Dps 112!

Dps 112!
aelgen sa:
De skrev 3-5 vardagar. Men på fed ex sidan står det economy, så vet inte riktigt vad det innebär. Kan någon som fått skidorna bekräfta lev tid?
Fem dagar in transit för mina. FedEx kommer mellan 8-18 på vardagar (och kan inte specca mer än så) så räkna kanske med någon extra dag om du inte tycker det är värt att sitta hemma och vänta (vilket det kanske är?).

Hoppas skidorna trillar in hos er andra snart!

Dps 112!
Glisseur sa:
Heinz_p sa:
Galen idé, vad tros om duckstance på 112:orna? Bu eller bä?
Bä.

Finns ingen som helst vettig anledning till det, tvärtemot vad Hendryxsekten anser :) Montera som vanligt. Åk skidor. Var glad.
Då menar du Bu med andra ord??? Eller står Bu för ja och bä för nej? Att bua brukar ju ha en negativ klang eller? Kan vi reda upp det här en gång för alla?

Dps 112!
Och angående duckstance så finns det ju massor av vettiga anledningar att montera så. Har ingen aning om det är rätt eller fel på dessa lagg. Tycker absolut att duckhypen kan verka lite överdriven men detta beror knappast på källan till denna teori utan snarare alla fjuniga fjortisar som ska älta detta fram och tillbaka i forum som detta.

Nu är ju denna tråd ingen duckstancetråd men jag tycker ändå att det kan vara värt att poängtera att det finns en hel del bakom denna "teori" eller vad man nu ska kalla det. Dessutom så promotas den av personer/tillverkare som har forskat väldigt mycket i ämnet.

Vill man t.e.x läsa om vart den bästa afterskin finns eller vilken färg Jon Ollsons nya Ferrari har så köper man väl en tidning där man vet att det forskats seriöst på ämnet på samma sätt som att om man vill lära sig de senaste om bindningsvinklar (ord?) så vänder man sig till dem som forskat i just det ämnet?

Verkar logist.

Dps 112!
Mina kom igår, tyvärr ligger de hemma och väntar på mig när jag är här i London... Färgen var iaf fin enligt päronen som tog emot dem.

Dps 112!
jeffa sa:
Vill man t.e.x läsa om vart den bästa afterskin finns eller vilken färg Jon Ollsons nya Ferrari har så köper man väl en tidning där man vet att det forskats seriöst på ämnet på samma sätt som att om man vill lära sig de senaste om bindningsvinklar (ord?) så vänder man sig till dem som forskat i just det ämnet?
Snälla, kan du inte visa mig dom här forskningsresultaten kring duckstancens förträfflighet? Frågade Sverre om han testat att köra duck och visst hade han gjort det p några olika par. Däremot hade inte ens känt någon skillnad på åkningen, inte ens när han klickade i skidorna fel och körde med fötterna vinklade inåt. Säger väl en del...

PNyberg sa:
Var ett tag sedan du var inne och skrev ngt...och så börjar du såhär :o
Var länge sedan jag hittade något värt att svara på :)

On topic: skönt att se att dom som beställt DPS börjat få sina skidor, 112:an verkar grym.

Dps 112!
Hasse_Lindborg sa:
nilshannes2 sa:
Glisseur sa:
Snälla, kan du inte visa mig dom här forskningsresultaten kring duckstancens förträfflighet?
http://tiny.cc/bqrzg
Examensarbete är inte forskning....
tja, det där är förmodligen vad hendryx-gänget och duckstance-gänget menar med forskning. Klart läsvärd text som faktiskt, till synes, är gjord med en hög seriös nivå. Bra källor, skriven ur ett opartiskt perspektiv(bortsett sammanfattningen), väl skriven.

