"hugg-släpp" i svängarna på isigt underlag

movgoli

Medlem
En fundering till teknik kunniga här på forumet , Anders N eller någon annan. Vad är en vanlig orsak till att skidan,yttern greppar ,släpper ,greppar om var annat i sväng på hårt underlag?, Vet att det är svårt att säga utan att se hur jag åker och vad jag har för material. Det händer mig nästan bara i "svart" terräng och på riktigt hårt underlag, Jag kan ibland se det på riktigt duktiga åkare ,typ slowmotion sekvenser på tävlings åkare.
Finns det något allmänt tips för att få till jämnare svärande svängar i brant och isig terräng förutsatt att materialet är optimerat?

Mats

Hmm ... det skulle förenkla om du faktiskt berättade vad du har för skidor och pjäxor och hur erfaren du är ... men med optimalt material är det enklaste att bara härma Ted! ;-)

/MM

Åka mindre brant och hårt? Åker du brant och hårt kommer du tappa kanterna vid varje sväng och sladda en bit innan du får skär igen. Kolla vilken film som helst på någon som åker en brant hård ränna. Det är inte skridskor du åker.

Helt sant M.M.
Optimalt material var kanske lite vagt beskrivet, ville bara se på det ur ett rent åk tekniskt perspektiv.

Vad kan göra att skidorna greppar helt perfekt på isigt underlag ända tills röd backe övergår till svart där de tenderar att börja hugga ock wobbla?
kan det bero på att inner och ytterskida vinklas olika mycket?,kan det komma från att jag omedvetet hamnar mer på hälarna när det brantar på? Någon därute med samma erfarenhet som har teknik tips?

Åker ca 30 d/år och har åkt skidor i över 40 år. Jag har tävlat som yngre ,arbetet som skidlärare och skidtränare.(allt detta before Carving). Jag åker idag nya grejor typ, Rossignol race sl 165(race stock) samt Nordica 193cm(race stock), Lange rs 140 tror inte jag kan ha mer anpassad utrustning för åkning på hårt.

@movgoli
Gott ... då vet vi på vilken nivå ribban ligger! :-) Långt ifrån tuggande fullrockade fetlagg med andra ord. Antar att du har koll på kanter och vinklar på dina raceskidor vilket gör att det här känns som en ren teknikfråga ... fast det ventilerades iofs en del kring "extrem" hängning för ett tag sedan, dvs. 2-3 grader! Kan ju iofs vara ett problem att dina kanter är alltför aggresiva och inte släpper upp på sladd när det behövs. Det är ju trots allt få förunnat att kunna ligga på rent skär i en stenhård svart pist. Men detta är inte ett ämne där jag kan tillföra så mycket väsentligt.

/MM

Ok
Jag gör som jag brukar, ställer lite provocerande frågor; vad tror du att det beror på?
Att du står centrerad?
Att du har balans över ytterskidan?
Att du åker med dynamik?
Att du har doserat kant och vrid genom hela svängen?

Fundera ett slag själv så broderar jag ut efter lunch i dag måndag.

- anders

Det som händer är att du inte fått stöd av ytterskidan i tid utan du har vridit skidorna innan du kantar.
All kraft och all hastighet kommer då att gå i tangentens riktning och du kommer inte kunna hålla emot vilket resulterar i att det hackar. Har du dessutom skit undre fötterna, typ ett par veka skidor så kommer det bli än mer irriterande.
För att råda bot på det så måste man alltså söka tidig kant på blivande ytterskidan och sen följa med och dosera kant och vrid genom hela svängen.
Man kan prata om att man vill investera tidigt för att kunna nå sweetspot rakt i fallinjen.

Blev det klarare?
- an

Tack för alla synpunkter, M.M ,A.N med flera.

Jag försöker att ringa in det ytterligare,
Tyvärr så har jag ingen sekvens där jag åker vilket skulle varit bra i det här läget ,Tror mig dock ha ganska bra koll på vad som händer under svängens olika faser:
Strävar efter att ha en ganska hög position grund position genom svängen ,undvika att bli"sittande" och istället skapa vinklar genom att "rulla" skidorna från kant till kant.

En vänstersväng startar:
Blivande höger ytterskida kantas tidigt ,samtidigt kantning av vänster. skida("trycker ner vänster lilltå i snön"), Båda skidorna pekar i det läget snett ut mot höger, alltså i rakt motsatt riktning mot vart jag är på väg. Strävar efter att ha lika stor vinkel på båda skidorna.
Ökar kantvinkeln genom svängen genom att "trycka " höften ner mot fallinjen och svängens centrum.undviker att vrida och rotera in höften mot svängcentrum.
Släppet som jag upplever på hårt isigt kommer ganska sent när svängen till 3/4 är klar och fallinjen passerad,det är inte så att yttern tok släpper utan mer att det släpper och greppar om vartannat.

Nu är jag såklart också helt på det klara med att det jag tror jag gör under svängen inte säkert stämmer med vad jag faktiskt gör, är dock så bra jag kan beskriva det.

Till A.N( egna funderingar varför)

Tar ut för mycket kant vinkel på skidorna för tidigt i sväng?,
Tappar position och kommer för långt bak på skidorna i svängens slutfas,har tidigare åkt med lite för upprätt position, dock blivit bättre på det men återfaller kanske vid brant.
Vikt fördelning ytter/inner skida ,tror att jag har förhållandevis mycket belastning på innern under sväng.
För mycket framåt vinkel på pjäxan?
Vinkel på stålkanter, åker på fabriks slipningen på slalom laggen ,tror det är 0,5/88(för lite vinklat??)

Borde ha kommit med det här inlägget tidigare under vintern , men blev ganska påmind om det under vinterns sista skiddag i lördags i en uber hård huvudbacke i Tandådalen, och kan inte riktigt släppa det.

movgoli sa:

Tappar position och kommer för långt bak på skidorna i svängens slutfas,har tidigare åkt med lite för upprätt position, dock blivit bättre på det men återfaller kanske vid brant.
Vikt fördelning ytter/inner skida ,tror att jag har förhållandevis mycket belastning på innern under sväng.
Vinkel på stålkanter, åker på fabriks slipningen på slalom laggen ,tror det är 0,5/88(för lite vinklat??)

Borde ha kommit med det här inlägget tidigare under vintern , men blev ganska påmind om det under vinterns sista skiddag i lördags i en uber hård huvudbacke i Tandådalen, och kan inte riktigt släppa det.
Vi börjar med kantningen; kan vara så att det blir fel i doseringen, men då knappast så att du tar ut för mycket, skulle snarare säga för lite alternativs så är du lite feljusterad och det gör att du tappar kanten (för lite kantning och belastning)
Positionen kommer att variera genom svängen eftersom lutningen av backen i förhållande till dig som åkare kommer att variera, det kommer att göra att du går in frampå och ut bakpå, eller åtminstone ut bakpå skidorna, behöver inte nödvändigtvis vara ett problem, går att se som en möjlighet oxå.
Svårt att se för mycket vinkel i pjäxan som något problem om du inte har galet mycket men det tror jag inte.
Kanten på skidan kan naturligtvis vara för lite men tror inte att 88 och 0.5 ska påverka så mycket.

Då återstår två delar; hög position och viktfördelning.
Hög position - vad leder det till? jo att du har förbrukat vinklar och kan inte hämta in det, på samma sätt leder en för låg position till samma resultat i leden och beroende på när i svängfasen du befinner dig så kommer det att få olika resultat på svängen, återkommer till det.
Viktfördelningen; balans över yttern eller balans över innern? Om du står på innern i sväng, vad händer med yttern då? Kommer den ha fullt skär? skulle inte tro det, du kommer däremot att försöka kanta den mer men fortfarande inte ha stöd av den = hackar som bara f-n.

Men om vi tar det från början;
Åkaren rör sig snett backens lutning, svängen startar med en lätt sträckning av blivande ytterben, det planar ut skidorna och ger utrymme för att kunna vrida skidorna (med en fot/benvridning).
Hur mycket man vrider/styr skidorna beror på typ av sväng, underlag mm.
I och med sträckningen så börjar åkaren oxå att flytta tyngdpunkten först över skidorna och sen mot nytt svängcentrum (alltså kastar in överkroppen mot ny sväng)
Om du är duktig och kan balansera krafterna här så kommer man få tillbaka mycket senare i svängen.
För att i det här läget få mer vinklar så måste du börja böja på benen, en höftkantning är en inåtrotation av lårbenet och den får du till om du samtidigt böjer på benet.
Sen kommer åkaren att behöva följa efter med hela kroppen för att kunna balansera kraften som skapas/ökar genomsvängen.
Beroende på lutning och färdighet hos åkaren så kommer man att dosera kant/vrid olika genom svängen.

Två sett att märka av att man INTE står med balans över yttern är att man får stäm i kortsvängen och att skidorna hackar vid högre fart och brantare terräng

- an

movgoli sa:
Två lite mer konceptuella saker, jmfrt med Anders konkreta resonemang, som jag använder när jag har samma problem:
1. tänk längsleds isättning av kanten. Jmfr hugga med yxa mot skära med vass kökskniv.
2. tänk mjukare/snabbare i växlingen pga att en tveksam/försiktig svängväxling pga halvt undermedveten vilja att behålla kontrollen i svåra förhållanden ger sen kantisättning ->
Anders_Nilsson sa:
Det som händer är att du inte fått stöd av ytterskidan i tid utan du har vridit skidorna innan du kantar.
Med tanke på din bakgrund, som liknar min egen, så har du nog hört det här förut men de två punkterna hjälper mig enormt vid samma problem så jag tänkte påminna om dom.

fwiw

-is
/r

Anders_Nilson sa:
movgoli sa:

Vi börjar med kantningen; kan vara så att det blir fel i doseringen, men då knappast så att du tar ut för mycket, skulle snarare säga för lite alternativs så är du lite feljusterad och det gör att du tappar kanten (för lite kantning och belastning)
Positionen kommer att variera genom svängen eftersom lutningen av backen i förhållande till dig som åkare kommer att variera, det kommer att göra att du går in frampå och ut bakpå, eller åtminstone ut bakpå skidorna, behöver inte nödvändigtvis vara ett problem, går att se som en möjlighet oxå.
Svårt att se för mycket vinkel i pjäxan som något problem om du inte har galet mycket men det tror jag inte.
Kanten på skidan kan naturligtvis vara för lite men tror inte att 88 och 0.5 ska påverka så mycket.

Då återstår två delar; hög position och viktfördelning.
Hög position - vad leder det till? jo att du har förbrukat vinklar och kan inte hämta in det, på samma sätt leder en för låg position till samma resultat i leden och beroende på när i svängfasen du befinner dig så kommer det att få olika resultat på svängen, återkommer till det.
Viktfördelningen; balans över yttern eller balans över innern? Om du står på innern i sväng, vad händer med yttern då? Kommer den ha fullt skär? skulle inte tro det, du kommer däremot att försöka kanta den mer men fortfarande inte ha stöd av den = hackar som bara f-n.

Men om vi tar det från början;
Åkaren rör sig snett backens lutning, svängen startar med en lätt sträckning av blivande ytterben, det planar ut skidorna och ger utrymme för att kunna vrida skidorna (med en fot/benvridning).
Hur mycket man vrider/styr skidorna beror på typ av sväng, underlag mm.
I och med sträckningen så börjar åkaren oxå att flytta tyngdpunkten först över skidorna och sen mot nytt svängcentrum (alltså kastar in överkroppen mot ny sväng)
Om du är duktig och kan balansera krafterna här så kommer man få tillbaka mycket senare i svängen.
För att i det här läget få mer vinklar så måste du börja böja på benen, en höftkantning är en inåtrotation av lårbenet och den får du till om du samtidigt böjer på benet.
Sen kommer åkaren att behöva följa efter med hela kroppen för att kunna balansera kraften som skapas/ökar genomsvängen.
Beroende på lutning och färdighet hos åkaren så kommer man att dosera kant/vrid olika genom svängen.

