Drömskidan

sidebodesign

Ny medlem
Drömskidan
Står inför ett problem.. Har bestämt mig för att köpa Hendryx 917 eller Cobra GLH.

Åker bara kortsvängt, är en superfjolla när det gäller fart..suck

Head Titan, 78mm, flyter ovanpå, perfekt för lössnö och sorbe.
Ross 9 SL, 72mm, allround, sitter inte på is.
Head SL race stock, 66mm tror jag, sitter på is och hårt.

Har aldrig provat en Hendryxskida, men är jävligt nyfiken!

Problemställning:
Tappar åkningen/ självförtroendet när det blir uppåkt och är hårt/isigt fläckvis.

Är inte feg, men blir osäker när föret är både uppkört och stenhårt.

Har aldrig provat "bredlagg".

Hur jag tänker:

917: Råkul prova breda skidor, duckstance, rocker. Påstås skära is trots sin bredd! Nått nytt!!
Cobra: En race stock SL med med mera bredd, rocker. Skarpaste kniven, mindre risk!

Tacksam för synpunkter/ Lars

Drömskidan
Glöm 917, grymma skidor dom skall köras fort och hårt, går genom allt oavsett underlag
Cobra en fullblods racecarver med mer bredd, hård styv och grymm
Woodo eller PH skall du i så fall ha, mer mångsidiga behöver inte alltid åkas stenhårt för att få full valuta.
En välpreparerade HX biter i allt men ju "tuffare" skida desto mer fart och kraft krävs
Åker själv ett par PH och dom är riktigt bra, går som på räls oavsett underlag, mer "lagom"
Har åkt både Cobra och 917 och även Funken och Rhino alla är vassare skidor men kräver än mer kraft och fart, vill ha ett par av alla:)
Har du aldrig åkt HX skidor så skall du absolut inte köpa ett par ett par av de "vassare" utan att ha provåkt
Men
Snabbast och mest chargiga 917 och Rhino
Mest sväng Cobra
Funk är som bredare 917 breda tuffa stabila kräver fart ock kraft och ger tillbaka om du orkar
Samma so ovan fast mindre krävande PH mest allround
Eller ett par Völkl rtm84 allt i ett skida men inte på när lika grymma som ett par Hendryx
Oavsett vad så gör Hendryx skidor som SKALL åkas med bra carvingteknik och som då levererar grymt tillbaka till åkaren
Finns ingen gräns egentligen alla skidorna går grymt i pist och bra eller mer bra utanför
Mitt råd är att du skall gå på ett par av de mjukare om du inte är 90+ Och är bekväm i fart
Eller som laGrave skrev träna fart på ett par Katana lok som jämfört med ett par Rhino är nästan lite mesiga:)

Drömskidan
Tack för svaren. Har provat lite bredare lagg men de hade traditionellt spann. Det jag också är nyfiken på är skillnaden med rocker vs spann på 79mm SL carvers. Provade en gång ett par Atomic b5 tror jag de hette. Mycket metall, tunga, kortsvängda, ca 78mm. Älskade de skidorna!

Drömskidan
Ett par korta pistskidor av SL-karaktär som de du nämner är ett kvalificerat elände (läs, mycket krävande) när pisten blir rejält uppkörd och den variant av snöhögar och is som ofta blir resultatet i konstsnöbelagda backar.

Vad du behöver är ett par lite bredare, lite längre men framförallt ett par skidor med lite längre skärningsradie som inte skär fast lika lätt. Är du en riktigt duktig och stark skidåkare kan säkert ett par Funkar, Cobra eller GLH vara ett grymt alternativ, men, men det är skidor som är tämligen kompromisslösa och kräver sin man (eller kvinna). Jag delar GoranC uppfattning helt.

Jag "bytte" själv ut mina Fischer SL Racestock mot ett par Völkl RTM 84 (181cm) förra säsongen och är mer än nöjd. Har fått en skida som går att pressa i kortsväng och är riktigt snabb kant till kant samtidigt som de går grymt bra även i större svängar utan tendenser till att skära fast när det börjar bli uppkört. Helt klart den bästa allroundskidan för pist som jag kört. :-) Inte lika exakt och kompromisslös i skäret som Hendryxarna men inte heller lika krävande vilket är en välsignelse framåt eftermiddagen ... Testa!

Jag vet att många kör +100 mm i pisten och inte ser någon anledning att gå smalare. Personligen tycker jag det är mycket enklare och roligare med en smalare skida när det är hårt. Snabbare kant till kant och det behövs inte lika mycket rörelse och kraft för att sätta skäret. En smaksak.

Detta gäller alltså för pist. Vill du köra stort i utanförpisten ska man absolut gå fetare och längre, men jag uppfattar det som det i första hand är en pistskida du är ute efter.

/MM

Senast ändrad:
Drömskidan
Är 168cm, 68kg, vältränad med hyfsad teknik.
Har ett medfött synfel som begränsar mitt synfält, tror det är därför jag gillar kortsvängt i lagom fart.
Blir intresserad av Völkl RTM 84 Mountain Man, vilken längd tror du skulle passa mig?

Drömskidan
Du är betydligt mindre än jag som mäter in på 186/92. För mig är 181 cm ett självklart val. Jag tycker nog du i första hand ska testa 176 cm. Observera att skidan är fullrockad, dvs den saknar helt traditionellt spann. Det gör den extremt lättsvängd (mer teknik än styrka) samtidigt som den sväljer det mesta i sin väg ... Men har du möjlighet testa först, finns för test i många svenska anläggningar.

EDIT: I år finns en ny skida som heter RTM 81 (bäst i test i ÅS) som kan vara intressant för dig som är lite mindre än jag. Uppfattar det som denna skida är uppbyggd på samma sätt som RTM 84. Kan vara intressant att testa.

/MM

Senast ändrad:
Drömskidan
Årets skida inköpt. Blev ett par Völkl V-werks RTM 176 cm. Första snön faller utanför fönstret, pjäxorna står i hallen. Längtan.. WTF man lever bara en gång! Tack för kloka synpunkter och råd!

Drömskidan
Blev ett par RTM V-werks 181 för min del i år
Det är ditt fel MM, efter allt haussande av RTM84 :)
Men jag testade dom i fjol och dom var GRYMT sköna
Den enda skida som kunde mäta sig med Hendryx i fråga om "bett", men mycket mer bredd i spektrat

//GC

Drömskidan
Självklart MM
Å fraförallt har jag nu skidor som matchar min längd och vikt +90 193 cm
Men jag kommer inte överge 167 cm Copper Volanterna, dom åker oxå med till Trysil till helgen.
Helt fantastiskt sköna och några jäklar på att svänga men lite känsligare på viktfördelning.
Kommer du dit kan du få testköra å se om dom är som dina gamla reliker :-)

//GC

Drömskidan
GoranC Hur stor är skillnaden mellan hendryx och vwerks?
Åker själv på ett par RTM V-werks och uppfattar den som snäll och lättåkt, svarar sjukt skönt när man börjar arbeta med skidan. Hade ca 20 skiddagar på den i fjol. Åkte många skidor då jag va på Åre skicamp men ingen som matchade Völkl skidan som är lätt och rapp som få andra. Den är överraskande lättåkt då man hasar lite med familjen, så den är allsidig.
Det är dock ingen offpist skida....
Funderar lite på 1 komplement till Völkl skidan.
Några förslag?
Kommer inte att bli så många dagar som jag har möjlighet att åka offpist.
Ursäkta att jag tog över lite i denna tråd.

Drömskidan
HX kräver mer aktiv ¨kning med mer kraft, i alla fall min uppfattning efter ett par provåk på V-werks i fjol.
Det var bara V-werks som enligt mig kunde mäta sig med HX exakthet och "bett" i pisten
Vill du ha en mer OP orienterad pistfungerande skida som komplement till V-werks skulle jag rekommendera
PH 182 (110 mm) eller Cash is King (127 mm) sen finns det ju andra märke oxå, Extrem project 110 t.ex men den har jag inte provåkt. I grunden handlar det om hur mycket pist du vill ha i offpistskidan. Jag föredrar bra pistegenskaper då merparten av min åkning är i det med lite avstickare ut så fort det finns möjlighet och här i Sverige/Norge är det ju oftas inga "bottenlöst puser" förhållanden så då duger mina PH väl.

//GC

Snödjup

Tillbaka
Topp