Hårdhet på pjäxor har ju diskuterats tidigare
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=21034 (varför denna länken endast finns kvar i FAQn för jibb är för mig obegripligt men allt hamnade väl inte rätt efter omstruktureringen.)
Jag har inte riktigt dina mått Layer, är 176, väger runt 80 och åker själv i ett par Salomon X-wave 8.0 dammodellen, vilket ger ett flex på 80 (dina normala 8.0 på 85) under den gånga säsongen så upplevde jag mer och mer hur pjäxorna var för klena och bara gav vika under mig. När jag köpte pjäxorna blev jag rådd av en mycket erfaren och väletablerad säljare vid en mycket välkänd och i tråden tidigare omnämd skidbutik i Göteborg att köpa just de pjäxor jag köpte på grund av min storlek och åkförmåga/-stil. Att gå upp till ett par X-wave 10.0 eller ens 9.0 var inte att tänka på eftersom han menade att jag inte skulle ha en chans "flexa" en så pass styv pjäxa. (Snacket om salomonpjäxor beror inte på att de är överlägsna på något sätt men det var de enda pjäxmodellerna han vågade sig på att pressa ut för att de skulle passa mina fötter)
Under vintern har jag kört i de flesta typen av fören i de svenska fjällen och som helhet måste jag säga att jag inte är helt nöjd med mina pjäxor, med en pjäxa som man inte litar 100% på så blir det svårt att köra som man vill, måste ju hålla tillbaka en aning hela tiden. De få gånger jag hängt i parken så var det ju iofs skönt med en mjukare pjäxa men det räddade mig ändå inte från att få ont i benhinnor på usla landningar, en hårda pjäxa hade nog gjort ondare och lärt mig att inte hålla till på sådana hemska platser.
En för hård pjäxa skulle troligtvis yttra sig genom att du inte kommer fram tillräckligt i position utan hamnar mycket baksäte och bara låter dig föras av skidorna. Nackdelen med en hård pjäxa borde väl vara att den skulle bli "för" bra respons och inte uppleva något skönt flyt utanför men jag tvivlar.
Layer, med dina benmuskler och storlek så skulle jag inte tveka på att gå på de hårdare pjäxorna i välsorterade butiker, kanske hålla dig ifrån tävlingspjuxen men snäppet under. Finns bra butiker i Göteborg, besök och rådfråga men stå på dig för din åkskicklighet och storlek.
Edit: För att återkoppla till den andra tråden så kan jag ju säga att jag ändrat mig lite angående mina pjäxor..... Kanske beroende på mitt skidbyte (monster70 till Karma), så balanselius visste kanske vad han pratade om med att det hänger en del på skidorna.
Layer: till dina Gotama behöver du lite mer pjäxa än vad X-wave 8 har att erbjuda