Laga Gore-tex - är dessa bra?

Hmm kanske är mkt dyrare med skrädderi i sverige, men sömmerskan i cham fixade mina norrönabrallor med att styra upp de söndertrasade snölåsen samt sy ihop hängslena som hängde på trekvart, tror hon tog typ 3-4 euro eller nåt. Och frågade å en kompis vägnar vad blixtlåsbyte skulle kosta; 40€ var priset på det jobbet.

Fanns det ett Goretex-center i Chamonix!?!? Jag skrev tom till Gore-Tex i Frankrike om detta och enligt dem fanns det bara ett Gore-tex-center i hela Frankrike, i Vimoutiers väster om Paris. Inte direkt nära alperna!

Det var knappast nåt certifierat gore-tex center direkt :) Men sömmarna verkar hålla trots det ;)

Men det e klart det är viss skillnad på hur nervös man är när man lämnar in ett dyrt plagg för att byta dragkedja eller laga revor mitt i tyget, jämfört med att köra in lite stygn nere i icke-goretexen.

Det är ett certifierat service center, så om du vill laga plagget i Sthlms trakten så är det dit du ska vända dig. Resterande service centers finns på gore-tex.se

Måste det sys???
Hur noga är det, blir snart nya revor.
Finns ju självhäftande Gore-Texklisterlappar i olika färger, funkar utmärkt, jag fick tag i sådana i Cham iofs. haft svårt att hitta GT lappar i den småstad jag bor i, men det finns motsvarande i icke GT lappar hos alla sytillbehörsaffärer.
Håller gör det, billigt blir det.
Om någon kvadrat dm inte är GT spelar ingen roll.

Det här tippset kanske inte passar dig men kan vara ett tips till någon annan.

Senast ändrad:
För det mesta är det löparen som är trasig när det gäller blixtlås så kolla det först.

Är det däremot en reva så fungerar segeltejp eller nummer man använder i segel grymt bra =) håller i evighet och räcker inte det sätter du tejp på båda sidor ;)

Blixtlåset sitter på en jacka, helt enkelt det stora blixlåset på från midja till hals. Jag tror att metallen är nersliten, det går alltså att stänga men blir det lite drag i sidled går det upp nerifrån.

då kan du börja med att byta löpare helt enkelt, gå till en sybehörsbutik med jackan så kan de prova och se vilken som fungerar =)
40kr e väl ok?

Att byta löpare fungerar nog. Dock är det ett tecken på att dragkedjan har uppnått sin tilltänkta livstid och snart kommer att behöva bytas. Det är inget svårt jobb för en sömmerska, visst blir det lite hål i jackan från nålen men det är försumbart. Dragkedjan kommer att läcka mer än de hålen ändå så det behöver man inte oroa sig för.
Alternativet är ju att följa tillverkarens plan och köpa en ny jacka :(

Tompan14 sa:
Att byta löpare fungerar nog. Dock är det ett tecken på att dragkedjan har uppnått sin tilltänkta livstid och snart kommer att behöva bytas. Det är inget svårt jobb för en sömmerska, visst blir det lite hål i jackan från nålen men det är försumbart. Dragkedjan kommer att läcka mer än de hålen ändå så det behöver man inte oroa sig för.
Alternativet är ju att följa tillverkarens plan och köpa en ny jacka :(
Det kan vara som du säger. Däremot är det inget jag skulle ta som regel, brukar fungera fint att byta löpare för mig iaf =)

Nu har jag varit där och lämnat in ett par byxor för att laga snölås som lossnat. Fanns 3 sätt att göra det på

1. Sy fast dem
2. Tape:a fast dem
3. Sy och tape:a.

1 och 2 kostade 250:-/styck -> 3 kostade 500:-

Vad gäller blixtlås på jacka kostade byte 900:-. Däremot dröjde det några veckor innan de skulle få in blixtlås i rätt färg så de tog en handpenning på 100:- för detta.

Slutligen skulle de ha 600:- för att laga en 5x5 cm stor reva (ok man kanske måste sätta på en lapp som är 10x10 cm). Det tyckte jag var väl dyrt när ett lagningskit för egen lagning kostade 90:-.

Rent allmänt var mitt intryck att de var nog duktiga men samtidigt ville de gärna sälja så mycket och dyrt som möjligt, exempel:

1. Snölåsen ville de gärna laga för 500:- med argumentet att det skulle hålla i tio år. Befintlig konstruktion med tape/lim hade redan hållit över fem år och ny tapening skulle hålla minst lika länge. Ser liksom ingen mening med att laga så att just denna del kommer fungera när byxorna är över 15 år gamla. Då är de nog slut i alla fall.

2. Enligt deras prislista skulle en 10x10 cm lagning kosta från 300:-. Oklart varför de ville ha dubbelt så mycket av mig.

Kändes lite för mycket som bilhandlare. Inte helt klockrent. Får se hur kvaliteten blir på lagningen av snölås och jacka. Ska försöka komma ihåg att återkomma.

Nu återkommer jag.

Jag lagade alltså tre saker i första vändan:

1. Byte blixtlås på jacka
2. Snölås som lossnat
3. Bröstficka där limningen av blixtlåset gått upp.

Resultat:

1. Har bara använt jackan en dag och då upptäckte jag att de (eller kanske jag) hade glömt flytta över snodden som sitter i blixtlåset som gör att man kan få grepp om det med handskar på. Visst hade jag kunnat tänka på det men det känns slarvigt att de inte fixade detta när det faktiskt höll sakerna i händerna.

2. Lagningen höll två veckor. Kasst. Nu har jag silvertape:at och det har hållit i nästan en månad.

3. Lagningen höll mindre än två veckor!

Dyrt och dåligt alltså. Jag kan inte rekommendera HS Nyckelservice Gore-Tex servicecenter. Det är dubbelt kasst eftersom jag inte kommer hem förrän april. Nu har jag lyckligtvis en komplett uppsättning skalplagg till som är minst lika bra så tills jag faller av en klippa nästa gång så klarar jag mig. Men ändå.

Senast ändrad:
Har också lagat byxor på HS i Hammarby Sjöstad, Stockholm. Lagade delamineringar och sömmar som hade släppt i bensluten på bägge benen på ett par Lofoten - tror de tog 800sek för detta. De tog priset från en service prislista från Norrøna, vilket var ganska dyrt tycker jag (men iofs i enlighet med norrønas lista). Lagningen ser ut att vara solid och borde hålla - sen är det ju så att det känns lite ekologiskt trevligt att laga istf att bara köpa nytt ;-)

/ Calle

Snödjup

Tillbaka
Topp