"Karantän" för nya medlemmar?

JL76

Aktiv medlem
Skulle det var en god idé (och genomförbart) att sätta en kortare, t ex 1-24h, "karantänperiod" på en ny medlem så man undviker det fenomen med nya medlemmer som lyckas posta ytterliggare en "vilka skidor ska jag ha?" de första minuterna de är medlemmar? Det står tydligt i reglerna att de ska söka och läsa klistrade trådar, vilket de INTE gör.

Senast ändrad:
Kanske att de första gångerna man postar något (kanske alla gånger?) så står det en bit av reglerna med de viktigaste sakerna ovanför "skrivrutan". Då måste man ju åtmindstonde scrolla igenom det.

Karatän känns lite väl, finns säkert många som har läst på sidan länge men inte kännt behovet av att regga sig innan de hade någon fråga eller ett inlägg i någon debatt, då känns det rätt segt att behöva vänta, speciellt i det senare scenariot.

Ett förtydligande, med karantän menar jag alltså att de inte ska kunna starta trådar under karantänperioden, sen om man ska kunna lägga upp annonser i köp& sälj eller svara i trådar vet jag inte om det behövs karantän på.

Jarle: iaf förut kom det upp en liten pop-up med reglerna man behövde godkänna innan man kunde skriva i forumet första gången man gick in i det.

Ja, det är viktigt att kunna skilja på "VI" och "DOM ANDRA"! Lyckas man övertyga tillräckligt många om det viktiga i det kan man till och med ta sig in i riksdagen...

Jarle sa:
Kanske att de första gångerna man postar något (kanske alla gånger?) så står det en bit av reglerna med de viktigaste sakerna ovanför "skrivrutan". Då måste man ju åtmindstonde scrolla igenom det.
Detta finna redan idag när man startar en ny tråd. Kanske ska vi lägga till någon punkt?

JL76 sa:
Jarle: iaf förut kom det upp en liten pop-up med reglerna man behövde godkänna innan man kunde skriva i forumet första gången man gick in i det.
Det är fortfarande så. Alla nya medlemmar måste godkänna reglerna som visas på en sida innan du kan skriva i forumet.

johan sa:
Jarle sa:
Detta finna redan idag när man startar en ny tråd. Kanske ska vi lägga till någon punkt?
Hoppsan, det har jag inte ens tänkt på och ändå var det inte länge sedan jag startade en ny tråd.

Att jag inte tänkt på det vet jag inte om det har att göra med att jag har vart här länge och kanske inte tänker på det eller att "man" kanske är van med text, banners osv att man helt enkelt inte läser igenom det.

Jag vet däremot att andra siter har en slags "karantän" där moderatorer måste godkänna en tråd när man är ny. Jag vet inte hur genomförbart det är här på FR men det kan kanske vara en idé då ni har en tapper skara mods som är både duktiga och aktiva?

johan sa:
JL76 sa:
Det är fortfarande så. Alla nya medlemmar måste godkänna reglerna som visas på en sida innan du kan skriva i forumet.
det funkar ju uppenbarligen inte, de klickar väl bara bort den och skriver en "vilken twintip ska jag köpa" i freeride.delen direkt ändå typ, nä, ja' e inte bitter...

GNU: oerhört elitistiskt att önska läskunnighet på ett internetforum, det kanske finns en liten fascist i mig

Snödjup

Tillbaka
Topp