Dps 112!
Hasse_Lindborg sa:
nilshannes2 sa:
Glisseur sa:
Snälla, kan du inte visa mig dom här forskningsresultaten kring duckstancens förträfflighet?
http://www.hendryxskis.se/images/stories/examensarbete-pontus-luttkens.pdf
Kan vi inte bara hålla det till att vissa trivs bättre än andra på det och att vissa upplever en skillnad, må så var psykisk eller ej - vad som så länge det hjälper just dig till att bli en bättre åkare.

Annars kan vi ju alltid lyfta upp duckstancetråden igen.

Dps 112!
Forskning betyder bara att man fördjupar sig i ett ämne eller att man grundligt samlar in information. Ett examensarbete kan absolut klassas som forskning.

Jag känner personligen inte heller någon stor skillnad på duck och rak montering. Dock upplever jag det som mer skonsamt för mina knän samt att det är lättare att få in innerknät i en sväng. Sedan känns det logiskt att stå med fötterna utåtvinklat eftersom det är en mer naturlig possition.

Det är de saker jag upplever som fördelar. Alla smådataljer med vinklar och krafter hit och dit ska jag låta vara osagt eftersom jag inte är tillräckligt påläst om detta utan överlåter helt den biten (och mina korsbands hälsa) till de människor som orkar och vill gräva djupare i ämnet.

Min slutsats är att om jag upplever en marginell possitiv förbättring av duckstance så är det värt att montera så. Jag har i alla fall inte upplevt eller läst något som talar emot det. Eftersom jag även gillar Hendryx skidor och deras sätt att se på skidåkningen (tekniken o.s.v) så skulle det kännas dumt att inte köra på det konceptet fullt ut.

Sedan tycker jag absolut INTE att man ska köpa alla nya ideér och trender som kommer bara för att det är nytt. "åk skidor och var glad" sammanfattade mitt sätt att se på skidåkningen väldigt bra och jag ser ingen anlidning till att utrustning eller teknik skulle behöva vara ämnen där man tvunget måste ta ställning eller ha en åsikt. Dock krävs det ju att man laborerar hit och dit för att utveckla skidåkningen/tillverkningen o.s.v och jag är evigt tacksam för att det finns folk som pallar ta tag i den biten eftersom jagsälv är betydligt mer intresserad av "åk skidor, må bra" delen.

Alla gör som dom vill...

ps. Hoppas du stannar en stund nu Glisseur och inte förvinner igen. Detta forum handlar ju om så mycket mer än skidåkning. Att slänga bittra kommentarer på varandra och spy galla över olika aktörer i skidbranchen är det bästa sättet att hämma sommarens skidabstinens. Alla har inte ett helt jävla cykelberg utanför fönstret...

"kom hem, vi börjar om igen" som en stor poet skrev en gång.

Edit: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Om någon vill läsa om olika typer av forskning... (så kanske vi slipper snack om detta i tråden eftersom det inte bidrar till ämnet)

Senast ändrad:
Dps 112!
Hasse_Lindborg sa:
RJ sa:
snej sa:
ni som har fått hem skidor... tull o moms??
Ingen som kan svara på frågan från snej om tull och moms? Man är ju lite nyfiken på vad slutnotan kommer att hamna på...
Borde väl inte vara så svår? Kolla på hemsidan vad skidan kostar. Gånga det med momsen och lägg på tullen?
Handlar för mig inte om
det är svårt att räkna ut,
utan om folk
fick betala tull o moms eller
om de slank undan...

Dps 112!
Jarle sa:
Hasse_Lindborg sa:
Kan vi inte bara hålla det till att vissa trivs bättre än andra på det och att vissa upplever en skillnad, må så var psykisk eller ej - vad som så länge det hjälper just dig till att bli en bättre åkare.

Robban....kørde du Duck på dina Night Trains?

Dps 112!
PNyberg sa:
Jarle sa:
Hasse_Lindborg sa:

Robban....kørde du Duck på dina Night Trains?
Nix, "skitechsen" kunde ju för bövelen inte ens bocka stoppers så jag var inte sugen på att låta dem montera duck och montera själv i någon shop fick man ju absolut inte göra, inte ens mot betalning.

Dps 112!
RJ sa:
snej sa:
ni som har fått hem skidor... tull o moms??
Ingen som kan svara på frågan från snej om tull och moms? Man är ju lite nyfiken på vad slutnotan kommer att hamna på...
Tull och moms är lite av gambling med väldigt varierande odds. Ibland slinker paketen rakt genom tullen utan några som helst avgifter, vilket däremot inte är något man ska räkna med. Ibland nyper tullen paketet och kräver en på pengar. För ett par DPS kanske det rör sig om runt en tusing allt som allt.

Angående duckstance så beror det ju dessutom på hur man vill åka skidor. Duck funkar helt klart för att ge högre tryck på innerskidan, vilket är önskvärt när man vill carva med bredare skidor, därför funkar det bra på t.ex. Hendryx som har många skolexempel på en sådan skida i sin quiver. På ett par offpistskidor vill man inte, och behöver inte, och ska inte, göra skärande svängar på samma sätt (enligt mig alltså). En sväng är en riktningsförändring, eller för att anpassa farten i varierande snö, inte för att svänga runt en port på ett hyfsat förutsägbart underlag. Därför anser jag att duck på ett par offpistskidor är onödigt, även om det kan finnas en viss vinst med att få högre tryck på innerskidan och därför en jämnare viktfördelning mellan skidorna. Men nackdelarna överväger fördelarna (återigen, enligt mig), till exempel när det blir stökigt och jäkligt i uppspårad snö tycker jag duckstance bara känns vingligt och jobbigt. Jag skulle inte heller vilja stå duck i en brant couloir där carvingsvängar är bland det sista jag tänker på. Det är i alla fall mina 5 öre i ämnet. Så kort och gott: DPS och duck? Nej.

Dps 112!
Glisseur sa:
Tull och moms är lite av gambling med väldigt varierande odds. Ibland slinker paketen rakt genom tullen utan några som helst avgifter, vilket däremot inte är något man ska räkna med. Ibland nyper tullen paketet och kräver en på pengar. För ett par DPS kanske det rör sig om runt en tusing allt som allt.
klart det är lite av en gamble och därför ville jag höra hur det gått för folk som fått hem saker i år...

ang summan så rör det sig nog om rätt mkt mer än tusenlappen om tullen "tar" en.

skida $1020
frakt $ 100

1120 x 6,7 ~7500

7500x 1,25 (moms) = 9375

9375 x 1,027 (tull) =9628

ngt sånt torde det bli...

Dps 112!
Jag pratade såklart om carving. Kanske var lite otydlig.

Hur är 112:orna i pisten btw? Har aldrig prövat dem (eller några andra dps) men är sjukt sugen.

Är dps värvarande vid någon av skidtestarhelgerna?

Dps 112!
står på någon sida tillbaka så om du går bakåt så hittar du det ;)

Edit: HÄR bara för du verkar så slö ;) Om du vill kan jag säkert citera alla inlägg om det om du vill...

Senast ändrad:
Dps 112!
Hasse_Lindborg sa:
står på någon sida tillbaka så om du går bakåt så hittar du det ;)
Står det inte bland de tio senaste inläggen är ju en re-post fullt motiverad. Orkar inte bläddra igenom en massa sidor när det tar 2 sekunder att ställa frågan igen.

Synd att dom bara kör i Tandis i alla fall... Hade varit sköj att klämma lite. Men hursomhelst, hur är dem i pisten? Någon?

Dps 112!
DPS 112 är väl bara Noljas som har kört för mig... De kommer ha skidor i Åre men inte på skidtesten vad jag har fattat. Skall du inte till Tandådalen eller vad då?

