Full Tilt / Dalbello pjux

Wezi

Medlem
Tja! Har alltid åkt de lite mer traditionella pjäxorna och trivts ganska så ändå, även om jag har haft lite problem med benhinnor osv. Till i år har jag däremot tänkt att testa antingen dalbello eller full tilt, tänker självklart testa dem först och se att dem passar min fot för vad jag har förstått så passar dem inte riktigt alla fötter?
men jag har till i år också införskaffat mig ett par dukes, dock inte helt säker på om jag ska behålla dem eller inte men går iaf i funderingarna på att börja tura lite, inte överdrivet mycket men när pudret är slut nära liften är det ju det enda man kan göra! så jag letar inte efter några "jibbpjäxor" om man säger så, bränner, pist, pumpar puder, droppar kanske en och annan klippa och om möjligheten ges kanske tom. snurrar lite i nån skön bc-kicker.
Men frågan kommer nu, för denna typ av åkning, vilken modell tror ni passar bäst? tittat lite på dalbello il moro, full tilit high five och full tilt hot dogger. Älskar designen på full tilit skorna btw!!

tror att fulltilts hot dogger är en parkpjäxa, och att dom kanske inte tar in så många sånna till sverige, hörde av en team åkare att knappt han skulle få sånna..
dock inte helt säkert, men de är vad jag hört!

så kolla mellan "il moro" och "highfive"

jag har hört från folk som kört fulltilt i vintras att dom ska vara hemska för smalbenen första veckan men sen när man kört in dom är de dom skönaste pjäxor man kan få, ungefär

thats is, mer än så kan jag inte hjälpa till med :/
lycka till!

Jag fick mina för en månad sen :-) Det är ba sportprodukter som tar in dom i sverige samma som k2, k2 har köpt upp full tilt efter kneisel konkat igen. Hotdogger e parkpjäxan.

Mvh Oskar

Senast ändrad:
Stampster sa:
Jag fick mina för en månad sen :-) Det är ba sportprodukter som tar in dom i sverige samma som k2, k2 har köpt upp full tilt efter kneisel konkat igen. Hotdogger e parkpjäxan.

Mvh Oskar
Även Booter är en parkspecifik pjäxa...fast den har dock flex 2...endast.

För övrigt så kan jag säga att jag hade lite problem med mina smalben när jag hade mina förra pjäxor (salomon) men blev helt av med de besvären när jag bytte till FullTilt. Rätt smal passform på dom så jag trodde att jag hade gjort ett jävligt dåligt köp med mina 105mm fossingar. Men efter lite, med betoning på liite, bootfitting så sitter dom som en dröm. Flexet på mina är 6 och det känns styvare än 100 från salomon, och mkt mer progressivt än vad en overlap konstruktion någonsin skulle kunna erbjuda. Bra mkt lättare än många pjäxor på marknaden (mina 27 pjäxor var betydligt lättare än min tjejkompis 24 pjäxor av annat märke).
Så om jag vore du så skulle jag köra på ett par FT ist för Dalbello.
Köper du konflict skon så får du med 2 tungor, en i flex 8 och en i flex 4 så du kan känna efter vilket flex som känns bäst dessutom så är det en bättre innersko i den jämfört med Hotdogger. 4 är för övrigt det flexet du får med till Hot dogger.

hittade en rätt schysst video som beskriver de olika modellerna..

dock inte high five som jag är intresserad av =(

Senast ändrad:
Köpte nya pjäxor förra året och var helt inställd på Dalbello.. Fick dom botfittade och allt, sen när jag stack iväg på skidorna behövde jag ung. 10 sekunder för att inse att något var fel...

Obs: Inte en susning om denna förklaring är "korrekt"
Det kändes som om hävpunkten för pjäxan (typ på vristen där den själva böjen sitter) var aningens för låg, så att vinkeln framåt blev för stor. Då min hälsena är "kort", blev det ingen bra kombination. Jag höll bokstavligen på att ramla framlänges och ur pjäxan, resultatet när jag kompenserade för detta var att jag lykades åka ung. 100 fallhöjdsmeter innan jag hade mjölksyra pumpandes ut i benen, vilket kändes helt fel. Detta var inget jag heller noterade direkt i affären utan det blev tydligt först när jag kom upp på berget...

Lyckligtvis hade jag "vi-gör-om-tills-du-är-nöjd-garanti" så jag kunde byta skal och gjuta om och då fungerade det perfekt...

Vad ville jag ha sagt, eh, hmm... Även om det ser bra ut på pappret är det inte alls säkert det fungerar på just dig... Gå till en boot-fitter och testa!

Har inte provat FullTilt i backen, men i butik.
Tycker pjäxan är väldigt låg. Sen gillar jag inte typen av spännen, finns bara ett läge typ. Allt eller inget. (Både för och nackdelar med det.)

Har även hört att FullTilten är instabilare i sidled än andra pjäxor.. (finns en del trådar om FT redan här i forumet...) Vad säger ni som kör på FT?

Är här för övrigt någon på den här sidan som kör på dalbello? Skulle vilja höra utlåtanden om krypton pro...

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Har inte provat FullTilt i backen, men i butik.
Tycker pjäxan är väldigt låg. Sen gillar jag inte typen av spännen, finns bara ett läge typ. Allt eller inget. (Både för och nackdelar med det.)

Har även hört att FullTilten är instabilare i sidled än andra pjäxor.. (finns en del trådar om FT redan här i forumet...) Vad säger ni som kör på FT?

Är här för övrigt någon på den här sidan som kör på dalbello? Skulle vilja höra utlåtanden om krypton pro...
Jag tycker inte den är ostabil i sidled.
Kort...jo den känns kort till en början..men det är ngt man sedan uppskattar ..väldigt mkt. Man känner sig friare...typ som att gå naken ... ;P

Spännena är lite speciella och tar lite tid för att vänja sig vid dem.
Det jag tycker är mest negativt är att det är svårt att spänna samma varje gång. Med en vanlig pjäxa är det ju fruktansvärt lätt. Men stegen på FT är så små att det blir lite svårt att bli exakt.

Sen ang dalbello så undanbeds Glisseur och andra sponsrade troll! "vanligt" folk please. ;D

Jag kommer med extremt stor sannorlikhet köpa ett par 3-delspjäxor till vintern, antligen FT eller Dalbello. Det lutar åt Dalbello, främst på grund av att jag tror att Dalbello har lite högre kvalité och finish, samt som Nojlas påpekar, det känns som att FT verkar lite mjukare.

Nojlas: Det är många som kör Dalbello, inte minst Tobbe Trollkarl (aka Glisseur). Har även för mig att Patrik Leidstedt har kört på Il Moro och verkligen älskat dem... Tror att Tobbe Trollkarl sagt det också... Men Per, Tobbe och Patrik åker väl lika mycket skidor som vi andra, och på samma platser. Varför är inte deras åsikter viktiga? ;-)

Jag har själv testat Il Moron i pist någon timme eller så och jag föll pladask för dem. Jämfört med mina gamla Gun-pjux var skillnaden enorm! Trots att pjäxorna var gjutna för mina polare var passformen väldigt bra, flexen var mycket bättre än Gun's och så mycket gosigare och komfortablare att åka med! Spännena och konstrukionen är enligt mig ljusår framåt i utveckling. Skall man köpa pjäxa bör man redan nu börja be till högre makter om att ens fötter passar någon 3-delsmodell. Jag lutar med andra ord väldigt starkt åt Il Moro-hållet, men en Krypton Pro är ju också intressant... Tror dock att Il Moron bara mig bättre om man ser till hur olika deras flex är. Jag åker ändå rel. mycket park.

gnilk: Att hävpunkten är lägre är helt korrekt, enligt Dalbello är vanliga pjäxor inte anpassad efter fotens rörelsepunkt, medans dera pjäxor skall vara det. För dig verkar det tydligen inte funka för 5 öre...

Senast ändrad:
Carled sa:
Jag kommer med extremt stor sannorlikhet köpa ett par 3-delspjäxor till vintern, antligen FT eller Dalbello. Det lutar åt Dalbello, främst på grund av att jag tror att Dalbello har lite högre kvalité och finish, samt som Nojlas påpekar, det känns som att FT verkar lite mjukare.
Skulle inte vilja säga att de är mjukare. Kanske lite bräckligare spännen isf. Konflicten kommer med en flex 8 tunga och då är ändå flex 6 (som jag har på BB Pro) en lite bit över 100 på salomon skalan.

Mjukare i sidled, inte rakt fram... Tror att Konflicten kan vara en riktig dräpare faktiskt, snygg är den också! Krypton Pro har ju en jädra massa funktioner och teknologi bakom för att behålla styvheten i sidled. Iofs. har ju FT den där teknologin i innerskons häl, men jag tycker ändå inte de verkar vara lika genomarbetade. Jag ska nog inte säga så mycket förräns jag har fått på mig en pjäxa av varje märke och kan jämföra rakt av...

