Bra att ha i backen!

Blide

Medlem
Bra att ha i backen!
Visst är det skönt när man har lyckats övertyga alla sina vänner om att det är en smart idé att ta med sig telefonen ut i bakcen om man skulle tappa bort varandra. det enda problemet nu är att det kostar skortan att hitta varandra igen.
Det hade jag tänkt lösa med en walkie talkie och hittade då den här: http://gadget.brando.com.hk/walkietalkie_wrist.php.
Nu gäller det bara att överyga alla andra om att det höär är en super bra grej!

Bra att ha i backen!
Länken funkar inte pga en punkt i slutet. Ta bort!
Alternativet kan väl vara att låta alla köpa varsin Nokia 5140 som har walkie-talkie-funktion, problemet är att den inte kommer ut förrän i vår, men ja, det skulle vara bra med ett nåt sätt att kunna hitta varandra igen i backen.

OT: Har tidigare funderat på pistkarta i skidglasögonen där man kan se vart kopisarna håller till, har dock inte hittat det än :)

God jul

Bra att ha i backen!
5140 har inte walkie talkie-funtion egentligen... Inte om man med denna term menar direkt radiokommunikation. PTT har den, Push To Talk, men det är bara en enklare form av vanligt samtal. Går fortfarande via GSM-nätet. Inte gratis eller så som med radio.

Bra att ha i backen!
...eller så kan du ha en sån där burktelefon. Du måste köpa två plåtburkar och en tråd men det är gratis samtalskostnader!

Bra att ha i backen!
Hej,
De senaste åren har jag ofta sett "välklädda" amerikanare sittandes i liften och snacka med med sådana walkie-talkie med sin fru, barn eller polare som befinner sej någon annanstans i skidområdet. Jag har gått och väntat på att det ska dyka upp i samma omfattning i Sverige. Det verkar i och för sej vara ganska praktiskt. Nu är det väl inte så att var och varannan amerikan har en sådan, men de är långt ifrån ovanliga i usa och kanada. Själv har jag inget behov just nu, men vi får väl se om det är andra som ser nytta av walkie-talkies.

Ride on!

Bra att ha i backen!
Sedan några år tillbaka finns det kompakta och förhållandevis billiga walkie talkies som ligger på 446 mhz bandet, med en uteffekt på 0,5 W ger det en räckvidd på ungefär 3 km i rätt så öppen terräng. Runt 2 i skog, och över berg ungefär noll.

De ligger på runt 500-800 spänn paret.

Bra att ha i backen!
Är förmodligen inte världens räckvidd på den där klock-grejen. Skaffa istället en sådan som Henn0 snacka om. De är inte alls stora, får lätt plats i alla fickor. Kör själv med sån och håller därmed koll på mig själv. Vill du ha en riktig grej så köp en jaktradio lr liknande, med alltför stor räckvid(kräver dock licens).
Licensfria Walkies finns överallt: ElGiganten, OnOff och jakt-friluftsbutiker...

Har du tur så skulle de kanske kunna rädda dig ur en lavin eller annat trubbel(typ polisen m.m)

Ride hard!

Bra att ha i backen!
Varför dela på sig? Det är väl roligare att åka i grupp? =)

Och bråkar amn så ofta med flickvännen så att man åker åt varsitt håll borde man nog göra slut =)

SEn kan man ju göra så att man bestämmer: Tappar man bort varndra träffas man vidpunkt X "varje" heltimma. Elelr liknande. ´Då vet man (ganska) säkert att om om kommer bort så ses man där om, säg, 20min... Det hederliga familj-sättet :-D

God jul på er ^_^

Tillbaka
Topp