Två sett att märka av att man INTE står med balans över yttern är att man får stäm i kortsvängen och att skidorna hackar vid högre fart och brantare terräng

- an
Tack A.N med flera för bra synpunkter!

Får återkomma till vintern med filmade svängar på hårt underlag.
Kan vara det sistnämnda du skriver med "balans över yttern" som orsak till hackandet, tror mig själv åka med ganska mycket vinklar, det kanske dock för min del inte per automatik ger tillräckligt med tryck på ytterskida ,kan vara så att jag omedvetet belastar innern för mycket i svängens slutfas när det blir brant.
Jag vet tex med mig själv att om jag lyfter innern genom svängen får jag bättre kant . Kan tilläggas att jag åker med ganska smal skid stance genom svängen. Kan faktiskt känna av lite "stäm" tendenser vid kortisar på hårt i fallinjen.

movgoli sa:
Åker ca 30 d/år och har åkt skidor i över 40 år. Jag har tävlat som yngre ,arbetet som skidlärare och skidtränare.(allt detta before Carving). Jag åker idag nya grejor typ, Rossignol race sl 165(race stock) samt Nordica 193cm(race stock), Lange rs 140 tror inte jag kan ha mer anpassad utrustning för åkning på hårt.
Kommer in lite sent i tråden, men det verkar som det mest uppenbara inte tagits upp och det är hur aggressiv inställning på pjäxorna du har. Om dom är för aggressiva spelar det nästan ingen roll hur bra teknik man har.
Har du lodat dom eller kollat upp dom på nåt annat sätt?

Det som händer när man får "chatter" är att skidan låser fast sig i carving, men när trycket ökar i slutet av svängen så ger materialet/kroppen/gravitationsriktningen med sig lite grann så att kantvinkeln till slut blir så låg så att skidan släpper från det låsta carving läget. Skidan poppar då ut och när den gör det återgår materialet/kroppen till läget när kantvinkeln är högre igen så när den åter landar så låser kanten fast sig igen och mönstret upprepas. Man får en ganska snabb oscillation.

Teknikmässigt och bootfittingmässigt är det viktigt att du kan pronera foten i pjäxan så att du lägger trycket under foten så nära skidkanten som möjligt annars ger det med sig mycket mer när trycket ökar.

Håller inte riktigt med om en del annat resonemang i tråden. Om skidan släpper i slutet av svängen och inte hugger fast igen är det en sak men "chatter" är oftast något annat.

Tack för inlägget jamt89

Det är helt riktigt att problemet inte är att skidan helt tappar greppet utan mera att den släpper /greppar om vartannat.

Har inte tänkt i dom banorna tidigare vad gäller vinklar. Jag vet att mina Lange rs (140) är ngt mera upprätta vad gäller framåt vinkel än tidigare åkdon och att det kändes som ett steg i rätt riktning. Jag har däremot aldrig reflekterat över skaft vinkel utåt/inåt utan har helt enkelt ställt in detta på egen hand så med strävan att stå så plant som möjligt på skidorna.

Kan mycket väl tänka att detta kanske inte är det bästa för mig då jag över pronerar (lutar underbenen inåt), Kanske kan detta leda till att kant vinkeln mot underlaget blir för liten i svängens slutfas och att skidorna därför "hackar"

Måste absolut prova och vinkla skaften utåt och funderar på vart man vänder sig för att få hjälp med att loda och ställa in pjäxorna utifrån mina fotställningar? någon som vet vart jag vänder mig för detta. Alpin garaget Stockholm som gäller för mig?, eller finns det bra hjälp på närmare håll ,typ Sälen??, Bor i södra Dalarna.
/Matte

Dalskidan i Sälen är duktiga på att ställa in pucken för raceåkare, har jag hört. Ingen personlig erfarenhet men har ett enormt förtroende för Marin och Erika som kört wc i många år.

