Blir det någon skidåkning i vinter?

Vad har du för glasögon i sånt ljus? Jag tycker det är jobbigt. Körde omkull en gång när jag trodde jag stod stilla på en transport... :oops: Funderar på att skaffa ett par gogglar med ljusgula linser.
Finns ju forum-meter av trådar på det temat... Gult funkar ganska bra, hade det innan. Numera kör jag Oakley Hi-Pink. Oavsett händer det att man blir desorienterad eller missar ett gupp om sikten är dålig nog.

Finns ju forum-meter av trådar på det temat...
Jo och som oftast skrivs och frågas det ju väldigt mycket när det inte finns ngn riktigt bra självklar lösning! Typ som botemedel mot snuva. :) Tack för din input, där finns ju en och annan åkdag bakom det rådet!

Edit- PS tack även PC, missade ditt svar.

Senast ändrad:
Jo och som oftast skrivs och frågas det ju väldigt mycket när det inte finns ngn riktigt bra självklar lösning! Typ som botemedel mot snuva. :) Tack för din input, där finns ju en och annan åkdag bakom det rådet!
☝️Det bästa är alltid att åka en dag när det är Kaiserwetter☀️ och snöade dagen innan🌨️

Det är naturligtvis fantastiskt. Men snön blir aldrig bättre än just när den faller, och då smyger man in i skogen... Mmmmmm....
Lite svårt i oktober/november förstås, men om man får välja så.... 😁
En skåning uppvuxen på Söderslätt går inte ihop med granskog, funkar inte i Alperna heller tyvärr. Jag trivs bäst i öppna landskap (skidsluttningar)…🎶

Om jag hade valt bort alla dagar med skogsåkning (guds gåva till oss som undviker pist så gott det går) så hade mitt liv varit så många skiddagar fattigare. Ex:
Lärkskogen i Serre medan det snöar sedan två dygn tillbaka, tycker man det är kass så.
Det gjorde inte jag!
Skogen är din kompis och kan leverera skidupplevelser utöver det vanliga när det är helt kört i pisten.
Kalla mig Skogsmulle den tar jag.

Utan skog så finns det inte mkt skidåkning kvar i Sverige och mycket av åkningen både i Kanada och Japan försvinner
Samt snön är alltid djupare mellan träden

Ingen white-out idag.
En fin försäsongsdag i bergen.🏔️☀️
Eller hur @STORPOTATEN ? ;)
1698829709417.jpeg

Åhhh så trevligt, mycket bra!! Hur mkt fräscht har det kommit?
Själv har jag Teams-SM idag som skall kryddas med lite övertid också. Kanoners! 😬
Det har kommit ca 30-40 cm nytt. I morgon blir det white-out med snöfall igen, och de kommande fyra dagarna har man lovat ca 80-90 cm nytt. Det blir en dagsutflykt med sightseeing till Vipiteno/Sterzing i morgon, och naturligtvis en Pizza Diavola.🍕:devilish:😋
Sen kör vi hem på fredag.

Det gick ju busslinje från Lkpg fram till slättas alptopp 12manna på den gamla goda tiden.
Nu är det bara DH cykling där.
Vi har till och med turat där en gång efter säsongen, då vi var sugna på att testa dom nya prylarna.
Men det var så dåligt så vi gick upp i backen och åkte ner i liftgatan.
Det var då det.
Idag gick jag en mil med turskidor i en dec nyfallen kallsnö.
Vardagslyx enligt mig 😃
IMG_7620.png

Vad gör man om det är snöstorm och stängt i skidområdet?
En utflykt till den vackra staden Sterzing/Vipiteno i Italien, med sin historiska stadskärna är ett alternativ. Och väl där ett mysigt restaurangbesök med en Pizza Diavola och ett glas Cabernet/Merlot från Südtirol.
Nu är det snart dags att åka hem från försäsongsresan, men vi har har ju fortfarande en hel härlig vinter framför oss.❄️☃️⛷️
1698930318336.jpeg

1698930358723.jpeg

Idre öppnar en backe imorgon, snön vräker ned men jag lämnade alpin utrustningen hemma. Trodde inte de skulle öppna, får ta längdskidorna ned ;)

Om kapaciteten finns så borde ju skidorterna försöka få till att kunna öppna på höstlovet. Då har de öppet under 4 lov (höstlov, jullov, sportlov & påsklov) varav två lov förhoppningsvis är då det inte är -20 (höstlov & påsklov). Bra business.

Om kapaciteten finns så borde ju skidorterna försöka få till att kunna öppna på höstlovet. Då har de öppet under 4 lov (höstlov, jullov, sportlov & påsklov) varav två lov förhoppningsvis är då det inte är -20 (höstlov & påsklov). Bra business.
Om det vore bra business, skulle många anläggningar göra det redan idag.

Idre
Om det vore bra business, skulle många anläggningar göra det redan idag.
idre, Tänndalen, Kåbdalis och nu senast Kläppen har börjat spara snö för att kunna hålla öppet v44.

I år är det exeptionellt att flera anläggningar kan öppna redan nu.
Flera skidanläggningar i norge öppnar i helgen. Har inte hänt på minst 20 år.

Min gissning är att fler kommer börja satsa på att spara snö över sommaren: Höstlovet är bra business

Du skriver det själv. Exceptionellt. Har inte hänt på minst 20 år.

Man kan inte skapa bra business om möjligheten att kunna öppna backarna är baserat på tillfällighet. Ruka i Finland har gjort detta under flera års tid men de har investerat på kunskaper att lagra snö och har bättre förutsättningarna att skapa snö tidigare i säsongen pga betydligt nordligare läge.

Senast ändrad:
Idre

idre, Tänndalen, Kåbdalis och nu senast Kläppen har börjat spara snö för att kunna hålla öppet v44.

Min gissning är att fler kommer börja satsa på att spara snö över sommaren: Höstlovet är bra business
Precis. Idag associeras inte höstlov med skidåkning, men levererar anläggningarna öppna liftar med sparad/framsprutad snö så tror jag definitivt att folk kommer.

Vi pratar alltid om att anläggningarna stänger tidigare än nödvändigt för framåt Maj så har folk börjat ställa fram grillen och lagt i båten och fokuserar på annat.
Runt höstlovet så har grill ställts in och båt tagits upp och folk väntar på vintern. Kan man ge dem den lite tidigare så ser jag ingen anledning till att folk inte skulle börja komma upp om det satsas och man gör bra reklam för det.

Hösten 2010? Göteborg hade en decimeter snö i slutet av oktober och Ulricehamn Alpin öppnade i november. Fast jag minns inte hur det såg ut längre norrut.
Föregående vinter, 2009/10 kallades också för en riktig ”snövinter” men tydligen blev 2010/11 ännu mer snörik, med täckande snö i delar av väst- och Sydsverige från oktober till mars.

Senast ändrad:
Skönt att se ryggan lika proppfull som vanligt. Man vet aldrig vad man kan råka ut för i branterna där! ☝️😉
Stegjärn, isyxor, selar och rep, satellittelefon mm…..
Klart ryggan blir full då!!! 🫣
Verkligen ”in to the wild”. Kläppens extrema couloirer finns inte ens på Fatmap!
Jag lovar dig personlig guidning den dag du lämnar Hook creek för de mäktiga bergsmassiven i Kläppen….
Tveksamt om jag kastar mig ut för de största droppen (som exempelvis Illtjutet) längre, men jag lovar att peka i vilken riktning du ska åka och ställer mig sedan gärna nedanför och filmar….
🤣🤣🤣

Jag lovar dig personlig guidning den dag du lämnar Hook creek för de mäktiga bergsmassiven i Kläppen….
Tveksamt om jag kastar mig ut för de största droppen (som exempelvis Illtjutet) längre, men jag lovar att peka i vilken riktning du ska åka och ställer mig sedan gärna nedanför och filmar….
🤣🤣🤣

Häll litet Bäverhojt i en försäsongs-desperat nyskåning så kan vad som helst hända. Men om du ska filma mig hoppa (du skrev fel, det heter väl hoppa, inte droppa??) 😉 så får jag först ta ut en livförsäkring och byta id här på Freeride.

Verkligen ”in to the wild”. Kläppens extrema couloirer finns inte ens på Fatmap!
Apropå coulouir så undrar jag varför ingen skidort har startat en restaurang/fik som heter "Café Couloir".
Eller ett sushiställe som heter "Sushi Japow".
Eller en pizzeria som heter "Pizzeria Refugo" eller "Pizzeria Viaferrata".

Sådär, hugade entreprenörer: Bjuder på dessa affärsidéer. :)

Tillbaka
Topp