Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur många boostershots krävs det innan vissa börjar ifrågasätta?Inget nytt. Vaccination enda som hjälper i detta skede..om man inte vill ha återkommande lockdowns.
Hela texten är ju, som jag ser det, väldigt självmotsägande och djupt problematisk ur ett fakta-perspektiv.Tur att man råkar vara en Spectatorprenumerant![]()
Jag tar en spruta åt gången.Hur många boostershots krävs det innan vissa börjar ifrågasätta?
5e sprutan? 10e sprutan?
Vad finns det att ifrågasätta menar du? Det är ju etablerat, till och med i krönikan du själv länkande, att problemet är mängden hospitaliserade individer, och vaccin skyddar mot hospitalisering - det låter ju som att vaccin funkar rätt bra då.Hur många boostershots krävs det innan vissa börjar ifrågasätta?
5e sprutan? 10e sprutan?
Ifrågasätta kommer nog en del att göra, det är ju nya vacciner där vi inte har några långtidsstudier på eventuella bieffekter av upprepad användning.Hur många boostershots krävs det innan vissa börjar ifrågasätta?
5e sprutan? 10e sprutan?
Nej@Hasse_Lindborg , vill du svara på vad du menar medpå mitt senaste inlägg?
Och jag har tagit en spruta mot säsong influensa varje höst kanske 20 år nu. Och inte har det varit så hemskt jobbigt, att jag ville skippa det.Jag tar en spruta åt gången.
Ska jag kanske uppfatta det som att du hånskrattar åt någon som har varit sjuk?
Det gör jag också varje år.Och jag har tagit en spruta mot säsong influensa varje höst kanske 20 år nu. Och inte har det varit så hemskt jobbigt, att jag ville skippa det.
Ni hade inte bara så många sjuka i första vågen, utan också så många döda! När många gamla och svaga dog redan i första vågen, så, det finns inte så många gamla och svaga kvar. Så enkelt är det.Ifrågasätta kommer nog en del att göra, det är ju nya vacciner där vi inte har några långtidsstudier på eventuella bieffekter av upprepad användning.
Men vad är alternativet?
Att sluta vaccinera?
Det är troligtvis bättre att folk är vaccinerade när de blir smittade (för smittade blir många trots att de är vaccinerade), men genom vaccinationen blir de i lägre grad allvarligt sjuka och belastar sjukvården, eller i värsta fall dör.
Ju fler som har genomgått en infektion och fått "riktiga" antikroppar, desto mindre allvarliga utbrott kommer vi ju att få (så tänker jag i alla fall).
Nu är det ju Delta-varianten som härjar på kontinenten, hur skulle det sett ut om alla var ovaccinerade nu?
Är det därför Sverige klarar sig så bra nu? För att vi hade så många sjuka i första vågen när andra stängde ner? Kanske, ingen vet väl riktigt.
Jag är heller inte särskilt sugen på att bli injicerad 3 ggr per år framöver, men är helt enkelt tvungen därför att mitt jobb kräver att jag reser. Jag har genomgått en ganska jobbig Covid-infektion och tror mig därmed ha ett bra skydd, men det är mer än sex månader sedan och räknas inte alls. Genomgången infektion räknas ju tyvärr kortare tid än vaccinering, trots att det nu är klarlagt i studier att det skyddar bättre än sprutorna.
Men så är det, så vad annat kan man göra än att anpassa sig?
Jag är tacksam för att jag repade mig till 100%, och inte har några långtidssymptom, även om vissa besvär hängde kvar i 3-4 veckor.
Så... nu fick ni mina 2 cents igen...![]()
Så jag är otrevlig för att jag inte vill svara för vad en emoji står för? Det är oki för mig. Och att du tolkar det på det sättet står bara för dig.Ska jag kanske uppfatta det som att du hånskrattar åt någon som har varit sjuk?
Ditt beteende uppfattar jag nu så otrevligt att jag inte vill se och läsa något mer från dig, så jag blockar dig för att slippa det.
Då kanske du som är så säker på svaret, kan återge fakta och berätta hur många procent gamla över 70 år som finns kvar i Sverige jämfört med för två år sedan?Ni hade inte bara så många sjuka i första vågen, utan också så många döda! När många gamla och svaga dog redan i första vågen, så, det finns inte så många gamla och svaga kvar. Så enkelt är det.
Saken bara är så, att andra Nordiska länder kan inte ens tillsammans nå lika hög dödstal (death rate) i covid som Sverige. Troligen aldrig. Just därför att Sverige gjorde massiva fel under första vågen.Då kanske du som är så säker på svaret, kan återge fakta och berätta hur många procent gamla över 70 år som finns kvar i Sverige jämfört med för två år sedan?
Det finns tillfällen här i livet när man måste inordna sig i tingens ordning. Oavsett vad man tycker om det.Ifrågasätta kommer nog en del att göra, det är ju nya vacciner där vi inte har några långtidsstudier på eventuella bieffekter av upprepad användning.
Men vad är alternativet?
Att sluta vaccinera?
Det är troligtvis bättre att folk är vaccinerade när de blir smittade (för smittade blir många trots att de är vaccinerade), men genom vaccinationen blir de i lägre grad allvarligt sjuka och belastar sjukvården, eller i värsta fall dör.
Ju fler som har genomgått en infektion och fått "riktiga" antikroppar, desto mindre allvarliga utbrott kommer vi ju att få (så tänker jag i alla fall).
Nu är det ju Delta-varianten som härjar på kontinenten, hur skulle det sett ut om alla var ovaccinerade nu?
Är det därför Sverige klarar sig så bra nu? För att vi hade så många sjuka i första vågen när andra stängde ner? Kanske, ingen vet väl riktigt.
Jag är heller inte särskilt sugen på att bli injicerad 3 ggr per år framöver, men är helt enkelt tvungen därför att mitt jobb kräver att jag reser. Jag har genomgått en ganska jobbig Covid-infektion och tror mig därmed ha ett bra skydd, men det är mer än sex månader sedan och räknas inte alls. Genomgången infektion räknas ju tyvärr kortare tid än vaccinering, trots att det nu är klarlagt i studier att det skyddar bättre än sprutorna.
Men så är det, så vad annat kan man göra än att anpassa sig?
Jag är tacksam för att jag repade mig till 100%, och inte har några långtidssymptom, även om vissa besvär hängde kvar i 3-4 veckor.
Så... nu fick ni mina 2 cents igen...![]()
Så då är vi igång igen med den finska attacken. Och oavsett hur mycket man slår fakta i huvudet på vissa så avklingar effekten snabbare än covid vaccinets effekt, om det tog överhuvudtaget. Så nöjer mig med att påstå att du är ute och cyklar igen, rejält.Saken bara är så, att andra Nordiska länder kan inte ens tillsammans nå lika hög dödstal (death rate) i covid som Sverige. Troligen aldrig. Just därför att Sverige gjorde massiva fel under första vågen.
Javist har vi nu många covid sjuka också här i Finland. men, de är mestadels unga, 15 - 30 år gamla, och dör inte i denna sjukdom. Åldringarna är skyddade nu, mina föräldrar borde få tredje sprut snart.
P.S. Skidsäsongen har börjat! Åkte just en mil längd här i södra Finland, i Anjala. där finns en 2,3 km lång bra bana, och javisst hundratals skidåkare också.
Bara det inte sprider sig till GraubündenHintertux meddelar på sin hemsida att skidområdet är stängt fr o m måndag och preliminärt t o m den 12 dec.
Stubai skriver bara fr o m måndag och tillsvidare. Kitzsteinhorn likaså.
Skrev om Nordiska länder. https://www.statista.com/statistics/1111779/coronavirus-death-rate-europe-by-country/Så då är vi igång igen med den finska attacken. Och oavsett hur mycket man slår fakta i huvudet på vissa så avklingar effekten snabbare än covid vaccinets effekt, om det tog överhuvudtaget. Så nöjer mig med att påstå att du är ute och cyklar igen, rejält.
Läste du aldrig detta: https://www.sydsvenskan.se/2021-11-01/katastrofen-som-aldrig-kom?shareSource=sharebutton
Tycker du varken skall cykla eller skida utan läsa artikeln jag länkade. Har du det? Vad Finland, Norge eller Tonga har lyckats nå är ganska ointressant generellt och speciellt om man inte tar hänsyn till helhetetseffekten av åtgärderna. Men som sagt vi har redan varit igenom detta under 35 sidor i denna tråd så du kan gärna låta bli att köra repeat som en sprucken skiva.Skrev om Nordiska länder. https://www.statista.com/statistics/1111779/coronavirus-death-rate-europe-by-country/
P.S. Jag var ute och åkte skidor, inte cyklade! Du tycks ha svårigheter med att läsa.
Började läsa den men orkade inte, den var ganska kass. Hellre åker jag skidor.Tycker du varken skall cykla eller skida utan läsa artikeln jag länkade. Har du det? Vad Finland, Norge eller Tonga har lyckats nå är ganska ointressant generellt och speciellt om man inte tar hänsyn till helhetetseffekten av åtgärderna. Men som sagt vi har redan varit igenom detta under 35 sidor i denna tråd så du kan gärna låta bli att köra repeat som en sprucken skiva.
Misstänkte det. De finska skygglapparna sitter stenhårt fastmonterade sedan länge. Jobbigt att få sin världs(Sverige)bild ifrågasatt.Började läsa den men orkade inte, den var ganska kass. Hellre åker jag skidor.
Om du inte kan åka till ditt hotell pga lockdown, så kan man avboka kostnadsfritt (om man har bokat direkt med hotellet och inte via onödigt "klydd" med någon resebyrå förstås).Skrev tidigare i tråden att jag avvaktar med att boka in i det sista pga eventuella panik-lockdowns, och tyvärr fick jag rätt. Även om den initiala lockdownen är något kortare vet man aldrig om de förlänger den eller inte alternativt inför en ny vid ett senare skede.
Om du inte kan åka till ditt hotell pga lockdown, så kan man avboka kostnadsfritt (om man har bokat direkt med hotellet och inte via onödigt "klydd" med någon resebyrå förstås).
Om du inte bokar något riskerar du (ifall du tänker resa under högsäsong) att inte ha mycket ledigt att välja mellan sedan.
Jag tror inte att den här säsongen kommer att frysa inne som den förra (notera att jag skrev "tror", för ingen kan ju veta naturligtvis), och jag ser ingen anledning att inte boka något.
Den som står sist i kön riskerar att bli utan.![]()
Offpist med pannlampa?Jag vill inte förstöra den goda stämningen här, men med tanke på trådens rubrik: ja det blir det och blev i em.
Har vi glömt vad det här handlar om? Skidglädje i stort och smått!
Ursäkta intrånget.Visa bilaga 13494
Här nedan, se länk. Verkar vara en bra studie men den kan misstolkas. I studien undersöks sådana som redan blivit smittade (vaccinerade och ovaccinerade), för att se hur stor risken är att de smittar andra i samma hushåll. Då visar det sig att även de vaccinerade kan smitta sina familjemedlemmar, dock inte i samma grad som om de varit vaccinerade.Och nu har jag inte tillgång till original-publikationen,
Ord kan inte beskriva avundsjukan man känner just nu! Själv har man dragit upp en stubbe…Jodå, två dm på läsidorna. Ok högre upp tyngre längre ner.
Sol imorgon sägs det, så då…..
Ska erkänna att jag inte läste igenom den omfattande studien (lite för tung så här en söndagsförmiddag).Här nedan, se länk. Verkar vara en bra studie men den kan misstolkas. I studien undersöks sådana som redan blivit smittade (vaccinerade och ovaccinerade), för att se hur stor risken är att de smittar andra i samma hushåll. Då visar det sig att även de vaccinerade kan smitta sina familjemedlemmar, dock inte i samma grad som om de varit vaccinerade.
Det som artikelförfattaren i The Spectator missar är att risken att bli smittad från början är betydligt mindre om man är vaccinerad.
![]()
Community transmission and viral load kinetics of the SARS-CoV-2 delta (B.1.617.2) variant in vaccinated and unvaccinated individuals in the UK: a prospective, longitudinal, cohort study
Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance. Nonetheless, fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings, including to fully...www.thelancet.com
Framförallt var det verkligen inte vad som sades från början.Ska erkänna att jag inte läste igenom den omfattande studien (lite för tung så här en söndagsförmiddag).
Från början sades det att Pfizer skyddade 95% och Moderna 94%, vad nu det betydde?
Skyddet verkar vara ”färskvara” som snabbt klingar av. Av de svenska smittofallen förra veckan var 44% fullvaccinerade (se nedan). Fortfarande är det en lägre andel vaccinerade än ovaccinerade som blir smittade, men det är ju riktigt dåligt.
![]()
”Hade hoppats att det skulle skydda ännu mer”
Tusentals vaccinerade smittas av corona varje vecka – bland dem akutläkaren Katrin Hruska. Läget skulle kunna förändras av fler vaccindoser. – Men man hade hoppats att vaccinen skulle skydda ännu mer mot smitta, eftersom andra, klassiska vaccin gör det, säger professorn Niklas Arnberg.www.expressen.se
Sverige kommer i alla fall inte att stänga sina skidorter.Framförallt var det verkligen inte vad som sades från början.
Man sa att vaccinet skulle vara vad som tog slut på den här pandemin och alla restriktioner. Nu är det att saker kommer fortsätta vara skit, men vaccinet gör att skiten inte slår lika hårt.
Finns det något värre än säljare som lovar saker som sedan inte håller?
Nåväl. När man pratar om hur många procent det skyddar så påminns jag om en sanning som varit med oss sedan början; att 99,7% av alla som får Covid överlever. Det kanske är det man får ha med sig; detta är faktiskt inte Pesten 2.0.
Jag är iallafall glad av att se att skidorterna förbereder sig på att öppna. Man kanske skulle ta sig en weekend i december för att få lite snö under fötterna?
Tråkig att du väljer att ignorera mina tidigare svar på dina inlägg. Jag tolkar det som att du är enig i att vaccinet, trots att det inte varit lika effektivt på att förhindra spridning som man ursprungligen trott, är väldigt effektivt på att begränsa mängden allvarlig sjukdom, avlasta sjukvården och därmed möjliggöra en snabbare öppning av samhället utan att fler människor ska behöva sätta livet till i onödan. Därför viktigt att få upp vaccintäckningen så mycket som möjligt! Eller hur?Framförallt var det verkligen inte vad som sades från början.
Man sa att vaccinet skulle vara vad som tog slut på den här pandemin och alla restriktioner. Nu är det att saker kommer fortsätta vara skit, men vaccinet gör att skiten inte slår lika hårt.
Finns det något värre än säljare som lovar saker som sedan inte håller?
Nåväl. När man pratar om hur många procent det skyddar så påminns jag om en sanning som varit med oss sedan början; att 99,7% av alla som får Covid överlever. Det kanske är det man får ha med sig; detta är faktiskt inte Pesten 2.0.
Jag är iallafall glad av att se att skidorterna förbereder sig på att öppna. Man kanske skulle ta sig en weekend i december för att få lite snö under fötterna?
Ping @NyslipadeKanter - Ser fram mot en vidareutveckling av ditt resonemang runt det här!Bommade kopian länkar? Verkar saknas till PHE/UKHSE-rapporten.
Oavsett är ju premissen i artikeln helt galen. Det står ju till och med i klartext:
It reduces death and hospitalisation, but can’t stop Covid from spreading
Och eftersom det är mängden hospitalisering som driver hur mycket man måste styra smittspridningen av sjukdomen är det ABSOLUT en väldigt viktig faktor med vaccination i förhållande till smittosituationen i landet. Precis som jag skrev i mitt första inlägg.
Behov av nedstängningar, restriktioner och andra tilltag drivs absolut till överlägset största del av individer som, av olika anledningar, är ovaccinerade. Jag förstår inte hur det resonemanget blir tunnare på bakgrund av något av den data artiklarna refererar till.
Kollade av Sölden, tolkar detta som att liftarna inte kommer att gå:Nya uppgifter från Österrike idag.
Skidområdena får hålla öppet trots lockdown fr o m i morgon. Men eftersom hotell och restauranger måste hålla stängt, så lär väl anstormningen till skidorterna bli begränsad.
![]()
Skifahren während des Lockdowns möglich, Skigebiete dürfen öffnen | Tiroler Tageszeitung Online
Wie am Samstagabend durchgesickert ist, gelten für die Skigebiete dieselben Regelungen wie im letzten harten Lockdown ab 27. Dezember 2020.www.tt.com