort sig i en lång fundering om miljö och klimat och variationer och trender men precis som du säger har vi många gånger tidigare kunnat jaga powder på 7 dagars prognoser, egentligen så sent som fram till ifjol. Men i år har det ju varit hopplöst och varje gång det har utlovats större mängd snö har det ju bara blivit till en liten snögubbe.
Den här säsongen har väl Wepowder konstant haft 2-3 ggr så mycket snö i prognoserna som Bergfex. Och sedan har verkligheten blivit 1/3 av Bergfex prognos....🥴

Topp