Hitta på berget

Fre-drik

Medlem
Hitta på berget
Före en topptur rekar jag så bra det går efter fina linjer att åka efter men när jag är mitt i åket tappar jag lätt orienteringen. Jag stannar alltid upp före brantare partier där det inte går att se vad som döljer sig bakom nästa krön. Jag kliar mig i nacken och tänker något i stil med: Var det bakom det här krönet som droppet med massa vassa klippor i landningen låg eller var det längre bort? Sen hasar jag mig så nära den potentiella klippväggen jag vågar och konstaterar oftast att det bara är att köra. Sen kör man på till nästa krön där samma procedur upprepas.

Detta förstör ju totalt flytet i åkningen och minskar njutningen några hack på skalan. Hur gör alla rutinerade gamla puderrävar på freeride för att hitta på berget.
Ett åk som ser fint ut nerifrån kan ofta vara svårt att ens hitta till ovanifrån.

Är det bara om att köra samma åk tills man kan det tillräckligt bra och hittar på berget eller har ni några andra bättre indiantrick? Att gå upp samma linje som man tänkt att åka ner är ju inte alltid så muntert...

Hitta på berget
Drick hinkvis med vatten vid insteget, sen pissar du tills du är helt tom. Om du efter ett tag hör att det börjar droppa så finns det sannolikt ett dropp i fallinjen. För att finna en åkbar linje är det bara att skråa lite i sidled o börja om samma process tills det inte hörs några dropp utan bara ett jämnt skvalande på bergssidan.

Lycka till!

Hitta på berget
dom rutinerade freeride åkarna står väl först nedanför och memorerar åket...sedan har dom ju radiokontakt me sin polers som säjer exakt hur de ser ut vid varje krön

Hitta på berget
Bra fråga! Har heller inget svar på den men hoppas att någon har det.

Att ha med sig kartor över terrängen, en liten kikare, en kompass och eventuellt en GPS underlättar förmodligen. En snubbe som är bra på att använda prylarna är ju inte heller fel att ha med. Att ta riktmärken på långt avstånd kan också vara ett knep.

Hitta på berget
Jag ska inte säga att jag är nån expert men jag brukar hitta ganska bra.

Titta nerifrån se ut små punkter som du tror du kommer känna igen uppifrån. Några stenar, Ett träd med ett speciellt utseende, en driva och så vidare. Det ser aldrig likadant uppifrån och det kommer självklart att kräva att man stannar och kollar de första gångerna men efter ett tag blir man säkrare och säkrare.

Allra bäst och säkrast är dock såklart att ta det lugnt och stanna och kolla första gången man åker och sen kan man röja nästa gång man tar åket. Men det är väl mest för fegisar som mig.

Lycka till!

Hitta på berget
har haft samma problem, elelr borde snarare säga att jag har samma problem. förutom alla idéer om att projicera en gps karta på insidan av brillorna så har jag bara kunnat lösa det på ett sätt.

att göra åket många ggr, att köra flera linje på samma sluttning, tillslut kan du göra åket med stängda ögon. inte det roligaste sättet o troligen inte ett alltid möjligt sätt. men det funkar rätt bra. men det beor ju helt på hur sluttningen ser ut, men om det är brant o klippigt så är det ju jävligare, då är detnog bara till o vara försiktig eller försäkrad som gäller.

Hitta på berget
Det det hnadlar om är att köra i 200...

Nää skämt och sido, så när jag rekar agresiva raggar linjer som jag har tänkt att köra, så brukar jag "gå" upp i den linjen jag har tänkt köra... det är bra ur många synsett, ett är ska du dra något större dropp så kan det vara bra och reka landningen och dyligt, sen så är det även bra ur ett säkerhetsperpektiv... för under tiden du går i linjen så stanna och gräv lite, titta lavinfaran, hitta "safe spotts" För då har du en sådan säker bild som möjligt av lavinfaran i åket innan du ens har kört det. MM

Men det är inte alltid det går. men går du och ser ett dropp som du är sugen att köra/ eller så går det inte alls att köra. gå till uthoppet markera det. eller kommer du inte tillräkligt nära sula dit några snöbollar eller dyligt så vet du om det går och köra eller inte.

ett annat bra tips... leta reda på några lokala raggare bjud dom på en plata ÖL!!! sen så kommer dom vissa dig deras hemma arena. och då är det bara att ta rygg på dom.

Men säg att iget av dessa fungerar. så kör ni sten sax påse du och dina polare så då får en köra ner en "safe" linje, sen så trcker du in head set i örat kopplat till din kom radio och sen så är det bara för dig och köra, ser din kompis att du är på väg till något dåligt ställe så skricker han...

det här med memorering är lite svårt, men det man ofta gör är att man spanar nere ifån och försöker memorera, titta hela tiden, och när du ser den där klippan nere från sett som ser bra ut att köra så memorera den men även när du har gått förbi den så titta neråt hur ser det ut , det man måste göra är att vända på sig när du går upp, tänk som att du kör, hur kommer det se ut uppifrån.

eller helt enkelt så får man bara ta det lungt och sansat genom hela åket... och kör där några gånger så att du hittar bra, innan du drar i gång med agresiv raggar åkning.

MVH Lasse Collin

Hitta på berget
Det är en vanesak! det krävs många dar i bergen innan man lär sig memorera ett face.. Tror det tog mig närmare 1000 dagar på berget innan man kunde kolla på ett face en gång och sen komma ihåg det.. Problemet är ju oftast att det ser helt jävla annorlunda ut underifrån än när man väl står där... Att var väl förberedd och köpa riktigt bra kartor som man kan studera kvällen innan underlättar, man kan redan då börja köra åket i huvet. Tror inte det finns några knep att lära sig fortare än att ta sig tid! Gör inget förrön du är hundra säker...

Hitta på berget
Tänk för tjuvens inte.. åk....
om man är uppväxt i fjällen så ser och känner med hjälp av inre harmoni vart det är bäst åkning. Offtast går det ju att åka överallt.
Ner tar man sig alltid, det är upp som är problemet.

Hitta på berget
Vid filmning så studerar man facet noga nerifrån och sen så har man oftast radiokontakt med någon annan som antingen guidar en samtidigt som man åker eller som berättar innan åket exakt vart man står i förhållande till vad man såg nerifrån tidigare. Jag har inte åkt sådär hemskt brant, men jag tycker det skönaste har varit när man haft någon att fråga på radion som kan bekräfta att gigantstenen man såg var den där lilla pricken man såg nerifrån, och då inser man att droppet även det är fem gånger så högt, och så hasar man sig ner...

Att gå upp i facet är annars vad man får göra på tävlingar ibland, men även det är lite olika.

All respekt för de som laddar brant!

Hitta på berget
min metod: d-i-g-i-t-a-l-k-a-m-e-r-a. fota åket innan du flyger upp till toppen. sedan är det bara att memorera vägen ner, precis som en F1-förare. skulle du bli lost är det bara att hala fram kameran och ta en titt. bra lokalsinne skadar inte.

Senast ändrad:
Hitta på berget
jonasR sa:
min metod: d-i-g-i-t-a-l-k-a-m-e-r-a. fota åket innan du flyger upp till toppen. sedan är det bara att memorera vägen ner, precis som en F1-förare. skulle du bli lost är det bara att hala fram kameran och ta en titt. bra lokalsinne skadar inte.
Kan bara hålla med, Fota hela facet dagen innan sen är det bara att zooma in på bilden och memorera vägen på kvällen. Hjälper grymt mycket och drömmarna på natten är oftast sjukt trevliga!

Tillbaka
Topp