Som många skriver är alla barn olika och går inte alltid att lära på samma sätt. Jag kan bara dela med mig av min egen erfarenhet då min dotter som nu är 5 år började åka skidor. Själv åker jag snowboard och har alltid gjort så jag kan egentligen inget om skidor. Jag har också hört just det som vissa skriver att åker barn med sele så lär de sig ej att bromsa för dom litar på att mamma eller pappa bromsar när det behövs. Om det är sant eller inte vet jag ej men så här gjorde vi.
Första gången var dottern tre och ett halvt år. Vi hyrde skidor och lekte i barnbacken. Jag tog henne i famnen när vi åkte upp med knappliften för att sedan glida sakta ner. Eftersom jag inte har några stavar, och jag inte kunde åka med henne mellan bena, så lät vi henne helt enkelt åka själv. Backen är ju så pass flack att det inte går fort. Sedan hade vi kommit överens att om jag ropade så skulle hon lägga sig(Nödbroms).
Efter ett tag började hon greppa balansen och då började vi träna på att ploga. Hon kunde redan bokstäver så vi bestämde att hon skulle göra ett stort A. Vi kände att det viktigaste var att hon lärde sig att stanna så när vi åkte lite högre upp i barnbacken så körde vi det som lek att när jag ropar \\\"Stopp\\\" så skulle hon stanna så fort hon kunde. Svängarna lärde hon sig själv med hjälp av plogen. Jag själv åkte hela tiden bakom och berömde och peppade henne. Samt var beredd att hjälpa henne upp efter fall.
När hon var fyra så fick hon gå i skidskola vilket hon tyckte var superkul. Hon kunde ju då redan bromsa stanna och svänga. Där började hon köra i skogen

Nu kan hon ta sig ned för enkla röda backar. Men då åker jag tätt bakom och håller koll på farten och ropar om jag tycker det går för fort. Lättast med lift är ju sittlift då är det bara att lyfta på och av barnet. Knapp är ju bra bara hon får lite hjälp på. Ankar lift går men man får ju stå som ett mähä så det är ju bra om den inte är förlång.
Det kanske blev en massa dravel men lite mer konkret så är mina tips.
*Åk i enkla backer till barnet behärskar att svänga bromsa själv.
*Ha tydliga regler tex. ropar du stopp så måste dom stanna annars blir det skidförbud.
*Ha inte för bråttom med att ta er upp i de stora backarna.
*åk på barnens villkor. Tvinga inte barnen att åka bara för att ni hyrt utrustning. då blir det lätt bakslag.
*Åk utan barnen när ni ska åka fort, högt, brant m.m.
Vi brukar alltid åka upp två familjer till fjällen och så turas vi om att åka med barn samt barnpassning hemma. Då kan alltid två föräldrar vara ute och leka själva. Lycka till/ Ola