DH Race

warpen

Ny medlem
DH Race
Hej alla glada!

Har åkt långbräda i ca 5 år på en sleten ful och framförallt kass (antar jag) bräda vid namn Puppenhouse som jag köpte när en skejtaffär i Östersund konkade. Haft en massa skoj med den, köpte bl.a. nya Krypto Classic 76 mm till den förra sommaren och det var ju helt klart ett lyft. Dock aldrig bytt ut truckarna och de är väl minst sagt ganska trötta

Därför tänkte jag köpa mig en ny kul leksak till sommaren som kommer och jag har väl mer eller mindre spanat in mig på DH Race-brädan. Har läst en massa recensioner, kollat på massa bilder och jämfört massa stats och den verkar ju faktiskt fin. Saken är den att jag aldrig stått på en och kommer antagligen inte hinna göra det heller innan jag ska upp till Östersund igen, så jag vill ha lite åsikter av er som har prövat den. För-/nackdelar? Hur sköter den bombning/carving/cruising? Andra fina kommentarer?

Sen är saken den att jag tänkte köpa den från Kahalani Boards via postorder och tänkte passa på att köpa hjul och truckar från samma affär på en gång. Vad rekommenderar ni för hjul samt truckar? Vore ju också fint om hjulen/truckarna/annat fint finns på Kahalani men det är inget måste, kan beställa från andra affärer. Det jag tänkte göra med brädan är att just carva/bomba/cruisa. Är ruskigt dålig på att mecka med brädor så om det finns nån snäll Östersundare här som vill hjälpa mig med mitt bygge sen så är jag tacksam :)

Detta var en dryg, lång och jobbig post med alldeles för mycket frågor. Besvara en, besvara två, tyck lite allmänt eller skriv något roligt. Alla svar är mycket välkommna :D

DH Race
dte finns en på longboard,nu som säljer en baggad DH race bräda för 650 kr....truckar:randals, hjul: abec 11..gå in på www.sofoboards.se o kolla där o fråga folk

DH Race
hey!!

dh race ar en renodlad speedboard.

fordelar: fartstabil, rolig i 40km/h +++
nackdelar: tung, ingen flex, trakig 20km/h -

ett komplement om du vill bomba dh ar big red X bradan. tycker att den haller aningen hogre standard an dh racen. men den e fortfarande tung och inte sa skoj att cruisa pa stan med.
de finns lattare brada me lite flex kommer du vilja aka mera longboard och ta den overallt.

de finns brador byggda for dh/cruising/carving och har kommer tva bra exempel:

"landyachtz drop carve": perfeft langd, bra cruiser, fartstabil, lag me genomsankta truckar,
skon flex.

"kahalani king of the hill": extremt latt sa snabb i stan, kvicka svangar, fartstabil, bra langd, skon flex.

truckar: randal r-2 180mm: perfekt for cruising och funkar i 100blas. (trucken som alla kor pa)

hjul: ja gillar verkligen abec11 gripins, 70mm med bra grepp.
annars funkar alltid kryptonics 76mm.
abec 11 gumballs 76mm, bra grepp.

om du bestaller brada, truckar hjul, kullager sa far du hem den komplett och de e bara o kora. fraktfritt ocksa om du bestaller over 1000kr.

longboard.nu dar har du sveriges longboardforum.

lycka till och om du har mer fragor sa kan du fraga pa!

cheers snaken

DH Race
Tack för ett lång och bra svar, snaken!

Slängde in samma post i ett gäng olika forum (bl.a. longboard.nu) och har börjat tänka om när det gäller fråga om bräda...eller också har jag inte gjort det. Har inte riktigt bestämt mig än :) Brädan jag har nu är ganska tung och vobblar när den kommer upp i hastigheter som 20-30 km/m+, tror du inte att jag kan få till en ganska ball bräda med DH Race:n om jag slänger på ett par RII-truckar och kör med lagom stora och mjuka hjul? Kanske t.o.m. med risers?

Av alla de brädor du rekommenderade, vilken rekommenderar du mest? Väger 60 kg och är 180 cm lång (om nu längen spelar någon roll...), har du något tips sådär på rak arm?

Hepp!

DH Race
www.lushlongboards.com

Jag köpte min bahari bräda där med kryptonics, randall 180 och abec fem för ungefär 2000 papp med frakt, "montering" och hemleverans vid dörren på ungefär 4 arbetsdagar. Jag gillar min bräda jag har iofs inte åkt så mycket innan men man kan cruisa like whoa! Att carva med den är bara njutning den flexar väldigt mycket, men jag vet ej hur den funkar för folk med lite mer kött på benen. Jag har ej haft den uppe i några extrema hastigheter än så jag vet ej hur stabil den är. Värt att kolla sidan iallafall.

DH Race
ingen orsak :).

det skulle inte vara fel. de enda ja oroar mig for ar vikten du kommer bara runt med. ja har ett par olika brador som ja aker pa och de slutar oftast med att ja tar min latta brada med svikt for fram o tillbaks fran skolan eller i stan komer ja inte upp i hogre hastigheter den 40km/h. akningen blir aningen roligare nar bradan ar latt och flex. du blir mer skoj pa mindre yta och lagre hastigheter.

nu kanns de som att ja bara pratar om kahalani och inga andra marken men kahalanis brador gors efter din vikt. sa nar du bestaller skriver du in vikt och sen har dom en brada perfekt for dig.
lanyachtz drop carve skulle ocksa funka som ja ridigare namnde..

du kommer njuta mer av din akning med nagon av dom lattare bradorna, de ar ja helt saker pa.

cheers snaken

DH Race
Jepp, har nog insett (med hjälp av diverse andra...) att jag ska välja en annan bräda än DH Race eftersom jag är ute efter att cruisa och carva mer och inte tänker köra i så stora hastigheter. Ska maila och/eller ringa Kahalani och prata med dem, King of the Hill verkar väldigt trevlig. Och det där med att de bygger den efter vikten är ju inte alls fel. Fast Drop Carve kanske också är vettig. Aja, ska höra med dem :) Hjälpen uppskattas!

Har kollat på lushlongboards också, Zenil, och de såg farligt fina ut. Tack för det tipset med :)

DH Race
Du ska verkligen inte köpa DH-race ifall du inte åker mycket downhill och carvar mer.
Det är nämligen så att DH-race och Evo har en såkallad Dewedge på tailen(du vet säkert vad det är men förklarar ändo) det är att trucken är lutad tror det är 12 eller 17 grader på DH-race brädan innåt mot dig vilket gör den Väldigt stabil i farter och att den "driftar" lättare i svängarna då bakhjulen mest hänger efter framhjulen.
Detta gör även att brädan är förjävla dålig på att carva köp den absoulut inte om du inte kör DH mycket.
Brädan är inte alls bred heller och det kan vara ett stort problem om du har stora fötter.
Köp inte om du inte kör DH som jag har sakt flera gånger här innan.

Andra tips på LY brädor är ju Drop speed, Nine to Five, Switch, Drop wedge.
Köp LY brädorna helst med bears truckar då det är LYs egna märke.
Bra hjul är ju Abec 11 Gumballs 76mm 75-88a tror jag det är på dem.
Kullager kan du köpa riktigt bra billigt, 300kr så har du ett par Biltin.

Lycka till med brädan, hoppas du tar mitt råd och att allt fixar sig =D(Y)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp