köpa snowboard, vilken passar bäst?

gila

Ny medlem
Jag ska upp o säsonga i Hemsedal i vinter o undrar lite vilken bräda som skulle passa mig. Det blir min första bräda o ja kan inte så mycket om va som skulle bli en bra bräda så vore bra om någon kan hjälpa mig lite..

Jag är: ~170cm, ~65kg, 38-39 i sko stl.

Jag är ganska nybörjare men eftersom jag kommer åka så mycket jag kan i vinter så vill jag inte ha en helt nybörjarbräda då jag vill kunna utvecklas på den.
Jag skulle vilja ha en som jag kan åka både i park o off pist med då ja inte vet vad ja tycker bäst om..

Dessa har ja kollat lite på..

- allian, knock out
http://www.snowboard.no/oss/Brosjyrer/Allian0708/allian08KnockOut.pdf

- F2. gipsy
- F2, bloom
- Burton, feelgood
- Burton, supermodel
- Völkl, melody
http://www.blue-tomato.se -Freestyle+Freeride wms

Är det någon tax eller extra kostnader om man beställer från www.blue-tomato.se till sverige?

Allian! Jag gillar allianbrädorna eftersom de har en skön känsla när man åker på dem.
Annars är burton supermodel inte heller så fel altså.

o vilken längd samt hård - mjukhet tycker ni? visst beroende på va ja ska göra med den men ja vill ha en ganska allround...

Det är fraktfritt över 200 euro också..

kolla även:

www.hot-zone.tv

samma deal där typ. checkie

Hej,

Jag tror att supermodel är en bra bräda att börja på.

* Eftersom den har taperad form vilket innebär att tailen är lite smalare än nosen. Det gör det lättare att svänga runt brädan och hjälper dig att vara flytande utanför pisten.

* Den har en form som lämpar sig för att stå lite "bakom mitten" (ej twinshape) vilket gör att det blir lättare att svänga för dig. Troligen kommer du inte åka så mycket baklänges i början, och även om du skulle göra det så funkar den för det med.

* Det är en verkligt "allround" bräda så den funkar på hela berget.

*Den är mer åt det stabila/lugna hållet än åt det snabba/aggressiva hållet. Du slipper ha en bräda som kastar dig på röven när du inte är beredd på att den ska reagera kvickt. Samtidigt kan du köra rejält fort på den när du blir bättre.

Min erfarenhet är att man kan ha den i ganska lång längd med fördel. Jag skulle väl gissa att typ 152 är ganska bra längd för dig men du behöver nog inte vara orolig för att ha uppåt 154.

/Rob

Senast ändrad:
tack! o ja.. ja ska börja beställa!
Men jag tror nästan att jag tar Allian.. lr är helt pantad om jag inte tar en Burton.. Hade inte hört om Allian innan men tycker inte dom verkar så fel..

Är de nån som har synpunkter om den brädan? nån som åkt just den knock out?

Har för mig att det är ingemar backman som grundat Allian eller har jag fel?
Ingmar är iaf en jävel på att åka.
Jag provade en allianbräda förra året, kommer inte ihåg modellen men den var riktigt skön.

Tillbaka
Topp