Köpa inserts för montering i skida

johank84

Ny medlem
Är det någon som kan tipsa om vart man kan köpa inserts för att montera bindningar, eller i mitt fall hållare för skarjärn, i skidorna?
När jag har kollat så har det mestadels varit amerikanska sidor, vilket i sig inte behöver vara fel, och det känns fel att beställa därifrån då frakten ligger på mångdubbelt mot vad insertsen kostar. Tacksam på om nån vet något ställe där frakten och kostnaden inte drar iväg.

Vet att snowcountry.eu säljer quiverkillers, sen gör även parkogpuder det i Norge!

Söker du lite på forumet ska du nog hitta ytterligare återförsäljare, tror att det finns någon från england som kränger.

edit:
@snej har några till salu på köp och sälj, du kan ju kolla med honom!

Senast ändrad:
Ebay.de har allt man kan önska och fraktpriserna blir anständiga (du kan prova att söka efter gewindeeinsatz holz).

Annars borde det finnas hos nån lokal firma som handlar med byggvaror, fästelement och montageteknik. Så länge du vet vilken storlek du ska ha borde det inte vara så svårt att få tag på.

Jag har handlat nån gång från en firma som heter baercoil i tyskland, de hade ganska stort sortiment och borde ha nåt som funkar för skidor.

Någon gång jag var uttråkad började jag samla ihop info om priser från de olika aktörerna, finns ju fler än dessa men efter detta tröttnade jag. Inte så klurigt att förstå sig på, dyrast frakt från Bindning Freedom men ska man köpa några större mängder vinner man på det ändå. Kan ju vara en referens i ditt letande.

Bindning Freedom
100st @ 975 - 9,75
Frakt @ 342
100st totalt - 1317

Yellowsportshop
2x36st @ 1135 - 15,8
Frakt @ 0 (över 900kr)
108 - 1702

Quiver Killer
54 @ 693 - 12,83
Frakt @ 217
108st - 1603

Och var får man tag i rätt gängtapp som är avsedd för just den insert du får tag i ?
Den måste väl var utformad så att den gängar full gänga ända ner i botten på hålet.
Är det samma utvändiga gänga för alla inserts avsedda för bindningmontering?
Nån som vet eller är det bara att köpa gängtapp/monteringssats från respektive insertsleverantör som gäller?

Snowgod sa:
Ebay.de har allt man kan önska och fraktpriserna blir anständiga (du kan prova att söka efter gewindeeinsatz holz).

Annars borde det finnas hos nån lokal firma som handlar med byggvaror, fästelement och montageteknik. Så länge du vet vilken storlek du ska ha borde det inte vara så svårt att få tag på.

Jag har handlat nån gång från en firma som heter baercoil i tyskland, de hade ganska stort sortiment och borde ha nåt som funkar för skidor.
men vad är det för inserts du får tag på då ? är dom täta i botten ?

Jag har köpt från vpg.no, kollade priser mot usa och det var inte många bärs på bolaget jag missade mot att få det på 1dag :)

dock om du ska beställa till sverige kan de bli svårt, för dit leverar dom inte

@hasse_lindborg du hade ju en sida i den andra tråden ?!

Senast ändrad:
RWD sa:
Och var får man tag i rätt gängtapp som är avsedd för just den insert du får tag i ?
Den måste väl var utformad så att den gängar full gänga ända ner i botten på hålet.
Nån som vet eller är det bara att köpa gängtapp/monteringssats från respektive insertsleverantör som gäller?
Finns åtminstone två trådar på FR med mer info om du söker. QK och BF har samma gängtapp. Det som skiljer är att BF har ett mejselspår så att de är lättare att montera.

Tidigare var BF avsevärt billigare men nu verkar de ha gått från hobbyfirma till något som anställda ska försörjas på så priserna har dragit iväg samtidigt som svenska kronan är i botten och dollarn helt obegripligt är i topp.

snorkel sa:
RWD sa:
Finns åtminstone två trådar på FR med mer info om du söker. QK och BF har samma gängtapp. Det som skiljer är att BF har ett mejselspår så att de är lättare att montera.

Tidigare var BF avsevärt billigare men nu verkar de ha gått från hobbyfirma till något som anställda ska försörjas på så priserna har dragit iväg samtidigt som svenska kronan är i botten och dollarn helt obegripligt är i topp.
Tack, Hittade lite info på BF.
5/16-18 Bottentapp ska det vara då.

linkan_110 sa:
Snowgod sa:

men vad är det för inserts du får tag på då ? är dom täta i botten ?
Jag hittade täta rostfria, visserligen av enorm storlek men mindre borde ju finnas, användes för en reparation på ett fartyg. Tror eländet flyter fortfarande.

Jag beställde från http://quiverkiller.com Dynafit bindning och de var klart billigast alternativ. Landade på 70 dollar ca. Köpte ett paket då det var klart billigast för mig i alla fall. Enkelt också.

/erik

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp