Erfaren åkare, oerfaren av märke och modeller

Tjena! Jag har åkt hyfsat regelbundet i ungefär 10 år nu och har ofta åkt med lite crappy no-name brädor, hyrt eller dylikt men tänkte att det var dags att investera i något ordentligt nu. Jag har alltså mycket praktisk erfarenhet av åkning och tycker själv jag har väldigt bra koll på åkningen, så det är inget nybörjarhak jag vill köpa. Jag läste Stickyn som gav massa god insikt om vad för sorts specifikationer brädan bör ha, men jag har ingen aning om vart jag ens ska börja leta efter faktiska modeller.

Mina specifikationer ser ut som följer:

190cm lång
75kg

Åker framförallt fort i pistade backar men gillar också off-pist, sysslar inte mycket alls med hopp även om det blir något här och där, så jag gissar att jag ska en bräda som är lång och hård/mellanhård.

Har ni några tips på vilka modeller av brädor och bindningar jag bör kolla närmare på? Tack på förhand

Jag måste då rekomendera två av mina favoriter.

Stepchild Simon Chamberlain - Sjukt bra allround egentligen, styv, lättmanövrig och snabb respons. Snabb som en skållad blixt både i pisten och utanför den.

http://www.stepchildsnowboards.com/boards-08-simon.shtml

GNU Billy goat- Styv och med magnetrction, helt magisk ute i offpisten och fungerar också riktigt fint i pisten

http://gnu.com/snowboards/billyGoat.html

Dessa två brädor är mina favoriter till pist och offpist.

Hoppas att det hjälper inför ditt brädval.

Senast ändrad:
Tack för tipset! Men hur är det med längderna? jag lär ju behöva en bräda som är närmare 175 (om man ska gå efter 15cm kortare än man själv är), verkar vara omöjligt att hitta?

En favorit från min sida för att smiska på bra i pisten och även plocka med ut i offpisten är Extrem Enlight.

http://www.extrem.com/products/boards/enlight/

En styv bräda som du kan smiska på bra med.

Har kört på dom modellerna (Inklusive Direct Carbon, carbon Expose) flera säsonger och jag har varit grymt nöjd. Du har ett bra skär och enormt bra grepp, den flytter dessutom bra i pudret. Bindningarna är bakmonterade och den är lätt taperad (5mm). Har själv varit väldigt nöjd, men valde inför förra säsongen att testa burton t6 istället, men till nästa säsong så lutar det åt att det blir extrem igen.

Dock så ska jag säga att många beskriver den som att den är väldigt oförlåtande, små mistag resulterar ofta i krasher, men när man bemästrar den så är den helt underbar.

Dock så har den känts ganska omöjlig i parken så dom få gånger jag vill leka där har jag valt en annan bräda.

Till den här brädan och den åkning du beskriver så skulle jag se till att välja ett par riktigt styva bindningar, kör själv på Flux Super Diamond som jag varmt kan rekomendera, annars så är Burton C60 och C02 fina.

Nackdelen med en sådan set-up är väl att den inte direkt är billig, men du kommer att ha enormt bra grepp och kontroll för att smiska på ordentligt i pisten och offpisten.

perbac: tackar så hjärtligt, både dina förslag för bräda och bindningar verkade vara precis vad jag letar efter. Pengar är inte direkt ett bekymmer, så det är ingen fara.

Jag måste dock fråga beträffande längden igen, jag som är 190 lång, borde jag inte ha en bräda närmare 175, eller 170 åtminstone?

Jag kan rekomendera en Rad air Tanker, finns från 167cm upp till 200cm. finns en 182 0ch en 187 kvar på blue-tomato.com.
Själv kör jag på 200, köpte den på magic-wave.de kostar dock ca 50 euro i frakt där.
Om inte pengar är ett problem så kolla in catekbindningarna på catek.com.

PocaPuder: Hur lång är du? Det finns ingen gräns när en bräda blir plågsamt lång för vanlig åkning? Såg att de även hade en 172a, den kanske hade varit lagom?

Jag är 178 cm väger ca 70 kg. Jag tycker inte den är svårmanövrerad, man vänjer sig snabbt och sen är man fast i långbrädeträsket...

Kolla bredden på de olika också, jag vet inte vad du har för skostorlek eller kör med för vinklar.

Senast ändrad:
Längden har mest med vikten att göra så på 75 kilo läre du inte behöva något extremt. Sedan är i och för sig Tankern en kul ide men den är designad som longboard och skall vara lång. Annars tror jag en Arbor A-frame kan vara något att kika på.

Poca: oj, och du kör ändå en 200? ja då borde ju jag ju kunna ta en 182a utan problem. Såg att den var av nyare årsmodell också.

Jag har 42or i skor (små salomon-skor också) så jag behöver nog inte den bredare modellen.

Tack för tipsen allihopa, nu har jag mycket bättre koll på vad jag ska leta efter.

Bumpar den här tråden då jag trots allt ännu inte har kommit kring till att köpa en egen bräda och känner att det är hög tid nu! Tre år sen jag gjorde tråden så jag räknar med att marknaden kan ha ändrats något. Hur lyder era tips? Tack på förhand!

Kolla in Jones Flagship och Rossignol Experience
Ganska inriktade på på offpist men går att åka fort med dom

Senast ändrad:
Säger fortfarande Arbor A-frame, eventuellt Never Summer F1 eller Raptor.

Fluxbindningar, TT30, SF45 eller DMCC.

Tillbaka
Topp