Hej alla skidfixerade tokar...

JanneMann

Medlem
Mkt snack om skidors hårdhet/mjuket.
Visst skulle det vara praktiskt med ett värde på böjstyvhet/vridstyvhet, typ pjäxornas flexindex!
Pressa ned skidan ett visst djup vid pjäxmitten: mäta kraft.
Vrida brätte/bakända visst gradantal med pjäxmitt låst: mäta kraft.

Värdena blir ju olika beroende på längd men skulle ändå visa skillnader mellan modeller, eller kanske skillnader i kvalite`...

/JanneMann

Visst! Alla skidtester och recensioner man läser blir bara masa subjektivt tyckande och klyschor. Fram för ett objektivt, enkelt mätsystem för skidans böj- och vridstyvhet. Dessa båda värden måste ju kunna beskriva olika modellers förhållande till varann bättre än något annat. Visst att styvheten varierar längs skidan och att olika längder ger olika mätvärden men ett grovt index borde man ju få. Man kan ju t ex mäta på 1,5 meters spännvidd för alla skidor...

Är det så enkelt att en vridstyv skida som är lätt att böja är behagligast att åka på?!

ingen leverantör kommer att låna ut grejjor, dvs dom riskerar inte lägga sitt öde i händerna på amatörer. tror att jag sett nåt tyskt test för länge sen med ett liknande upplägg. skidors egenskaper är summan av en massa saker inet bara böj och vridstyvhet

Nä, naturligtvis är det mycket mer saker som spelar in, men dessa båda mätetal kanske ändå kan ge en objektiv fingervisning på hur styv/vek en skida är. Dessutom är det ju mycket snack om styva skidor bland försäljare och åkare...

Palla bry sig om sånna tekniska grejor som ingen som inte är utbildad ordentligt (läs mååånga år) begriper sig på... Det gör det bara ännu jobbigare att välja..
Det enda man behöver göra är att ta en skida, är den snygg? bra, rätt längd? bra..provåk, kändes det bra? då så, köp den..
men bor man som jag där det aldrig snöar (läs Skåne) så kan man hoppa över det där med testandet...=) så länge man trivs när man ser skidan så =)

ytterst få försäljare vet vad dom pratar om. bäst är dom som har åkt och fortfarande åker mycket. Dom nyaste slalomcraverlaggen är jävligt mjuka ändå går dom som fan upp till 60 kmh på is, lika lite baxar du ett par styva SG-lagg genom en slalombana för att ta nåra exempel. skidor byggs olika. Vill man veta hyrtesta laggen du är intresserad av eller åk på en testdag fast du lär ju aldrig kunna testa fetingarna 90+ på nåt konstruktivt sätt. läs tester vad andra tycker fast fr:s recensioner är oftast rena blajet. alla sätter 5/5 på allt som liknar en skida, patetiskt

Håller me Gafferx..
Jobbar själv i en golfbutik o den nya tekniken på det området e ganska invecklad...spelar ingen roll va man säger till kunderna, de köper det jag säger ändå...
Tänk om man inför någon form av mjuk/hård-standard, då kommer det bli så här:
-Ja jag ska köpa nya skidor.
-Hur mycket väger du?
-Hmm, eh..ja..67kg..
-Ja då e de här perfekta för dig med flexindex 8.6 och styvhetsindex 4.5. Sen har vi iofs dessa också med samma flex men med 6 i styvhet, så där får du ju avgöra själv lite vad dy tycker känns bäst. Fast det är ju 2 olika tillverkare och de har lite olika måttsystem.....osv...

bigair: lessen för ditt iq, men vad är det inte förstår?
En försljare kan ju snacka upp dig hur han vill om du inte har egna erfrarenheter eller har läst på

Jag tror inte att det är mer data från skidtillverkarna som efterfrågas. Istället borde den som gör ett seriöst skidtest, t ex Åka Skidor, mäta in styvheten på alla skidor som testas så att utvärderingen får lite mer djup. Då kan man jämföra skidor med varann och man kan kanske hitta mönster i hur de mätbara egenskaperna påverkar teståkarnas upplevelser. Jämför med ett test i en biltidning. Vem fan skulle ha något intresse av att bara läsa massa tyckande utan att ha några siffror i botten "Den här nya volvon känns väldigt bränslesnål, speciellt på isigt underlag" och "Saabs nya turbo kännns väldigt motorstark, speciellt för en förare som vågar stå på och den är säkert trettio hästar starkare än den gamla modellen"

Jag lyssnar alldrig på vad dom säger i affären! Jag frågar andra!

Tillbaka
Topp