Halva grejen med Il Moron är ju att man får deras silver-ID-liner, med Krypton Pro så kostar ID-liner extrakulor.

Senast ändrad:
Hmm jag kör med dalbello krypton, men med näst styvaste tungan. Kombinerat med sprut-skor. Vilket är samma kombo som uppskattningsvis halva chamonix kör på...

Vet inte om det är lite överdrivet "på modet" med dessa dalbello.

Jag har svårt att bedöma hur pjäxan fungerar. Jag hade nämligen en del problem med ramp-vinkeln, eftersom jag i samma veva även bytte bindningar. Men helt klart är att jämfört med mina slutåkta gamla xwave 10 är det en helt otroligt mycket mer precis känsla och kraftöverföring, med nya pjäxor och ordentliga bindningar.

Jag skulle säga såhär: vad som är klart viktigare än byte till tredelat skal i mina ögon var sprut-innerskon. Den gör en helt otrolig skillnad i tighthet och känsla.. När man väl testat så förstår man.

Bara mina femtio cent.

Har väldiga problem med benhinnorna och ska säsongsjobba som skidlärare nu i vinter och jag vill verkligen inte att det ska förstöra för mig, så om någon vänlig själ kan rekommendera en bra pjäxa? Helst en som är till för park också. Bara dem är bra för mina benhinnor och har såna "tungor" eller vad man kan kalla det som gör att det blir skönare för benhinnorna. tacksam för svar :D

//christian

Senast ändrad:
christian_L sa:
Har väldiga problem med benhinnorna och ska säsongsjobba som skidlärare nu i vinter och jag vill verkligen inte att det ska förstöra för mig, så om någon vänlig själ kan rekommendera en bra pjäxa? Helst en som är till för park också. Bara dem är bra för mina benhinnor och har såna "tungor" eller vad man kan kalla det som gör att det blir skönare för benhinnorna. tacksam för svar :D

//christian
Köpt ett par Salomon SPK, sjukt skön pjäxa i parken och utanför!:)

Jag har kört Dalbello Krypton Pro i två säsonger nu (original-innerskon som väl är nån sorts variant av Intuitions innerskor om jag fattat det hela rätt samt med den styvare tungan). Jag är löjligt nöjd. Innerskon har blivit rätt utpackad nu så jag funderar på att byta den men behålla skalet innan vintern drar igång på allvar.

Jag är dock uppväxt med många vintrar på gamla Raichle Flexon Comp så jag är ganska inkörd på den typen av pjäxor.

Värt att veta också om du ska tura är att Krypton Pro verkar väga rätt mycket mindre än många andra liknande pjäxor (åtminstone tillsammans med Intuition-innerskon). Jag har inga viktuppgifter men det kanske nån annan sitter inne på?

christian_L: Sök på benhinnor i forumet, finns massa trådar med info om vad man kan göra för att minska besvären.

FF: Vad kör du för sprutsko? Conform'able? Strolz?

Gjorde själv ett par Conform'able en gång. Kämpade med skiten i två veckor, men hade så vansinnigt ont att jag slängde fanskapet åt ¤%&#!!!

Tycker även att conform'able-skon är för låg? Är det bara jag som tycker de flesta pjux är för låga? Är det bara jag som tror att högre pjäxa = mer avlastning för smalbenet?

Kan tillägga att jag kör med ett par lagom höga Falcon 10 + boosters...

Nojlas:

Det kan inte varit något fel på skalet eller att något gick fel när du gjorde dem? Kör själv med Conformable och är sjukt nöjd. Brukar ha problem p.g.a knubbiga fötter men tycker deras sko är grym.

Det tar ju ett tag att gå in dem men ska ju inte ta 2 veckor.

Jeffa

BlowMe sa:
Å fan, inte visste jag att man skulle gå in ett par pjäxor????...jag kör åtminstone in mina....!
Om man inte har tillgång till snö så kan det bli svårt......

Jag gjorde mina pjäxor på sommaren och för att slippa ha ont och förstöra min första skidresa det året gick jag in dem.

Det förstår du va?

Om inte......... BlowMe!

Jeffa

Någon som en affär som säljer Full Tilt och Dalbello förutom skistore? gärna i stockholmsområdet.

FF sa:
Jag har svårt att bedöma hur pjäxan fungerar. Jag hade nämligen en del problem med ramp-vinkeln, eftersom jag i samma veva även bytte bindningar.
Vilken bindning? Det låter som att det är duken då den har 0/negativ rampvinkel.

Senast ändrad:
Det där med rampvinkel betyder det hur lutandes man står?

Det ni säger uppe i tråden om att pjäxan är "för" framåtludat, är precis vad jag vill höra. Har alltid velat ha en pjäxa som lutar frammåt, och på så sätt ger en lägre stans. Får nog bli ett par nya pjäxor denna säsong också.

Men då kommer frågan upp. FT och Dalbello, hur funkar dom för en fot på (vanlig size) 46, och som är bred och har hög hålfot samt vrist? Har specialgjorda sulor för $ 250 som fan får se till att fixa hålfotens bekymmer, men hur löser det sig med vristen?

aron_ostman sa:
christian_L sa:

//christian
Köp ett par Salomon SPK, sjukt skön pjäxa i parken och utanför!:)

Jarle sa:
FF sa:
Jag har svårt att bedöma hur pjäxan fungerar. Jag hade nämligen en del problem med ramp-vinkeln, eftersom jag i samma veva även bytte bindningar.
Vilken bindning? Det låter som att det är duken då den har 0/negativ rampvinkel.
Jag bytte till p18 och duke från s977EQ.

Nojlas jag kör comformable. Gjorde du ditt bootfittande på ort där du åkte, eller spruta du den här hemma och sen for iväg på annan ort och åkte. Big mistake isåfall. Det tycker jag gäller all bootfitting, den måste utföras på ort.

Jag tror man ska ha bra mycket tur om allt stämmer på första försöket, utan det är justa, köra, justera, köra, justera och köra som gäller.

Noljas skall hade inte tillräckligt med utrymme för sprutningen heller konstaterade vi efteråt när han kom ner till Andermatt.Han sprutade de i Sverige.

//H

Nojlas sa:
Tycker även att conform'able-skon är för låg? Är det bara jag som tycker de flesta pjux är för låga? Är det bara jag som tror att högre pjäxa = mer avlastning för smalbenet?
Nej, det är inte bara du. Jag också. Gånger två.

Jag kom inte överens med Conform'able heller, framförallt för att de var för tight och hård fit för min smak och alldeles för kalla för mina fossingar. Kör nu Full Tilt Bumble Bee Pro och kommer aldrig byta pjäxor mer.

För mer ingående tankar om Conform'able vs. Intuition läs lite här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41552

Senast ändrad:
Hasse sa:
Noljas skall hade inte tillräckligt med utrymme för sprutningen heller konstaterade vi efteråt när han kom ner till Andermatt.Han sprutade de i Sverige.

//H
Enligt Conform'ables rekommendationer skulle min sprutning bli tajt-normaltajt, typ.
Problemet i mitt fall är förmodligen att jag har extremt mjuka fötter, och att conform'able använder ett ganska högt tryck vid sprutningen (vilket de till förra säsongen har sänkt, då den rekommenderade tiden för inprutning av skum är sänkt med några sekunder)
Dessutom så är conform'abledojjan för låg för ett falcon-skal, vilket jag borde ha tänkt på innan jag sprutade...

Således tror jag strolz är bättre, man kan få en högre innersko och sprut-trycket är lägre.
Dock lite dyrare...

...men det är en annan diskussion :P

Nojlas:

Vem vill åka omkring i ett par Strolz??? Deras sko är rentutsagt sunkig... Har en polare som har problem efter en fotoperation och blivit tvungen att använda strolzskal eftersom inget annat passar. Har funkat hyffsat för honom men dock så tycker jag spännen, fotplattor mm är crap när det gäller Strolz. Att dom dessutom tar ut så sjukt höga priser. Känns som det är ett märke vars målgrupp är rika Schweizare som åker omkring i italienska designade heldräkter och pälspannband...

Satsa på FT istället!

Jeffa

jeffa sa:
BlowMe sa:
Å fan, inte visste jag att man skulle gå in ett par pjäxor????...jag kör åtminstone in mina....!
Om man inte har tillgång till snö så kan det bli svårt......

Jag gjorde mina pjäxor på sommaren och för att slippa ha ont och förstöra min första skidresa det året gick jag in dem.

Det förstår du va?

Om inte......... BlowMe!

Jeffa
Men jisses människa.

Hur tror du att du ska kunna gå in ett par pjäxor??????Du hammnar helt annorlunda positionsmässigt i en pjäxa beroende på om du går eller åker,blir dessutom ett annat tryck.
Är viss skillnad på det rörelsemönster som du utövar när du går i en pjäxa kontra att åka i en pjäxa.!!!Du använder förhoppningsvis en annan position i pjäxan. Annars......

By the way, så har Alpint och Länna också Dalbello och Full Tilt pjäxor i Stockholmsområdet.

Men jisses människa...

Jag och många andra går ganska mycket med mina pjäxor... Gör du en sprutsko så uppmuntras du ju att ha på dig dem så mycket som möjligt innan även innan man åker...

Klart att du kan gå in dem. Ska springa stockholm marathon i mina nästa år!

jeffa sa:
Nojlas:

Vem vill åka omkring i ett par Strolz??? Deras sko är rentutsagt sunkig... Har en polare som har problem efter en fotoperation och blivit tvungen att använda strolzskal eftersom inget annat passar. Har funkat hyffsat för honom men dock så tycker jag spännen, fotplattor mm är crap när det gäller Strolz. Att dom dessutom tar ut så sjukt höga priser. Känns som det är ett märke vars målgrupp är rika Schweizare som åker omkring i italienska designade heldräkter och pälspannband...

Satsa på FT istället!

Jeffa
Stroltz har betydligt bättre kvalite än Comformable. Vi sprutar bägge två och direkt efter sprutningen ser du skillnaden. Skummet trycks ut överallt på Com. men inte på Stroltz. Spännen på Stroltz och FT är dessutom lika spännen så då fallerar FT för dig då Jeffa. Sen att du kan byta ut bägge "fotplattorna" är bara postivt iofs. Och att Stroltz gjuter innepjäxor till halv världscupen kanske innebär att de är duktiga på det dom gör?

Sen skall man verkligen inte behöva gå in sprutskor. De skall sitta perfekt direkt. Och ha på sig de och "gå" in de är inte samma sak.

Jag har kört både med Dalbello och FT. Tycker faktiskt att FT:s inneskor slår Dalbello. Men annars så är det ganska dött lopp förutom att FT är lättare. (gamla inneskon i Dalbello)

//H

Senast ändrad:
Jag körde Dalbello Il Moro med hårdaste tungan hela förra säsongen och var mycket nöjd! Fördelen med dalbello är att den är lätt att göra bootfiting på. Plasten är av en sådan kvalite att den tål -och är smidig att trycka om det skulle behövas, vilket gör att man kan gå ned i storlek och pressa ut plats för tårna. Man kan dessutom ändra lutningen i skaftet och byta mellan olika flex genom att byta tunga. intuition-inneskorn är dessutom underbar. Man värmer och formar den efter foten vilket ger ett mycket bra resultat. Den är dessutom extremt lätt och varm. Kan tilläggas att Fanatic i Whistler fitade mina skor.
Klar rekomedation, både Fanatic och Dalbello Il Moro!

Köpte nyss ett par FT Konflict och jag kan säga att dom inte är så smala. Jag har 105mm breda fötter och dom passar okej redan i affären. Personer med hög vrist och tjocka underben kan nog få problem med FT. min fot mäter 283mm och jag tog ett par 28or har haft 27.5 på ett par rossignol tidigare men iomed att linern är relativt tjock och tåboxen rätt smal gick jag upp en storlek. utan liner har jag ca 1,3cm fritt låter det bra? (Kommentera gärna ni som äger ett par FT. Har inte värmt dom än)

Måste tillägga att det ej är tänktbart att åka i pjäxan utan en formgjuten sula.

Ta med sulorna när ni ska testa..

För övrigt kan jag säga att flex 8 är riktigt hård. kommer själv att köra på 4an. Väger 83 längd 188cm
Lutningen på pjäxan är racing alltså bra framlut, så man får jobba rejält med låren.

Om ni vill ha ett par FT var ute i god tid, för dom är redan restnoterade, köpte mina på hägglunds i Luleå

Senast ändrad:
Jag skaffade mina första flexon comp 1986 och körde med raichle (svart/gula flexon comp och sen rosa/gula comp slalom) under hela tiden jag tävlade i puckel. Personligen tycker jag de är de bästa pjäxor jag testat och jag upplevde dem som skonsammare mot benhinnorna än andra märken jag testat även om det är svårt att helt slippa problem om man åker och hoppar mycket. Vore skoj att testa ett par FT!

Tillbaka
Topp