Jag har köpt en Scott YZ1 Disc...

Hej, jag har nyss köpt en Scott YZ1 Disc, efter att jag kollat runt lite på forumet så låter det som om det är kona som gäller... Jag undrar, har jag gjort ett dåligt köp nu?? Om jag skulle köpt en kona skulle jag ha märkt mycket skillnad eller är cyklarna snarlika? Jag undrar också vad den kostar eftersom att jag köpte den på "rea" (5500 kr) om det nu var någon rea alltså:P jag vill också köpa lite nya skojiga saker till den, kan man få tips på vad som ska investeras i då?

//tacksam för svar:) //Chrisse

yz1an är en bra hojj för pengarna.. den går alltid att uppgradera när man känner för det. har 3st kompisar som åker på yz1or. själv har ja en Kona Roast. det är ju iofs bättre komponenter på Konan. men den är dyrare åxxå. de flesta komponenterna på Yz:an räcker långt. Det som mina kompisar ville byta först var gaffel. o sen lite annat Styrstam,styren,Hjul,sadlar, osv.... Men ramen är helt ok.man kan komma ganska långt på en sån hojj.. så du ska nog inte behöva ångra dej..//micke

ok, tackar för svar, jag jar funderat på att byta styre (styret orginal ser väldigt klent ut) och kedja och lite annat småtjaffs till en början, men hjul och sadel gillar jag, vad är det egentliga felen med dem? och är inte Dämparen ok, eller pajjar den när man hoppar mycket o så?

nu vet jag visserligen inte vad det sitter för komponenter på yz1:an orginal, men det som brukar ge sig först när man dirtar eller kanske framförallt streetar är hjulen, och de är allt som oftast inte särskilt bra på en cykel som i butik har gått för runt 5-6000.-

ponera att du hojjar en månad och känner dig lite djärvare, kanske rent av sugen på att klippa en trappa på säg 8-10 steg. risken att ditt bakhjul får sig en törn är naturligtvis stor, och landar du lite snett kan det lätt bli skevt.

det är bara att köra stenhårt, när nåt pajjar lär du garanterat märka det och då är det bara att köpa nya och starkare komponenter :) man får uppgradera efter hand liksom..

annars är det väl vevparti, gaffel, ev. vevlager, styre, styrlager, styrstam och bromsar som kan va bra att byta ut. vad du har för växel osv spelar inte så stor roll.

ett tips är att kolla in www.frostnet.nu eller www.velomag.se , förmodligen dom två bästa forumen på internet för den har typen av frågor. lycka till!

jag tackar för tipsen ;) är det många som kör i stockholm skulle va skoj o dra ut med ett någon nångång, jag har inga polare med cykel-intresset:(

jag skulle byta dämparen först av allt! Styre och styrstam skulle jag också byta. Det som sitter på min kompis YZ är nog bland det värsta jag har kört på. Detta ät dock lite mer personligt vad man gillar, men för mig gäller *brett e fett!*.

Ett bakhjul kan vara på sin plats om du tänkt köra lite större stuffs.

Grattis till en ny cykel i alla fall. Du kommer ha mycket kul på den!

Mvh EriC

Kona har ju bra mycke bättre kvalité men de beror ju på va mycke du har cyklat förut och va du kör mäst själv kör ja på en kona stab 04 !

knäppt ...yz1:or säljs inte med skivbroms det är ju bar yzo, yzo limited .iallafall enligt scotts hemsida!

Tillbaka
Topp