En liten uppdatering: Har just varit i Stryn och fick chansen att testa den nya Tabla-prototypen. Om den gamla skidan var ruggigt bra så är den nya löjligt bra och rockar lika fett som Meatloaf.
Skidan jag testade ska vara stiff flex, och den ligger ungefär mitt mellan årets stiff och moderate. Man har gjort en hel del förändringar i konstruktionen och skärningen också jämfört med tidigare. Till att börja med så är nosen längre och har fått en lite annorlunda shape (ungefär som på Volant Spatula). Sidoskärningen kommer att flyttas tillbaka ungefär lika mycket, har för mig att det var typ 8 cm men är inte helt säker exakt hur mycket, kan vara mer. Monteringspunkten kommer att bli ungefär lika mycket längre bak den också, återstår en del testning för att få till den optimala punkten att utgå ifrån. "Rockern" är ganska mycket längre än tidigare och nosen har flackats ut en del, om man håller ihop skidorna med belagen mot varandra så går dom ihop en sisådär 30-40 cm från toppen på skidan (höll inte på och mätte så vi snackar inte björnkoll). Skidan är också i det närmaste helt utan spann, dvs den ligger helt flat om man lägger ner den på marken. Sen så är swallowtailen lite större och djupare än förut, typ en 3-4 cm. Flexen känns mer välbalanserad än tidigare, toppen är även den lite mjukare än den gamla modellen men inte speciellt mycket eftersom den större rockern kommer att lyfta skidan i puder. Dom vill också behålla fartstabiliteten och prestandan på hårdare underlag utan att toppen börjar fladdra (som på Völkl Sanouk t.ex).
Överlag så verkar man också ha biffat upp hela konstruktionen en aning, skidan ser lite kraftigare ut vid en första anblick än den förra modellen. Det har också gjort att skidan blivit lite tyngre än den gamla men eftersom den fortfarande är sjukt mycket lättare än alla andra fetingar så lär det bara vara av nån större betydelse.
Väl på snön höll jag inte på att få bort smilet från ansiktet efter första åket. Dom här skidorna slår allting annat på marknaden med hästlängder, ingenting annat jag testat kommer ens i närheten av prestandan och åkkänslan av dom här laggen. Dom tål precis hur mycket fart som helst, skidan är så fruktansvärt väldämpad att ojämnheter i snön bara känns som små kittlingar under fötterna. Förändringarna med skärning och nos har också gjort att man kan stå ännu mer avslappnat på skidan och variera kroppens balanspunkt lite fram och tillbaka beroende på underlaget och hur man vill lägga sina svängar, hur mycket man vill trycka till, lång/kort sväng osv.
Nu testade jag laggen i typisk vårslask och det ställer ju en del andra krav på skidan än en halvmeter puder men jag kan inte se hur det inte skulle funka ännu bättre med dom förändringar som gjorts jämfört med tidigare. Drog även ett par åk i pisten för att testa dom på hårdare snö och man kan till och med få till nåt som kan liknas vid carvingsvängar om man pressar den lite grand och ligger på.
The best just got even better...