Blir det någon skidåkning i vinter?

Första frosten på toppstugan. Snart kommer snön!

Bilagor

• Screenshot_20230914_143337_Facebook.jpg
    Screenshot_20230914_143337_Facebook.jpg
    296.9 KB · Besök: 113
  • Screenshot_20230914_143350_Instagram.jpg
    Screenshot_20230914_143350_Instagram.jpg
    296.3 KB · Besök: 107
Glaciären i Hintertux fick ett litet snölager ovanpå den gråa glaciärisen häromveckan.. men det räknas kanske inte och är nästan redan borta.
1694702155137.png

1694701996372.png

1694702276998.png

Idag är det den 17 september och det är snart höstdagjämning, och då har vi 24 grader i Skåne.☀️😓
Ur led är klimatet, vågar man hoppas på att det blir vinter om några månader?
Ett råd till alpresenärer, tänk efter innan ni bokar skidort - är det bra odds för en fin vinter i lågt belägna orter (tillika charterorter) som Saalbach, Kitzbühel, Schladming och Wagrain?

Idag är det den 17 september och det är snart höstdagjämning, och då har vi 24 grader i Skåne.☀️😓
Ett råd till alpresenärer, tänk efter innan ni bokar skidort - är det bra odds för en fin vinter i lågt belägna orter (tillika charterorter) som Saalbach, Kitzbühel, Schladming och Wagrain?
Hmm, har bokat boende Saalbach v6, hoppas det funkar. Värre med v2, sitter och letar, just nu är det Sölden som jag funderar på.

"Marsmånaden 2023 i Sverige utmärkte sig som en kall och blöt månad. Temperaturerna låg under ett par perioder mycket under det normala i samband med högtryck i norr."

Vi behöver alla vara duktiga i att göra skillnad på klimat och väder. En varm sensommar är inte detsamma som en varm kommande vinter. Även om klimatet blir varmare.

Hmm, har bokat boende Saalbach v6, hoppas det funkar. Värre med v2, sitter och letar, just nu är det Sölden som jag funderar på.
Om det kommer snö tidigt, eller om det blir kallt tidigt för konstsnöproduktion, så borde Saalbach funka. Problemet med Saalbach/Hinterglemm är att en stor del av skidområdet är sydsluttningar mellan 1000 och 1700 möh, och vid sol blir det lätt slush redan i januari.
Jag hade hellre tagit Saalbach v.2 och Sölden v.6. I januari kallas Sölden ofta för "Kölden" 🥶.
Ett tips för vecka 2:
Leta högt belägna skidsystem med sydläge, t ex Kappl im Paznauntal. Ett trevligt litet skidsystem med höga berg, bra åkning och backar som ligger i sol även vid midvintern. Jag var där i vecka 1 förra säsongen, och åkte i Kappl och See im Paznaun, båda trevliga små skidområden (se bilder nedan).
Och i Paznaun kan du även åka i Galtür och Ischgl. Jag tycker dock att See och Kappl är trevligare än Ischgl som är väldigt "upmarket" med för mycket folk i pisterna. Samnaun som du kommer över till från Ischgl har också högt belägna fina sydsluttningar.
Kappl
1694964192429.png

See
1694964511461.png

Apropå Venedig och italienska alperna; sitter och filar på en resa till Cortina med flyg till Venedig, hyra bil för att visa Venedig för resesällskapet, ta bilen upp till bergen och sen åka till Milano för att lämna bilen där och flyga hem.
Tänkte stanna i Verona för lunch på vägen till Milano. Någon som har gjort Cortina-Milano? Mycket trafik?

Apropå Venedig och italienska alperna; sitter och filar på en resa till Cortina med flyg till Venedig, hyra bil för att visa Venedig för resesällskapet, ta bilen upp till bergen och sen åka till Milano för att lämna bilen där och flyga hem.
Tänkte stanna i Verona för lunch på vägen till Milano. Någon som har gjort Cortina-Milano? Mycket trafik?
Låter dyrt att inte lämna bilen där du hyr den? Vad ska du i Milano och göra? Italiens kanske minst italienska stad.
Autostradan Milano-Verona är spikrak hela vägen och vältrafikerad men med massor av filer och jag har aldrig stått i någon kö att tala om. Verona - Venedig är något mindre trafik men färre filer. Upp till Cortina norr om autostradan från Venedig kan det vara rejäla köer när skidveckorna byter. Kanske trevligare om du tar norra vägen västerut från Cortina norr om Dolomiterna - sedan fin motorväg söder om Brennero ner mot Verona.

Låter dyrt att inte lämna bilen där du hyr den? Vad ska du i Milano och göra? Italiens kanske minst italienska stad.
Autostradan Milano-Verona är spikrak hela vägen och vältrafikerad men med massor av filer och jag har aldrig stått i någon kö att tala om. Verona - Venedig är något mindre trafik men färre filer. Upp till Cortina norr om autostradan från Venedig kan det vara rejäla köer när skidveckorna byter. Kanske trevligare om du tar norra vägen västerut från Cortina norr om Dolomiterna - sedan fin motorväg söder om Brennero ner mot Verona.
Gå på fotboll :)

Har dumpat uppskattningsvis 30 cm i Kiruna sen igår eftermiddag. Ser bra ut inför vintern, ska man våga hoppas på ett nytt snörekord i vinter?

Det har slagits 2 snörekord de senaste 5 åren här uppe. Sist för två år sen med styvt 5 meter snö över vintern.

Har dumpat uppskattningsvis 30 cm i Kiruna sen igår eftermiddag. Ser bra ut inför vintern, ska man våga hoppas på ett nytt snörekord i vinter?

Det har slagits 2 snörekord de senaste 5 åren här uppe. Sist för två år sen med styvt 5 meter snö över vintern.
Kom osökt att tänka på diskussionen om Riksgränsen. Finns det möjlighet till höstskidåkning där? Tänker om Kiruna har snö så bör gränsen ha det. :)

Kom osökt att tänka på diskussionen om Riksgränsen. Finns det möjlighet till höstskidåkning där? Tänker om Kiruna har snö så bör gränsen ha det. :)
nope; det krävs ganska stora mängder snö för att kunna pista där.
Om du vill åka tidigt (på sparad snö) så är det bättre att sikta på Tänndalen, Kåbdalis eller Idre eller någon glaciär-ort

Ska du åka pist är de andra skidorter som är bättre.

Fjällen här uppe öppnar inte på riktigt föränn efter alla hjärtans dag ungefär. Innan dess de för blåsigt, mörkt och ogöstvänligt att vara ute på vidderna.

Det hade ju varit magiskt om all snö som faller från första snöfallet får ligga kvar.
Tyvärr töar denna snön bort inom någon dag.

Ska du åka pist är de andra skidorter som är bättre.

Fjällen här uppe öppnar inte på riktigt föränn efter alla hjärtans dag ungefär. Innan dess de för blåsigt, mörkt och ogöstvänligt att vara ute på vidderna.
+1 på den. Vi försökte ett år med skidsemester kring finsk självständighetsdag (6.12) det var en riktigt dålig ide. Å då e vi ju endå vana med att ha mörkt dygnet runt

Ja man får ha tur på försäsongen i fjällen. Minns minus 36 i Duved i mellandagarna på 80-talet… Och regn i samma backe på efterföljande påsklov.

Tog med två nyblivna familjemedlemmar och nyblivna skidåkare till Åre v 51 typ 2011. Nattåget från Gbg. En chansning som slog in, tur med vädret trots kallt och mörkt. Och bara två liftar öppna typ. Men de älskade det. Müüsigt i mörkret! Har sparat denna bild till en annan tråd här på FR men nu kommer den. Vet inte riktigt varför men jag älskar just denna mellansektion av Gästrappet.

1695273637097.jpeg

Ja man får ha tur på försäsongen i fjällen. Minns minus 36 i Duved i mellandagarna på 80-talet… Och regn i samma backe på efterföljande påsklov.

Tog med två nyblivna familjemedlemmar och nyblivna skidåkare till Åre v 51 typ 2011. Nattåget från Gbg. En chansning som slog in, tur med vädret trots kallt och mörkt. Och bara två liftar öppna typ. Men de älskade det. Müüsigt i mörkret! Har sparat denna bild till en annan tråd här på FR men nu kommer den. Vet inte riktigt varför men jag älskar just denna mellansektion av Gästrappet.

Visa bilaga 26026
Den där delen av Gästrappet har man haft många sköna åk i, på 90-talet. Numer är den upprörd, isig och pucklig redan kl 08:22

Men du skulle nog uppskatta Norefjells pister: som gästrappet fast längre, mer fallhöjd och tomt på folk 🥳

Den där delen av Gästrappet har man haft många sköna åk i, på 90-talet. Numer är den upprörd, isig och pucklig redan kl 08:22

Dessutom verkar det som att pistmaskinerna vänder på den något flackare sträckan strax nedanför eller vad det nu är som händer för där är det ofta riktigt dåligt pistat. Typ ojämnheter som fått frysa över natten.

Dessutom verkar det som att pistmaskinerna vänder på den något flackare sträckan strax nedanför eller vad det nu är som händer för där är det ofta riktigt dåligt pistat. Typ ojämnheter som fått frysa över natten.
Skistars pistande minns jag var en het potatis förra säsongen som belystes iochmed längspår-gate.

det har ju spekulerats en del om skidorter som är tvungna att lägga ned pga snöbrist (främst i södra sverige och Italien).

Men jag undrar hur många Schweiziska skidorter som pallar med att CHF är högre än Euron?

läste att Schweiziska skidorter tappat över 50% av de utländska gästerna de senaste åren. Jag gissar att vissa lyx-ghetton som Verbier, Laax och Zermatt klarar sig, men de andra skidorterna i landet..?

det har ju spekulerats en del om skidorter som är tvungna att lägga ned pga snöbrist (främst i södra sverige och Italien).

Men jag undrar hur många Schweiziska skidorter som pallar med att CHF är högre än Euron?

läste att Schweiziska skidorter tappat över 50% av de utländska gästerna de senaste åren. Jag gissar att vissa lyx-ghetton som Verbier, Laax och Zermatt klarar sig, men de andra skidorterna i landet..?
Lite okunnig mot andra valutor. Har inte euron gått ganska likt mot chf?

Ja, bra fråga. Förra vintern var ju många schweiziska skidorter nöjda med vad gällde antal gäster (klart, jämfört med pandemivintrar också). De med dålig höjd led nog en hel del pga snöbristen, de andra profiterade på att fler schweizare kom till dem istället.
Nyckeln till framgång är att profilera sig på annat än bara skidåkning även på vintern, vandring, snöskor, aktiviteter i byn/dalen. Sen övriga säsonger med cykling, skärmflygare, klättring/via ferrata och så klart vandrare. Vissa ställen satsar tyvärr starkt på bussturister, och här pekar det starkt uppåt igen efter pandemin.

Under vintern var ju euron något mindre svag mot CHF än just nu. Tål att tänkas på att inflationen i euroområdet varit upp mot nästan 10%, i Schweiz runt 3%. Så hela valutaeffekten kanske inte känns så skrämmande, om man hade råd att åka till Schweiz innan så har man det fortfarande?

Lite okunnig mot andra valutor. Har inte euron gått ganska likt mot chf?
Som svensk känns det nog så. I mars 2021 var 1 euro = 1.10 CHF ungefär. Nu är 1 euro = 0.96 CHF. När jag flyttade hit 2009 var 1 euro = 1.50 CHF.

På två år (2021-09-22 till 2023 idag) har CHF gått från att kosta 9,35 SEK till att kosta 12,54. En ökning med 31 %.
Motsvarande siffra för Euron på två år är en ökning med 17%. (data från Forex).
Tyvärr... finns väl inte bättre orter än i Schweiz men...

Nu är det ju bara våra svenska skit-kronor tillsammans med NOK och turkisk lira som har tappat så mycket. Euro har knappt förlorat 10% mot CHF sedan förra året. (Frågan är hur vi ska få ordning på våra SEK, utländska placerare hör så mycket negativt om Sverige nu, vi har en extremt skuldsatt bostadssektor, EU:s värsta kriminalitet osv.)
Därför tror jag inte att Schweiz generellt får några större problem, även beroende på att de flesta schweiziska skidorter (få svenskar känner till fler än Zermatt och Verbier) lever nästan helt på schweiziska gäster.
Förra året då jag var i Savognin, Bivio, Bergün och Davos Rinerhorn så uppskattar jag att det var ungefär 99% inhemska turister. I Savognin såg jag bara CH bilar förutom vår svenska bil. När vi en dag var i Davos Parsenn så var det väldigt annorlunda, mycket internationell publik.

EDIT: Det verkar har varit en rejäl hotellprisinflation i Österrike. Hotellet som jag på bodde på i Pitztal okt/nov 2021 och som då kostade € 110-/dag kostar nu för samma vecka € 145-.

Senast ändrad:
Jag funderar på nästa sportlov. Var förra året i Monterosa, det var helt fantastiskt. Funderar på att åka dit igen men hittar inte lika prisvärt boende och flyg. Kanske Dolomiterna istället. Från München (lite långt) eller Venedig. Vad sägs. Ngn som har tips? Vill gärna att det ska finnas natursnö och mysiga matställen i backen. Också viktigt att man inte behöver vänta länge i liftköer. Mysig by är ett plus men inte superviktigt.

I Trondheim är säsongen igång.

(Lika kass krona och inget Ryanair ;) )

Ja det räknas som friåkning som forumet heter.
Ser felet....
Du har alldeles för smala skidor...
Det saknas 60-80mm 😄👍

Hur var det där då undrar ni. Jo det ska jag tala om.
Det var drygt två dec. med vit cement utan botten vilket gjorde att man fastnade i slyet under. Duktig bakvikt för att få upp topparna.
Inte lätt att få fart när det bygger upp cement till knäna.
Konstigt att det bara var jag där?
Men det är väl inte många som är så dumma i huvudet så dom åker i sånt där.
Men jag blir glad bara jag får skidor under fötterna, mer eller mindre glad.
Sen jobbar väl folk på dagarna.
Men jag är hellre dum i snön än smart på kontoret .
Det där var inte smart sagt eftersom jag inte jobbar 😩
Må det vita drabba er alla!
Ja det räknas som friåkning som forumet heter.
Ser felet....
Du har alldeles för smala skidor...
Det saknas 60-80mm 😄👍
Då hade dom varit 180mm. Det hade behövts idag 👍

Bilagor

• IMG_7528.jpeg
    IMG_7528.jpeg
    220.8 KB · Besök: 89
  • IMG_7532.jpeg
    IMG_7532.jpeg
    543.1 KB · Besök: 87
Tillbaka