Extrem Å-Bahn och liknande

lillkrill

Ny medlem
Provkörde Extrem Å-Bahn i åre nu i veckan och blev helt såld. Är helt ny inom den här typ av skidor. Har tävlat inom slalom och storslalom och kör nu på atomic race gs titan som jag iofs är sjukt nöjd med. Men en av dagarna var det rejält stökigt underlag i pisten så mina pistskidor kör fast rätt duktigt i pucklarna. Insåg att med dessa kan man ju carva som med ett par pistskidor oavsett underlag. måste fan ha ett par som komplement. därför undrar jag vilka andra modeller förutom dessa som rekomenderas i den här kategorin (typ 178, 150/98/144 som dessa var) dessa hade en 12 m radie, vilket jag som slalomåkare uppskattade, men skulle lika gärna kunna gå upp lite i sväng också.

vore tacksam om nån bara kunde briefa mig lite angående detta.

Det finns inte så många skidor i den breddklassen med så pass mycket sväng och så pass lite taper som Å-bahn på marknaden. Nämnda Hendryx och Extrem (som bygger skidor åt och samarbetar med just Hendryx) är egentligen dom enda som jag känner till. PT är en riktigt bra skida med mer raceframtoning än Å-Bahn. Hendryx är väldigt lika PT, men tar ytterligare ett snäpp när det gäller balans och finkänslighet, speciellt med 917-20 som är en av mina favoriter. Med mindre taper finns det några fler alternativ:

Icelantic Shaman
Pintail med rejäl framände och mjuk och ganska rak bakdel. 18m radie i 184cm, men svänger nästan ännu mer. Jag är tveksam till att du kommer att gilla den dock, iom att raceåkare ofta tycker att den är lite för snäll bak. Trots det ett alternativ som du kan spana in.

Icelantic Keeper
En relativt ny shape från Icelantic som påminner om Shamanen till viss del, men som har mer svar bak. 16m radie i 178cm. Aningen 5-pointinslag i shapen, men det märks inte på hård snö. Den är trots 119mm rapp som attan i kortsväng och känns mycket välbalanserad. Keeper har aningen högt spann för min smak, men har samtidigt tip- och tailrocker. Jag testade den på skidtestarhelgerna i Tandådalen och Åre (finns med i testrapporten därifrån) och hade då svårt att få fast den på hårt underlag. Jag fick en dag till på modellen i lördags och tyckte även då att den spårade lite dåligt plus att den gled helt kass. Strukturen i belaget från fabrik är inte alls bra ur glidsynpunkt. Jag tror att den är enbart planad på band faktiskt. Jag drog en fullslip med planing och lade 88 graders sidokant och en s.k. radiell hängning med 0,2 grader under foten och gradvis ut till 0,8 i ändarna (nåt Montana-program som lät kul...). Satan i gatan vilken skillnad. Den railade med full trygghet över riktig piss-is, utan att för den skull bli svåråkt på mjukt. Superkul skida. En fin medeldjup struktur plus en grundvallning gjorde också underverk för glidet.

Whitedot Preacher
Den har jag inte testat, men spana in den. Lite trist spannprofil med helt traditionellt spann. Flexet är långt och genomgående och ganska mjukt. Rejält med sväng och finns i ett antal olika längder. Shapad på ett litet märke, men byggd i en etablerad europeisk fabrik.

Passa dig för fallgropen 5-points med kort radie, i alla fall om du inte kan testa innan. Även om de gör mycket saker bra i form av lättsam puder- och offpiståkning främst, så ger de inte samma svar i pisten som skidor med shape av ovan nämnda karaktär. Du kanske gillar det, men som sagt... testa först i så fall.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp