Feedback från genomförda affärer.

solfiluren

Medlem
Har tänkt ett tag om jag skulle lägga upp en tråd angående genomförda affärer som har gjorts här på Freeride. Så om ni har både goda och dåliga vanor av affärer gjorda här på Freeride så dela med er, har ni gjort en klockren affär med någon som ni skulle kunna rekomderna att göra affärer med, någon mindre bra som kanske man inte alls kan lita på?

Skriv gärna vad ni har köpt, säljarens namn här på Freeride, hur kontakten gick till och hur affären genomfördes.

Och innan ni lägger ut info om affärer där kanske personer har försökt lura er så prata med denna person först så det inte uppstår allt för mycket problem.

Ja jag kan väl börja då; Jag köpte ett par Rossignol S5 08/09 med en look jib bindning av Patrik_A här, vi höll kontakt både fi Freeride men samt via telefon. Jag betalade skidorna med postförskott då han hade skickat dom med bussgods och affären gick helt klockrent så det är defenetivt en person jag kan rekomendera er att göra affär med.

Tack.

Senast ändrad:
Hade det inte vart bättre att bara skriva namnet på personen man gjort affär med? Och dessutom ha två trådar, en positiv och en negativ, på så sätt kan man lätt söka på namnet och se om det dyker upp i den positiva eller negativa tråden. Problemet blir väl att hålla tråden ren från allt annat än namn, men det är jag övertygad om att moderatorerna sköter bra.

Jarle sa:
Hade det inte vart bättre att bara skriva namnet på personen man gjort affär med? Och dessutom ha två trådar, en positiv och en negativ, på så sätt kan man lätt söka på namnet och se om det dyker upp i den positiva eller negativa tråden. Problemet blir väl att hålla tråden ren från allt annat än namn, men det är jag övertygad om att moderatorerna sköter bra.
Det var ingen dum idé. Får se om dom kommer och fixar till det eller om dom överlåter det till mig. Om dom läser detta kan jag ju dock be dom snällt om dom skulle vilja vara så vänliga att göra det? :)

åhå, det här vore toppen, speciellt för mig som säljer mycket prylar och ofta hamnar i kontakt med människor som är livrädda att betala över internet! :)

Jacob Wester, JWester - Köpte overall. Han går att lita på... Förskottsbetalade till hans konto. Jag blev inte lurad.... (;

Senast redigerad av en moderator:
Lee-nus sa:
åhå, det här vore toppen, speciellt för mig som säljer mycket prylar och ofta hamnar i kontakt med människor som är livrädda att betala över internet! :)
Fast det känns som att den här tråden blir mer för oseriösa säljare. P12:or som inte frågat mamma om lov att köpa kommer det alltid att finnas.

cingston sa:
Jarle sa:
Det var ingen dum idé. Får se om dom kommer och fixar till det eller om dom överlåter det till mig. Om dom läser detta kan jag ju dock be dom snällt om dom skulle vilja vara så vänliga att göra det? :)
Jo, tror nog att det blir lättare att hitta saker och ting, har man några frågor om vad som såldes/köptes osv kan man ju alltid kontakta köparen/säljaren.

När det kommer till vem som ska skapa trådarna så är det nog upp till dig, kör hårt :)

EDIT: Jag förespråkar stenhård moderering av dessa två eventuella trådar, helt utan undantag. Annars faller hela idén...

Senast ändrad:
Jarle sa:
cingston sa:
Jarle sa:
Jo, tror nog att det blir lättare att hitta saker och ting, har man några frågor om vad som såldes/köptes osv kan man ju alltid kontakta köparen/säljaren.

När det kommer till vem som ska skapa trådarna så är det nog upp till dig, kör hårt :)

EDIT: Jag förespråkar stenhård moderering av dessa två eventuella trådar, helt utan undantag. Annars faller hela idén...
Ja, får ta i tu med det imorgon så allting bli rätt gjort osv, har lite ont om tid just nu men ska försöka hinna med det imorgon.

