Blir det någon skidåkning i vinter?

Provåker kabinbanan
IMG_7887.jpeg

Lite bättre i Järvsö idag men ändå riktigt kass snö. En liftvärd sa att det hade regnat där för någon vecka sen, tänker ändå att de misslyckats med pistningen. Blir nog tufft för de i påsk.
1000027515.jpg

Lite bättre i Järvsö idag men ändå riktigt kass snö. En liftvärd sa att det hade regnat där för någon vecka sen, tänker ändå att de misslyckats med pistningen. Blir nog tufft för de i påsk.
Visa bilaga 31113
vad jag vet så blir det så där med konstsnö, varmt/kallt/varmt och regn. Ganska normalt skulle jag säga..

vad jag vet så blir det så där med konstsnö, varmt/kallt/varmt och regn. Ganska normalt skulle jag säga..
Absolut men så här kasst har jag inte upplevt och då brukar jag åka sent i t ex Kungsberget. Åkte i järvsö i mitten i april förra året och det var mycket bättre. Har varit med om regn och det mesta. Tänker att man borde fördela ut snön mer men jag kan inget om pistning så killgissar. Synd iaf tur att man ska längre upp till påsk.

Visa bilaga 31363

Jag hade inte med mig någon Toblerone så fick bli lite klassisk svensk fika istället med den här utsikten förra veckan.

Du vet att det går att köpa mat där nere? ;) Men visst, bor du på CHF-sidan så har jag full förståelse!

Men ibland blir det tvärtom. VI köpte Biscottini di Prato på Conad i Livigno, bara för att upptäcka att de på Lidl hemma i Limhamn var både billigare och godare.

Du vet att det går att köpa mat där nere? ;) Men visst, bor du på CHF-sidan så har jag full förståelse!

Men ibland blir det tvärtom. VI köpte Biscottini di Prato på Conad i Livigno, bara för att upptäcka att de på Lidl hemma i Limhamn var både billigare och godare.

Hahahaha, ja :ROFLMAO: . Det var mest att detta var nödprovianten på resan till Cervinia i handbagaget och sista dagen tog jag med de 3 stycken gifflar som var kvar i ryggsäcken upp i backen för att slippa ta hem det.

Precis tillbaka efter en härlig skiddag och då kan man till em fikat ”hemma” i semesterlägenheten vila ögonen på denna fantastiska utsikt. Slår även den fina utsikten från hotellrummet i Livigno med hästlängder.
Røldal kan jag verkligen rekommendera, mycket fin skidåkning och storslagen bergsnatur. Och snösäkert!
Dessutom finns det utflyktsmöjligheter till Haukelifjell, Voss och Myrkdalen.
1711294069802.jpeg

Röldal är fantastik när sikten är bra å det inte blåser för mkt
Exaktemente!
Smöråkare som äkta paret PisteCarver åker bara skidor under sådana förhållanden. ;)

EDIT: Idag var bättre än alla övriga dagar denna säsongen sammanlagt.
Till Norge har vi haft Kaiserwetter på alla resor sen vi började åka dit för fyra år sedan. Men så låter vi också väderprognosen styra resorna.

Tre ggr i rad har nu Alperna svikit mig och bara bjudit på gammal pistsnö.
Men idag levererar ”Bergakungens Land🇳🇴” Pudder och Kaiserwetter!😃
Och frun är lika nöjd som jag.😍
Gottegris, var där häromveckan och det vara bara betong i dagarna tre och regn/hagel, men jäklar vad trevligt det måste vara när det snöat/snöar. Viktigaste lärdom ifrån Røldal: Ta med egen lunch.
Drog vidare till Myrk och Voss och där var det också betong men med strålande sol så då ska man inte klaga, och pisterna var 100%.

Kan tycka att alperna inte riktigt levererar det där stabila och sköna påskvädret just nu.
Regn, snö, storm och en väldans massa mer av det just sagda. Blöt ända in på kallingarna.
Men vafan, jag skidar ju. 😁
Är väl junk-väder på de flesta ställen i fjällen nu också.
Du befinner dig väl nere kring södra franska/italienska Alperna?
Ska bli soligt och fint fr o m måndag med frost ovanför 1500 möh.

Vackert-väder-åkare som jag är, åkte jag hem från Norge efter två dagar när tristvädret drog in. Men en dag i Röldal med Kaiserwetter + nattagammal snö var mer värt en resten av säsongen!
Men jag har kvar Gaustatoppen, ville ju åka den!:(

1711821886682.png

Har skidat tre dagar hittills med otroligt varierande väder. Den gemensamma nämnaren är stormvindarna, där i princip allt igår var stängt där vi bor. Så det blev en halvdag.
Samma situation idag, så fram med Bergfex och kolla dagens vindar - en timme i bil till en ort där det mesta var öppet. Men jevlar vilket ruskväder. Blandat med riktigt trevlig åkning i pisten med 15 cm nysnö. Tills man kom lite längre ned där kaos vidtog. 😂🤣
Exakt var tar vi i en annan tråd. 😉

Ska komma en del imorgon så jag hoppas på någon grym puderdag innan det riktiga påskvädret kommer. 🌡☀️

Jag har ett spesiellt extra app för Polar Grit X klockan. Jag kan byta sådana till en låda Mariestads. Nu ser det ut, 60 dagar längdåkning, 9 dagar på bräda, men våren är ännu ung.

Bilagor

• IMG_20240330_210935.jpg
    IMG_20240330_210935.jpg
    497.1 KB · Besök: 71
  • IMG_20240330_211004.jpg
    IMG_20240330_211004.jpg
    450.1 KB · Besök: 72
  • IMG_20240329_152814.jpg
    IMG_20240329_152814.jpg
    887.5 KB · Besök: 72
Jag har ett spesiellt extra app för Polar Grit X klockan. Jag kan byta sådana till en låda Mariestads. Nu ser det ut, 60 dagar längdåkning, 9 dagar på bräda, men våren är ännu ung.
Perinteinen. En sån app hade jag också på 90talet, då jag ännu trodde jag skulle träna🤣 fråga: skriver ni på tavlan i skolan ännu o ser isf eleverna vad du skriver?

Perinteinen. En sån app hade jag också på 90talet, då jag ännu trodde jag skulle träna🤣 fråga: skriver ni på tavlan i skolan ännu o ser isf eleverna vad du skriver?
Ja, ibland, men ganska sällan. Mestadels använder vi filmprojektorer, genom någon elev frågar något snart, och jag måste klara det, använder jag då och då ännu min kära skrivtavla.

Kan tycka att alperna inte riktigt levererar det där stabila och sköna påskvädret just nu.
Regn, snö, storm och en väldans massa mer av det just sagda. Blöt ända in på kallingarna.
Men vafan, jag skidar ju. 😁
Visa bilaga 31622
Blött här också idag.
I snön alltså, då solen fixade ett skönt lager med styrsnö på em.
Påskeväder på riktigt idag.
Men jäklars vad folk det var i liftarna, alla ville upp på berget i govädret.
Men det finns ju hudar.

Bilagor

• IMG_8109.jpeg
    IMG_8109.jpeg
    561.7 KB · Besök: 83
  • IMG_8113.jpeg
    IMG_8113.jpeg
    69.5 KB · Besök: 81

Snödjup

Tillbaka
Topp