Edit: Hittar du det inte på den sidan jag länkade till så borde du undersöka synen. ;)

Senast ändrad:
Dps 112!
Eftersom det blev så mycket ot så postar jag mitt inlägg igen med förhoppning att Nojlas och Glisseur ser det.

jeffa sa:
Jag pratade såklart om carving. Kanske var lite otydlig.

Hur är 112:orna i pisten btw? Har aldrig prövat dem (eller några andra dps) men är sjukt sugen.

Är dps värvarande vid någon av skidtestarhelgerna?
Nu är vi ontopic igen...

Dps 112!
Som före detta insyltad person i DPS kanske det är läge att ge lite bakgrund till hela grejen.

För ett litet skidmärke som DPS är det mer eller mindre omöjligt att ha en egen tillverkning, det kostar helt enkelt för mycket. Hendryx gjorde sina första skidor i källaren i hyreshuset men när volymen började öka var enda alternativet att hyra in sig hos Extrem, bara för att ge ett exempel. DPS lösning var att lägga produktionen i Kina, dels för att det är billigare än att göra det hemma i USA, dels för att kunskapen om komplex skidtillverkning som finns där är svår att hitta på andra ställen (till ett vettigt pris alltså).

Förenklat sett är en DPS-skida uppbyggd i princip som en vanlig sandwichskida men med den stora skillnaden att glasfibern är utbytt mot kolfiber, vilket skapar en del följder för produktionen då kolfiber är ett komplicerat material att handskas med. En "vanlig" sandwichskida bakas i pressen i runda slängar 6-10 minuter på ett ungefär (vet inte exakta siffror) medan en kolfiberskida måste bakas i betydligt lägre temperaturer vilket gör att den måste ligga i pressen i ungefär sex timmar för att den ska bakas ihop ordentligt. Med andra ord är produktionen extremt tidskonsumerande, vilket såklart ställer till en del problem när man ska tillverka 1000 par skidor. Eftersom DPS inte har en egen fabrik utan hyr in sig hos andra, större märken, så hamnar man helt enkelt längst bak i tillverkningskön. Störst går först, minst går sist och en försening i början av ledet fortplantar sig snabbt bakåt.

Jag kan förstå att många är förbannade för att dom lagt en förorder i april och en hyfsat stor deposition, vilket såklart inte är så kul som fattig skibum med en plånbok som redan innan ser ut som en schweizerost. Men det är knappast så att DPS tar era pengar och lever loppan på Hawaii, det handlar om att ha koll på vilka volymer som man ska behöva tillverka till hösten och beställa material som kolfiber (som dessutom kommer färdigskuret) som inte går att beställa med kort varsel.

Stephan är antagligen den mest dedikerade människan i hela skidvärlden. Han lever, sover, äter och skiter DPS under årets samtliga timmar, det i princip enda han pratar om är skidåkning. Och hur han ska kunna göra ännu bättre skidor. Det han har gått igenom dom senaste fem-sex åren för att driva DPS är närmast omänskligt, det handlar om allt från översvämmade (med skit, ännu värre) lägenheter i Kina till att leva på sitt åttonde kreditkort. Hade han inte trott på DPS så hade han gett upp för länge sedan, tagit ett vanligt jobb och levt som en normal skibum och åkt så mycket skidor han bara kan. Jag lovar, det finns ingen som mår sämre av en försening än honom och det äter upp honom totalt. Så om det finns någon som vill att ni ska få rippa upp ert favoritberg på 112:orna så är det Stephan. Glöm inte att skicka ett mail och ett par bilder på er själva när ni gör det, ingen kommer att bli gladare än han av att se det.

Dps 112!
Vilken snyfthistoria, jag tvivlar inte på deras engagemang men:

Fakta är tyvärr ändå att de inte kan leverera mina skidor i tid för säsongen och de har haft mer än 7 månader på sig att \"baka\" skidorna. Jag tänker inte starta något korståg mot detta märke heller. Men jag tycker att alla som tänker köpa av DPS bör känna till deras leveransproblem.

