Hur åka med en 4-åring i backarna?

vira

Medlem
Vi ska introducera vår 4-åring som är 102 cm med alpinåkning.
När vi är i de större backarna (inte de brantaste såklart) så undrar jag vad som är bäst åkteknik med en 4-åringen.
Ha stavarna vågrätt framför som hon får hålla i?
Använda sele?
Hålla under armarna?
Min sambo är 2 m lång. Vad är bäst för honom utan o "knäcka" ryggen?

Jag kan bara jämföra vad jag har gjort med mina 2 grabbar för 15 år sedan så föredrar jag helt klart selen.
Rätt monterat på barnet så får man ungen att svänga när man drar i tömmarna.
Du behöver inte vara rädd att tappa ungen utan du sköter bromsandet.
Jag vet att en del inte tycker om sele, men mina grabbar säjer själva efteråt att detta va ett bra sätt att lära sig åka skidor. Det viktiga ändå är att selen är rätt monterad. Alltså runt låren och runt magen med ögglorna på höfterna.
Eder
OldGen

Jag åker lite försiktigt med min dotter som snart fyller 4.
Hittills har vi provat lite av varje och bytt mellan de olika varianterna som du beskriver.

Om du planerar åkning i "större backar" så skulle nog jag i alla fall ha med mig selen och börja med att använda den.
Det är nog även det mest skonsamma för din sambo för att undvika alltför mycket krämpor i ryggen..
Med selen har du även möjlighet att kontrollera fart och i viss mån riktning.

I lättare backar kan man gott variera mellan de andra alternativen.
Det viktigaste är att det fungerar för både förälder och för barn.

Lycka till!

Vill bara påpeka att det kan bli ordentliga olyckor med sele.. det har varit folk som inte sett och åkt in i selen. ett litet barn orkar inte stå emot så mycket då

Jag rekommenderar skidskola....Funkade bäst för oss! Först lite tillvänjning, åka lite mellan mamma och pappas ben och sedan några timmar i skidskola.

Hej
Har inte så långvarig erfarenhet på eget barn då hon precis börjat. Funderar dock mycket då vi umgås med skidåkande familjer, åker mycket själva - och jobbar med skidåkning/skidåkare.
Sele verkar mest vara för föräldern så de kan vara i vuxenbackarna - ofta hänger barnet (glatt skrattande) i selen och njuter. Kul för stunden men kanske kortsiktigt då kruxet med skidåkning handlar ju mer om att lära sig bromsa -gasa löser man ju lätt med succesivt brantare backar. Håller med om att att det mesta funkar, och kanske även sele, om man har allt rätt kopplat och rätt inställning (\"nödbroms\").
Jag tror att man skall börja från att stå med grejerna på platten, gå omkring lite (vissa alpinskidor är ju även dom räfflade under) och sedan lugnt få lite glid i lite lut. Om man gör det hela succesivt kan man slippa tokhålla barnet (får snabbt balans) mellan benen, och fixa det med lite \"hålla handen\" till och från. Barnet är fyra och borde lära sig snabbt - om det blir på barnets villkor, mycket fika och ingen stress. Vår dotter är 1år och 9 mån och det har funkat för henne.

Sele har sina fördelar, ffa att barnet lär sig att stå på skidorna och hitta balansen. Att bli hållen under armarna passiviserar men ger den fördelen att barnet kommer nära tryggheten osv.

Jag tillgrep en gyllene medelväg - nämligen att åka med döttrarna mellan benen men hålla armarna framför överkroppen på dem. De åkte inte iväg, men tvingades att stå själv och svänga med mig. Efter några åk blev det "händernapåknäna" och plogsväng i mina spår.

Sele provade jag ett tag med äldsta flickan men det var rätt osmidigt, ffa i liften.

Vår tjej lärde sig åka förra året när hon var tre. I enklaste barnlandet lärde hon sig snabbt balansen och att svänga. Sen körde vi i stora backarna, hyfsat lätta blå med Sele. Jag tycker att det var bra, då jag eftersom hon lärde sig mer kunde åka med lite slack så att hon egentligen åkte själv och selen bara var en säkerhet. Som förälder är det i vissa fall svårt att nå fram med pedagogiken, i vårt fall att stanna. Vi valde därför att boka en halvdag privatlektion så var även det löst. I slutet av första året åkte vi i de blå backarna utan sele och i år när hon är fyra klarar hon lättare röda på egen hand.

//Patrick

Jap pratade med ett medelålders par på en skidort för en vecka sedan om att använda sele. De höll i skidskola genom friluftsfrämjandet för 5-åringar på en mindre skidort under vinterhalvåret. De hade hållit på som skidskolelärare i ungefär tio år nu om jag inte minns fel.

Deras erfarenhet var att barn som åker utan sele lärde sig snabbare att "åka skidor" än de barn som åkt med sele när de kom till skidskolan, detta då barn med sele har föräldern som bromsar och i viss mån svänger åt barnet.

Jag har inga egna barn att testa på, så kan inte uttala mig om vad som är rätt eller fel. Men spontant verkar utan sele och skidskola vara det snabbast sättet att lära barnen.

Freeridefredde sa:
Jap pratade med ett medelålders par på en skidort för en vecka sedan om att använda sele. De höll i skidskola genom friluftsfrämjandet för 5-åringar på en mindre skidort under vinterhalvåret. De hade hållit på som skidskolelärare i ungefär tio år nu om jag inte minns fel.

Deras erfarenhet var att barn som åker utan sele lärde sig snabbare att "åka skidor" än de barn som åkt med sele när de kom till skidskolan, detta då barn med sele har föräldern som bromsar och i viss mån svänger åt barnet.

Jag har inga egna barn att testa på, så kan inte uttala mig om vad som är rätt eller fel. Men spontant verkar utan sele och skidskola vara det snabbast sättet att lära barnen.
Det är som med alla verktyg, beroende av hur man använder de. Känns menlöst om man anväder det som ett sätt att helt kontrollera barnen. Men att hjäla till med balans, styrinstruktioner och framförallt som extrakontroll för att de inte ska skena innan de har bra egen kontroll så tycker jag det är super. Kan också tillägga att jag har två bekanta som båda är skidlärare via friluftsfrämjandet och surprise, de hade en lång debatt om vad som var bäst. Så det är nog bara att känna efter vad som passar en själv. Men jag tycker inte att sele är i motsatts till skidskola, klart det är bra om de också får skidlektioner. Vi har bara kört i Alperna och bredvid en del lätta backar vill jag inte att min dotter ska skena och då föredrar jag att hon har ett sele även om jag kör med det slappt.

"Deras erfarenhet var att barn som åker utan sele lärde sig snabbare att "åka skidor" än de barn som åkt med sele när de kom till skidskolan, detta då barn med sele har föräldern som bromsar och i viss mån svänger åt barnet. "

Skitsnack! Att säga att det ÄR så är ungefär lika smart som att säga att man inte blir full av sprit i omåttliga mängder. Som alltid, barn är olika, och det viktigaste är att dom har roligt, och att dom märker att mamma pappa har roligt.
Nej, lyssna på olika ideér, och prova er fram. Roligt är ordet att sträva efter!

Om sele vore en bra metod att lära sig åka skidor kan man undra varför ingen skidskola använder sele ???

Som svar på själva frågan tycker jag själv att bästa metoden är att barnet åker själv med den vuxna bredvid. Skulle det behövas bromsar man genom att fälla utt sina stavar som man håller med tvåhänder vinkelrätt ut. Barnet greppar eller fångas in o då plogbromsar man.

Det som tar en vecka med sele tar en dag utan sele :)

Lycka till, ni har en rolig tid framför er och gör ni det bra så har ni kanske skaffat någon ett livslångt intresse !

Sidden sa:
Om sele vore en bra metod att lära sig åka skidor kan man undra varför ingen skidskola använder sele ???
Kanske beroende på att det går en (1) skidlärare på fem-sex (5-6) barn. Ser framför mig en skidlärare som samtidigt har sex barn i sele ... underbart! :-)

Finns en annan tråd där vi diskuterat det här!
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=49246

/MM

Senast ändrad:
Vi har anmält dottern till skidskola oxå. Men skidskola är det inte hela tiden och jag räknar inte med hon kommer att vara "färdiglärd" under den tiden. Vi kommer att hålla oss till de lätta och flaka backarna mest men jag tror att både dottern och vi skulle tycka det var roligt att utforska lite på högre höjder med som "utflykt".
Så jag är säker på att hon gärna vill ända upp på toppen och då ville jag ha tips hur vi ska leda henne ner på bästa och säkraste sätt.
Annars tror jag givetvis på att börja i riktigt flaka backar och att hon åker alldeles själv.

Sen så står vi i valet om vi ska köpa skidor eller inte. Det finns en lillasyster som är 10 cm kortare och har 1 cm kortare fötter. Så vi tänkte köpa skidor som de kan dela på och turas om. Är det helt fel? Det skiljer inte så mycket mellan tjejerna.

IngemarH79: Jag har tittat i den tråden.
Men jag vet inte vilket du syftar på vad som är helt fel?

Alltså jag vet inte, men det låter jävligt tråkigt att åka i sele? Haha, kanske är för att jag föreställer mig själv i sele låst till någon annan, en 4-åring kanske uppskattar det mer. Men fan, är det inte bara att släppa ungen och låta han åka? Faller den så faller den...

vira: Gör som ni tänker! Lite skidskola, lite äventyr i större backar med sele, lite extrem flackåkning, osv. Men framför allt. Mycket lek!
Och lyssna inte för mycket på självutnämda experter som ger fördömande råd om vad som absolut ska och inte ska göras!
Och skidor, köpa eller ej? Tja, ska ni åka mer än en vecka/år så säger jag: Köp! Hyfsat billigt i inköp och grymt andrahandvärde!

felix sa:
Alltså jag vet inte, men det låter jävligt tråkigt att åka i sele? Haha, kanske är för att jag föreställer mig själv i sele låst till någon annan, en 4-åring kanske uppskattar det mer. Men fan, är det inte bara att släppa ungen och låta han åka? Faller den så faller den...
Tror också att den hårda vägen är mycket underskattad.

snow_flake sa:
felix sa:
Tss. Ni som nyss var i den åldern borde ju komma ihåg hur lätt det är för en fyraåring att bli rädd och tappa sugen!

IngemarH79 sa:
Ja jag ska formulera mig så sakligt som möjligt då detta kan vara en het potatis. Det är farligt och något omdömeslöst. Står skidåkaren fel vid påstiget på en ankarlift så får barnet ett medbringarhus på ~20kg med en hastighet av 2,8m/s i huvudet (på en höft skulle jag säga att det är dödande). På väg ner för backen kör skidåkaren säkert extra försiktigt men ingen skidåkare är så säker att sannolikheten att köra omkull är 0%. Dessutom är risken att bli påkörd långt ifrån osannolik, speciellt i Åre med alla korsningar och nybörjare som överskattar sin förmåga. Det har varit på tapeten hos SLAO att förbjuda bärstolar men tillsvidare avråder de bara användningen och betonar användningen av hjälm till barnet. Personligen skulle jag gärna se hjälmtvång hos alla i skidbacken.
Nu är detta helt fel tråd för detta, men det är som allt annat en fråga om hur man åker. Det finns t e x anläggningar där det går utmärkt att åka ägglift från botten till toppen av t ex lätta blåa backar. Håller jag nere farten där och håller uppsikt så är det def. inte värre än att cykla med barnen i barnsadel.

GNU sa:
snow_flake sa:
felix sa:
Tss. Ni som nyss var i den åldern borde ju komma ihåg hur lätt det är för en fyraåring att bli rädd och tappa sugen!
LOL.

Jag tror snarare frihetskänslan stryps av selen, och pga det tappar man suget.

Är man 4 år är ju dessutom vilken backe som helst som en enda stor världsdel, tänk att få åka runt där och bara utforska helt på egen hand... (men med vira och hennes sambos bevakande ögon på sig)

Sedan kan 4-åringen mycket väl åka hemma på gården nedför snöhögar osv, man kan göra banor där kontrollerade nedfarter på 1,5 fallhöjdsmeter osv är utmärkt träning både på skidkotroll och den obligatoriska trippningen upp efter att ha gjort några fullfjädrade svängar i 7 km/h.

Underskatta inte "grannens potatisland" och "garagekullen"...

Mountain_Man sa:
Sidden sa:
Kanske beroende på att det går en (1) skidlärare på fem-sex (5-6) barn. Ser framför mig en skidlärare som samtidigt har sex barn i sele ... underbart! :-)

Finns en annan tråd där vi diskuterat det här!
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=49246

/MM
mm synd om skidskolan ser ut som ett hundspann:(

vira sa:
Vi ska introducera vår 4-åring som är 102 cm med alpinåkning.
När vi är i de större backarna (inte de brantaste såklart) så undrar jag vad som är bäst åkteknik med en 4-åringen.
Ha stavarna vågrätt framför som hon får hålla i?
Använda sele?
Hålla under armarna?
Min sambo är 2 m lång. Vad är bäst för honom utan o "knäcka" ryggen?
I de större backarna alltså. Okej. Att hålla stavarna vågrätt framför sig är bra tänkt. Låt 4-åringen göra detta först i en flakkare backe så hon får in snitsen. Sen i de större backarna kan hon åka med stavarna vågrätt med någon av er vuxna som åker bredvid och håller i, då kan hon få känna in att det går fortare men ni hjälper till att bromsa ibland och svänga.

Använd sele om du vill att fyraåringen ska bli van och känna sig trygg med fart när hon senare själv vill/kan åka i de backarna, sele kan ge henne en trivsam åktur medans ni åker. Om ni vill att hon ska lära sig hantera farten själv och alltså kunna svänga alternativt stanna så välj inte de större backarna förrens hon kan hantera de mindre. Var bestämd helt enkelt.

Håll ej under armarna eftersom att då blir barnets skidposition väldigt fel.

I mindre backar. Din sambo bör först göra en rolig uppvärmning med barnet på plan mark, lite bus typ. Springa lite o så men med skidorna på. För då lär hon sig hantera skidans kanter samt så kan ni/de träna innan på att resa sig från att ramla. Sambon visar hur man gör att resa sig med skidorna på samt belönar när hon klarar det.
Det är bra om din sambo lär sig att åka baklänges och därför åker framför fyraåringen i mindre backar så att hon har någon att titta på samt blir sedd och tar kommandon när hon ska svänga.

Senast ändrad:
millgard sa:
Sedan kan 4-åringen mycket väl åka hemma på gården nedför snöhögar osv, man kan göra banor där kontrollerade nedfarter på 1,5 fallhöjdsmeter osv är utmärkt träning både på skidkotroll och den obligatoriska trippningen upp efter att ha gjort några fullfjädrade svängar i 7 km/h.

Underskatta inte "grannens potatisland" och "garagekullen"...
Absolut ska inte små backar underskattas. Men det ena behöver inte utesluta det andra.
Och skidlärarövningar i all ära. Men är man, vilket en hel del fyraåringar gillar, ute i snön en stor del av dagen blir det lite i mastigaste laget att hålla på med såna övningar hela tiden. Fyraåringen vill gärna prova på nya saker, nya backar, nya utmaningar, även fast dom inte lärt sig allt som behövs ännu. Och då är tex. sele, stavar eller nånting annat utmärkta val för att ha roligt och leka vidare. Alltså, inte i första hand för att lära sig en perfekt teknink. Utan för att ha roligt med mamma/pappa.

Jag tror att det kan vara bra att börja utan stavar. Barnet har mindre saker att hålla reda på plus att han/hon förbättrar och övar på balansen som är en viktig del. Lär ut grunderna, bromsa/stanna svänga från plogposition. Kom också ihåg.., allt är en lek :)

Lycka till, hoppas allt går väl!

Har gått igenom detta med två och ska snart på med en tredje och efter detta är min slutsats att lyssna på vad GNU skriver i den här tråden. Håller med fullständigt. Med första tänkte jag som gammal skidlärare köra allehanda prettolösningar och övningar men han låg i en snödriva och lekte med leksaksskotrar tills han var 5. Sedan blev han intresserad och tycker nu 5 år senare att skidåkning är kul och har inga begränsningar. Andra sonen tycker fortfarande inte att det är speciellt intressant och han är 7. Men åker han med kompisar så är det det sociala som lockar. Men han får komma igång i sin takt.

Som många skriver är alla barn olika och går inte alltid att lära på samma sätt. Jag kan bara dela med mig av min egen erfarenhet då min dotter som nu är 5 år började åka skidor. Själv åker jag snowboard och har alltid gjort så jag kan egentligen inget om skidor. Jag har också hört just det som vissa skriver att åker barn med sele så lär de sig ej att bromsa för dom litar på att mamma eller pappa bromsar när det behövs. Om det är sant eller inte vet jag ej men så här gjorde vi.

Första gången var dottern tre och ett halvt år. Vi hyrde skidor och lekte i barnbacken. Jag tog henne i famnen när vi åkte upp med knappliften för att sedan glida sakta ner. Eftersom jag inte har några stavar, och jag inte kunde åka med henne mellan bena, så lät vi henne helt enkelt åka själv. Backen är ju så pass flack att det inte går fort. Sedan hade vi kommit överens att om jag ropade så skulle hon lägga sig(Nödbroms).

Efter ett tag började hon greppa balansen och då började vi träna på att ploga. Hon kunde redan bokstäver så vi bestämde att hon skulle göra ett stort A. Vi kände att det viktigaste var att hon lärde sig att stanna så när vi åkte lite högre upp i barnbacken så körde vi det som lek att när jag ropar \\\"Stopp\\\" så skulle hon stanna så fort hon kunde. Svängarna lärde hon sig själv med hjälp av plogen. Jag själv åkte hela tiden bakom och berömde och peppade henne. Samt var beredd att hjälpa henne upp efter fall.

När hon var fyra så fick hon gå i skidskola vilket hon tyckte var superkul. Hon kunde ju då redan bromsa stanna och svänga. Där började hon köra i skogen :-) Nu kan hon ta sig ned för enkla röda backar. Men då åker jag tätt bakom och håller koll på farten och ropar om jag tycker det går för fort. Lättast med lift är ju sittlift då är det bara att lyfta på och av barnet. Knapp är ju bra bara hon får lite hjälp på. Ankar lift går men man får ju stå som ett mähä så det är ju bra om den inte är förlång.

Det kanske blev en massa dravel men lite mer konkret så är mina tips.
*Åk i enkla backer till barnet behärskar att svänga bromsa själv.
*Ha tydliga regler tex. ropar du stopp så måste dom stanna annars blir det skidförbud.
*Ha inte för bråttom med att ta er upp i de stora backarna.
*åk på barnens villkor. Tvinga inte barnen att åka bara för att ni hyrt utrustning. då blir det lätt bakslag.
*Åk utan barnen när ni ska åka fort, högt, brant m.m.

Vi brukar alltid åka upp två familjer till fjällen och så turas vi om att åka med barn samt barnpassning hemma. Då kan alltid två föräldrar vara ute och leka själva. Lycka till/ Ola

Vad barnskidåkning engagerar. Kul!

Tid! Viktigaste att ha när man lär ett barn åka skidor. Och tydlighet, att säga ploga till ett barn kan vara mycket förvirrande, visa vad du menar innan du kommer upp i backen. (och att ha "nödbroms" enligt ovan är nödvändigt). Min dotter åkte röda backar i alperna förra året, nästan fem år. Jag hade en sele med, men använde den aldrig då det inte behövdes.

Mitt knep var att få dottern att åka efter mig och jag åkte väldigt flackt och stannade inför varje sväng, sedan gled jag ner och stod nedanför medan dottern svängde. Sedan gick jag upp och gled framför igen och upprepade ett par gånger. Slet ju lite på min ork, men hon lärde sig snabbt och kunde sedan själv glida till lämplig punkt där hon valde att vända (med mig rakt nedanför i fallinjen).

Hon har gått i skidskola och lärt sig grunderna (vilket jag upplevde bättre än att hon lärde sig av mig, trots att jag nog hade kunnat lära ut det) och åkte flacka barnbacken helt själv. Mest plog med minimal sväng.

Tänk på att liftar är gjorda för folk längre än en meter. Att sätta sig i en stolslift eller stiga på en kabin är inte enkelt, be personalen om hjälp. Jag hade på selen i liften så jag kunde hålla i dottern.

Lycka till

En bra sak som "spleen" sa var att om hon/yan börjar få upp farten utan större kontroll på läget så kan man lära sig att lägga sig ned i backen, men att ocnså lägga sig åt sidan.. Annars om barnet lägger/lutar sig bakåt så blir det ingen vidare bromseffekt, däremot liknar det mer än kjälke och det går allt fortare och kan bli större problem att stanna. Och kunna stanna är något bland det första man borde lära sig imo.

Tack för alla svar!
Vi kommer att börja med skidskola och sen bara testa lite i de flacka backarna. Dock kommer vi att nog köpa en sele att ha med när vi vill ut på längre äventyr (miljöombyte om dottern vill så klart). Inte för att lära dottern utan för att kunna komma lite längre bort än bara barnbackarna.
Generellt verkar det som att de som är positiva till sele är de som har egen erfarenhet och de som är negativa till sele är de som inte har egen erfarenhet.

vira sa:
Tack för alla svar!
Vi kommer att börja med skidskola och sen bara testa lite i de flacka backarna. Dock kommer vi att nog köpa en sele att ha med när vi vill ut på längre äventyr (miljöombyte om dottern vill så klart). Inte för att lära dottern utan för att kunna komma lite längre bort än bara barnbackarna.
Generellt verkar det som att de som är positiva till sele är de som har egen erfarenhet och de som är negativa till sele är de som inte har egen erfarenhet.
Låter fint. :)
Och har du vägarna förbi Kristinehamn vet jag var det, pga av glömska vid fjällresor, finns 2, snart 3 billiga selar till övers... :)))

Kidslock, your kid wont go fast with those on!

p71723b.jpg

vira sa:
Tack för alla svar!
Jag har en bakgrund från skidlärarlinjen i Åre och har jobbat som skidlärare ett par år i Åre-systemet.
Jag tror att det är helt rätt att ni börjar med skidskola. Prioritet 1 är alltid att lära sig att stanna och det är det som skidskolan kommer att lägga kraft på. Min egen erfarenhet är att det märks vilka barn som har åkt med sele då de är vana att bara "köra på" och alltid har haft någon som stoppar dem när det går för fort. Det finns självfallet undantag men generellt sätt så skulle jag säga att åka med sele är en björntjänst, även om ni inte avser att använda selen för att lära er dotter att åka så kommer hon snabbt anamma att hon inte behöver bromsa själv. Om ni istället lägger ner ett par dagar på att verkligen lära ert barn att stanna så kommer ni snabbt kunna börja åka i större gröna och blåa backar utan någon form av hjälpmedel. Tålamod tålamod tålamod :)

vira sa:
Jag vill bara påpeka att jag har kört båda metoderna. Jag håller fast vid att det barnen lär sig på en vecka med sele tar en dag utan. Har alltid förundrats över föräldrar med barnet i sele dag ut o dag in i Hundfjället. Skidskolan med sina nybörjare ,ca 10 st i grupp 1 ledare, åker gladeligen i nästan hela systemet efter bara en dag i barnbacken ??
Fartkontroll är absolut det viktigaste i utförsåkning och det måste barn och även vuxna lära sig klara själva. Och det gör de oxå men inte så bra om mamma envisas med att göra det genom att dra i tömmarna...

Självklart tycker jag oxå att skidskola är ett superbt sätt att lära sig åka. Mina barn har gått skidskola i flera olika omgångar och det kan jag rekomendera men det är vi väl alla överens om ?

Tillbaka
Topp