jag har själv testat patrioten (186cm)och crusaden (178cm -enda skidsport hade inne) i åre nu i veckan.
toppen var tyvärr stängd alla dagarna och det var ganska isigt i pisterna, jag gav mig inte ut i terrängen på riktigt med någon av dessa skidor, utan med ett par extrem big pen på fötterna istället.
djupaste lössnön jag körde med patriot eller crusade var nog 2-3 decimeter högst, alltså inte tillräckligt för att testa hur väl de flöt..
mina erfarenheter av skidorna under dessa dagar är att båda skidorna är riktigt bra..
de uppförde sig båda precis som jag trodde att de skulle, av att läsa andras erfarenheter (läs MnO:s skidtest), kolla specifikationerna och klämma på dem i diverse butiker i sthlm innan jag hade chansen att testa dem.
under långsvängskörning i pist går de som tåget båda två, och jag tyckte inte det var någon större skillnad. Ju kortare sväng du vill göra, desto mer visar patrioten sina kvaliteter och att den korta radien (17m) fungerar bra även på en skida med över 90mm i midja.. isbettet är bra, släppte någon gång när jag åkte på skär över ren is, annars gick de som två smidiga godståg och tuggade alla typer av snö utan problem.
crusade är hård hela vägen fram, patrioten har en mjukare framände (ingen av dem har rocker). det borde göra att man kan pressa crusade hårdare i pist, men jag upplevde ingen större skillnad.
skillnaden ligger snarare i vilken väg tillverkarna gått för att få skidan att lättare komma upp på snön i offpist. Scott har sin "bubbla" i mitten av toppen som jag misstänker ska styra in mer snö under skidan än om den hade varit utan bubblan, och extrem har valt en mjukare spets som borde ha lättare att flyta upp.
för mig blev valet en extrem patriot, jag upplevde att den kan göra precis samma saker som scott crusade och har samma prestanda, plus att den är lättare att få in i kortsväng på skär.
jag har bara hört bra ord om båda skidorna, och tror att du skulle bli grymt nöjd med båda två..
kul reflektion är att jag även (som jag skrev tidigare) även testade extrems Big Pen, och upplevde att den är riktigt bra i pist, även om det tar lite extra tid att komma från kant till kant med 120mm under foten =P
Den kändes "nästan" likvärdig de två andra i pist, och krossade mina tidigare erfarenheter av fetlagg i lössnö. Jag blev förvånad över hur smidig den var (testade 187-längden) både i och utanför pisten, och dem modesta rockern känns som en bra avvägning för svenska förhållanden.