Lägesrapporter Norge och Sverige

MattiasKierkegaard1

Aktiv medlem
Hej
Jag planerar en resa 15-19 januari. Den preliminära planen är att resa till Myrkdalen i Norge för fin offpiståkning. Dessvärre så verkar snötillgången vara sisådär och det milda vädret gör det sämre för var dag.

Så, den 15 januari går bilen där den bästa snön finns. Jag skulle därför tacksamt ta emot lite aktuella rapporter hur det i dagsläget ser ut på skidorter i Norge och Sverige. Finns det något hopp?

Mattias

Just nu är det väl typ bara gränsen och björkliden som inte drabbats av regn. Hört att gränsen ska ha bra med snö.
Jo fan vi har haft regn. Spöregna en hel dag hos oss i Riksgränsen för 2 dagar sen.
Men komm snö redan på natten efter.
Var ut igår på fjället. Överraskande bra med tanke på hur vädret varit dom närmaste dagarna.
Får se hur snön blir framöver. Snöstorm idag med kollonkörning på norska sidan. Väderprognos framöver säger snö med risk för lite regn nån dag.
Men SMHI har ju haft fel förut...

Sogndal fick 30 igår och 50 idag. Så med nederbørd och temp runt nollan kommande veckan så är det hopp om episk åkning. Var grymt idag i varje fall :)

Som det ser ut nu kan även Sogndal vara ett alternativ, beror lite på hur prognoserna ser framöver. Har du några tips att ge på liftnära (knalla max 10-20 min) offpist i området. Vi är relativt goda åkare och alla har lavinutrustning.

Tacksam för tips

Inte jättemycket att lägga till Anders artikel, den får med sig det mesta.
I Heggmyrane (Sogn Skisenter) har det rensats en hel del skog i sommar som öppnar upp en del spännande från toppen.

Och så är det bara att skicka pm så kan jag ge några tips som funkar för förhållandena när ni dyker upp. Varierar mkt från dag till dag nu med stormar som rullar in.

Ja Hafslo/Heggmyrane/Sogn Skisenter är ju najs bla med branta åkningen på Modvoberget.
Och knappliften där som aldrig tar slut... en upplevelse i sig.

Ja Hafslo/Heggmyrane/Sogn Skisenter är ju najs bla med branta åkningen på Modvoberget.
Och knappliften där som aldrig tar slut... en upplevelse i sig.

Tack för tipsen!
Läste om Modvoberget, verkar häftigt. Hur är det med laviner i det området, vanligt förekommande? Även om jag har lite kunskaper så är jag ingen expert. Vill åka och ha kul men inte med för hög insats. Givetvis så läser jag aktuella lavinrapporter, men lokalkännedomen ju noll. Tänkte mer området ofta är utsatt.

Senast ändrad:
Absolut ett häftigt område och många vägar ner så man kan välja hur brant det är.
Laviner går sällan, det är så många som kör alla linjer att snölagen bryts. Det är i stort sett bara om det dumpar rejält som man kan få mindre løssnölaviner. Och så kan man dras med av sluff, kan vara minst lika spännande det :)

Hemavan, nån som är där? Hur Mycket pow är det? ser ut att ska snö hela veckan. Ska dit nästa helg. Tror ni dom får igång kungsliften till dess?

Det får någon annan som varit där mer än mig svara på.I skogen har jag ingen koll. Men i högson ska det inte vara några problem.
Är i Hemavan nu. Idag var bra i skogen. Pjäxdjupt i liftnära med helt ok bas. Börjar vara lite uppåkt men det finns om man letar lite Jag är lite orolig över tempen i natt för imorgon. Till nästa helg ser det bra ut i prognosen. Ska troligtvis hit då oxå. Långtifrån bästa svängen av grabben . Men vi åkte istället för att fota.
20200111_164041.jpg

Senast ändrad:
Är i Hemavan nu. Idag var bra i skogen. Pjäxdjupt i liftnära med helt ok bas. Börjar vara lite uppåkt men det finns om man letar lite Jag är lite orolig över tempen i natt för imorgon. Till nästa helg ser det bra ut i prognosen. Ska troligtvis hit då oxå. Långtifrån bästa svängen av grabben . Men vi åkte istället för att fota. Visa bilaga 2152
När du skriver skogen, var i området är vi då, överallt eller finns speciella ställen? Tack för rapport

När du skriver skogen, var i området är vi då, överallt eller finns speciella ställen? Tack för rapport
Helt ok överallt där det är åkbart, kan i och för sig bara svara för Norrskogen, runt Gondolen, Mellanskogen och Centrumskogen. Man får ha lite koll på diken och småbäckar som inte är igenfyllda samt att det är vatten i botten från tidigare mildväder.

Är i Hemavan nu. Idag var bra i skogen. Pjäxdjupt i liftnära med helt ok bas. Börjar vara lite uppåkt men det finns om man letar lite Jag är lite orolig över tempen i natt för imorgon. Till nästa helg ser det bra ut i prognosen. Ska troligtvis hit då oxå. Långtifrån bästa svängen av grabben . Men vi åkte istället för att fota. Visa bilaga 2152

Ser ju ändå ut att ska snö efter plusen i natt så det borde vara lugnt.

Edit: enligt prognos ser det även ut som att det endast ska vara plus vid botten.

Senast ändrad:
Tack för updaten @MattiasKierkegaard1 och @fransosen! Verkar som det blir en helt okej helg, fast väntar nog med färden från Skåne tills det verkar dumpa lite mer. Kollade lite på Röldal vilket som jag förstår är mycket kalfjäll. Har ni någon uppfattning om vid vilken nivå på vinden som snön drar vidare så att säg?

Tillbaka
Topp