Innan du mäter och fräser dina pjuck se till att allt annat är klart. Sulor, tryckningar, fräsningar osv.

Canting-vinklarna är det ABSOLUT sista man gör i ett par pjäxor.

Väcker denna...

Jag har samma eller liknande problem. Problemet kom i år och yttrar sig när jag åker som brantast på stenhårt underlag och farten blir för hög för att ligga på helt skärande kant så att jag måste låta skidan sladda mer för att få broms. Då, istället för som vanligt få en jämn broms så har skidorna börjat hoppa! De hugger och hoppar som fan och när jag då blir irriterad och trycker till rejält hårdare så hugger och hoppar de än värre till den punkt att mitt ben hoppar och skakar så att jag får ont i kulorna! :D

Har åkt sen barnsben och tränade/tävlade litegrann som liten. Har senaste åren fått runt 20 skiddagar/säsong och har väl ok teknik men har såklart massor att fila på. Men saken är den att jag aldrig har haft det här problemet förr. Och det händer på båda mina skidor som är 88mm och 108mm under fot.

Enda jag själv kan komma på att de är slipade konstigt? Lämnade in båda samtidigt sist och vet att jag diskuterade slipningen men kom inte ihåg vad jag "beställde" eller fick...

Tror ni som har lite mer erfarenhet och koll på slipningar etc. att det kan vara problemet?

Senast ändrad:
Ja det är väl något med kanterna. Tycker dock inte det är några problem när jag ligger med dom på helt jämnt skär utan det är som sagt när de börjar sladda ut lite, då kommer hoppandet oavsett hur hårt jag trycker.

Med tanke på att jag inte kommer ihåg det du frågar efter så låter det som att jag kanske gör bäst i att gå till någon som kan slipa och berätta om problemet så kanske de kan slipa om dom och se om det hjälper.

Om man har väldigt aggressiva kanter så kommer det att märkas när du vrider skidorna och försöker åka på tvärsen, åker du med skidan och med skidan kantställd så kommer det inte märkas.
Dra något som är plant under skidan och kolla om skidan är konkav, då är de verkligen för aggressiva

Kan det inte ha med att göra benstyrka att du kanske inte orkar hålla emot vid hårt underlag och vassa kanter? Eller om som Jamt69, nya pjäxor?

movgoli sa:
En fundering till teknik kunniga här på forumet , Anders N eller någon annan. Vad är en vanlig orsak till att skidan,yttern greppar ,släpper ,greppar om var annat i sväng på hårt underlag?, Vet att det är svårt att säga utan att se hur jag åker och vad jag har för material. Det händer mig nästan bara i "svart" terräng och på riktigt hårt underlag, Jag kan ibland se det på riktigt duktiga åkare ,typ slowmotion sekvenser på tävlings åkare.
Finns det något allmänt tips för att få till jämnare svärande svängar i brant och isig terräng förutsatt att materialet är optimerat?

Mats
Drog igång tråden i slutet på förra vintern och fick en hel del tips,en del åk teknik en del material. Fick ett tips fr jamt69 (tack för det!) som gjorde att jag ifrågasatte mina pjäx inställningar. Har tidigare ställt in skorna själv (Lange Rs) så att jag står så plant i skorna som möjligt,eftersom jag pronerar en del ,lutar underbenen inåt så leder det för min del till att skaften också lutar inåt en del. Provade det omvända och vinklade skaften utåt. Det visade sig vara helt rätt för mig,vilket bekräftades när jag fick hjälp av shoppen i Vemdalen att med laser mäta upp mina vinklar när jag står med tryck mot plösen. Jag har alltså tidigare åkt med för liten vinkel på yttern ,vilket förmodligen lett till att det släppt och greppat om vartannat. Åkningen i helgen var så där försäsongshårt och det fungerade betydligt bättre.

Så om du står still på en platta (som på filmen jag länkade), lyfter ytterkanten eller innerkanten först när du lyfter på foten?

sweethood sa:
Gjorde du något liknande det här?
Jag skulle säga att de påminde om detta

Jag stod i pjäxorna fastspänd på ett helt plant underlag och en punkt mitt på båda knäskålarna märktes upp. Tror att man kan göra detta antingen genom att låta ett lod hänga fritt fr den punkten på knäskålen eller som i mitt fall genom att kontrollera detta med en laser linje.

Jag fick sen flexa framåt och och lägga tryck mot plösen och i och med det kollades denna punkt ej hamnade innanför höger resp. vänster fot. Eftersom jag pronerar, åker mina knän ihop och lodlinjen hamnar innanför,lösningen på detta blir då att vinkla skaften utåt.

Om jag inte skulle ha korrigerat skaften utåt -skulle detta leda till att jag om jag står på ett plant underlag med tryck mot plösen hamnar på innerkant innan jag ens börjat svänga,vilket skulle kunna vara en förklaring till att jag inte får fast skidan när det hårt,jag får för liten vinkel på kanten och skidan släpper.

Jag funderar också på det här med vinklar hit och dit. Ursäkta att jag frågar så mycket men jag förstår inte.
- Om du böjer på dina ben och knäna "åker in", hur kan då ett par utåtlutande pjäxor hjälpa dig att stå plant på skidorna?
- Vad händer om man ställer sig smalare när man böjer på benen?

Senast ändrad:
sweethood sa:
Jag funderar också på det här med vinklar hit och dit. Ursäkta att jag frågar så mycket men jag förstår inte.
- Om du böjer på dina ben och knäna "åker in", hur kan då ett par utåtlutande pjäxor hjälpa dig att stå plant på skidorna?
- Vad händer om man ställer sig smalare när man böjer på benen?
Poängen är att man genom att justera pjäxorna så kan man "korrigera" svagheter och skavanker i kroppen :)
Då handlar det om att se till så att man står optimalt när man är i rörelse och inte bara i ett statiskt ögonblick.

Jag har tex +1,5 grad på höger för att mitt knä ska röra sig framåt och inte inåt, det är för att jag är lite skev och klarar inte av att stödja upp det med muskelkraft.
Mina pjuck är då frästa undertill och sen shimsade.

Kroppen är oftast bra på att anpassa sig så att kraften genom knät går hyffsat i mitten. Ofta gör det att man pekar lite utåt med fötterna. Problemet är när man ska klämma in dom i en pjäxa och dom måste peka rakt framåt istället. Det problemet löser man genom att göra så att man står på ett snett underlag, dvs shimsa/fräsa/postad sula. Tvärt om för dom som har fötter som pekar inåt.
Ett annat problem är att underbenet är böjt, tex om man är hjulbent svänger benet inåt om man tittar uppifrån. Det gör att skaftet på pjäxan inte passar och det trycker på benet så att man står på innerkant eller ytterkant beroende på hur benet svänger. Det problemet löser man genom att vinkla skaften på pjäxan.

Jag tror att jag behöver testa det här i snö (på riktigt) för att förstå helt.

Jag studerar bilden nedan för att förstå vad ni menar. :)
http://krtvwn.images.worldnow.com/images/171135_G.jpg

Vad vill man uppnå med de rätta vinklarna?
Om man åker rakt ner för en backe och böjer på benen, hur vill man (ska man) känna skidan mot underlaget (insidan trycker mer, mitt under eller på utsidan)?

Alltså?
Hjulbent = justera skaftet utåt
Knäna vinklas inåt vid böjning = bygg upp under skon på innerkanten av sulan

Ett par saker:
1. Justera pjäxorna, först så att de faktiskt är plana och neutrala, det gör man genom att placera dem på ett plant underlag och sen se om de "vickar" nästan alla pjäxor gör det, beror på att man plockar ur pjäxorna ur formarna innan plasten kallnat och då kommer det att slå sig, oxå varit ett stort problem med Fischer Vaccum pjucken då man värmer upp dem igen.

2. Justera skaften utifrån hur dina underben ser ut, det kan man göra genom att stå på ett plant underlag med pjäxorna på, släppa cantingen, justera och skruva åt.

3. Fixa så att hela skon är justerad utifrån hur hela din kropp ser ut och fungerar, då ska man förutom stå plant oxå stå rakt och med en stance som matchar hur du åker.
Du behöver sulor och rätt stöd inuti pjäxorna så att inte foten kollapsar.
Sen justerar man in centrum på knät mot centrum på fronten av pjäxan med hjälp av konstens alla regler och både när man står rakt och flexat. Justeras då lite utifrån fakta och/eller egna preferenser. Det är då en expert kommer in i bilden som kan göra hela analysen och som sen kan koppla skidåkningen mot ev justeringar på pjäxorna.

2. Bör man stå vanligt (lätt böjda ben men centralt i skaftet) eller hänga i plösen när man drar åt?

3. Är det här canting kommer in i spelet?

Ursäkta min nyfikenhet men jag gillar att "grotta ner mig"...
(har två små som åker mycket (medlemmar i en klubb) och jag vill gärna göra vad jag kan för att de ska få bra förutsättningar. Genom att förstå, kan jag iaf se om något är fel. Sedan kanske någon annan får lösa problemet)

Det är som Anders beskriver det som det brukar gå till, men jag är inte helt nöjd med den proceduren. När du kommer till steg tre och tvingar in knät så är du ju inte längre neutral i pjäxan. Hade du stått på ett mjukt underlag skulle underbenet tvinga pjäxan till att inte vara plan. Därför anser jag att man måste göra 2 och 3 tillsammans, eller i några iterationer innan det blir helt bra. Därför kan det vara en bra ide att testa med shims, t.ex. avklippta kreditkort eller silvertejp, innnan man gör något permanent.

Anders_Nilson sa:
@sweethood
Punkt nr 2 är canting, punkt 3 är lodning
och för att justera cantingen så starta neutralt och centrerat med lätt böjda ben
Det är lite begreppsförvirring i Sverige tror jag. Från början var canting att justera under pjäxan, men sedan började en del tillverkare kalla inställningarna av skaftet för canting. På engelska är det orden canting resp. cuff alignment som brukar användas.
Om man säger ställa in skaften resp. fräsa/loda så borde det inte bli missförstånd i alla fall.

Jag tänkte så här:
2 = lossa skruvarna på sidorna och stå mitt i. Lite tryck på plösen. Dra åt.
3 = fräsa under alt. limma dit ett kort eller liknande.

Det bästa är nog att göra dessa två samtidig och flera gånger.
Rätt?

Senast ändrad:
Jamt69 sa:
Det är som Anders beskriver det som det brukar gå till, men jag är inte helt nöjd med den proceduren. När du kommer till steg tre och tvingar in knät så är du ju inte längre neutral i pjäxan. Hade du stått på ett mjukt underlag skulle underbenet tvinga pjäxan till att inte vara plan. Därför anser jag att man måste göra 2 och 3 tillsammans, eller i några iterationer innan det blir helt bra. Därför kan det vara en bra ide att testa med shims, t.ex. avklippta kreditkort eller silvertejp, innnan man gör något permanent.
Några ytterligare funderingar beträffande mina inställningar.

Om jag pronerar på så vis att jag går ihop med knäna då jag böjer i vristen och skjuter fram knäna. skall jag då justera kant vinkeln genom att justera skaften eller skall jag få sulan slipad eller bör man justera båda? (ser i svaret att du anser att man bör justera båda). Enligt boot-fitting-killen så spelade det ingen roll om vi justerade kanten eller slipade under sulan.
Uppnår man olika resultat med kant justering kontra slipning under sulan?

Senast ändrad:
Tillbaka till grundfrågan om hugg släpp allt for skaparen av trådens skull
Kul att läsa alla intressanta tankar om utrustningens betydelse i varför vissa saker sker för oss åkare och visst kan dessa ha en viss betydelse. Utan att prata fikonspråk så tror jag att det hugger/studdsar i slutet av svängen på hårt underlag av den enkla anledningen att det är en liten teknikbrist. Antagligen har du något av dessa små utvecklingsområden att jobba på.
Kantvinkeln i slutfasen blir för liten i förhållande till din tyngdpunkt och eller du har för liten kraft på ytterskidan eller är för statisk i knäleden just i slutfasen. Att fixa detta är relativt enkelt.
Eftersom du är svensk och vi har vår speciella still att åka på så skulle jag tippa på att du vrider loss skidan lite i denna fas. Du får lite medvridning i höften i slutfasen (jag missränker att du rör ytterarmen lite för långt fram/kors så att inneraxeln flyttas lite bakåt om en endast någon centimeter, ett mycket vanligt fenomen bland skidlärare och tävlingsåkare långt upp i karriär. Det ger nämligen en skön känsla av rytm och flyt i mindre brantare terräng och mjukare underlag).
Prova att åka klart svängen och var noga med att ha tryck på hela foten, även hälen genom svängen samtidigt som du håller emot med inre axel genom slutfasen. Du bör också kolla om du gör en följsam rörelse genom HELA svängen eller om du faktiskt är lite statisk i knäleden och då framförallt i slutfasen. åk klart svängen, tryck på hela foten, rörelse i knäleden.
Funkar inte detta sträva mot att ha ytterskidan lite närmare dig genom slutfasen, I din iver att få fast kanten, alltså att öka kantningen är det vanligt att vi sträcker /skickar ut skida lite för långt från masscentrum vilket medför att du istället tappar kraft på yttern och kanske vilar lite på innern vanligt i slutfasen bland duktiga åkare.
Separera mera och håll emot rotationen med inneraxeln (titta ner i fallinjen).
Skulle detta inte räcka så kan du öka kantvinkeln genom att böja lite extra i knäleden och peka mer med knäna in i åkriktningen, vilket ger känslan av knäkantning. Men visst skulle det vara gött om lite canting, silvertejpsremsor och dylikt skulle räcka, fast jag skulle sakna själva träningsmomentet i mindre backar innan de stora bergen. Har själv tränat och förfinat dessa rörelser. 15 dagar upp och ned i Gustavsbacken vilket ger resultat. Att prata eller åka med en bra coach är en grym investering i din utveckling, problemet är att hitta dem.... de finns kurser/läger här i Sverige för mycket avancerade åkare om du letar på nätet.

movgoli sa:
Tack för alla synpunkter, M.M ,A.N med flera.

Jag försöker att ringa in det ytterligare,
Tyvärr så har jag ingen sekvens där jag åker vilket skulle varit bra i det här läget ,Tror mig dock ha ganska bra koll på vad som händer under svängens olika faser:
Strävar efter att ha en ganska hög position grund position genom svängen ,undvika att bli"sittande" och istället skapa vinklar genom att "rulla" skidorna från kant till kant.

En vänstersväng startar:
Blivande höger ytterskida kantas tidigt ,samtidigt kantning av vänster. skida("trycker ner vänster lilltå i snön"), Båda skidorna pekar i det läget snett ut mot höger, alltså i rakt motsatt riktning mot vart jag är på väg. Strävar efter att ha lika stor vinkel på båda skidorna.
Ökar kantvinkeln genom svängen genom att "trycka " höften ner mot fallinjen och svängens centrum.undviker att vrida och rotera in höften mot svängcentrum.
Släppet som jag upplever på hårt isigt kommer ganska sent när svängen till 3/4 är klar och fallinjen passerad,det är inte så att yttern tok släpper utan mer att det släpper och greppar om vartannat.

Nu är jag såklart också helt på det klara med att det jag tror jag gör under svängen inte säkert stämmer med vad jag faktiskt gör, är dock så bra jag kan beskriva det.

mer knävinkel är ett tips! och försök att göra så lite sväng efter fallinjen som möjligt!

Tillbaka
Topp