mitt nya quiver...idioti?

PNyberg

Aktiv medlem
Okej. Så jag har tänkt att köpa lite nya skidor inför vintern för att jag inte riktigt kände att mitt nuvarande quiver var riktigt som jag ville ha det.
Har nu:
4frnt EHP193
Line EP Pro

Kände att trots att EP Pro är en rolig skida så utnyttjade jag den inte fullt ut.

Har tänkt att köpa:
4frnt EHP193, ska vara bca skida för mig. Endast skinnande
4frnt VCT 182 ska vara slackcoutnry och inbounds skida samt lite småjibb.
Dynastar Legend Pro 194 05/06 köpta billigt av en kanadensare för att ha på tävlingar och kanske lite till.

Är det korkat att köpa VCT och EHP ist för VCT i 189?

Senast ändrad:
Varför inte behålla EHP och köra den som tävlingskida? Vct blir säkert fint som småjibblank och dylikt men varför ha så många skidor utan att sprida ut användningsområdet mer?

Ett par Moment Komi-kazi, Nordica Jah Love, Fat-Y-Pus A-Lotta, Pontoon eller dylikt skulle jag nog satsa på istället för en "allroundskida" som alla tre ändå är, iaf mer eller mindre.

Jo saken är ju den att EHP laggen som jag hade förra året är helt sneda och blivit rätt mjuka. Så de kanske duger till att tävla med (lär väl bli att man stöter på en och annan sten). jag ska även få köpa Legend pro för endast 1200kr och dom är fint skick.

Har ju funderat en del på att ha nya ARG som backcountry skida för den verkar jäkligt fin för puderföre. Men är vet ju hur Kicking kan vara ibland, och har dessutom varit mkt nöjd med mina EHP som jag dessutom kan få bra pris på (08/09).

Fan man blir ju galen på det här med att välja skidor.

Är inte EHP 193 den hårdare och mer big mountain varianten av EHP serien? (lär mig aldrig vilken som är vilken av dom då dom är så olika men heter så lika)

I så fall är det inte lite onödigt med EHP 193 och Legend Pro??????

TexMurphy sa:
Är inte EHP 193 den hårdare och mer big mountain varianten av EHP serien? (lär mig aldrig vilken som är vilken av dom då dom är så olika men heter så lika)

I så fall är det inte lite onödigt med EHP 193 och Legend Pro??????
Jo det är BM skidan i EHP serien. Fast 1200kr skida har jag lättare för att köra på stenar med än en 4000kr skida.

Tanken med mina gammla EHP var att samla på sig klistermärken från alla skidorter jag besöker under hela mitt liv och klistra på dom på dom laggen. Har lite som prydnad...typ...
sounds gay?

Håller med Utter. Varför inte gå på en feting för? Alltså en riktigt feting som Faty-Pus A-lotta?

//H

ähh...fan..kanske lika bra att köra de kanadensiska tävlingarna på mina nya EHP och köra NM på mina gamla. Garanterat mer sten på NM?

Skit i stenen. Du skall köra på snö. Tävlingar är bara en egotrip.

//H

Hasse sa:
Håller med Utter. Varför inte gå på en feting för? Alltså en riktigt feting som Faty-Pus A-lotta?

//H
kommer tura varje dag med den feta skidan så jag vill inte ha en allt för tung setup. EHP var på smärtgränsen förra året och dom flyter som korkar och navigerar som korta skidor när det behövs.

Hasse sa:
Jo men fortfarande så är det snön du skall åka på....

//H
Hehe..ingen tvekan om den saken.
Så vad är quiver förslaget från herrarna. Tänk på att backcountry skidan ska vara styv och fet nog för att kunna dra på hårt med och ändå inte monstruöst stor då jag kommer göra ett antal trippar till Rogers pass samt tura nästan varje dag i kicking horse.

jag håller med utter, känns som att skidorna ligger lite väl nära varandra vad gäller användningsområde. om du nu ändå ska ha kvar ehp 193, varför inte bara skicka in en fet puderrocker som völkl kuro eller dylikt? pontoon som utter nämnde är också ett bra val

Lee-nus sa:
jag håller med utter, känns som att skidorna ligger lite väl nära varandra vad gäller användningsområde. om du nu ändå ska ha kvar ehp 193, varför inte bara skicka in en fet puderrocker som völkl kuro eller dylikt? pontoon som utter nämnde är också ett bra val
så alltså.
EHP 193 (dom jag har inte dom nya) med dukes för bc äventyr.
Kuro som inbouds/slackcountry skida?

Oki kör Legenden på tävling då och använd VTC 182 eller 189 i övrigt för dom gör ju sig jäkla nice i Kanada. Men frågan är kör du så mycke stor berg att du behöver köpa EHPn också?

Jag förstår att du vill ha en som slit och släng på tävling. Men trotts allt orkar du släpa över 3 par skidor?? Kommer du utnytja det ??

PNyberg sa:
Lee-nus sa:
så alltså.
EHP 193 (dom jag har inte dom nya) med dukes för bc äventyr.
Kuro som inbouds/slackcountry skida?
jaha, nu hade jag inte läst alla svar tydligen.
du har ett par ehp 193 sedan tidigare men ska köpa ett par nya...? i så fall, varför inte spara den gamla 193:an och köra den som tävlingsskida om det nu är tävla du vill? den ska väl stå pall för sånt med, och är den begagnad så gör det ju inget om du hittar några hajar med den heller. förutsatt att jag förstått det hela rätt.

ska du köpa tre par skidor känns det som att det kan rinna iväg lite kostnadsmässigt, även om du får legend pro (för övrigt, rider eller XXL?) till en billig peng.

ehp 193 är såvitt jag vet en rätt tuff BM-skida. tura ska du väl göra för att hitta schysst snö? i så fall skulle jag hellre tura med kuro och tävla med ehp, men det är förstås bara mina två cent...

fan vet om man kan tura med kuro förresten, aldrig gjort.

det är det här som är dilemmat. EHP och VCT och Legend pro 05/06 (oranga) är väl skidor som liknar varandra väldigt mkt. Rätt hårda och ganska traditionell form. Dock så anser jag att den nya EHP 193 är så nära rev/rev man kan komma utan att vara det. Mao fortfarande bra på hardpack.

Samtidigt så har jag lite svårt att hitta ngn bra kombo som jag kan göra allt med. 1 par feta chargande skidor som går att tura med och ett par runt 100mm semi chargande skidor som ändå man kan jibba lite med och köra en del puder med.

Jag har redan ett par EHP men dom är på gränsen till att gå sönder på riktigt efter ca 70dagar hårt åkande och en och annan krash och haj. Dom har dessutom blivit betydligt mjukare än vad dom var från början. Dessutom så är tre par skidor way too much att lånka runt på...det håller jag med om.

Medan det alltid är kul med nytt men vågar som inte riktigt hoppa på den nya trenden med super feta skidor då jag känner att dom måste vara stabila nog att klara av varierade snöförhållanden, flyta bra i puder samt vara lätta nog att tura med.

Skulle det vara mer logiskt att ha ett par Prophete 130 och par vct 182?

Kanske även skall tilläggas att jag kan få tag i det nya quivret för 1300 USD ink frakt.

Senast ändrad:
Som alternativ till Prophet 100 och VCT 182 kan man också tänka sig Sir Francis Bacon. Då blir jibbegenskaperna lite bättre.

Hasse sa:
Prophet 130 och Prophet 100 då??

//H
Jo det har jag oxå tänkt på. har dom ändrat 130 ngt till i år? Mindre spann tex?
Jag känner lite mer för VCT 182 än proph 100...av ngn konstig anledning. Elans fabrik ger mer tillit än k2s kina fabrik...kanske låter löjligt men.
I like 4frnt.

burgars sa:
Som alternativ till Prophet 100 och VCT 182 kan man också tänka sig Sir Francis Bacon. Då blir jibbegenskaperna lite bättre.
Då blir den lite för fet och för vek för att dra på lite med. Som jag då gillar att göra...därav vill jag bli av med EP Pro.

Senast ändrad:
Du behöver ett par Lotus 120 att tura med, och EHP för tävlingar/inboundsköttning. För lite mellow åkning kan ud välja vad som helst i 100mm-rangen, typ Pro Riders, eller nått med twintip om du vill leka ibland.

Fick nya VCT 189 på posten för nån vecka sen och dom är riktigt nice. Dom har använt nåt nytt material (kommer inte ihåg vad och i vad) men nu är dom lite lättare.
Som jag har för mig att jag sagt förut åker dom jävligt kort också.
Samt att dom är sjukt allround. Går att charga, går att jibba.

Carled sa:
Du behöver ett par Lotus 120 att tura med, och EHP för tävlingar/inboundsköttning. För lite mellow åkning kan ud välja vad som helst i 100mm-rangen, typ Pro Riders, eller nått med twintip om du vill leka ibland.
Fan vad det känns som att jag dissar allt just nu men.
Lotus 120 har efter att ha kollat upp hur dom ska vara nästa år..inte riktigt övertygat mig :/

Jag har ingen koll på hur de ska vara, vill du upplysa mig? Om dem gör dem mjukare kan jag förstå att de blir ointressanta, eller om de får tailrocker... Men annars kan de bara bli bättre!

Nja spannet är väl så gott som noll. Jag kommer köra på denna setup då jag var sjukt nöjd med mina Line prophet 100 förra året.

//H

Ääää Carled till och med Glisseur kör ju på EHP ju ;) Bara du och Noljas som älskar DPS nu för tiden...

//H

En endaste liten sak som jag alltid har tyckt ha varit konstigt med Line 130 är att det är så himla snäv radie. Såg iofs skoj ut när en kompis carvade skiten ur pisten med 130mm under fötterna iofs jag carvade skiten ur pisten med 127mm rockrade skidor..men anyways.

Som sagt...det är inte lätt att komma fram till ett bra quiver.

Eller så gör du som mig ;)

Faty-pus A-lotta 190 cm och 180 cm
Faty-pus D-sender 194 och 184 cm
Line Prophet 130
Line Prophet 100
Line Sir Francis Bacon (rock ski)
Hendryx Cash is King
Hendryx Foxy Ladies
Head GS (raceskida)
Head SL (raceskida)
Sen tillkommer det förmodligen ev Pro Legend eller nåt mer för telisar, Och ev ett par Mothership...

//H

Mest skidor när man dör vinner ;)

Senast ändrad:
Hasse sa:

Line Prophet 130
Line Prophet 100
Hendryx Cash is King
Hendryx Foxy Ladies
Head GS (raceskida)
Head SL (raceskida)
Sen tillkommer det förmodligen ev Pro Legend eller nåt mer för telisar, Och ev ett par Mothership...

//H

Inget tråkigt quiver!

Nope men jobbar man i skidbutik och har kontakter så. Det som är klart och införskaffat är Line och Head skidorna. Faty-pus så hoppas jag på de längre längderna. de korta har jag här redan.

//H

Hasse sa:

Line Prophet 130
Line Prophet 100
Hendryx Cash is King
Hendryx Foxy Ladies
Head GS (raceskida)
Head SL (raceskida)

//H

Skryt lagom, synd att lårbenshalsen kommer göra sig påmind snart bara :/

Men kan du inte kolla och testa skidor i Canda då?Är det inte billigare att handla där oxå? Så slipper du släppa..

//H

Hasse sa:
Men kan du inte kolla och testa skidor i Canda då?Är det inte billigare att handla där oxå? Så slipper du släppa..

//H
Jo klart att det vore smidigast. Men i Kicking så duggar demodagarna inte så tätt...inte heller demoskidor i skidshopparna. Dom kör mest på "vanliga" lagg typ mantra, scratch bc med mera.

Hade tänkt att närvara på ngn demodag i svedala. Men dom brukar inte släpa med alla feta skidor...tyvärr :/

Senast ändrad:
PNyberg

Det jag skulle föredra ihop med en hårdpack skida är en mjukare puderskida. F-n du åker ju i Kanda. Där skall du ha en lekfull skogspuder skida + din knatningsskida.

Kred för att du vill köra icke kina!! det gillar jag.

Jag älskar mina Goodha 114 i skogarna därborta. För jibbande så tror jag nog att du kan lida i landingarna av den mjuka hälen (som du får om du bakmonterar bindingen, vilket du vill göra).

Men oavsett en liknande skida. 110+ relativt mjuk och kort radie.

Det tycker jag vore en bra kombo ihop med EHP och LP för kanada.

Tex

Tillbaka
Topp