droppa högt

Simonfalt

Ny medlem
droppa högt
har droppat 7-8m drop men dom är det inge problem att landa, men när man kommer över 11-12m måste man landa på nåt annat vis än som vanligt eller?? hitta ett 13-16m högt drop i kittelfjäll som jag är sjukt sugen på droppa. några tips om man inte vill bryta nåt eller så? räknar med nån dag med fluff i alla fall de är ju då man drar det annars skippar jag...

droppa högt
Kan inte annat än att hålla med föregående talare.

Vill du öka höjden så gör det successivt, inte från 8 meter till 13.

droppa högt
Ingen skillnad på hur du ska landa beroende på höjd (tills du kommer till alldeles för höga höjder och då droppar du inte, då slänger du dig ut för en klippa...).
Kör mycket benböj, gärna djupa och se till att hålla skallen borta från knäna.

droppa högt
Jag hade litat på Utter i denna frågan... Åre brukar fostra bra klipphoppare!

I övrigt skulle jag vilja tillägga att "speed is your friend" (som alltid!)... Ju mer fart, desto mindre dropp och desto mer hopp blir det om du förstår mig rätt. Så istället för att ta en 8-meters som är ganska flack och rakt ner, ta en 5-metare och fläska på med fart istället. Mindre risk för att fastna i landningen är det också!

Samma sak med lutningen, desto brantare, desto mindre "dunk" i landningen.

droppa högt
nike-just-do-it.jpg

droppa högt
rätt gött att du droppat 7-8 och funderar på ett som är 13-16 ...

det är rätt stor jävla skillnad på 7 jämfört mot 16 ... :P

droppa högt
jag brukar personligen alltid "höfta" drop, även runt 5-7meter.. Hur gör du, fart, position? Varför funderar du ens på att droppa 16 meter när du bara droppat 8? det kan seriöst gå helt åt helvete..

droppa högt
Mycket glädjande att se att herrskapet faktiskt ägnar sig åt RISKANALYS. Mer av sånt!
Lyssna på dom erfarna.
Bedöm och utvärdera (lutning höjd fart snödjup)
Ett steg i taget!
Rätt!

...och lycka till!
/A

droppa högt
la_grave sa:
Jag undrar hur ni gör när mäter era dropp? Filmar och tar tid på fallet? Triangulerar?
Tar ögonmått sedan gånger 2 som alla andra. :rolleyes:

Filmar och tar tid skulle nog vara jäkligt svår då det är många fler variabler än bara tid som man måste räkna på.

Jag skulle också vilja se film på dessa drop.

Tänk på att ett 8 meter högt hus är ungefär 3 våningar så jag antar att om du drar ett 16m drop så är det som ett mindre höghus.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp