head chip 66 eller head chip 71

sniperking

Ny medlem
Hej

Hjälp

Jag tänkte köpa nya skidor.
Jag åker väll inte jätte mycket 2-3 veckor sälen/år plus lite dagsutflykter
och två år i rad har jag hyrt head chip 66 och är jätte nöjd med dessa.
Så nu ät frågan vad är skillnaden mellan chip 66 och 71 då jag ej provar 71,
Kan någon förklara skillnaden, vad jag kan se så är det samma sväng radie
Jag tycker om fart och snabba tajta svängar inget bredbent carving åkning tog lång tid innan jag gick över till carvingskidor

Och så vilken längd ska jag ha väger ca 84kg (håller på att gå ner) längd 178 åker alla typer av backar mest pist
trycker ganska hårt i svängarna (tror jag) samt att jag har barn så åker ganska allsidigt och lungt med dom också

tack för svar:P

Senast ändrad:
Head chip är ju en väldigt avancerad och hård skida, de som egentligen skiljer 66 och 71 är midjemåttet, å i regel är de ju så att ju bredare skida du har ju enklare blir de i mer uppkörda och lösare snöfören.

de absolut bästa är om du tar och provar flera modeller finns säkert någon som passar din åkning bättre och du kommer nog billigare undan i pris. du har skid testar dagarna i sälen v49/13, Åre v.50/13, Vemdalen v.52/13 och sälen igen v.14/14

misstolka mig inte bara, chip skidorna är riktigt bra skidor, dyra men man får vad man betalar för. Har själv ett par äldre chip 78 :)

Jag kan nämligen köpa ett par begagnade 2011 års chip 71 till betydligt bättre pris en nya
dom är 177 och då är ju frågan om jag skulle tycka lika mycket om chip 71 som chip 66 samt om 177 långa skulle passa mig

Om du klarar chip 66 i den längden ska de inte vara några problem, ju längre skida ju hårdare är den, så allt handlar om hur mycket muskler du har så att du orkar trycka ner dom.

Tillbaka
Topp