Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle vilja tidsbestämma det till ungefär då riksdagen beslutade om införandet av det som i folkmun kallas för moms. Lägg därefter till energiskatter, miljöskatter, vägtrafikavgift och lite till göttigt så kommer du nog se att 50% är i underkant.Viapea sa:Sen när betalar man 50% skatt på en månadslön a 25.000 kr i Sverige?liedholm sa:Har man en bruttolön på 25.000/månad betalar man uppskattningsvis mellan 10-15.000 i ren skatt. Resterande 10.000 är den reella köpkraften.
.
Sanningen är att skatten på 25.000 kr är ca 7500 kr sen får man tillbaka ca 1700 kr i jobbskatteavdrag så den reella köpkraften på en månadslön a: 25.000 kr är ca 19.000 kr.
En viss skillnad..
Nu handlade det om reell köpkraft på en månadslön a 25.000 kr, inte vad det blir totalt i skatter inkl sociala avgifter.Tompan14 sa:Men nu är inte inkomstskatten den enda skatten vi betalar, ska man diskutera köpkraft så måste man titta på det totala skattetrycket.
länk
Den där uträkningen är kraftigt vinklad. Den utgår från att du betalar arbetsgivaravgift också. Den ligger dock utöver den angivna lönen. Den uträkningen du visar på insinuerar att en person med brutto 25 får ut 25.000 - 17.200 = 7800. Sanningen är snarare att den som betalar 17200 i skatt har 25.000 i bruttolön + 30% arb.givaravgift för att täcka de 17.200. Så det handlar snarare om 33.000 - 17.200 = 15.800. Sen är självklart arbetsgivaravgiften pengar som det kostar din arbetsgivare att ha dig anställd men för att rätt ska vara rätt måste man utgå från rätt siffrorTompan14 sa:Men nu är inte inkomstskatten den enda skatten vi betalar, ska man diskutera köpkraft så måste man titta på det totala skattetrycket.
länk
Nej och nej och nejsnorkel sa:Håller med Liedholm där, vårt skattetryck är avsevärt högre än t ex Tysklands. Tysklands sjukvård är bättre. Våra löner är dessutom lägre, iallafall vad gäller kvalificerade jobb. Vi har dock världens högst avlönade butiksknoddar.
Diskussionen nu handlade väl om det sammanlagda skattetrycket i Sverige och hur det påverkar köpkraften. Ingen har heller förnekat att arbetsgivaravgifter påverkar en himla massa i samhället men om man ska ange exempel i en diskussion som rör köpkraft ska man väl ändå ha siffror som speglar verkligheten? Den uträkningen påskiner att en person med 25.000 i bruttolön får ut mindre än vad personen får. Nettoinkomst är ju ändå vad som är relevant när det gäller köpkraft.Tompan14 sa:Nej, vad som står i artikeln är att man bidrar med 17200, inget annat. Men att tro att arbetsgivaravgiften inte spelar någon roll för samhällets ekonomi är bara naivt, men nu är detta ett skidforum och inte ett politik/ekonomiforum.
Och känner du till några svenska skidbutiker som struntar i att betala arbetsgivaravgiften för sina anställda tycker jag du ska ta och lyfta på telefonen och ringa skattmasen.
Näe ... det där stämmer väl inte ... eller? SC och ett gäng andra tyskar ligger 30-40 % (ungefär) under de svenska priserna på skidor med bindningar av årets modeller (har inte koll på priser på brädor). Det som inte är billigare är kläder (märkligt nog). Slutsatsen skulle då vara att Tyskar lockar med "hårdvara" men tar igen det på "mjukvaran" ...???johan80 sa:Utöver moms, hyra, arbetsgivaravgifter distributörens villkor så har jag en teori:
Sport Conrad är ju extremt duktiga på att skapa trafik till sin sida och säljer ju hårdvara som är från tidigare säsonger. Förmodligen kan de hålla lägre priser på ordinarie sortiment genom att de köper in reaprodukter och på så sätt kompensera tappad marginal på ordinarie sortiment. Om man jämför med ex telemark-pyrenees så ligger de som näthandlare betydligt högre i pris.
Vill än en gång förtydliga mina intentioner med tråden. Jag är hobbydistributör och det jag tjänar på att sälja 30-40 snowboards varje vinter går till att köpa lite liftkort och betala bensin till en och annan fjällresa. Jag gnäller verkligen inte på situationen utan är genuint intresserad av hur det ska gå att sälja hårdvara i det dyrare segmentet i Sverige framöverjohan80 sa:Detsamma gäller för trådskaparen. Vet inte om du har fler varumärken i portföljen. Den där 1000-lappen du vill ha ut av butiken kanske du kan få in genom att sälja fler varumärken?
Alltså, ingen direkt lysande framtid för hårdvaruförsäljningen i Sverige!?freeridegbg sa:I Sverige/Scandinavien "kräver" butikerna högre marginaler än vad motsvarande butiker gör längre ner i Europa. Det tillsammans med en större volym försäljning gör att dom kan hålla ner utpriserna på skidor/snowboards. Sen kan man blanda in höga hyror, arbetsgivaravgifter, hög moms mm on top of that!
Statlig subventionering på vintersportsprodukter?Doughboy sa:Alltså, ingen direkt lysande framtid för hårdvaruförsäljningen i Sverige!?freeridegbg sa:I Sverige/Scandinavien "kräver" butikerna högre marginaler än vad motsvarande butiker gör längre ner i Europa. Det tillsammans med en större volym försäljning gör att dom kan hålla ner utpriserna på skidor/snowboards. Sen kan man blanda in höga hyror, arbetsgivaravgifter, hög moms mm on top of that!
Alltid öppen för nytt!PNyberg sa:Statlig subventionering på vintersportsprodukter?Doughboy sa:Alltså, ingen direkt lysande framtid för hårdvaruförsäljningen i Sverige!?freeridegbg sa:I Sverige/Scandinavien "kräver" butikerna högre marginaler än vad motsvarande butiker gör längre ner i Europa. Det tillsammans med en större volym försäljning gör att dom kan hålla ner utpriserna på skidor/snowboards. Sen kan man blanda in höga hyror, arbetsgivaravgifter, hög moms mm on top of that!![]()
Allt som andas nytänkande är värt att testa tror jag.la_grave sa:Rimligare är väl att generalagenter och liknande har showroom och sedan överlåter själva försäljningen till nätbutiker.
Låter som du skyller på butikerna för kundernas beteende?Doughboy sa:...
När man tittar på den (överlägset) största aktören på snowboardsidan, Junkyard, inser man att deras utbud på snowboardhårdvara är en enda stor orgie i ängslighet. De satsar bara på väletablerade, säkra kort. Som jag ser det finns det faktiskt inte ett enda märke som är något annat än total mainstream. Det finns inget i utbudet som andas progressivitet och trendkänslighet. Det enda trendkänsliga Junkyard gjort inför den här säsongen är väl att de börjat sälja skidor, SKIDOR!
Hos Hollywood som väl är den näst största aktören finns inte ett enda hårdvarumärke som inte finns hos Junkyard.
De små distributörerna på snowboardsidan finns knappt och de få som fortfarande bedriver verksamhet gör det utan att kunna sälja in sina prylar någonstans.
...
Är väl inte konstigt ifall kunderna efterfrågar "kända" produkter? Är precis som med elektronikladorna som alltid sålt "märken" kända för konsumenten men med i bästa fall medioker prestanda (och dessutom blivit konkurrensutsatta hårt av nätbutiker på senare år)Pillard sa:När det gäller butikernas utbud känns det extremt märkligt att de bara kör på vanliga märken, eftersom det oftast är dessa man kan köpa billigt på nätet.
Visst har du rätt där. Kunderna efterfrågar vissa produkter och då säljer man dessa. Problemet är att just dessa produkter kan man inte vara konkurrenskraftig kring. Nu kan jag inte brädbranschen så bra men om vi istället översätter till skidor så kan vi ju använda t.ex. Atomic, Salomon, DPS och Moment som exempel. Om du kommer på att du vill ha ett par Atomic Automatic eller Salomon Rocker2 (precis som ganska många antagligen vill runt om i världen) så kan du köpa dessa till en spottstyver hos tysken, vilket innebär att den svenska markbutiken i bästa fall bara kommer att användas som ställe där man klämmer på skidorna innan man handlar hos tysken ändå. Om jag däremot kommer på att jag vill ha ett par Moment Bibby Pro (true story och jag vet att du åkt dit på samma) så har jag inget annat val än att köpa dem på Skistore och där betala deras pris, samma gäller med DPS.JL76 sa:Är väl inte konstigt ifall kunderna efterfrågar "kända" produkter? Är precis som med elektronikladorna som alltid sålt "märken" kända för konsumenten men med i bästa fall medioker prestanda (och dessutom blivit konkurrensutsatta hårt av nätbutiker på senare år)Pillard sa:När det gäller butikernas utbud känns det extremt märkligt att de bara kör på vanliga märken, eftersom det oftast är dessa man kan köpa billigt på nätet.
Jag gör mitt bästa för att inte skylla på någon utan beskriver bara det jag ser.JL76 sa:Låter som du skyller på butikerna för kundernas beteende?
Utmärkt sammanfattning.Glisseur sa:Det många inte verkar ha tänkt på är att skidpriserna gått ner ganska rejält i Sverige för att anpassa sig till resten av Europa, vilket är ett gemensat iinitiatv mellan svenska aktörer och märkenas europarepresentanter. Till exempel K2 och Völkl Europa har inget direkt intresse av att svenska skidåkare köper sina skidor på nätet i Tyskland istället för i fysiska butiker i sitt eget hemland. Om du bara finns på nätet istället för i butikerna förlorar du en sjukt viktig marknadsföringskanal, det går inte att komma ifrån, och i slutändan även kunder eftersom det blir svårare att få tag på skidutrustning där man bor. Man får inte glömma bort att många kunder fortfarande är rejält osäkra inför sitt skidköp och trots allt föredrar den expertkunskap som finns i en bra skidbutik. Ett tydligt tecken på det är ju att det är expert/entusiastbutikerna, både i storstäderna och fjällvärlden, som fortfarande går ganska bra medan Sunes Sport & Fiske i Teckomahult lagt av med skidförsäljning för länge sedan. Vi är på väg mot en svensk skidmarknad med ett antal få butiker med expertkunskap istället för att dom flesta sportbutiker i mindre städer har skidväggar. Det är bra för kunderna i dom butikerna med inte optimalt för skidförsäljningen som helhet, eller sporten i sig, eftersom man förlorar synlighet och försäljning i mindre städer. Där tenderar garanterat nätförsäljningen att öka mer än i till exempel Stockholm eller Göteborg, men bara till dom som redan är intresserade skidåkare.
Sen säljer inte Conrad och andra tyska/europeiska nätbutiker några enorma mängder skidor till Sverige, trots vad folk på det här forumet tror. Det rör sig i slängarna runt 5% av den totala skidförsäljningen i Sverige (enligt det jag sett och hört), inga speciellt häpnadsväckande siffror med andra ord. Just nu vill säga, det kan ju ändra sig radikalt på bara några år. Det negativa är ju att det rör sig om dyra, bra skidor som är till för duktiga, entusiastiska åkare som står för den största delen av tyskimporten, vilket självklart inte är bra.
Var precis påväg att skriva dina ord. Jag kan tänka mig att dom flesta på detta forum är väldigt intresserade av vintersport. Då har man oftast mer koll och brinner för produkterna. Alla "Svensson" som åker till Sälen eller Idre en vecka om året kommer förmodligen aldrig leta efter sin skida på Sportconrad. Dom vill ha hjälp i en butik för att köpa en ok skida. Det finns rätt många fler Svensson än superintresserade.Glisseur sa:Det många inte verkar ha tänkt på är att skidpriserna gått ner ganska rejält i Sverige för att anpassa sig till resten av Europa, vilket är ett gemensat iinitiatv mellan svenska aktörer och märkenas europarepresentanter. Till exempel K2 och Völkl Europa har inget direkt intresse av att svenska skidåkare köper sina skidor på nätet i Tyskland istället för i fysiska butiker i sitt eget hemland. Om du bara finns på nätet istället för i butikerna förlorar du en sjukt viktig marknadsföringskanal, det går inte att komma ifrån, och i slutändan även kunder eftersom det blir svårare att få tag på skidutrustning där man bor. Man får inte glömma bort att många kunder fortfarande är rejält osäkra inför sitt skidköp och trots allt föredrar den expertkunskap som finns i en bra skidbutik. Ett tydligt tecken på det är ju att det är expert/entusiastbutikerna, både i storstäderna och fjällvärlden, som fortfarande går ganska bra medan Sunes Sport & Fiske i Teckomahult lagt av med skidförsäljning för länge sedan. Vi är på väg mot en svensk skidmarknad med ett antal få butiker med expertkunskap istället för att dom flesta sportbutiker i mindre städer har skidväggar. Det är bra för kunderna i dom butikerna med inte optimalt för skidförsäljningen som helhet, eller sporten i sig, eftersom man förlorar synlighet och försäljning i mindre städer. Där tenderar garanterat nätförsäljningen att öka mer än i till exempel Stockholm eller Göteborg, men bara till dom som redan är intresserade skidåkare.
Sen säljer inte Conrad och andra tyska/europeiska nätbutiker några enorma mängder skidor till Sverige, trots vad folk på det här forumet tror. Det rör sig i slängarna runt 5% av den totala skidförsäljningen i Sverige (enligt det jag sett och hört), inga speciellt häpnadsväckande siffror med andra ord. Just nu vill säga, det kan ju ändra sig radikalt på bara några år. Det negativa är ju att det rör sig om dyra, bra skidor som är till för duktiga, entusiastiska åkare som står för den största delen av tyskimporten, vilket självklart inte är bra.
Då verkar det stämma för Völkl men när det gäller K2 tvivlar jag dock. Mitt senaste möte med en svensk skidbutik var faktiskt smått chockartat. En skida (K2) som finns på Skistore, utan bindning, för 4600:- erbjöds (såsom demoskida, alltså använd) med en griffon demo-bindning för 7900:- i en icke namngiven svensk skidbutik. Om det är en justering nedåt vill jag inte ens veta vad den kostade innan. Kan ju samtidigt nämnas att samma skida hos tysken kostar ca 4000:-, med en griffon.ALPINBUTIK sa:En prisjustering neråt har skett. Nu kan man köpa en Volkl Bridge med griffon 13 för 4995 i Sverige
Tysken ska ha 569 euro med frakt och packning.
Den Svenska butiken kastar nog med ett par stavar på köpet