Om man vill ha ett betygssystem på säljare hade det kanske varit bättre att införa en funktion.

Finns många problem med att förlägga det till forumtrådar (min personliga åsikt):
1. Skapar man en forumtråd kan man posta både ris och ros hejvilt. Man kan hypa upp sig själv med en polares konto t.ex.
2. Är inte ok att hänga ut folk med namn, adress och telefonnummer. Personliga påhopp är inte heller tillåtet. Kan vara väldigt svårt för mig som moderator att dra en gräns.
3. Det tar tid att moderera. Moderatorerna sitter inte direkt och kollar forumet från 9 till 5...

Vidare reflektioner; jag har själv sålt ett fåtal par skidor via freeride.se de senaste åren. Jag har i samtliga av fallen satt ett medvetet lågt (men ändå rimligt) pris för att få en snabb och smidig affär, lagt ut tydliga bilder, gett en ärlig beskrivning av skicket, begärt att skicka fler bilder etc etc. Trots att jag försökt vara så seriös och tillmötesgående som möjligt, har en köpare blivit förbannad på mig för att jag "lurat" denne. (Belagen var tydligen lite torra...)

Fakta är också att folk rescenserar sällan saker de tycker är bra, men är tio gånger mer benägna att rescensera saker som de är förbannade på.
Tänk om Jarle (som vi alla vet är en hyvens man) säljer 10 par lagg, till schysst pris och efter konstens alla regler. 1 köpare blir förbannad för att repan i belaget som syntes på fotot var lite större i verkligheten, resterande 9 är nöjda. Sannolikheten att de 9 nöjda kunderna ska rescensera Jarle som en bra säljare är låg, men att den missnöjda kommer göra det är väldigt stor.
I ris & ros-tråden kommer alltså seriösa köpare kunna framstå som oseriösa.
Med tanke på hur utförliga rescensioner som skrivs i övrigt här, så är det väl knappast troligt att tråden ska vara till större nytta för en potentiell köpare.

Personligen tror jag mer på att man själv är noga med sitt eget köp. Som köpare riskerar man att köpa grisen i säcken, som säljare sitter man säkert så fort man fått in pengar.
Någon slags pålitlighets-status går alltid att fuska sig till. Bättre att utbyta riktig fakta och ha en tydlig och öppen kommunikation mellan köpare/säljare tror jag.

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Om man vill ha ett betygssystem på säljare hade det kanske varit bättre att införa en funktion.

Finns många problem med att förlägga det till forumtrådar (min personliga åsikt):
1. Skapar man en forumtråd kan man posta både ris och ros hejvilt. Man kan hypa upp sig själv med en polares konto t.ex.
2. Är inte ok att hänga ut folk med namn, adress och telefonnummer. Personliga påhopp är inte heller tillåtet. Kan vara väldigt svårt för mig som moderator att dra en gräns.
3. Det tar tid att moderera. Moderatorerna sitter inte direkt och kollar forumet från 9 till 5...

Vidare reflektioner; jag har själv sålt ett fåtal par skidor via freeride.se de senaste åren. Jag har i samtliga av fallen satt ett medvetet lågt (men ändå rimligt) pris för att få en snabb och smidig affär, lagt ut tydliga bilder, gett en ärlig beskrivning av skicket, begärt att skicka fler bilder etc etc. Trots att jag försökt vara så seriös och tillmötesgående som möjligt, har en köpare blivit förbannad på mig för att jag "lurat" denne. (Belagen var tydligen lite torra...)

Fakta är också att folk rescenserar sällan saker de tycker är bra, men är tio gånger mer benägna att rescensera saker som de är förbannade på.
Tänk om Jarle (som vi alla vet är en hyvens man) säljer 10 par lagg, till schysst pris och efter konstens alla regler. 1 köpare blir förbannad för att repan i belaget som syntes på fotot var lite större i verkligheten, resterande 9 är nöjda. Sannolikheten att de 9 nöjda kunderna ska rescensera Jarle som en bra säljare är låg, men att den missnöjda kommer göra det är väldigt stor.
Med tanke på hur utförliga rescensioner som skrivs i övrigt här, så är det väl knappast troligt att tråden ska vara till större nytta för en potentiell köpare.

Personligen tror jag mer på att man själv är noga med sitt eget köp. Som köpare riskerar man att köpa grisen i säcken, som säljare sitter man säkert så fort man fått in pengar.
Någon slags pålitlighets-status går alltid att fuska sig till. Bättre att utbyta riktig fakta och ha en tydlig och öppen kommunikation mellan köpare/säljare tror jag.
ja, ett betygssystem vore förstås ännu bättre. men det vill ju fortfarande till att folk tar ansvar och ger betyg uppriktigt, osv. antar att en sådan funktion skulle ta lite tid att utveckla, men det vore ju det klart bästa. i så fall skulle väl lämpligen köp & sälj utvecklas samtidigt...

Nojlas sa:

Ser inte riktigt problemen i att införa en funktion likt den som finns på ebay och andra liknande sajter. Risken med att det bara är dom med negativ kritik som kommenterar/betygssätter finns självklart men det går att lösa även det.

Om man när man ska ta bort en annons får frågorna; blev varan såld, isåfall till vilken användare? Då skulle en liten notification kunna skickas till den andra parten som påminner denna om att ge ett betyg och en liten kort kommentar om affären. Svårare än så är det inte.

I.o.m att det tar så pass liten tid så tror jag att de flesta ändå skulle göra det genom någon form av uppmaning, behöver inte vara precis så som jag skrev..

Problemet skulle kunna vara att det är mycket kids här på freeride som inte är tillräckligt mogna för ett system där det är upp till var och en att vara ärliga och ge objektiv respons på en genomförd affär. Jag menar inte att alla under 18 år sådana men jag tror att ni förstår min poäng.
Jag personligen säljer och köper mycket här på freeride. Det brukar ofta handla om smidiga affärer med seriösa säljare och köpare men allt för ofta så är det personer som drar sig ur i sista sekund pga att deras föräldrar säger nej till affären.
Vi måste gemensamt se till att alla sköter det här med sälj/köp på ett snyggt och moget sätt. Ansvaret ligger hos individen anser jag i alla fall.

Ett betygssystem är exakt vad jag har förespråkat tidigare i det här forumet, tror fortfarande stenhårt på idén.

Varför inte bara starta ett underforum där man gör en tråd med användarens namn och kommenterar därifrån och sedan fortsätter med kommentarer angående användaren i samma tråd. Blir inte det lite lättare att hålla reda på än en tråd med en herrans massa namn och snack i?

T.ex Lee-nus som säljer mycket prylar. Skapa en tråd som är döpt Lee-nus i underforumet och fyll sedan på den med kommentarer angående säljaren/köparen.

somebody sa:
Varför inte bara starta ett underforum där man gör en tråd med användarens namn och kommenterar därifrån och sedan fortsätter med kommentarer angående användaren i samma tråd. Blir inte det lite lättare att hålla reda på än en tråd med en herrans massa namn och snack i?

T.ex Lee-nus som säljer mycket prylar. Skapa en tråd som är döpt Lee-nus i underforumet och fyll sedan på den med kommentarer angående säljaren/köparen.
Eller en funktion där man kan kommentera en annons, alternativt ha det i forumet som på TGR m.fl. Frågan är om det är en så jäkla bra lösning.

Hur vanligt är det förresten att folk blir lurade? Känns ändå som att freeride har varit ganska befriat från sånt?

Om någon användare här luras så tror jag att den användarprofilen ryker och blir bannad.

Ja sant nu när jag har läst alla era (bättre) ideer så kanske vi får vänta med någon så¨n här funktion på Freeride med tanke på att alla antagligen inte kommer kunna andvända den på rätt sätt, får se om någon "Admin" kommer på någon bra lösning på detta.

J.

Tillbaka
Topp