Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men man kan gå i backen uppför nu under försäsongen?Kört förbi under 30 år, aldrig testat.....
Hemsedal nu. Kräksnöar och förstås nytt parkeringssystem. Skistar....
Just nu besparar jag mig för mer debatter om det. Seeen middag.
Vem faan vill gå uppför när man kan köpa dagskort för 505 kr, baraMen man kan gå i backen uppför nu under försäsongen?Skoja ba!
![]()
Fick du en kod av test-personalen? När jag passerade vid Storlien för ett par dagar sedan sa test-damen att det var negativt och bara köra vidare. Såg sen när jag var framme att jag fått ett sms, för att se resultatet måste jag ha en kod, som jag alltså inte fick. Kan polisen stoppa mig och kontrollera mig? I så fall har jag inget att visa upp...Minst 1 timme kö till covid test vid Svinesundsbron, på torsdag 14:00. Bussar står och testar, undrar vad som händer om 1 är smittad? Mot Hemsedal.Visa bilaga 14119
Ja, fick en kod som krävs för sms länken. Får du polisen på dig får du skicka dom till test-damen, hon borde ju ha ditt regnummer i systemet. Testdam, nytt ord för ordboken?Fick du en kod av test-personalen? När jag passerade vid Storlien för ett par dagar sedan sa test-damen att det var negativt och bara köra vidare. Såg sen när jag var framme att jag fått ett sms, för att se resultatet måste jag ha en kod, som jag alltså inte fick. Kan polisen stoppa mig och kontrollera mig? I så fall har jag inget att visa upp...![]()
Fråga gärna någon på resan varför detta nu händer i Norge, jämf med i Sverige. Jag vet faktiskt inte.Ja, fick en kod som krävs för sms länken. Får du polisen på dig får du skicka dom till test-damen, hon borde ju ha ditt regnummer i systemet. Testdam, nytt ord för ordboken?
“Kicking the can down the road” finns det ju ett ordspråk som heter, och så kanske man kan sammanfatta strategin - lockdown - öppna - lockdown - öppna….?Fråga gärna någon på resan varför detta nu händer i Norge, jämf med i Sverige. Jag vet faktiskt inte.
Visa bilaga 14143
Alla dom 22 st..Norge verkar ju testa där de vet att de kommer hitta positiva, helst ska 90% av dem inte ens ha symptom(?). Test per capita verkar annars vara ungefär samma nivå som i Sverige, så inte en sån effekt.
Vad gäller Danmark fortsätter de tydligen testa BETYDLIGT mer.
Följdfråga: räknas inresande från Sverige som testas vid gränsen i Norges eller Sveriges statistik?![]()
Ja norrmännen har hög smittspridning men tvingar svenskar att testa sig vid gränsen eller inom 24 h efter man passerat gränsen. Vad som händer framöver kan man bara spå i en kula när det kommer till Norges coronahantering. För logisk är den inte alltid.Har ni hört något om hur det verkar efter nyår. Är det något tal om att stänga gränsen eller ytterligare restriktioner? Har boende bokat o hemsedal 22-01-06 så är nyfiken på hur det blir.
//Erik
+5 grader nästa helg så lungt.Ja det var ju ett dåligt tillfälle att bli förkyld nu när man ska till Norge på torsdag. Inte mycket som går rätt här nu![]()
Det känns som att sista veckorna har varit en enda stor förkylningsfest.. Får åtminstone fira att det är helg och inga större lock-downs har dykt upp. Advent betyder ju att vara i väntans tider, får man sannerligen säga att vi är i dubbel bemärkelse.Ja det var ju ett dåligt tillfälle att bli förkyld nu när man ska till Norge på torsdag. Inte mycket som går rätt här nu![]()
Verkligen i väntans tider i flera bemärkelser. Aja bara att stoppa tops i halsen igen då. Snabbtestet hemma var negativt iaf.Det känns som att sista veckorna har varit en enda stor förkylningsfest.. Får åtminstone fira att det är helg och inga större lock-downs har dykt upp. Advent betyder ju att vara i väntans tider, får man sannerligen säga att vi är i dubbel bemärkelse.
Det var diplomatiskt uttryckt!Vad som händer framöver kan man bara spå i en kula när det kommer till Norges coronahantering. För logisk är den inte alltid.
Ja på fredagen var det 220383 som testade sig och på torsdagen 315637. Så det testas en del mera i Danmark så det är inte så konstigt att det blir mera positiva. Nu har jag bara kollat på FHM sidan och där visar de att det är tagna 280000 tester i hela Sverige vecka 48. Det är väl ungefär var vi ligger på i Danmark om dagen….Norge verkar ju testa där de vet att de kommer hitta positiva, helst ska 90% av dem inte ens ha symptom(?). Test per capita verkar annars vara ungefär samma nivå som i Sverige, så inte en sån effekt.
Vad gäller Danmark fortsätter de tydligen testa BETYDLIGT mer.
Följdfråga: räknas inresande från Sverige som testas vid gränsen i Norges eller Sveriges statistik?![]()
Jep. Men även jag har börjat fundera om meningen på testar. Jag, som flera här vet, är lärare, jobbar bara i gymnasiet. Vi har haft bara några få covid/corona fallen, kanske! Samma i grundskolorna i högstadiet, kanske. Men, situationen i lågstadien är nu så hemskt, att det finns corona i nästan alla skola. Eller verkligen alla! Lärarna är vaccinerade, föräldrar är vaccinerade, så, det orsakar ingen större nöd nu, men, vi har corona överallt.Ja på fredagen var det 220383 som testade sig och på torsdagen 315637. Så det testas en del mera i Danmark så det är inte så konstigt att det blir mera positiva. Nu har jag bara kollat på FHM sidan och där visar de att det är tagna 280000 tester i hela Sverige vecka 48. Det är väl ungefär var vi ligger på i Danmark om dagen….
Är tagna lite mer än 50 miljoner tester sen starten på corona i Danmark enligt den officiella appen. Och det är alltså inte hemma tester utan tester som är uppsatta av staten på flera olika ställen…
300.000 smittade om dagen i Norge?!Norge varslar om betydligt hårdare tilltag redan denna vecka.
![]()
Det kommer nye corona-tiltak i kveld – dette vet vi
Nye tiltak vil bli presentert på en pressekonferanse klokken 20. FHI mener det haster å bremse viruset med «betydelige tiltak».www.vg.no
Man målar upp ett apokalyptiskt massdödsscenarie där smittan river igenom hela befolkningen på några få veckor och svämmar över sjukhusen. Sifrrorna är fullständigt galna.
FHI: Kan få opp mot 300.000 tilfeller per dag
Samtidig som møtet pågår, har FHI publisert en ny risikovurdering om omikron. Der påpeker de at situasjonen er stadig mer alvorlig.
– Selv om omikronvarianten skulle gi mindre alvorlig sykdom hos den enkelte, vil den store spredningen likevel føre til betydelig flere innleggelser enn i dag, skriver FHI i risikovurderingen.
– I et foreløpig scenario beregner vi at det om tre uker kan bli opp mot 90 000 og 300 000 tilfeller per dag og 50 til 200 innleggelser per dag dersom tiltakene ikke bremser epidemien betydelig, skriver FHI.
300.000 smittade om dagen i Norge?!
Då blir det permanent slut på pandemin i Norge innan Nyår då, för så himla många norrmän finns det ju inte.
Norrbaggarna alltså... Olja har dem, och så blir alla immuna mot Corona.300.000 smittade om dagen i Norge?!
Då blir det permanent slut på pandemin i Norge innan Nyår då, för så himla många norrmän finns det ju inte.
Man ska alltså skärpa gränskontrollerna ytterligare. Det måste ju vara för att skydda oss svenskar från att komma dit och bli nersmittade?Uppe i trondheim verkar man vilja lösa det hela med stängd gräns och staten verkar jobba på att få till det. Så det ser ut att bli samma visa den här gången. Paniken verkar breda ut sig i väster igen.
"Hun sier også at kommunen har fått bekreftelse på at justisdepartementet jobber med å stramme inn grensekontrollen - noe kommunen selv uttrykket at de ønsket seg.
– Vi fikk gode nyheter fra statsråden om at det i justisdepartementet jobbes for å få mer kontroll på grensa, sier ordføreren videre."
![]()
Trondheim-ordfører: Vil komme inngripende tiltak for samfunnsliv og privatliv – VG Nå: Nyhetsdøgnet
Ordfører i Trondheim, Rita Ottervik (Ap), var til stede på toppmøtet om coronasituasjonen mandag morgen. Hun bekrefter til VG at det ligger an til at det vil komme mer inngripende tiltak - trolig allerede mandag kveld.direkte.vg.no
Man ska alltså skärpa gränskontrollerna ytterligare. Det måste ju vara för att skydda oss svenskar från att komma dit och bli nersmittade?
Om man stänger in alla människor i sina hem några veckor, så har man ju lyckats sparka tomburken nerför gatan en gång till.
Nej. Det är bättre vi fortsätter föregå med gott exempel.Det är lite komiskt att deras verktygslåda är så fantasilös. Att stänga gränsen för ett virus vars land har högst ökning i Europa?! Om det är någon som borde reagera så är det väl vi svenskar.
Ja, det tycker jag också.Nej. Det är bättre vi fortsätter föregå med gott exempel.
Stod det inte i Aftonbladet att Storbritannien hade en död.Ja, det tycker jag också.
Men norrmännen reagerar ju helt bakvänt, stänga gränserna som skyddsåtgärd när det är de själva som simmar runt i "omikronerna".
Finns det förresten ännu något dokumenterat omikronfall där någon har blivit allvarligt sjuk? Vore ju intressant info i den här paniken.
En person har dött med Omikron, inte av Omikron.Stod det inte i Aftonbladet att Storbritannien hade en död.
Det var väl inte Sverige som invaderade Norge?Det var nog inte bara järnväg och tunnlar som blev kvar i Norge efter kriget, en viss... idébild om invandrare verkar ha satt sina spår också.