Blir det någon skidåkning i vinter?

Jag fick ihop det i och med att jag var ledig en månad, så har jag min mor i Borlänge så besök där gör det lätt att ta ett par dar i Romme. Sen gör mitt jobb att jag ofta är ledig 5-7 dagar i rad. Så kan man åka. Fick ihop 49 dagar. Min 5 åring fick ihop 54 dagar… (oki för att jobba heltid och bo i Danmark)

Senast ändrad:
Lyckades skrapa ihop 3v. Hade lätt kunnat åka det dubbla, men då hade det få blivit ensamresor. Tror det kan bli lite segt i längden, kanske testar nästa säsong.
Har fördelen att kunna vara ledig lite som jag vill (oftast), saknas mer resesällskap 🙃

har du något av de excellenta Multi-skipass som finns i Österrike?

Snow Card Tirol, som inkluderar i princip allt i Tyrolen bland annat Ischgl, Sölden och Zillertal, är ju riktigt toppen. Efter ca 16 skiddagar ska det löna sig.

Jag kör dock blandat pist och skitouring, samt vill köra en del dagar utanför Tyrolen också, så har inte Snowcard, utan köper dagskort. Tror Snowcard hade lönat sig precis för mig, men känns skönare att vara flexibel med dagskort.

Högsta 1/3 var shit-fuck conditions, resten bara njutning.
1000050279.jpg

1000050320.jpg

1000050334.jpg

Några dagar blev det trots allt (gammal gubbe).
Liftsäsongen 17/11-1/5
Nu ska det knatas så länge det finns snö.
Några bilder från sista dagen.

Bilagor

• IMG_8237.jpeg
    IMG_8237.jpeg
    7.3 KB · Besök: 134
  • IMG_8235.jpeg
    IMG_8235.jpeg
    87.8 KB · Besök: 135
  • IMG_8241.jpeg
    IMG_8241.jpeg
    76.5 KB · Besök: 111
  • IMG_1314.jpeg
    IMG_1314.jpeg
    750.1 KB · Besök: 133
Sitter på balkongen nu kl 23:04 i kortbyxor.
Hör hur en grävmaskin jobbar febrilt för att vattnet ska rinna rätt väg.
Det forsar ner från berget nu 🌊

Tog en bild på Slalombacken när jag satt på balkongen och åt en sen middag ikväll.
Kom på att jag har en bild åt andra hållet från 23/11-23.
Fasiken en hel säsong framför sig.
Visst det är kul att cykla i parken, men…….

Bilagor

• IMG_8356.jpeg
    IMG_8356.jpeg
    355.5 KB · Besök: 168
  • IMG_7729.jpeg
    IMG_7729.jpeg
    477.6 KB · Besök: 171
Sitter på balkongen nu kl 23:04 i kortbyxor.
Hör hur en grävmaskin jobbar febrilt för att vattnet ska rinna rätt väg.
Det forsar ner från berget nu 🌊

Den stora snöfläcken där i mitten på slalombacken motsvarar nog nästan Vallåsens fallhöjd... Om du slänger ut litet snö och binder ihop med fläcken ovanför så blir det ännu mer. Och du sitter och groggar på balkongen?! ;)

Haha, någon hann före att lyfta tråden.

Även om det oftast under sommaren är snö som faller på Mont Blanc så kommer kallare temperaturer och därmed snö falla i mitten av nästa vecka i alperna!

Även om det oftast under sommaren är snö som faller på Mont Blanc så kommer kallare temperaturer och därmed snö falla i mitten av nästa vecka i alperna!
På tiden! Varmaste augusti sen de startade mäta på höjd i alperna! :( Saknar tiden då man fick vandringssemestern i september störd av snö ner till 1500 m, snarare än av värme och extrem luftfuktighet lång upp mot 2000 m. 🤬🥵

På tiden! Varmaste augusti sen de startade mäta på höjd i alperna! :( Saknar tiden då man fick vandringssemestern i september störd av snö ner till 1500 m, snarare än av värme och extrem luftfuktighet lång upp mot 2000 m. 🤬🥵
Var inte förra augusti och september väldigt varm, eller missminner jag mig? Södra alperna åtminstone hade många dagar kring 35.

Var inte förra augusti och september väldigt varm, eller missminner jag mig? Södra alperna åtminstone hade många dagar kring 35.
Jo, förra året också väldigt varmt. 39 grader i Geneve i slutet av augusti. Ändå högre dygnsmedeltemperatur i år, och känns som det varit mycket fuktigare värme också som ger dålig avkylning på nätterna. På Titlis (3000 m typ) var det aldrig under noll i augusti, första gången sen de startade mäta där. Samma sak på en station i Österrike på ungefär samma höjd, mätserie sen 1880-talet där.

Jo, förra året också väldigt varmt. 39 grader i Geneve i slutet av augusti. Ändå högre dygnsmedeltemperatur i år, och känns som det varit mycket fuktigare värme också som ger dålig avkylning på nätterna. På Titlis (3000 m typ) var det aldrig under noll i augusti, första gången sen de startade mäta där. Samma sak på en station i Österrike på ungefär samma höjd, mätserie sen 1880-talet där.
Det går fort åt fel håll. Vet du hur mycket högre den höjts i dygnsmedeltemperatur?

Känns som att det är rejält stora svängningar i temperaturerna uppåt. Sverige vill inte vara sämre, 25-30 grader en hel vecka i september höjer medeltemperaturen.

Har för mig att de sa tre grader över snittet de använder totalt sett i Schweiz. Näst varmaste aug efter rekordsommaren 2003. På Säntis (2500 möh) tex var det fyra och nytt rekord. Så värre på höjd än nere där folk bor.

Snow Card Tirol, som inkluderar i princip allt i Tyrolen bland annat Ischgl, Sölden och Zillertal, är ju riktigt toppen. Efter ca 16 skiddagar ska det löna sig.

Jag kör dock blandat pist och skitouring, samt vill köra en del dagar utanför Tyrolen också, så har inte Snowcard, utan köper dagskort. Tror Snowcard hade lönat sig precis för mig, men känns skönare att vara flexibel med dagskort.
Det blir 9onde säsongen med Snowcard Tirol, perfekt då man bor i Zillertal ( Mayrhofen).Finns ju massor med pärlor att upptäcka sk ”endagssystem”.Blir det under 100 skiddagar är det en så där säsong,120 klart godkänt!!!

Ännu mer snö längre österut, ca 200 cm i Kaprun den kommande veckan. Kan bli en tidig säsongsstart. Snöfall ner till 1600 möh.
Visa bilaga 33534
Känns märkligt när det samtidigt är +30 gr i Skåne idag….🥵
Några dm i prognosen för Titlis. Kan nog bli lite vitt ner mot 1800 m. Bra för glaciären, men optimistiskt att tro att det som kommer nu kommer bidraga till basen för säsongspremiären längre ner. Ändå bättre än vädret som varit, helt klart!
Halvsvalt här nu, 16 grader och regn. Går tom ha långbyxor. 😊

Några dm i prognosen för Titlis. Kan nog bli lite vitt ner mot 1800 m. Bra för glaciären, men optimistiskt att tro att det som kommer nu kommer bidraga till basen för säsongspremiären längre ner. Ändå bättre än vädret som varit, helt klart!
Halvsvalt här nu, 16 grader och regn. Går tom ha långbyxor. 😊
Kommer det 1 m+ på glaciär under nästa vecka så ligger det nog kvar där. Det är snart höstdagjämning. Grå snöfri glaciär absorberar mycket solvärme och fortsätter avsmältningen, med ett vitt snölager reflekteras solinstrålningen bort.
Ska bli spännande och se om prognosen står sig.

Det ryktas från wepowder om 3 meter snöfall i främst de Österrikiska alperna kommande dagarna. Snögränsen verkar kriga kring 1500 meter. Gissar vi kommer få se lite filmer framöver :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp