Instruktion - Montera bindningar och insert

Pillard

Aktiv medlem
Eftersom jag själv varit flitig i @MnO s gamla tråd med guide till hur man monterar bindningar, tänkte jag att jag skulle göra nästa montering med gopro på pannan. Sagt och gjort. Den första filmen visar en helt vanlig montering. Den andra visar montering av inserts när man redan gjort den ordinarie monteringen först. Har vi tur/otur (beroende av om frun vill behålla de där skidorna) kommer det en video till på hur man tar bort inserts, får dem rena igen och hur man lagar hålen ordentligt.

Filmen blev tyvärr väldigt lång men jag är inget vidare på att redigera film helt enkelt :) blir det för långt att titta på så får ni spola, men här kan ni iaf se alla momenten innan ni gör själva. Målet är framför allt att ni som inte vågat testa ska känna er trygga nog att prova.

Edit: en synpunkt som dykt upp är avståndet på borrstoppet. Om man använder en försänkare som jag gör så kan det bli så att hålet blir kanske en mm för djupt. Vill man ha rejäl marginal så skulle det kunna innebära att man bör mäta från borrspets till var försänkaren har samma diameter som hålet. Jag har dock aldrig upplevt att jag borrat för djupt. Riskerna om man däremot borrar för grunt är att man kan trycka isär lagren i skidan och öka risken för delaminering.

Numera är även insertsen installerade. Tyvärr blev den filmen ännu längre. Om någon redigeringskunnig vill klippa i den så är det varmt välkommet.

Senast ändrad:
@AndersWingqvist Vafan, skicka hem nån med en OK kamera och en mygga till @Pillard vettja! Skidvårdsskolan del 4 i alla ära, men specialborrar och "proffsjiggar" är oftast inte en realitet för den genomsnittliga skidåkaren. Att få se hur det ser ut och fungerar i hemmaverkstan tror jag skulle kunne vara bra information för många - inte minst faktiskt få se att det här med att montera själv inte alls är omöjligt så länge man tänker igenom vad man gör, mäter två gånger och har tungan rätt i mun.

@AndersWingqvist Vafan, skicka hem nån med en OK kamera och en mygga till @Pillard vettja! Skidvårdsskolan del 4 i alla ära, men specialborrar och "proffsjiggar" är oftast inte en realitet för den genomsnittliga skidåkaren. Att få se hur det ser ut och fungerar i hemmaverkstan tror jag skulle kunne vara bra information för många - inte minst faktiskt få se att det här med att montera själv inte alls är omöjligt så länge man tänker igenom vad man gör, mäter två gånger och har tungan rätt i mun.
Haha! Det var precis så jag tänkte. Instruktioner med proffsprylar hjälper ju ingen.
Jag har haft en del som frågat mig om insertsmontering och hur man gör. Så jag tänkte det var enklare att göra filmer och länka till, istället för att skriva och förklara varje gång :)

Ser att du använder en försänkare till borrstopp. Ställer du in borrdjupet så att du får med lite avfasning av hålkanten, typ drygt 8mm synligt borrstål och en knapp mm försänkning?

Ser att du använder en försänkare till borrstopp. Ställer du in borrdjupet så att du får med lite avfasning av hålkanten, typ drygt 8mm synligt borrstål och en knapp mm försänkning?
Nae, jag ställer den på 9mm ganska exakt till kanten. Upplever att det har funkat väldigt väl hittills. Men ja, 1mm kortare borde kunna funka. Jag vet att många påtalat att det är bättre med lite för djupt snarare än tvärtom. Bra inspel dock, jag lägger till en kommentar om det i första inlägget.

Inspirerande!
Kommer äntligen montera inserts för mina Fritschi. Var hittade du extra hälplattor för Vipec/Tecton/Xenic?

@pillakan skulle du kunna göra ett klipp om borrhållsfyllning med epoxy+filler, så ska de flesta ska kunna klara sig?

Tillbaka
Topp