boosterstraps, hur hårda är de olika modellerna?

Perrr

Ny medlem
Funderar på om jag ska beställa standard eller expertmodellen. Finns även en styvare variant - WC modellen.

Kör friåkning. väger 85kg, kör hårt, har ca 100 skiddagar per år. Smalbensproblem har varit ett återkommande gissel.

Var är det billigast/bäst att beställa?

erfarenheter?

Senast ändrad:
85 kg och kör hårt, kör på Expertmodellen tycker jag. Det gör jag, 78 kg och kör skönt.
WC-modellen har som Expert tre gummiband i sig, samt ett metallband, alltså väldigt mkt WC.

Finns en hel del skrivet om de redan om du söker lite men kort sagt är de hur bra som helst.
Udéns eller Adams torde ha de i Götet.

Senast ändrad:
Jag säger också expert, kör själv på den och väger ca 80 pannor. Mjukare ska du nog inte ha, och vill du ha det hårt är det bara att dra strapen hårdare.

Per de finns här nere när du kommer ner om du är den jag tror du är ;)

//H

Jag väger nästan 60 kör expert racer. Men jag är alpin tävlingsåkare.

Samma här kör alpint och väger runt 65 kör me expert/racer. Kör du aggresivt så tycker ja du ska beställa WC, men det beror på hur mkt tryck på plösen du har

som vanligt ligger jag efter tankegångarna kring utrustning.

kan någon førklara vad fan dom hær spænnena ska va bra før?

som jag ser det, så har man ett flex i pjæxan, och det upplever man nær man har spænnt åt den så den sitter ordentligt på foten. då spelar det væl ingen roll vilket spænne man har længst upp? jag menar, det flexar ju åndock inte... plasten i skon førændras ju inte pga att man byter ut nån rem...?

/k

Det gör skillnad, stor skillnad.
Varför tänker du? För att Boostern flexar, det gör inte ett vanligt spänne, de är ofta helt stumma. Har man sen en pjäxa (läs Full Tilt/Dalbello) som tillåter flex framåt (pjäxan, inte skenbenet) gör de ännu större nytta.

lima ko:
vad har du för flex på dina skor`? du måste ha typ 150+, och köra med löst spännda övre spännen så du glappar i skaftet förutom när du har dina boosterstraps?

ovan, är enda sättet jag får ihop de i mitt huvud som att dom skulle kunna fungera.
rätta mig om jag har fel.

det känns lite som en produkt bara prylbögar lyckas köpa...

kebacken; ingen tvingar dig att skaffa den jävla skiten som bara prylbögar köper.

Och det där med med carving är bara skit det också. Bara till för mesar som inte kan böja igenom sina skidor.

Kebacken: Nej, flex 110 säger Salomon och jag spänner mina övre spännen också.

Booster ger en tightare fit mot smalbenet vilket ger bättre kraftöverföring och mindre shin bang. Jag har inte sagt något om att den ändrar flexet elller plasten i pjäxan.

Kika på den här filmen http://www.skimetrix.com/BoosterInActionLg.html som visar hur Boostern arbetar.

Jag har 100 i flex, kör så hårt knäppt jag kan och säga att BOOSTER är det bästa som har hänt. Varför är det så att alla kör med det i WC, friåkning annars? Är absolut inget för prylbögar.

//H

Hur är det förresten med livslängden på en sån här strap-on? Det är inte så att när man kört hårt med straponen ett tag, så slaknar den och blir lite "gubbig" i styvheten?

;)

Alltså hur många dagar håller en boosterstrap ungefär?

Förresten, hasse, hört nåt om skarjärn till Duke? Blir det nåt med detta?

Tillbaka
Topp