Dps 112!
Tråkigt för alla inblandade. Man vill ju att de små och inovativa märkena ska lyckats så bra som möjligt med sina produktioner men som sagt så är det ju knivit när man slåss mot större märken som ska tillverka fyra miljarder "jag bryr mig inte ett skit vad jag köper för skidor så länge det är billigt"-skidor.

Tvivlar inte en sekund på att dps gör allt vad dom kan för att få ut skidorna. Dom inser självklart att det kan få förödande konsekvenser för varumärket. Hoppas det löser sig så bra som möjlgt.

gzon68:

När åker du? Hur länge är du borta? Handlar det bara om en vecka kanske det finns någon snäll stjäl som kan låna ut ett par till dig?

Senast ändrad:
Dps 112!
Angående skidtester: DPS planerar att delta i Tandådalens skidtest. Vi hoppas även på att kunna ha lite demolagg i Åre. Ett par testskidor finns även att hämta upp i Luleå. (Kommer finnas i gränsen en del)

snej: (föregående sida) nej, både tull och moms på det sätt blir det inte. Jag har beställt en 2-3 par som jag pröjsat fullpris för genom åren. Har alltid åkt på tull, och det brukar bli 800-1000kr ungefär. (Pure)

Ang pistprestandan - så är hela syftet med wailer 112RP att införa grym pistprestanda till en ganska fet puderskida. (RP står för Resort Pow - tanken är alltså puder på morgonen och carva skiten ur pisten på eftermiddagen - med samma skida)
Jag är förmodligen den enda här som kört den förra vintern. Ska försöka mig på en så objektiv bedömning av skidan som möjligt...
Känslan av 112RP är mycket lotus 120, men ännu mer svängglad. (Lotus 120 är oerhört svängglad - tvärt emot vad många tror när de tittar på den) Rockerprofilen (tipen) andas mer lotus 138. Det är en oerhört kraftig, och något "stukad" tiprocker. Spann under foten, en relativt fast tail med lätt tailrocker.
I puder är den oerhört svängvillig, reagerar kraftigt på minsta manöver.
I pist levererar den helt otroligt - mer än många renodlade pistskidor jag testat. Pure-versionen och den 30% högre vridstyvheten kommer till sin rätt här. Jag (185cm/80kg) upplever den (190cm, Pure) som oerhört kvick. Väldigt solid och väldämpad skidkänsla, sväljer alla ojämnheter.
Jag kommer till största delen köra mina 112:or som pistskidor faktiskt, även i småanläggningar med låg fallhöjd. Jag känner inget behov att äga en ytterligare skida för pistbruk faktiskt, den täcker alla mina behov.

Jag har dock bara kört drygt en halv dag på den. Ska bli kul att höra vad folk säger om dem när de fått dem monterade och kommit ut i backarna med dem - eller testat dem på skidtestet i Tandådalen nu i november.

Dps 112!
jeffa sa:
gzon68:

När åker du? Hur länge är du borta? Handlar det bara om en vecka kanske det finns någon snäll stjäl som kan låna ut ett par till dig?
Det är skidtestarhelger samt 2 veckor jul och nyår i Tärnaby som definitivt ryker. Sedan är det mitten av Januari till Alperna så och vidare framåt säsongen. Problemet är att jag inte har något förtroende för att de faktiskt ens kan leverera innan dess, Januari alltså, och det duger helt enkelt inte i min bok. Jag kommer inte att stå helt utan skidor, det kan jag alltid fixa.

Dps 112!
Vilken tur att man inte gjorde en pre order. Jag har lagt undan ett par pure 112rp 190cm swedish edition hos Alpingaraget i stockholm. De fick in 3par 112rp 190cm förra veckan. Så där finns det några par kvar för er som är intresserad.

Tror ni att denna skida kan bli för smal om man ska till Japan eller räcker den till där?

Tillbaka
Topp