Fernie?

Niiiicke

Medlem
Fernie?
Hur är åkningen i fernie egentligen? Inte speciellt hög fallhöjd men mycket snö, nu i alla fall! :-) Och banff, hur är åkningen där? Någon som vet!

Senast ändrad:
Fernie?
Är i Banff nu! Har varit en del puder senaste dagarna, inget överdrivet djupt dock. Idag i Lake Louise hittade vi puder upp till höften, så det går definitivt att hitta om man åker lite out of bounds.
Tydligen är detta året ingenting i snömängd jämfört med förra året. Senaste dagarna har jag haft helt fantastiskt åkning dock!

Fernie?
Åkningen har varit helt fantastiskt de senaste dagarna här i Fernie, 170cm inom 7 dagar har det snöat. Nästan så det kommit för mycket snö. Fallhöjden är inte den bästa här men det tas igen med all snö som faller.

Fernie?
Generellt så tycker jag fallhöjd är en överskattad parameter.

Terräng och snö är viktigare i mina ögon sett.

Fernie är ett naturligt roligt berg som har många "bowls" på sig. Altså kammar som går och skapar grytor. Av dessa kammar finns massa brant åkning. Skogen på kammarna är lagom urglesad för att ge en perfekt skogsåkning. Du hittar tighta linjer men även vidare linjer där du kan köra med mer fart.

Det är ett naturligt roligt berg som får mycke snö men som är väldigt beroende av att få mycke snö. Det finns väldigt lite utrymme för pistning (i princip bara mitten av varje bowl) och därmed väldigt lite piståkning när förhållanden inte duger för skogsåkning.

Har bara åkt ett roligare berg och det är Alta.

Tex

Fernie?
Är det någon som har koll på ett billig och bra boende i Fernie? Jag och 2-3 pers kommer dit på lördag den 9e feb och kommer stanna en eller två dagar av vår roadtrip. Vi kommer ha egen bil så vi behöver inte bo direkt vid backen, utan prioriterar pris och trivsel. Hur många svenskar är på plats för tillfället i Fernie?

Fernie?
Så vilket väljer man, 2 veckor i banff eller fernie? Snötillgången just när man bokar någon vecka i förväg vet man aldrig till 100% tyvärr. Tror ni förressten att det kan vara en nitlott att boka i slutet av mars till i början av april, är det stor risk att det är dåligt med djupsnö då eller kan det mycket väl snöa mycket då också?

Fernie?
Newstream sa:
Är det någon som har koll på ett billig och bra boende i Fernie? Jag och 2-3 pers kommer dit på lördag den 9e feb och kommer stanna en eller två dagar av vår roadtrip. Vi kommer ha egen bil så vi behöver inte bo direkt vid backen, utan prioriterar pris och trivsel. Hur många svenskar är på plats för tillfället i Fernie?
www.ragingelk.com kanske kan vara något. Vi kan nog vara en 30-50 svenskar iaf, inte lätt att räkna alla :D

Senast ändrad:
Fernie?
Finns massor med trådar om boende i Fernie.

Förra året så var april bättre än mars, det varierar ju dock från år till år.

Generellt så ligger Fernie rätt lågt och därför osäkert sent på säsongen. Banff förstår jag inte vadför du skall till. Ta hellre Revelstoke eller Kicking Horse som alternativ till fernie då dom ligger högre.

Tex

Fernie?
Går det att ta sig till kicking horse/golden, revelstoke, whistler med buss från fernie? Har noll koll på hur de orterna ligger avståndsmässigt. Vidare undrar jag om det finns helikopterlyft i fernie och om det är bra toppar där? Annars kan det finns bra helikopterlyft i närheten kanske.

TexMurphy sa:
Finns massor med trådar om boende i Fernie.

Förra året så var april bättre än mars, det varierar ju dock från år till år.

Generellt så ligger Fernie rätt lågt och därför osäkert sent på säsongen. Banff förstår jag inte vadför du skall till. Ta hellre Revelstoke eller Kicking Horse som alternativ till fernie då dom ligger högre.

Tex

Fernie?
Har för mig att Mountain Perks kör en daglig tur mellan Kicking och Fernie.

Finns heli- och cat-skiing överallt i BC. Revelstoke är ju mest känt för sin Heli-skiing men men även området runt Nelson/Whitewater har massor.

Den heli- och cat-skiing som finns ligger ju alltid en bit ifrån själva skidanläggningen då det är andra företag som driver den. Dom företagen har egen mark precis som lift företagen har sin mark. Detta gör att det blir bolagsberoende vilka berg man åker på.

Tex

Fernie?
Någon som kan tipsa mig om några hemsidor när det gäller heliski och catskiing i närheten av fernie? Någon som vet hur många timmar det tar till kicking och revelstoke med buss? Och är det bara langley travel och go west som anordnar resor till fernie? Behöver man visum eller andra jobbiga intyg om man åker till kanada eller räcker det med pass?

TexMurphy sa:
Har för mig att Mountain Perks kör en daglig tur mellan Kicking och Fernie.

Finns heli- och cat-skiing överallt i BC. Revelstoke är ju mest känt för sin Heli-skiing men men även området runt Nelson/Whitewater har massor.

Den heli- och cat-skiing som finns ligger ju alltid en bit ifrån själva skidanläggningen då det är andra företag som driver den. Dom företagen har egen mark precis som lift företagen har sin mark. Detta gör att det blir bolagsberoende vilka berg man åker på.

Tex

Senast ändrad:
Fernie?
NP_Sweden sa:
Någon som kan tipsa mig om några hemsidor när det gäller heliski och catskiing i närheten av fernie? Google vet. Tips på sök kriterier "Fernie Kootenay Heliski"

Någon som vet hur många timmar det tar till kicking och revelstoke med buss? Google vet. Tips på sök kriterier "Golden Revelstoke Bus" alternativt lägg till "Grayhound"

Och är det bara langley travel och go west som anordnar resor till fernie? Det går att ordna själv alldeles utmärkt finns massor av information här på forumet om det.

Behöver man visum eller andra jobbiga intyg om man åker till kanada eller räcker det med pass? Svaret på den frågan finns garanterat på forumet
Ifall du inte känner till google så finns den på www.google.com och forumets sökfunktion finns på https://www.freeride.se/forum/search.php

Vill inte vara anal men faktiskt lite sökning kan du göra innan du frågar. Jag svarar gärna på frågor om Fernie men jag gillar inte att mata lata personer med guldsked.
Tex

Fernie?
Klart jag är lat men tänkte bara om någon satt inne med adressen till någon hemisda om heliski och catskiing kring fernie. Men jag söker själv, absolut inga bekymmer med det!

TexMurphy sa:
NP_Sweden sa:
Någon som kan tipsa mig om några hemsidor när det gäller heliski och catskiing i närheten av fernie? Google vet. Tips på sök kriterier "Fernie Kootenay Heliski"

Någon som vet hur många timmar det tar till kicking och revelstoke med buss? Google vet. Tips på sök kriterier "Golden Revelstoke Bus" alternativt lägg till "Grayhound"

Och är det bara langley travel och go west som anordnar resor till fernie? Det går att ordna själv alldeles utmärkt finns massor av information här på forumet om det.

Behöver man visum eller andra jobbiga intyg om man åker till kanada eller räcker det med pass? Svaret på den frågan finns garanterat på forumet
Ifall du inte känner till google så finns den på www.google.com och forumets sökfunktion finns på https://www.freeride.se/forum/search.php

Vill inte vara anal men faktiskt lite sökning kan du göra innan du frågar. Jag svarar gärna på frågor om Fernie men jag gillar inte att mata lata personer med guldsked.
Tex

Fernie?
catskiing i FERNIE: Fernie Wilderness adventures: www.fernieadventures.com
Powder cowboys: www.powdercowboy.com
Catskiing Nelson: Valhalla powdercats: www.valhallapow.com
Catskiing Rossland: www.bigredcatskiing.com

heliskiing GOLDEN: Purcell heliskiing : www.purcellhelicopterskiing.com
Heliskiing Revelstoke: Selkirk Tangiers: www.selkirk-tangiers.com

nu har du nog lite att gå på! lycka till!

Fernie?
Island Lake har ett sjukt stort område som har expanderat ytterligare iår och dessutom så är det väldigt fin terräng på området. Snöar dessutom mer där än på FAR området.

Fernie?
Tack så mycket alla vänliga människor för alla länkar och information!

Victorrrr sa:
catskiing i FERNIE: Fernie Wilderness adventures: www.fernieadventures.com
Powder cowboys: www.powdercowboy.com
Catskiing Nelson: Valhalla powdercats: www.valhallapow.com
Catskiing Rossland: www.bigredcatskiing.com

heliskiing GOLDEN: Purcell heliskiing : www.purcellhelicopterskiing.com
Heliskiing Revelstoke: Selkirk Tangiers: www.selkirk-tangiers.com

nu har du nog lite att gå på! lycka till!

Fernie?
Fernie stänger 6 april. Det kommer att finnas kvar en rejäl snöbas även i slutet av mars. Det är ett La Nina-år nu, dvs Fernie får förmodligen ca 11 meter (snitt 8,6 m). Men ska man söka de riktigt stora dumpen så är chansen störst i Jan-Feb som kan få, uppåt 3 meter/månad!
Fernie var dock sååå mkt bättre innan liften förstörde Currie-, Timber- och Sibirian Bowl...

Fernie?
Island lake utreder att expandera området ännu mer, med bland annat en stugby, samt ett litet liftsystem. Detta ligger dock några år framåt i tiden. Men skulle liften bli av, så kommer nog Island lake bli ett kanon alternativ till FAR. Prisnivån kommer dock att vara rätt hög.

Senast ändrad:
Fernie?
Tanken med liftsystemet vid island lake är att ge ett prisvärt alternativ till FAR (som har typ näst dyrast liftkort i canada). Så liftkorten kommer nog vara billiga men boendet svindyrt.

Framförallt så är Island lakes tanke att ge lokalbefolkningen ett bra alternativ eftersom FAR i princip inte ger några som helst rabbatter till locals eller skol ungdommar. Detta retar Fernie borna något fruktansvärt.

Har dessutom funnits flera projekt runt om fernie bla ett lett av gamle Heiko själv men jag tror det bara är Island Lake projektet som är aktuellt just nu.

Tex

Fernie?
Tja, du frågade tidigare om Banff vs. Fernie. Du verkar har landat i hålla dej runt Fernie, och besöka en del andra orter runt i kring. Banff och Fernie (och de andra), är klart olika varandra. I Banff-området föredrar jag klart Lake Loise, en helt otrolig natur. Snötillgången är god vanligtvis, men de gånger jag varit där har det varit mycket uppkört, Det är betydligt mer snö på de andra ställena (Fernie, Whitewater, Golden mfl.), de är mindre och mer avslappnande.

Du gör rätt i att åka iväg!

Ride on,

Fernie?
Angående catskiing och heliskiing så finns det ett flertal alternativ. Problemet kan vara att Fernie just nu (och resterande delen av säsongen) är väldigt lavinkänsligt pga av ett riktigt svagt snölager från mitten av december. Åkningen är helt underbar men också väldigt farlig vilket cat/heliföretagarna har stor respekt för (och tur är väl det iofs). Ett sällskap jag talade med i Fernie (jag kom därifrån i förrgår) var mycket nöjda med den catskiing de haft men tyvärr valde företaget att åka på ett mycket flackt fjäll pga lavinrisken.

Hur som helst, Fernie är helt underbart i år och ni kommer få trevliga dagar. Fernie ski resort lever helt upp till sin slogan "Legendary powder". Se upp var ni åker bara, det har varit en del lavinincidenter i området iår.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp