Madonna imorgon

Niclasl

Medlem
Madonna imorgon
Tänkte spendera en dag i Madonna imorgon.
Förstår att jag inte hinner greppa hela systemet på en dag, men tänkte höra om någon har tips på åkning?
Jag siktar på att vara där runt 9 tiden och tänkte mig hyfsat långa röda backar så högt upp som möjligt på morgonen för att efter lunch hasa runt för att uppleva systemet och känslan i Madonna.

Har någon en idé om var jag parkerar? Kommer med bil från Passo Tonale.

Många🙏 på förhand

Madonna imorgon
Tänkte spendera en dag i Madonna imorgon.
Förstår att jag inte hinner greppa hela systemet på en dag, men tänkte höra om någon har tips på åkning?
Jag siktar på att vara där runt 9 tiden och tänkte mig hyfsat långa röda backar så högt upp som möjligt på morgonen för att efter lunch hasa runt för att uppleva systemet och känslan i Madonna.

Har någon en idé om var jag parkerar? Kommer med bil från Passo Tonale.

Många🙏 på förhand
Gjorde precis samma dagsutflykt från Passo för ca 10 år sedan. Vi valde då att parkera i Marilleva 900, inringat i svart. Därifrån hann vi utan problem med att köra igenom de gröna inringade fälten under dagen, medans de röda markeringarna var sådant vi inte riktigt hann med. Kanske hade hunnits med om man velat, men vi valde att bortse från de delarna för att slippa stressa igenom.

Trevlig utflykt i stort, och Brenta-massivet är ju ganska sexigt faktiskt.
:)

1771928068210.webp

Madonna imorgon
Gjorde precis samma dagsutflykt från Passo för ca 10 år sedan. Vi valde då att parkera i Marilleva 900, inringat i svart. Därifrån hann vi utan problem med att köra igenom de gröna inringade fälten under dagen, medans de röda markeringarna var sådant vi inte riktigt hann med. Kanske hade hunnits med om man velat, men vi valde att bortse från de delarna för att slippa stressa igenom.

Trevlig utflykt i stort, och Brenta-massivet är ju ganska sexigt faktiskt.
:)

Visa bilaga 44141
Tack för svar!
Japp, läckert att bara köra omkring. Var i Pejo häromdagen.

Madonna imorgon
Håller med om storpotatens tips i stort. Ett alternativ är att parkera och ta gondolliften upp i daolasa, min erfarenhet är färre folk och lättare att parkera närmre liften och ungefär samma körtid som till marilleva. Plus bra åkning ner i liftgatan om förutsättningarna är rätt. Dock behöver man ta en extra sittlift sen för att komma över till Madonna så kanske tidsmässigt något sämre.

I Folgarida finns en riktigt bra svart pist hela vägen ner i botten men i övrigt mest platt och fullt med skidskolor, barnfamiljer och nybörjare så låter vettigt att prioritera bort.

Obs på att det är lite lurigt från Madonna om man är borta vid Laghi tillbaka till marilleva/daolasa, lätt att man tror det är 1 (lång) färre lift att åka än vad det verkligen är, som kan ge stresspåslag sent på eftermiddagen. Jag hade börjat med att så fort som möjligt ta mig till groste och sen jobbat mig ”tillbaka” via spinale och motsatta sida, sen avslutat med några åk mot bilen om tid finns.

Madonna imorgon
Tack Storpotaten & FMP,
Kanske skulle lyssnat på FMP tips!
Oj, vilken dag!

Madonna överraskade mig och ja Brenta är sexigt!
Högalpin känsla även om det inte ligger högt.
Vackert, storslaget, vyer& stora ytor.
Fick en påminnelse om varför jag blev förtjust i Alperna och skidåkning från första resan till St Anton som 15 åring.

I övrigt ett stort modernt system med många, snabba och bekväma liftar. Breda fint preppade pister och som det såg ut lätt tillgänglig off piste.

Tyvärr förtogs en del av upplevelse. Av mängden människor. Jag har ju sett på Instagram galna köer och kaos ner i backar och har tänkt att det är någon form av fejk.
Nu vet jag att det finns på riktigt!

Kändes som vi alla var boskap som skuffades runt. Jag tappar känslan av närheten till naturen och känslan av något större i sammanhang som dessa.

Jag vet inte om detta är generell standard eller om jag bara hade otur att pricka in ett Polskt skollov?
Det var en invasion av Polska familjer. Alla väldigt trevliga och hjälpsamma, men jisses så många!

För mig som har hållt till i mindre system system de sista 10-15 åren såsom, Madesimo, Limone, Ponte/Tonale, Courmayer( halv stort) och i Skandivien Stranda & Narvik blev det en form av chock!

Jag parkerade 08.20 på Marivella 900 och nådde toppen på Groste 11.00. Fick några fina åk med magiska vyer och fin snö.Drog vidare till Spinale och hittade efter en stund den långa svarta och helt plötsligt var jag mer eller mindre ensam i backen likaså i den snabba Cabinen upp. Drog 5-6 snabba åk så att benen fick sitt! Sedan startade jag tillbaka färden med viss oro?!och visst började eländet igen. Jag tror att jag sällan sett så många människor i en backe samtidigt.
Tyvärr väldigt många vurpor, krockar och sjukvårds personal på skoter☹️

Summa summarum:
En rolig dag och fin skidort, men jag blev också påmind om varför jag håller till i de mindre systemen.

Madonna imorgon
Tråkigt att höra att det var så befolkat i systemet att det påverkade åkningen. Är man bara där över dagen är det ju svårt att hinna hitta de lite lugnare områdena också. Inte upplevt samma problem, men varit där någon/några vecka senare på säsongen.

Verkar blivit lite av masshysteri kring Madonna senaste åren, har pratats om införa begränsningar mängden människor etc. Och verkar som du konstaterat vara oerhört populärt för just polacker, oklart varför. Upplevde själv även en stor andel polacker (och fransoser (!)) i närliggande Pejo, så Val di Sole ligger kanske bra till?

Fint ändå att du fick en bra dag med några schyssta åk och fina vyer, men trängsel i backarna och köer till liften kan ju förta mycket av skiddagen tyvärr…

Madonna imorgon
Tack Storpotaten & FMP,
Kanske skulle lyssnat på FMP tips!
Oj, vilken dag!

Madonna överraskade mig och ja Brenta är sexigt!
Högalpin känsla även om det inte ligger högt.
Vackert, storslaget, vyer& stora ytor.
Fick en påminnelse om varför jag blev förtjust i Alperna och skidåkning från första resan till St Anton som 15 åring.

I övrigt ett stort modernt system med många, snabba och bekväma liftar. Breda fint preppade pister och som det såg ut lätt tillgänglig off piste.

Tyvärr förtogs en del av upplevelse. Av mängden människor. Jag har ju sett på Instagram galna köer och kaos ner i backar och har tänkt att det är någon form av fejk.
Nu vet jag att det finns på riktigt!

Kändes som vi alla var boskap som skuffades runt. Jag tappar känslan av närheten till naturen och känslan av något större i sammanhang som dessa.

Jag vet inte om detta är generell standard eller om jag bara hade otur att pricka in ett Polskt skollov?
Det var en invasion av Polska familjer. Alla väldigt trevliga och hjälpsamma, men jisses så många!

För mig som har hållt till i mindre system system de sista 10-15 åren såsom, Madesimo, Limone, Ponte/Tonale, Courmayer( halv stort) och i Skandivien Stranda & Narvik blev det en form av chock!

Jag parkerade 08.20 på Marivella 900 och nådde toppen på Groste 11.00. Fick några fina åk med magiska vyer och fin snö.Drog vidare till Spinale och hittade efter en stund den långa svarta och helt plötsligt var jag mer eller mindre ensam i backen likaså i den snabba Cabinen upp. Drog 5-6 snabba åk så att benen fick sitt! Sedan startade jag tillbaka färden med viss oro?!och visst började eländet igen. Jag tror att jag sällan sett så många människor i en backe samtidigt.
Tyvärr väldigt många vurpor, krockar och sjukvårds personal på skoter☹️

Summa summarum:
En rolig dag och fin skidort, men jag blev också påmind om varför jag håller till i de mindre systemen.
Hmmm, nu när du säger det vill jag minnas att vi fick lite problem på tillbakavägen pga den här flaskhalsen upp mot Monte Vigo - samma flaskhals även nu?
I övrigt vill jag inte minnas några värre liftköer, men det var ju å andra sidan 10 år sedan.

1772105920861.webp

Madonna imorgon
Madonna di C har en status även bland italienare som känns litet överdriven. Det var 20 år sedan jag var där nu men orten kändes då litet i behov av upprustning. Vi åkte inte tillbaka. Inte lika mysigt och välskött som orterna i de "riktiga" rödaktiga Dolomiterna öster om autostradan (eller som i Österrike). Men där finns ju en hel del fin åkning. Kring Marilleva och Folgarida finns det en del äldre anläggningar och investeringslägenheter där man nog kan bo litet billigare, vilket lockar många.

Sedan är det väl charter-effekter med tillhörande reklam som avgör vilka nationaliteter som hamnar var. Vi har bekanta i England som tror att "Mooore-zinn" är alpernas finaste skidort.

Madonna imorgon
Madonna di C har en status även bland italienare som känns litet överdriven. Det var 20 år sedan jag var där nu men orten kändes då litet i behov av upprustning. Vi åkte inte tillbaka. Inte lika mysigt och välskött som orterna i de "riktiga" rödaktiga Dolomiterna öster om autostradan (eller som i Österrike). Men där finns ju en hel del fin åkning. Kring Marilleva och Folgarida finns det en del äldre anläggningar och investeringslägenheter där man nog kan bo litet billigare, vilket lockar många.

Sedan är det väl charter-effekter med tillhörande reklam som avgör vilka nationaliteter som hamnar var. Vi har bekanta i England som tror att "Mooore-zinn" är alpernas finaste skidort.
Skulle tro att statusen mycket hänger ihop med att det är ”klassisk” skidåkarmark, likt kitzbuhel exempelvis. Även som svensk är ju Madonna intressant historiskt om man gillar alpina grenarna. Relativa närheten till Milano har väl gett litet ”jetset”-stämpel över sig som ju lockar vissa också.

Tycker Madonna som by är trevlig och ganska lättillgänglig, och systemet har generellt fått en modernisering och nya snabbare/bättre kopplingar mellan olika delar. Men vissa tröga gamla liftar hänger kvar, ger lite charm kan jag tycka. Men Marilleva är ju lite speciellt på många sätt, och Folgarida inte mycket till by kanske men gillar ändå mixen.

Verkar likt en svensk klassisk skidort lida av för många sängplatser kontra m2 pist (som folk använder) under värsta högsäsong…

Madonna imorgon
Vi var i Passo Tonale förra veckan och resebyrån ordnade en dag utflykt till Madonna. Vi övervägde men avstod eftersom det kändes dumt att åka buss 2x en timme för att åka skidor, när vi bodde med ski-in/ski-out i Tonale. Snöläget var också bättre i Tonale.
De som varit med på utflykten berättade om brutala liftköer i Madonna.

Madonna imorgon
Så här tänkte jag när jag skrev om Madonna.

Inte synd om mig - jag har fått åka mycket skidor på andra ställen med obefintliga köer.
Om en farbror åker själv till Madonna en dag ” so be it”, men familjen som kanske ska boka sin årliga sportlovsvecka i Alperna eller familjen som åker första gången med yngre barn ska kanske välja andra alternativ.

Vill familjen ändå uppleva Alperna och stora system så funkar ju Champoluc eller Arabba i Dolomiterna fint!

Madonna imorgon
Omtag Madonna!
Yngsta dottern kom på besök och ville testa Madonna.
Vet inte om jag hade max otur förra gången?
Det var lika vackert med vyer & yta och perfekt pistade backar, men utan invasion av människor!
Valde att åka direkt till parkeringen vid Grosté.
25 min längre bilkörning. Inga köer någonstans vi gick rätt in i cabinen! Och så fortsatte hela dagen inga köer någonstans och gott om plats i de breda pisterna. Vi hann även med lite andra delar av systemet. Madonna gav riktig ” old school” känsla i liftar, restaurang och backar.

Skillnaden i upplevelse mot förra veckan var total. Är det så här att åka i Madonna får jag revidera min uppfattning.
En fantastiskt härlig skiddag med dottern!

Madonna imorgon
Omtag Madonna!
Yngsta dottern kom på besök och ville testa Madonna.
Vet inte om jag hade max otur förra gången?
Det var lika vackert med vyer & yta och perfekt pistade backar, men utan invasion av människor!
Valde att åka direkt till parkeringen vid Grosté.
25 min längre bilkörning. Inga köer någonstans vi gick rätt in i cabinen! Och så fortsatte hela dagen inga köer någonstans och gott om plats i de breda pisterna. Vi hann även med lite andra delar av systemet. Madonna gav riktig ” old school” känsla i liftar, restaurang och backar.

Skillnaden i upplevelse mot förra veckan var total. Är det så här att åka i Madonna får jag revidera min uppfattning.
En fantastiskt härlig skiddag med dottern!
Det är alltid skönt när sportloven är över. (y)

Tillbaka
Topp