bygga dh ram

v-larsson

Aktiv medlem
bygga dh ram
tjena tänkte bara be om en tjänst om någon hade lust att ta lite mått på sin dh ram. då är det frmaförallt där bakhjulet sitter hur brett det är emellan dom grejerna som sticker ut därbak där man fäster hjulen i (altså hur brett det ska vara mellan ramdelarna där bakhjulet sitter). sesan är det altid bra att veta hur breda fästena på dämparen brukar vara sen när man ska köpa en sån och fästa på. (går ju antagligen att justera med nrickor men ett ungefärligt mått vore bra. tanken var att jag skulle bygga en dh ram i metall slöjden nästa termin bara en prototyp så den ska eventuellt aldrig sättas ihop men jag vill ha den så exakt som möjligt. ni vet hur det är i skolan man får inte vilka material man vill osv och kunskaper duger inte altid till men grejen är ju att jag tänkte försöka designa en egen dh ram som i slutet skull ekunna fungera. tack på förhand om ni har något annat tips är jag jättegald om ni skulle vilja säga dom.

bygga dh ram
Alltså, antingen måste du ju gå på någon sorts metallinriktad skola, annars känns det här som en dumdumdum idé! Det enda jag gjorde i metallslöjden var en lampett (banka på en bit koppar, färdigt) och jag fick MVG, så varför ta i tills man blöder? :)

bygga dh ram
Jadu, jag antar att du inte kan mycket om metall och Downhill ramar. Måtten beror ju helt på vilken ram det är. Om t.ex ramen är en Single Pivot så blir ju måtten annorlunda och bakdämparen måste fästas på ett annat stället osv, blir väldigt svårt om du inte har en specifik ram att gå efter. Måtten regleras även hur mycket "slag" dämparen har och eye-to-eye måtten på den. Så om du nu vill göra dig en ram så prova göra en hardtail, garanterat mycket lättare (observera LÄTTARE inte LÄTT).

Men jag tror inte att du klarar dig med verktygen som finns i en vanligt slöjd-verkstad utan behöver svetsa med tig och hålla på som J_Hayland sa.

bygga dh ram
men grejen som jag tidigare skrev är att jag bara vill göra dte som en fullskalig modell och den ska inte användas i cykling men att jag vill få måtten så exakta som möjligt. det är altså inte viktigt att det ska vara hållbart utan jag vill mest inrikta mej på hur en dh ram kunnde se ut om man fick fria händer.

bygga dh ram
Då är det ju bara ta mått från nån cykel du har, om du har nån. På "hur brett det ska vara mellan ramdelarna där bakhjulet sitter" samt ett CC mått på en dämpare eller göra en hardtail. Sen äre bara att skissa och skrida till verket

Edit: CC mått,(Centrum Centrum) eller som tidigare nämt Eye-to-eye mått.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp