Klena konstruktioner

la_grave

Aktiv medlem
Klena konstruktioner
De senaste åren har jag förstört 1 par Head Monster 103 (delaminerade), 3 par Nordica Beast (1 par inverterat spant, 2 par urdragna stålkanter), 1 par Salomon AK Rocket Lab (utdragen stålkant), 1 par Rossignol B3 (delaminerade), 1 par Salomon X-Scream (utdragen stålkant) och 1 par Völkl Sanouk (inverterat spant). Dessutom har jag delaminerat 1 Scott-snowboard och 2 Salomon Fastback. Har säkert dessutom glömt något i denna uppräkning :-(

På samma tid består resten av min förstörda utrustning av en knäckt stav. Dessutom har jag kunnat återanvända en femton år gammal bindning flera gånger (Tyrolia Freeflex Racing). Samtidigt har de jag åkt med inte drabbats av i stort sett något annat än lagbara repor i belaget.

Innan någon säger något om vårdslöshet osv så kan jag berätta att jag är rätt säker på att det inte är problemet, problemet är istället att jag är 195 cm lång och motsvarande tung (85-90 kg alltså). Efter samtal med andra skidåkare tror jag det går en gräns kring 85 kg - väger du över 85 kg och kör på en sten eller drar över en puckel klarar skidan inte de krafter som uppstår. Väger du mindre går det oftast bra.

Det som stör mig är att en skida som Head Monster 103 som är 195 cm lång är ju gjord för stora personer men man verkar bara ha dimensionerat flytytan och inte hållfastheten efter en stor person. Jämför det med bindningar, jag har flera par Salomon 916. Det enda som hänt med dem är lite repor men så är det också tydligt anpassade för höga belastningar som man kan utgå att de kommer utsättas för när skalan börjar på 9 (fast kollar man i skiduthyrarnas tabeller ska någon med min vikt och min fotlängd, 289 mm, ha bindningen på runt 8 - hahaha).

Så till min fråga - finns det någon skidtillverkare som aktivt marknadsför sina skidor som robusta och tåliga? Anekdotisk bevisföring är inte så intressant. Såväl pris som vikt är av mindre betydelse. Priset eftersom listan ovan är oacceptabelt dyr. Vikten eftersom jag inte skulle bli överraskad om mina 916 vägde mer än Beasten.

Senast ändrad:
Klena konstruktioner
kan tyvärr inte hjälpa dig men de va en attans många skider du pajjat. binningen du kör på kan jag ju säga att den äger allt, kör själv på den å är nöjd...

det måste ju finnas någon skida som tål stora guys. har för mig att zag ska tåla lite mer men de kanske bara är nått jag hört.

Klena konstruktioner
face-plant sa:
hur har du råd att paja så många skidor :S!!??
När man är lite äldre än 13 och åker skidor arbetar man för att få råd med skidåkningen... Då kan man skita i WoW-spel, dyra ringsignaler och liknande och bara lägga pengar på livsnödvändigt, typ mat, husrum, resor och skidutrustning...

Angående skidorna skall Armada Ant vara en skida som dels är bra att åka på men som tål rejält med stryk... Kanske något för Hendryx att spinna vidare på?

Klena konstruktioner
Ligger i 83-90kg spannet också och har kört på ett par Kneissl T@nker i 5+säsonger utan att paja dom. (x-sm, nm plus en massa hårdkörning)
Har just bytt och hoppas de nya är lika "bombproof".

Klena konstruktioner
http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=72819 finns en del tips men slutsatsen i tråden är nog att det alltid finns dåliga ex av alla modeller ;)

Förreste, kanske borde hamnat på tjuvlyssnat men ändå.
Var inne i en av de större sportkedjorna här i Sverige och råkade höra ett samtal mellan en kille och en säljare. Som löd ungefär:
-Jag behöver ett par ordentliga skidor.
(Visar ett par äldre B3or och ett par Salomon Scream Xtra hot)
-Är de inte lite tunna?
-Tunna? näe, de tycker jag väl inte...
-Jo, för jag behöver ordentliga skidor, jag har knäckt 7 par på två år nu så jag behöver riktiga skidor. Dyrt nöje det här...

Kille såg inte extremt kraftig ut på något sätt så jag bara undrar hur det kan ha gått till...

Klena konstruktioner
Har kört på Kneissl tanker i två år och de har fungerat finfint, har varit på sten och andra otrevligheter samt har de varit med om ett par vurpor och de har stått pall.
Fick dock reklamera dem efter att lamineringen delat sig, men problemet skall vara löst genom konstruktionsförändringar.
Så min bedömning av skidan är att den håller för lite tyngre åkare.
Själv ligger man på 0,1ton+

/johan

Tillbaka
Topp