Blir det någon skidåkning i vinter?

IMG_7218.jpeg

Well f@@k you too .. välkommen till Hafjell ... långfinger eller fackla?

No, men jag just tänkte på litet likadant. Skidresor till Kouvola. Min bra kompis äger här ett hotell i Kouvola downtown, Turistihovi. (Turisthof!). Där har de också Finlands enda blues restaurang, Pub 23, för afterskin. (https://www.pub23.fi/) Och det är bara ca. 1 km till vår mäktiga Mt. Mielakka (https://mielakka.com/), om man vågar gå över järnvägsspårar (det är nog förbjudet, men i varje fall.) Vad tror ni, bussresor till Kouvola för skidåkning från Sverige? Något nytt i stället för varje sportlov i Val Thorens? Och arkitekturen är här mycket likadant?Visa bilaga 35715
Jag skojade inte bara, när jag skrev om mitt nya business ide: skidresor till Kouvola. Kouvola är just nu, liksom alltid, puderhålan nummer 1. För länge sedan, kanske 2001 i Coumayeur, någon sade: If you want to ski powder in Chamonix, you should travel to Kouvola. Eller något likadant. Men väl sagt!

Det puffade nu över 40 cm under veckoslutet. I morgon kommer 10 cm mera, och igen från torsdag till söndag borde det dumpa hela tiden.

P.s. Det här börjar bli litet svårt. Just gjorde över en timme litet snöarbete, i morgon igen.

Bilagor

• IMG_20241215_113547.jpg
    IMG_20241215_113547.jpg
    959.8 KB · Besök: 80
  • Screenshot_2024-12-15-15-40-24-570_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-12-15-15-40-24-570_com.android.chrome.jpg
    254.8 KB · Besök: 79
Senast ändrad:
Trysil var fint i helgen. De tre backarna som var öppna var bra och det var inte för mycket trängsel och ingen liftkö. Skistar hade kick-off och jag var imponerad att de ändå var vid liften när den öppnade på morgonen.

20241214_144243.jpg
20241215_092015.jpg

Funderar nu på var jag ska klämma in mer åkning innan alperna vecka 6. Kanske Romme någon helg framöver när det är en bra prognos. Varje gång jag åker skidor känner jag att vill åka mer. Det är lite småjobbigt.

Ja det blir det, massor! Farbror ska bli skibum fårstår ni.
Fick mina första 3 skiddagar när jag var nere i helgen och kollade lägenheten, området osv.

Från-lgh.jpg

Helt OK vy från köksbordet (enda bordet det är en etta, skibum...).

Trots att det oficiella snödjupet angavs till 40cm fick jag fler bra svängar i puder än på flera resor till Engelberg. Men då har jag antagligen någon form av rekord i att tajma dåliga förhållanden där.

P.S. Jag är i Engelberg två dagar i början av januari. Åk inte det då, kommer att vara katastrofala förhållanden...

Någon som varit och testat Romme i dagarna? Ska dit 22-27/12.
Finns det något "back country område" ifall dump kommer?
Jag ska dit med ett gäng nybörjare och tänkte smita iväg själv om tillfälle ges.

Någon som varit och testat Romme i dagarna? Ska dit 22-27/12.
Finns det något "back country område" ifall dump kommer?
Jag ska dit med ett gäng nybörjare och tänkte smita iväg själv om tillfälle ges.
Inte varit där än för säsongen men ser bra ut vad jag sett, de verkar ha utnyttjat den kylan som varit effektivt och gjort mycket konstsnö. Angående offpist i Romme så är det obefintligt, känns som de motverkar det genom att t ex göra plogvallar i pisterna och skogen är tät. Kolla in deras snörapporter för läget:

Inte varit där än för säsongen men ser bra ut vad jag sett, de verkar ha utnyttjat den kylan som varit effektivt och gjort mycket konstsnö. Angående offpist i Romme så är det obefintligt, känns som de motverkar det genom att t ex göra plogvallar i pisterna och skogen är tät. Kolla in deras snörapporter för läget:
😇😇 Kanske kanske inte… (finns en del skogsåkning med lite skråning och stukning tillbaka men värre med snön oftast)

Blivit en del skidåkning senaste veckan. Har kommit några dm nysnö 3 gånger senaste veckan och det snöar nu också!

Puder alarm i Stranda senaste veckan (kommit typ 150cm) och halva Norges alla friåkare har samlats

Men snöstormen var så brutal att anläggningen höll stängt torsdag-fredag.
Idag lördag öppnade de upp (men bara på ena sidan)

Skaplig puderhets när luften öppnades, men väldigt fint ❄️❄️❄️🤩

Bilagor

• IMG_0682.jpeg
    IMG_0682.jpeg
    903.2 KB · Besök: 119
Åre/Duved har levererat fin åkning de senaste dagarna. Pudrat på ca 10-20 cm ett par olika nätter. Riktigt kallt och inte så mycket vind. Bild från igår fredag. -17c och vindstilla i Duved. Ändå varmare än på nyårsdagen då vi hade -24c på morgonen.
IMG_2169.jpeg

Senast ändrad:
Hur funkar Romme när det är utsålt?
En hel del köer på vissa av liftarna även i singelkön. Är ju mycket blåbär så de samlas i "branta" partier så man får kryssa en del och har sett en hel del krascher. I svarta backar är det relativt tomt. Tog tidig lunch i toppstugans "källare" då det var lite kallt för grillning, var glad för det för en timma senare var det galet mycket folk där. Systemet slukar dock bra men bättre åkning kommande helger med största sannolikhet. De kommer med största förmodan ha allt öppet inom några dagar (29 av 34 backar idag)och väntas snödump på måndag så blir mjukare backar.
1000034131.jpg

En hel del köer på vissa av liftarna även i singelkön. Är ju mycket blåbär så de samlas i "branta" partier så man får kryssa en del och har sett en hel del krascher. I svarta backar är det relativt tomt. Tog tidig lunch i toppstugans "källare" då det var lite kallt för grillning, var glad för det för en timma senare var det galet mycket folk där. Systemet slukar dock bra men bättre åkning kommande helger med största sannolikhet. De kommer med största förmodan ha allt öppet inom några dagar (29 av 34 backar idag)och väntas snödump på måndag så blir mjukare backar.
Visa bilaga 36347
Hur fan hittar ni köerna? Det där ser sjukt ut…

Sydexpress har ofta lite längre kö. Jag kommer ihåg helger då vi har köat flera gånger 5+ minuter där.Visa bilaga 36350
Ja men blir förvånad när man ser de köerna. Varit där sedan sista lördagen och har inte upplevt de köerna. Men iofs så brukar jag välja bort den med längst kö när det jag kommer ner. Finns ju nästan alltid alternativa lifter där det inte är kö.

Med facit i handen så ångrade vi lite valet på den här helgen, skidsuget blev stort men såg att hotellpriserna är halva priset nästa helg. Kommer vara mer snö och mer backar öppet och med största förmodan mindre folk i backarna. Såhär mycket folk har det aldrig varit när jag varit i Romme förut.

Mjo jag var också sugen på Romme nu i helgen men valde bort när jag såg "ett fåtal liftkort kvar" på bokningssidan. Men verkar ju som det kan funka ändå om man håller sig till rätt liftar.

Tillbaka
Topp